سودا
معنی کلمه سودا در لغت نامه دهخدا

سودا

معنی کلمه سودا در لغت نامه دهخدا

سودا. [ س َ ] ( ع ص ) سیاه. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).
- سودا بر سر زدن ؛ مرادف زیر کردن سیاهی. ( آنندراج ) :
نیست امروز از جنون این شور و غوغا بر سرم
در حریم غنچه زد چون لاله سودا بر سرم.صائب ( از آنندراج ).رجوع به سوداء شود. || ( اِ ) خرید و فروخت. ( غیاث اللغات ). خرید و فروخت که دو کس با هم کنند و این ترکی است. ( آنندراج ). تجارت. بیع و شری. ( یادداشت بخط مؤلف ). معامله. داد و ستد. تبدیل. تعویض. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
تا گرفتاری تو در عقل لجوج
از تو این سودا همه سودا بود.عطار.گفت صوفی قادر است آن مستعان
که کند سودای ما را بی زیان.مولوی.روز اول رفت دینم در سر زلفین تو
تا چه خواهد شد در این سودا سرانجامم هنوز.حافظ.به دکان من آمدند و پرسیدند چه مقدار سودا کرده ای. ( انیس الطالبین ص 137 ).
- سودای ترکانه کردن ؛ کنایه از معامله بی تکلف کردن. ( آنندراج ).
- سودا بر هم خوردن ؛ بهم خوردن معامله است. ( از آنندراج ) :
متاع دل بهر کس داده بودم بازمیگیرم
پریشان طره ای دیدم که برهم خورد سودایم.ابوطالب کلیم ( از آنندراج ).- سودا بر هم زدن ؛ کنایه از معامله بهم زدن. ( آنندراج ) :
رحم کن سودای ما بیچارگان برهم مزن
میتوان آخر بجانی بر سر یک مو گذشت.طالب آملی ( از آنندراج ).- سودا بریدن ؛ کنایه از معامله را بهم زدن :
ما را ز نفع و سود تو سودابریده است
سودا بریده است و چه زیبا بریده است.ملا قاسم مشهدی ( از آنندراج ). || نام خلطی از اخلاط اربعه و در فارسی به معنی دیوانگی است و این مجاز است ، چرا که بسبب کثرت خلط سودا جنون پیدا میشود. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) :
شگفت از آنکه همه مغز من محبت تست
چگونه داند غالب شدن بر او سودا.مسعودسعد.با واقعه عشقم و با حادثه هجر
در عشوه وسواسم و در قبضه سودا.مسعودسعد.و هرگاه که جگر گرمتر کفک او بیشتر باشد و گرمتر، آنرا صفراء سوخته گویند و اگر بغایت سوختگی رسد سودا گویند. ( ذخیره خوارزمشاهی ). سودا دو گونه است : طبیعی و ناطبیعی. اما طبیعی درد خون است و بدین سبب سطبرتر و گران تر از اوست و طبع او طبع زمین است سرد و خشک و رنگ او سیاه است و مزه او آمیخته است از شیرینی و ترشی و فراز هم کشیدگی و... ( ذخیره ٔخوارزمشاهی ).

معنی کلمه سودا در فرهنگ معین

(سَ یا سُ ) (اِ. ) داد و ستد، خرید و فروش .
(سُ ) [ انگ . ] (اِ. ) آب دارای گاز کربنیک .
(سَ یا سُ ) [ ع . سوداء ] (ص . ) ۱ - مؤنث اسود، سیاه . ۲ - یکی از اخلاط چهارگانه که جای آن طحال است . ۳ - وسواس . ۴ - مالیخولیا، وهم . ۵ - هوی و هوس . ۶ - عشق .

