رادیکال

معنی کلمه رادیکال در لغت نامه دهخدا

رادیکال. ( فرانسوی ص ، اِ ) بمعانی :
ریشه ای ، اصلی ، اساسی. ( فرهنگ نفیسی ). || در اصطلاح ریاضی عبارتست از ریشه عددی و علامت آن در ریاضی به این شکل aǼ n است. مثلا اگر بنویسیم aaǼ منظور آن است که عددی بدست آوریم که اگر آن را n بار در خود ضرب کنیم عدد a بدست آید. ( دایرة المعارف علمی انگلیس وانوستراند چ 2 ذیل کلمه رادیکال ). اعداد منفی دارای ریشه موهومی هستند. اگر عددمنطق مثبت A را برگزینیم و عدد منطق دیگری مثل a رانیز طوری پیدا کنیم که اگر آن را به توان ( قوه ) m ( m عدد صحیح و مثبت ) برسانیم مساوی A شود. a را ریشه ٔm اُم عدد A نامیم و آنرا m
بوسیله aAǼ = a نمایش میدهیم و از آنجا m
نتیجه میشود که A =am یا aAǼ = a و می گویند a بتوان m مساوی A یا ریشه mام عدد A مساوی a می باشد. در موقعی که m مساوی 2 باشد از نوشتن آن در فرجه رادیکال صرف نظر کرده می نویسند aAǼ = a. ( جبر و آنالیز تألیف دکتر مجتهدی از انتشارات دانشگاه تهران چ 1 ص 64 ).
ودر کشورهای عرب زبان بصورت ذیل باشد:رجوع به کتاب جبر و مقابلة تألیف محمدبن موسی الخوارزمی چ مصر ص 23 شود. چنانکه گفته شد ریشه m اُم عدد A عددی است مانند a که اگر بقوه m برسد حاصل مساوی A گرددam = Aیاma =aAǼm را نماینده یا شمار ریشگی گویند اما باید دانست ریشه زوج هر عدد مثبت دو عدد 4قرینه است مانند 5 ی = 625Ǽو آن را اینطور میخوانند ریشه چهارم 625 برابر است با باضافه یا منهای 5 و اعداد منفی دارای ریشه زوج نیستند. ( خلاصه ریاضیات بیرشک و انواری ص 49 چ اول ). || در اصطلاح ریاضی نام شکلی است بصورت ذیل :aǼ|| معتقد به اصلاحات اساسی. ( فرهنگ نفیسی ). در اصطلاح سیاست بویژه در فرانسه بر گروهی اطلاق شود که طرفدار اصلاحات اساسی هستند در برابر محافظه کاران و پیروان این مکتب را رادیکالیست خوانند و حزب رادیکال در فرانسه یکی از احزاب سیاسی آن کشور است.

معنی کلمه رادیکال در فرهنگ معین

[ فر. ] (ص . ) ۱ - ریشه ای ، اساسی . ۲ - طرف دار اصلاحات کامل در امور کشور. ۳ - دراصطلاح ریاضی : علامت جذر و کعب . ۴ - ریشة n ام یک عدد یا یک عبارت که با علامت نشان داده شود.

معنی کلمه رادیکال در فرهنگ عمید

۱. (شیمی ) بنیان.
۲. ریشه و اصل کلمه.
۳. (ریاضی ) علامت جذر و کعب.
۴. (صفت ) (سیاسی ) طرف دار اصلاحات اساسی در امور کشور برای آسایش مردم.

معنی کلمه رادیکال در فرهنگ فارسی

ریشهای، اصلی، اساسی، ریشه یک چیز، اصل کلمه
۱ - ( صفت ) ریشه یی اساسی . ۲ - طرفدار اصلاحات کامل در امور کشور . ۳ - بخشی از یک کلمه که مبنی و غیر متغیر است . ۴ - گزوه اتمهایی که به منزله یک عنصر در ترکیبات داخل شوند . ۵ - ریشگی .

معنی کلمه رادیکال در فرهنگستان زبان و ادب

{radical} [ریاضی] ریشه n ام یک عدد یا یک عبارت که با علامت √ نشان داده می شود

معنی کلمه رادیکال در دانشنامه آزاد فارسی

رادیکال (ریاضیات). رادیکال
رادیکال
رادیکال
رادیکال
رادیکال
ریشۀعدد، و علامت نشان دهندۀ ریشه. علامت رادیکال (فرمول ۱)، صورتی از حرف لاتینی r است. ریشۀ n ام عددی مانند m را با(فرمول ۲)نشان می دهند و n را فرجۀ رادیکالمی نامند.فرمول ۱: فرمول ۲:
برای ریشۀ دوم، عدد فرجه را معمولاً نمی نویسند. مثلاً، ریشه های دوم، سوم، و چهارم عدد ۵ را به صورت (فرمول ۳)، (فرمول ۴)،(فرمول ۵)نمایش می دهند. نیز ← عدد_رادیکالی.
فرمول ۳: فرمول ۴: فرمول ۵:
رادیکال (سیاست). رجوع شود به:رادیکالیسم
رادیکال (شیمی). رادیکال (شیمی)(radical)
رادیکال
در شیمی، گروهی از اتم های تشکیل دهندۀ بخشی از یک مولکول که به صورت یک واحد عمل می کنند و بدون این که تجزیه شوند، در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند. با این حال، بیشتر آن ها به تنهایی و برای مدتی طولانی پایدار نیستند. رادیکال متیل-CH۳ و رادیکال کربوکسیل -COOH- نمونه هایی از این گروه اتم هایند.

