خودآگاهی
معنی کلمه خودآگاهی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه خودآگاهی در فرهنگستان زبان و ادب
{consciousness} [روان شناسی] پایش خود و محیط به طوری که مدُرَکات و خاطرات و افکار فرد به درستی در آگاهی او بازنمود پیدا کند
معنی کلمه خودآگاهی در دانشنامه عمومی
اهمیت مطالعات خودآگاهی یا ماهیت ذهن به حدی در حال اوج گرفتن است که نشریهٔ ساینس در سال ۲۰۰۵ اقدام به ارائهٔ ۲۵ سؤال از مهم ترین سؤال های علمی قرن حاضر نمود، و در این گزارش، مطالعات علوم خودآگاهی در مکان دوم مهم ترین پرسش های علمی کنونی جهان قرار داده شد.
با اینکه خودآگاهی ( ماهیت ذهن ) قرن هاست که مورد توجه اندیشمندان عالم بوده است، اما نخبگان علم امروزی هنوز از ارائه یک تعریف واحد و منسجم و حتی قابل قبول برای یکدیگر عاجزند. از جمله تعریف های موجود برای خودآگاهی می توان به «آگاهی از اطلاعات حسی ورودی، افکار و عواطف خویش» اشاره کرد؛ لذا می توان نتیجه گرفت که مفهوم «من» در تعریف خودآگاهی اهمیت بسزایی دارد.
در این مقاله و مقالات مرتبط در ویکی پدیا، سعی شده که برگردان های ذیل مدنظر باشند:
• خودآگاهی = consciousness ( مصوب فرهنگستان زبان پارسی )
• آگاهی = awareness
• خویشتن آگاهی = self - awareness
• هوشیاری = sobriety, astuteness, alertness
این واژگان، هر یک تعریف خود را دارند، و معادل یکدیگر نیستند. به طور نمونه، دیوید چالمرز تفاوت بین آگاهی و خودآگاهی را این گونه بیان می کند:
آگاهی، قرین روان شناختی خودآگاهی ست.
خودآگاهی با توجه به تعبیر کلی آن ( شناخت انسان از کل هویت او ) شامل شناخت انسان از ویژگی ها، تفاوت ها و شباهت های انسان با دیگران و شناخت عوامل مؤثر بر آن ( شناخت خود، دیگران و حقوق متقابل. معایب: همه چیز خواهی ) است.
لذا منظور از این مقاله، همان خودآگاهی، یا consciousness است.
سؤال بزرگ این است که چگونه انسان می تواند از امور مختلف آگاه باشد. ماده گرایان بزرگ، همانند دانیال دنت امروزه اذعان دارند که خودآگاهی صرفاً نتیجهٔ یک سیستم پیچیدهٔ مطلقاً فیزیکی است.
خودآگاهی (روان شناسی). خودآگاهی ( انگلیسی: Self - consciousness ) به حس شدت یافته خویشتن آگاهی گفته می شود. این حس اشتغال خاطر در مورد خود است که مغایر با حالت فلسفی خویشتن آگاهی ست که آگاهی از این است که شخص به عنوان موجودی مستقل وجود دارد؛ گرچه، این دو اصطلاح عموماً به جای یکدیگر یا به شکل مترادف استفاده می شوند. حس ناخوشایند خودآگاهی ممکن است وقتی که فردی متوجه می شود دیگران به او نگاه می کنند، رخ دهد؛ این حس که «همه دارند نگاه می کنند» به او. برخی افراد از روی عادت، بیشتر از دیگران خودآگاه هستند. احساسات ناخوشایند خودآگاهی گاهی با خجالت یا پارانویا وابسته هستند.
معنی کلمه خودآگاهی در دانشنامه آزاد فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه خودآگاهی
فلسفه ذهن برای قرنها تلاش کرده تا مسئلهٔ طبیعتِ خودآگاهی و مسئلهٔ ذهن و بدن[چ] را حل کند. شبهعلمی به نام فرنولوژی تلاش کرد تا در قرن نوزدهم میلادی، ویژگیهای شخصیتی را در نواحی از قشر مغزی موضعسازی کند. در داستانهای علمی-تخیلی، پیوند مغز در قالب افسانههایی چون مغزِ دونووان (۱۹۴۲ میلادی)[ح] به تصویر کشیده شدهاست.