معنی کلمه سودا در فرهنگ عمید

معامله، دادوستد، خریدوفروش.
۱. (طب قدیم ) از اخلاط چهارگانۀ بدن.
۲. (طب قدیم ) مرض مالیخولیا، فساد فکر، خیال بافی.
۳. [قدیمی، مجاز] عشق.
۴. (طب قدیم ) جنون.
۵. [قدیمی، مجاز] هوا و هوس: روزی تر و خشک من بسوزد / آتش که به زیر دیگ سوداست (سعدی۲: ۳۲۹ ).
۱. نوشابۀ گازدار حاوی گازکربنیک.
۲. مادۀ قلیایی سفیدرنگ، بی بو و تلخ که در صنایع شیشه سازی و مواد غذایی به کار می رود، آب سودا.

معنی کلمه سودا در فرهنگ فارسی

معامله، دادوستد، ریدوفروش، آب سودا، نوشابه گازدار، آب دارای اسیدکربنیک
۱ - ( صفت ) مونث اسود سیاه . ۲ - یکی از اخلاط چهار گانه که مقر آن طحال است . ۳ - مالیخولیا وسواس . ۴ - خیال فاسد . ۵ - دلگیر ی ملالت . ۶ - هوی و هوس میل شدید . ۷ - عشق . یا سر ( به کسر اول و تشدید یا تخفیف دوم ) و سودائ . اسرار و اندیشه های باطن : ای که انکار کنی عالم درویشانرا - تونه ( چه ) دانی که سودا و سر است ایشانرا ? ( بدایع سعدی چاپ کاویانی ص ۳ ) توضیح بعضی سر و سودا به فتح سین اول خوانند و صحیح نیست : جانم ز سر کون بسودا در اوفتاد دل زو سبق ببرد و بغوغا در اوفتاد ( عطار ) یا سودائ دل ( قلب ) دانه دل سویدای قلب .
سیاه خرید و فروخت

معنی کلمه سودا در فرهنگ اسم ها

اسم: سودا (دختر) (ترکی، عربی) (تلفظ: so (w) dā) (فارسی: سودا) (انگلیسی: sowda)
معنی: فکر، خیال، شور و شوق، علاقه ی شدید به کسی یا چیزی، عشق، سودا