معنی کلمه رادیکال در ویکی واژه

ریشه‌ای، اساسی.
طرف دار اصلاحات کامل در امور کشور.
دراصطلاح ریاضی: علامت جذر و کعب.
ریشة n ام یک عدد یا یک عبارت که با علامت ّنشان داده شود.

جملاتی از کاربرد کلمه رادیکال

پس از کشته شدن وی، گروهی از پیروان او به گسترش تحقیقات قرآنی به شیوهٔ او ادامه دادند. برخی از آن‌ها اصولگرا هستند و به نحوی ملاحظه کارانه سعی در بسط تحقیقات عددی قرآنی در چارچوب‌های محدود از قبل تعریف شده دارند و بعضی دیگر که رادیکال‌تر محسوب می‌شوند محدودیتی در تحقیقات خود نداشته و غالباً اعلام رسالت و پیش‌گویی (بیشتر در مورد زلزله‌های آتی) کرده‌اند. برخی نیز بدون ایراد ادعایی سعی در بسط گستردهٔ تحقیقات عددی و علمی قرآنی به این شیوهٔ جدید را دارند.
بنیان مدرسه بر مدل تازه و رادیکالی از شیوهٔ آموزش آمریکایی بود که خود پیتر کوپر مبدع آن بود. این کالج شامل سه مدرسه است: مدرسه معماری ایروین اس. چانین، مدرسه هنر و مدرسه مهندسی آلبرت نرکن.
آژانس امنیت ملی همچنین از مسلمانان پرنفوذ، جاسوسی می‌کند تا اطلاعاتی مانند استفاده آنها از پورنوگرافی را برای بدنام کردن آنها بدست آورد. افراد هدف، چه در داخل و چه در خارج از آمریکا، مظنون به انجام هیچ بزهی نیستند اما دیدگاه‌های سیاسی یا دینی دارند که از دید آژانس امنیت ملی، «رادیکال» انگاشته می‌شود.
در سال ۱۹۸۳ آنتونیو نگری با وجودی که هنوز محکومیت او ادامه داشت از جانب حزب رادیکال به نمایندگی مجلس ایتالیا برگزیده شد و متعاقب آن از زندان خارج شد. اما چند ماه بعد مجلس مصونیت قضایی او را لغو کرد. نگری به جای این که به زندان بازگردد با یک قایق ماهیگیری به فرانسه گریخت. دادگاه او را غیاباً محکوم کرد.
نشان داده می‌شوند، به‌طور برجسته در طیف‌سنجی جرمی ظاهر می‌شوند. هنگامی که یک مولکول فاز گاز در معرض یونش الکترون قرار می‌گیرد، یک الکترون توسط یک الکترون موجود در پرتو الکترونی جدا می‌شود تا یک کاتیون رادیکال
گه «اعتدال» و گه رادیکال، گاه سوسیال، بدتر از آن زنیست که هفتاد شو گرفت
رادیکال شدن جوانان اصلاح طلب در حالیکه فضای عمومی در حال گذار از اصلاحات است این خطر را به همراه دارد که بار دیگر آنان را در برابر راس حاکمیت قرار دهداین نامه همچنین می‌تواند فرصتی برای ایجاد تشکل یا گروهی جدید از جوانان باشد. هرچند که در آن صورت حفظ نقش منتقد و در عین حال بازی در چارچوب سیاست‌های درون نظام جمهوری اسلامی کاری دشوار خواهد بود.
یکی از تئوری‌های دانشگاهی لوکس، نظریه «سه چهره از قدرت» است که در کتاب «قدرت: دیدگاه رادیکال» ارائه شده است. این نظریه، مدعی است که قدرت به سه شیوه و طریق اعمال می شود: شیوه‌ی اول: قدرت تصمیم گیری، شیوه‎‌ی دوم: قدرت غیر تصمیم گیری و شیوه‌ی سوم: قدرت ایدئولوژیک.
این گروه‌ها توسط زنان رادیکال نیویورک، یکی از اولین گروه‌های رهایی‌بخش زنان در نیویورک سیتی، تشکیل شدند و به سرعت در سراسر ایالات متحد آمریکا رواج یافتند.
قسمت هیدروکربنی یک کربوکسیلیک اسید آلیفاتیک، می‌تواند هالوژن دار شدن رادیکال آزاد را که از مشخصات آلکان‌ها است انجام دهد، اما این واکنش گزینش‌پذیری بسیار کمی دارد. با این حال، حضور مقدار کمی فسفر سبب می‌شود هالوژن دار شدن منحصراً در موقعیت آلفا (به وسیله یک مکانیسم یونی) اتفاق افتد. این واکنش به عنوان واکنش هل–ولهارد–زلینسکی شناخته شده و اهمیت زیادی در سنتز دارد. نقش فسفر این است که نهایتاً کمی از اسید به اسید هالید است. در این فرم، هر مولکول اسید دیر یا زود متحمل هالوژن دار شدن α می‌شود.