دشتستان

معنی کلمه دشتستان در لغت نامه دهخدا

دشتستان. [ دَ / ت ِ ] ( اِ مرکب ) محل دشت. ( ناظم الاطباء ).
دشتستان. [ دَ ت ِ ] ( اِخ ) ناحیه وسیعی است از گرمسیرات فارس میانه جنوب و مغرب شیراز. درازی آن از قریه گلراول ناحیه گناوه تا قریه منقل آخر ناحیه ٔخورموج سی و هفت فرسنگ ، پهنای آن از قریه رود فاریاب کوه کیسه کان ناحیه برازجان تا قریه شیف ناحیه مضافات بوشهر هجده فرسنگ است. هوای دشتستان از ماه نوروز تا آخر میزان گرم است و در پنج ماه دیگر در کمال اعتدال است. کشت آن گندم و جو و عدس دیمی است. اگراز ماه قوس تا ماه حوت در هر ماه یک بار باران بیاید هر یک من تخم گندم و جو پنجاه من بلکه بیشتر گردد.دشتستان را چندین ناحیه است که هر یک را کلانتر و ضابطی علی حده است و هیچیک در اطاعت دیگری نباشد. و هر ناحیه جز بزرگ و بزرگ زادگان خود را به بزرگی نخواهندو غریب را بر خود نگمارند و همه بزرگان نواحی دشتستان در اطاعت حاکم بندر بوشهر باشند و سالهاست که بندر بوشهر قصبه و حاکم نشین نواحی دشتستان گشته است. ( از فارسنامه ناصری ). ناحیه ای است از حکومت بنادر در جنوب غربی فارس بین دشتی و کوه کیلویه واقع شده. اهالی آن سابقاً چادرنشین بوده اند و هنوز اخلاق بادیه نشینی خود را دارند و به شجاعت مشهورند. جمعیت آن 62000تن و دارای دوازده بلوک است. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ). سواحل خلیج فارس را از بندر دیلم تا بندر بوشهر شامل بخشهای دیلم ، گناوه و قسمت شمال باختری برازجان دشتستان گویند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه دشتستان در فرهنگ فارسی

ناحیه ایست در ساحل خلیج فارس از بندر دیلم تا بندر بوشهر شامل بخشهای دیلم گناوه قسمت شمال غربی برازجان جمعیت ۱۱٠٠٠٠ تن مرکز آن برازجان است .
ناحیه وسیعی است از گرمسیرات فارس میانه جنوب و مغرب شیراز .

معنی کلمه دشتستان در دانشنامه آزاد فارسی

دَشْتِستان
گور دختر، دَشْتِستان
شهرستانی در مرکز شرقی استان بوشهر، مشتمل بر بخش های مرکزی، بوشگان، ارم، سعدآباد، و شبانکاره، با مرکزیت اداری شهر برازجان. از شمال و شرق به استان فارس، از جنوب به شهرستان دشتی، و از غرب به شهرستان های تنگستان، بندر بوشهر، و گناوه محدود است. اراضی شرقی و شمال شرقی و شمالی این شهرستان، که بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر است، کوهستانی است و دشت هموار برازجان در جنوب و جنوب غربی آن واقع شده است. کوه نخا، با ارتفاع ۱۷۹۳ متر، واقع در خاورشهر برازجان، بلندترین کوه آن و کوه درا نیز از دیگر کوه های مرتفع این شهرستان است و رودخانه های شاهپور و دالکی آن را مشروب می کنند. اقلیم این شهرستان در نواحی کوهستانی نسبتاً معتدل و در جلگه ها و دشت های جنوبی گرم و خشک و جمعیت آن ۲۲۶,۹۰۵ نفر است (۱۳۸۵). مهم ترین آبادی های آن عبارت اند از برازجان، تنگ ارم، دالکی، وحدّتیه، سعدآباد، شبانکاره، آب پخش، کلمه، دوراهی، و نظرآقا. راه شیراز به بوشهر، راه دالکی به تنگ ارم و فراشبند و نیز راه برازجان به بندر گناوه و اهرم، شبکۀ راه های ارتباطی این شهرستان را تشکیل می دهند. شهرستان دشتستان سرزمینی است کشاورزی و دشت برازجان از حاصل خیزترین نواحی ایران است و محصولات آن عبارت اند از تنباکو، خرما، غلات، مرکبات، کاهو، و باقلا.

جملاتی از کاربرد کلمه دشتستان

راست آمد تا به دشتستان روم بار خود بگشود در آن مرز و بوم
آل‌یوسفی سفلی، روستایی از توابع بخش سعدآباد شهرستان دشتستان در استان بوشهر ایران است.
آب‌گرمو، روستایی است از توابع بخش ارم در شهرستان دشتستان استان بوشهر ایران.
اسلام‌آباد، روستایی است از توابع بخش سعدآباد در شهرستان دشتستان استان بوشهر ایران.
آب‌انبار چم تنگ مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان دشتستان، بخش آبپخش، دهستان درواهی، روستای چم تنگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گور دختر واقع در بخش مرکزی شهرستان دشتستان در استان بوشهر یکی از آثار تاریخی دورهٔ هخامنشی در ایران است که بسیار شبیه به آرامگاه کوروش بزرگ است. شاپور شهبازی معتقد بود که این گور به کوروش کوچک تعلق دارد.
این آبشار از به هم پیوستن آب چشمه‌های منطقه رودفاریاب دشتستان، رود روستای رودفاریاب و آبشار زیبای آن تشکیل می‌شود. با توجه به دمای بالای استان و کم آبی در این منطقه، آبشار رودفاریاب و چشمه سارهای اطراف آن بسیار مهم تلقی می‌شوند. مهمترین چشمه این منطقه چشمه تنگ فاریاب است که اهالی روستای رودفاریاب برای آبیاری باغ‌های خود از آن استفاده می‌کنند.
ابراهیم رضایی با کسب ۳۶ هزار و ۵۸۱ رأی از مجموع ۸۹ هزار و ۹۴۱ رأی به عنوان نماینده مردم دشتستان انتخاب شد. او مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان بوشهر بود. او یکی از کسانی بود که در حساب شخصی خود در توییتر فهرست اموال خود را اعلام کرد.
آتشکده چم نرگسی مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان دشتستان، منطقه پشتکوه، روستای تنگ ارم واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
امامزاده شیخ بهرست مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان دشتستان، بخش شبانکاره، دهستان شبانکاره، روستای خلیفه‌ای واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ابراهیم رضایی (زاده ۱۳۶۱- آب‌پخش) مدرس دانشگاه، سیاستمدار، روزنامه‌نگار و نمایندهٔ دورهٔ یازدهم و دورهٔ دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه دشتستان در استان بوشهر است. وی در دوره قبل عضو کمیسیون‌های سیاست خارجی و اصل نود است.