معنی کلمه سودا در فرهنگستان زبان و ادب

[پزشکی] ← اگزما

معنی کلمه سودا در دانشنامه عمومی

سودا (برند). سودا ( چینی: 须田 ) ، همچنین شناخته شده به نام های هنان سودا ئی وی ( چینی: 河南苏达电动汽车 ) و اس دی ئی وی ( چینی: 标清电动汽车 ) ، یک تولیدکنندهٔ خودروی چینی است که در زمینهٔ تولید وسایل نقلیه الکتریکی فعالیت دارد.
محصولات این شرکت در ایران توسط خودروسازی کارمانیا عرضه می شوند. کارمانیا، خودروی سودا اس ای۰۱ را با نام کارمانیا ئی کی۱ عرضه می کند.
سودا در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد. این شرکت در سانمنشیا، چین مستقر است. در ماه مه ۲۰۱۸، این شرکت ساخت یک کارخانهٔ تولید با سرمایه گذاری ۲٫۶ میلیارد یوان و توانایی تولید ۱۰۰٬۰۰۰ دستگاه در سال را آغاز کردن که در اوت همان سال ساخت این کارخانه تکمیل شد.
اولین خودروی تولیدی این شرکت، اس ای۰۱ است که به آن لانس نیز گفته می شود. انرژی این خودرو از مجموعه ای از باتری های ۴۵ کیلووات ساعت تأمین می شود که به این خودرو ۱۰۷ اسب بخار نیرو می دهد. ابعاد آن ۴۴۱۷ میلی متر/۱۷۳۷ میلی متر/۱۶۰۶ میلی متر، فاصلهٔ بین دو محور آن ۲۵۰۰ میلی متر و وزن خالص آن ۱۳۹۰ کیلوگرم است. اس ای۰۱ به دلیل نتایج بد تست ایمنی تصادف مورد انتقاد قرار گرفت.
اس دی۰۱ دومین خودروی سودا است که به آن یینس نیز گفته می شود. قدرت این خودرو همانند اس ای۰۱ از مجموعه ای از باتری های ۴۵ کیلووات ساعت تأمین می شود که به این خودرو ۱۰۷ اسب بخار قدرت می دهد. ابعاد آن ۴۰۴۶ میلی متر/۱۷۳۷ میلی متر/۱۵۷۶ میلی متر، فاصلهٔ بین دو محور آن ۲۵۰۰ میلی متر و وزن آن ۱۳۹۰ کیلوگرم است.
این شرکت زیرمجموعهٔ برند یما است.
سودا در حال حاضر ۲ خودرو را برروی خط تولید خود دارد.
سودا (خلط ها). سودا، یکی از خلط های چهارگانه ( اخلاط اربعه به معنی ترکیب های چهار گانه ) در طب سنتی اخلاطی است.
طبیبان سنتی معتقد هستند غلبه خلط سودا در بدن باعث بروز عوارضی از جمله: لاغری، تیرگی پوست غلظت خون، مالیخولیا، سوزش دهانه معده، اشتهای کاذب و … می شود. همچنین نباید اسم سودا را با سودا به معنی رنگ سیاه اشتباه گرفت البته این در حالی است که دو واژه هم ریشه هستند افراد سوداوی معمولا رنگ پوست تیره قفسه سینه کوچک عضلات محکم و کوچک دارند آز لحاظ روانی افراد سوداوی معمولا فرمان بردار و مصمم هستند در کتب طبی سفارش شده که سربازان جنگ ها را را آز سوداوی ها انتخاب کنید
سودا (نوشیدنی). سودا یا آب گازدار یا آب کربناته، آبی است که در آن کربن دی اکسید، تحت فشار حل شده باشد. آب گازدار یکی از مواد اولیه برای ساخت نوشابه های گازدار است. سودا معمولاً با آب میوه یا نوشیدنی الکلی مخلوط و مصرف می شود. در ایران کارخانهٔ زمزم یکی از کارخانه هایی است که حق تولید سودا را داراست.
از سودا بیشتر جهت ساخت نوشیدنی های متفاوت در کافی شاپ ها یا مهمانی های مجلل استفاده می شود. همچنین در برخی رستوران های فرنگی از سودا برای فعال کردن حالت تخمیری در بنیه ( مایه خمیری برای سوخاری ) نیز استفاده می شود. بر اساس مطالعات، سودا در جهان هر ساله بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار خرید و فروش دارد.
نوشابه های گازدار باعث اسیدی شدن بدن می شوند که مهم ترین عارضهٔ آنی آن احساس خستگی و مهم ترین عارضهٔ مزمن آن، پوکی استخوان است.
سودا (کتاب). سودا ( به یونانی: Σοῦδα ) دانشنامهٔ بزرگ بیزانسی، مربوط به قرن دهم میلادی است که در مورد دنیای مدیترانه باستان است. سابق بر این، تالیف این دانشنامه را به سویداس نسبت می دادند.
دانشنامه سودا، دانشنامه ای واژگانی است که دارای ۳۰٬۰۰۰ مدخل به زبان یونانی است. تعدادی تصویر از منابع کهن نیز در کتاب موجود بوده که از بین رفته است. مطالب این دانشنامه از منابع مسیحی قرون وسطی اخذ شده است.
واژه سودا از واژه یونانی بیزانسی souids به معنای دژ یا قلعه نظامی مشتق شده است. نام دیگر این کتاب سویدا است ریشهٔ آن در این است که اوستاتیوس که به غلط می پنداشت، سویدا نام مؤلف این دانشنامه است.
سودا (کرت). سودا ( به لاتین: Souda ) یک شهرک در یونان است که در Chania Municipality واقع شده است.
معنی کلمه سودا در فرهنگ معین
معنی کلمه سودا در فرهنگ عمید
معنی کلمه سودا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سودا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه سودا در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه سودا در دانشنامه عمومی

