خردسال

معنی کلمه خردسال در لغت نامه دهخدا

خردسال. [ خ ُ ] ( ص مرکب ) کم سال. جوان. طفل. ( ناظم الاطباء ). مقابل سالخورده. ( آنندراج ). صغیر. مقابل کلانسال و کهن سال. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
که دانست کاین کودک خردسال
شود با بزرگان چنین بدسگال ؟نظامی.هنوز از نی سواران بود حسن خردسال او
که آهوی حرم بود از نظربازان فتراکش.صائب ( از آنندراج ).بمکتب خانه درسم دهد عشق
که پیر عقل طفل خردسالی است.مخلص کاشی ( از آنندراج ).ولیکن خردسالانند و پیران
شفاعت می کند بخت جوانم.؟

معنی کلمه خردسال در فرهنگ معین

(خُ ) (ص مر. ) کم سال ، اندک سال ، کودک . ج . خردسالان .

معنی کلمه خردسال در فرهنگ عمید

۱. کم سن وسال.
۲. (اسم ) کودک.

معنی کلمه خردسال در فرهنگ فارسی

کم سال، کودک، دختریاپسرکمترازپنج سال
( صفت ) کم سال اندک سال کودک . جمع : خرد سالان .

معنی کلمه خردسال در دانشنامه عمومی

خردسال (فیلم ۱۹۴۱). خردسال ( انگلیسی: Under Age ) فیلمی در ژانر جنایی به کارگردانی ادوارد دمیتریک است که در سال ۱۹۴۱ به نمایش در آمد.
• نان گری در نقش Jane Baird
• آلن بکستر در نقش Tap Manson
• مری اندرسون در نقش Edie Baird
• تام نئال در نقش Rocky Stone
• Leona Maricle در نقش Mrs. Burke aka The Widow
• دان بدو در نقش Albert Ward
• Yolande Donlan در نقش Lily Fletcher ( در نقش Yolande Mallott )
• Jack Perrin در نقش Grant ( در نقش Richard Terry )
• Marlo Dwyer در نقش Rhoda ( در نقش Wilma Francis )
• Patti McCarty در نقش Minnie
• Billie Roy در نقش Boots
• Gwen Kenyon در نقش Gladys
• باربارا کنت در نقش Jackie
• Nancy Worth در نقش Nell
• ارل هاجینز
• بایرون فولگر
• لستر دُر

معنی کلمه خردسال در ویکی واژه

کم سال، اندک سال، کودک.
خردسالان.