منتقدان رویکرد دنت، استدلال میکنند که دنت نمیتواند با مغالطه تجربه ذهنی با رفتار یا شناخت، با مسئله دشوار خودآگاهی درگیر شود. فیلسوف دیوید چالمرز در کتاب خود بهنام ذهن آگاه در سال ۱۹۹۶ استدلال میکند که موضع دنت «انکار» آگاهی است و به شوخی از خود میپرسد که آیا دنت یک زامبی فلسفی است یا خیر. منتقدان بر این باورند که عنوان کتاب گمراهکننده است زیرا در توضیح واقعی آگاهی ناتوان است. مخالفان عناوین جایگزین آگاهی نادیده گرفتهشده و آگاهی توضیح دادهشده را ارائه کردهاند. به گفته گالن استراوسون، این کتاب قانون شرح تجارت را نقض میکند و دنت باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.
دیوید بناتار موافق سقط جنین است و موقعیت خود را طرفدار مرگ میداند. طبق بناتار، یک فرد زمانی به وجود میآید (نه از دید یک ارگانیسم بیولوژیک، بلکه از دید اخلاقی، موجودی با علائق اخلاقی) که خودآگاه ایجاد شود، و تا قبل از آن زمان، سقط جنین اخلاقی است، اما ادامه دادن بارداری غیراخلاقی خواهد بود. بناتار به مطالعات نوار مغزی و مطالعات بر روی دریافت درد جنین ارجاع میدهد، که معتقد هستند که خودآگاهی جنین زودتر از هفته ۲۸ یا ۳۰ ام حاملگی اتفاق نمیافتاد و قبل از آن قابلیت احساس درد ندارد. اگرچه در تحقیقی دیگر از انگلیس (۲۰۱۰) نشان داده شد که جنین تا قبل از ۲۴ هفتگی دارای خودآگاه نمیشود. بعضی از فرضیات این تحقیق راجع به خودآگاهی جنین مورد انتقاد قرار گرفتهاست.
شهرت وی بخاطر نظریّهٔ ارک-آر است که یک تئوری مدل کوانتوم مکانیکی مغز است و راجع به فلسفه ذهن و موضوعات خودآگاهی است.
تفحص خویش یا تفحّص خود (دیواناگری: आत्म विचा، به سانسکریت ویچارا، جنانا ویچارا و همچنین آتما ویچارا نامیده میشود)، روشی است برای مراقبه جهت دستیابی به خودشناسی و خودآگاهی که گوروی هندی راماناماهارشی پیوسته آن را به عنوان یک تمرین معنوی (سادانا) توصیه میکرد. هدف، شناخت اندیشه «من» است، پدیده «من» یک واقعیت نامستقل و وابسته به «خودِ»[یادداشت ۱] جاودان و تغییرناپذیر (یا همان آتمان) است، گفته میشود «من» بدون «خود» یا آتمان نمیتواند وجود داشته باشد. این تمرین میخواهد تصور وجود یک من مستقل را از بین ببرد.
به نظر هارتمان اگرچه گاهی این نیروی مرموز منشأ اعمال بزرگ میشود ولی غالباً مزاحم است؛ لذا به جاست به کمک عقل مهارش کنیم. حیوان از خودآگاهی بیبهره است و لذا نمیتواند بر این نیروی مرموز چیره شود ولی انسان که از قوه آگاهی برخوردار است از عهده این عمل برمیآید.
یکی از نکات بسیار جالب این شاعر خودآگاهی او از مرگش است.
گوردون گالوپ جونیور در سال ۱۹۷۰ تکنیکی را به عنوان تلاشی برای سنجش خودآگاهی توسعه داد. این تکنیک معمولاً دارای تست آینه ای است.
فیلم در مورد پدری با بازی مورونه است که یک ربات خدمتکار با بازی فاکس را استخدام میکند تا اینکه او به خودآگاهی میرسد و به موجودی مرگبار تبدیل میگردد.