معنی کلمه سودا در ویکی واژه

سودا (جمع سودا‌ها)
آب دارای گاز کربنیک.
سوداء
داد و ستد، خرید و فروش.
مؤنث اسود، سیاه.
یکی از اخلاط چهارگانه که جای آن طحال
وسواس.
مالیخولیا، وهم.
هوی و هوس.
عش
داد و ستد، معامله
از خلط های چهارگانه که گمان می کردند در طحال تشکیل می شود.
در روانشناسی به مالیخولیا گویند.
اگزما
نامي براي دختران به تركي
سودا پختن: مجاز از آرزوی باطل کردن
سودا کردن: معامله کردن
سودای چیزی در سر داشتن: در اندیشه و در پی آن بودن سودای ریاست
سودازده

جملاتی از کاربرد کلمه سودا

بعدها اخوان‌المسلمین هدف‌های دیگری را هم مدنظر قرار داد و در سال ۱۹۳۹ با تکیه بر آرمان فلسطین و دفاع از حقوق اعراب، اخوان به یک (سازمان سیاسی) مبدل شد و این منجر به گسترش نفوذ آن‌ها در سوریه، اردن و تا حدودی در لبنان، سودان و شمال آفریقا شد و حسن البناء پیشوای بزرگ (مرشدالعام) شناخته شد. اصطلاح مرشد عام، از آنجا نشأت می‌گرفت که حسن البناء خود را رهبری فرهمند می‌دانست که مردم بدون آنکه کسی آن‌ها را مجبور کند از وی پیروی می‌کنند.
سودای میان تهی ز سر بیرون کن وز ناز بکاه و در نیاز افزون کن
عشق خود آتشیست سودائی تا نسوزی در او نیاسائی
المنشیه (به عربی: المنشیة) یک محله در سودان است که در خارطوم واقع شده‌است.
ای در سر هر کس از تو سودای دگر در راه تو هر طایفه را رای دگر
المورده (به عربی: الموردة) یک منطقهٔ مسکونی در سودان است که در خارطوم واقع شده‌است.
ندانم تا تو ای عطار گنج عشق کی یابی که از سودای گنج ایدر به رنج اندر فرو ماندم
در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸، مجموعه تظاهراتی در چندین شهر سودان به دلیل هزینه‌های زندگی و بدتر شدن شرایط اقتصادی در تمام سطوح جامعه رخ داد. تظاهرکنندگان درخواست‌های فوری مبنی بر بازبینی نظام اقتصادی کشور را داشتند و از جمله درخواست‌هایشان، کناره‌گیری عمر حسن البشیر بود.
چنان سوداش در دل محکم افتاد که در سنگ آنچنان نقشی کم افتاد
قدمت شهر اشکنان به ۲۲۸ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد که در آن زمان هوشنگ که اولین پادشاه اشکانیان در جنوب بوده‌است چند قلعه در اشکنان فعلی ساخت که بعدها تبدیل به‌ آبادی گردید. نام قدیم این شهر سودابگرد است ولی به خاطر اتفاقاتی تاریخی از سودابگرد به اشکنان تغییر کرد.
تا بر سر سودا و طریق هوسی گر باد شوی بگرد ما در نرسی
احمد المیرغنی (عربی: أحمد الميرغني؛ زادهٔ ۱۶ اوت ۱۹۴۱ – درگذشتهٔ ۲ نوامبر ۲۰۰۸) یک سیاستمدار اهل سودان بود. وی از ۶ مه ۱۹۸۶ تا ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹ رئیس‌جمهور سودان بود.
ای در دل من مهر تمنّا همه تو وای در سر من مایهٔ سودا همه تو
بازیگر نقش اول مرد افسانهٔ سودانگ یک انسانی غیرمتخصص و از سطح پایین است که می‌کوشد به سطح بالایی از جامعه برسد و در نهایت او سی‌اُمین پادشاه دودمان باکجه می‌شود.
زمین تا آسمان دود سیاه‌ست سیه پوشید سودا ای افندی
بعد ازین جان من و سودای او گر برآید بر من از عشقش نکوست
اروما (به عربی: أروما) یک منطقهٔ مسکونی در سودان است که در کسلا واقع شده‌است.
نیست نم در جوی من چون گردن مینای خشک یک کف خاک است برسرمغزم از سودای خشک