جملاتی از کاربرد کلمه خردسال

اگر چند کودک بد و خردسال کس از سالخوردان نبودش همال
خوبست که ‌خردسالگان زین پس ندهند دگر به سالخوردی تن
به شاهی ندیدند او را همال ازیرا که بد کودکی خردسال
وارث مال او ز ناکس و کس طفلکی خردسال مانده و بس
ثبات ایران در دورهٔ خردسالی شاپور با وجود حکومت نیابتی بزرگان بر کشور و فقدان پادشاه در عمل قابل توجه است. بخشی از این ثبات به دلیل است که امپراتوری روم سرگرم درگیری‌های داخلی خود بود. با این حال ایران در این دوره کاملاً بی‌گزند نماند و مورد تاخت‌وتاز قبایل عرب قرار گرفت. شاپور با رسیدن به شانزده‌سالگی طی جنگی این قبایل را سرکوب کرد و امنیت را به مرزهای جنوبی کشور بازگرداند.
کنون این زنی چند آشفته حال و دیگر بسی کودک خردسال
در ژانویه ۱۹۲۱ که اولین مکتب دخترانه در تاریخ افغانستان در شهر کابل در ناحیه شهرآرا گشایش یافت این مکتب پنجاه نفر شاگرد داشت، شاگردان مرکب بودند از دختران خردسال و زنان جوان. اسما رسمیه محمود طرزی که در خارج از افغانستان تحصیل کرده بود اداره و تدریس این مکتب را به عهده داشت و همچنین یک تعداد معلم‌های ترک، آلمانی و هندی در آنجا تدریس می‌کردند.
همسر راسل او را ترک می‌کند در حالی که پسرشان هنوز خیلی خردسال است؛ راسل نمی‌تواند تحصیلات پسرش و شغل وکالتش را همزمان اداره کند، و به شهرستان پناه می‌برد و در آنجا به آرامی زندگیش را بازسازی می‌کند… با بث آشنا می‌شود و با او شاید، اگر در این زمان همسرش دخالت نکند، می‌تواند زندگی تازه ای را آغاز کند …
از اینان یکی کودک خردسال زما یک سپه مرد با سفت و یال
محمدعلی‌شاه قاجار در سالِ۱۳۲۴ق به سلطنت رسید. و به مخالفت با مشروطه پرداخت. محمدعلی شاه آنچنان در کشمکش با مسائل مشروطیت بود که فرصتی برای توجّه به کاخ گلستان نداشت؛ بنابراین اثری از او در ابنیه ارگ سلطنتی نمی‌توان یافت. مشروطه خواهان پس از وی، پسر خردسالش، احمدمیرزا را به سلطنت انتخاب کردند.
من چه خواهم کرد با مشتی عیال چون کنم با بچه های خردسال
که تا چند ای مرد حیلت سگال ستایش کنی از یکی خردسال
استنلی از خردسالی مبتلا به لکنت زبان بود که دوران کودکی و همچنین یادگیری‌اش را تحت تأثیر قرار داده بود. همین موضوع باعث شد تا به‌دنبال رشتهٔ عصب‌شناسی برود تا ریشه‌های این عارضه را دریابد.
با وجود خردسالی از بزرگان جمله بیش هم به علم و هم به حلم و هم به قدر و هم به شأن
با چشم تر به یاد تو رفتیم ازین جهان چون طفل خردسال که گریان به خواب شد
عثمان ابن سعید (متوفی ۲۶۷ ق -۸۸۰میلادی) بلافاصله پس از مرگ حسن عسکری در سال ۲۶۰ (۸۷۴ میلادی) ادعا کرد که حسن عسکری پسری خردسال به نام محمد دارد که به دلیل تهدید عباسیان به جانش مخفی است و او به نمایندگی از فرزند امام یازدهم منصوب شده است.
نیروهای حکومت جاعش سپس شبانه به روستا بازگشتند و ضمن تهدید اهالی روستا (در صورت پخش اطلاعات این حمله)، اقدام به ضرب و شتم تعدادی از زنان روستا،نمودند. لازم به ذکر است در این حمله سه تن از کودکان خردسال روستا دچار حمله عصبی شدند و با آمبولانس به بیمارستان انتقال یافتند.
در ۲۶ ژوئیه افسران آزاد از پادشاه خواستند که از منصبش کناره گیری کند. پس از ملک فاروق ملک فؤاد دوم مصر به عنوان پادشاه برگزیده شد و به دلیل خردسالی مجلسِ نیابت سلطنت به جایش قرار گرفت و در کنار مجلس فرماندهی انقلاب مصر به اداره مصر پرداخت که در ۱۸ ژوئن ۱۹۵۳ طی اعلام جمهوری مجلس نیابت سلطنت و مجلس فرماندهی انقلاب نیز الغا شد.
الکساندر سوم در ۱۲۸۶ بر اثر سقوط اسبش از صخره‌ها کشته شد و از آنجا که تمام فرزندانش تا آن زمان مرده بودند، نوهٔ خردسالش مارگارت، دوشیزه نروژ جانشین او شد.
آدامز در ۲۰ اوت ۱۵۸۹ با مری هین در کلیسای محلی سنت دانستان، استپنی ازدواج کرد. آنها صاحب دو فرزند شدند: یک پسر به نام «جان» که در خردسالی درگذشت و یک دختر به نام «دلیورنس». مدتی بعد، آدامز در یک شرکت باربری ناوبر شد.