حشره
معنی کلمه حشره در فرهنگ معین

حشره

معنی کلمه حشره در فرهنگ معین

(حَ شَ رَ یا رِ ) [ ع . حشرة ] (اِ. ) یک فرد از ردة حشرات .

معنی کلمه حشره در فرهنگ عمید

هریک از جانوران بندپا با سر، سینه، شکم، و معمولاً بال و شاخک.

معنی کلمه حشره در فرهنگ فارسی

جانورریزازقبیل پشه ومگس وملخ وزنبوروامثال آن
( اسم ) یک فرد از رد. حشرات جمع : حشرات .

معنی کلمه حشره در دانشنامه عمومی

حَشَره ها یا به زبان پهلوی خستر ( به عربی: حشرة ) ، یک رده از بی مهرگان هستند که بزرگ ترین گروه را در میان گروه بندپایان به خود اختصاص می دهند. بندپایان جانورانی هستند که دارای استخوان بندی بیرونی ( اگزواسکلتون ) بوده و اعضای آن ها به هم پیوسته اند. شاخه بندپایان موفق ترین جانوران بوده و نسبت به سایر شاخه ها از تعدد و تنوع بی شماری برخوردار هستند. حشرات شش پا دارند و بیشتر آن ها دارای بال هستند. بدن یک حشره از ۳ بخش تشکیل می شود: سر، سینه و شکم.
حدود یک میلیون گونهٔ مختلف حشره در جهان شناسایی و توسط دانشمندان نام گذاری شده است. مجموع حشرات روی زمین تا مرز ده میلیون گونهٔ مختلف می رسد. حشرات تقریباً در همهٔ نقاط روی زمین پیدا می شوند و همچنین می توان آن ها را در آب های شیرین یافت. حشرات اولین جانوران پرنده اند که در روی زمین به وجود آمدند. ۳۵۰ میلیون سال قبل، اولین بار آن ها توانستند در هوای زمین شروع به پرواز کنند، و این میلیون ها سال قبل از پرواز پرندگان و خفاش ها بود.
برای بیشتر حشرات قدرت بینایی و بویایی از مهم ترین احساس ها است حشرات دارای چشم های مرکب هستند به این معنی که چشم حشره از دو قسمت مجزا تشکیل شده است هر قسمت از چشم حشره دارای لنز مخصوص به خود می باشد حشرات برای بو کشیدن و مزه کردن از شاخک هایشان و برخی از بخش های دیگر بدنشان استفاده می کنند. آنها همچنین برای لمس کردن اشیاء از شاخک هایشان استفاده می کنند.
حشرات در طول رشدِ خود به طور دوره ای پوست اندازی می کنند یا پوستهٔ خارجیِ خود را می اندازند. بعضی از حشرات فقط ۴ یا ۵ مرتبه تغییرشکل می دهند، اما سنجاقک های یک روزه و حشرات بدون بال می توانند ۲۰ مرتبه یا بیشتر پوست اندازی کنند و تغییرشکل دهند. هر بار که یک حشره تغییرشکل می دهد، شکل بدنش عوض می شود. این حالت را در حشرات دگردیسی ( دگرگونی ) می نامند. بعضی از حشرات با هر بار پوست اندازی به آرامی تغییرشکل می دهند و نوع بالغ آن ها بسیار با نوع نوزاد تفاوت دارد. این حشرات عبارت اند از زنبورهای عسل، مگس ها، سوسک های بزرگ، پروانه ها و زنبورهای معمولی.
حشرات جزو جانوران هستند.
این گروه از حشرات شامل گونه های بی شماری از زنبورهای معمولی و تمام گونه های مورچه ها و موریانه ها می شود. حشرات اجتماعی در گروه های خانوادگی زندگی می کنند یا به صورت قبیله ای زندگی می کنند و لانههای بسیار بزرگ می سازند. در هر قبیله فقط یک حشره، یعنی ملکه، تولید مثل می کند. بیشتر حشرات دیگر کارگر هستند که به جمع آوری غذا و حفاظت از لانه می پردازند.
حشره (فیلم ۱۹۷۵). «حشره» ( انگلیسی: Bug ) فیلمی در ژانر ترسناک و علمی–تخیلی به کارگردانی جین نات وارک است که در سال ۱۹۷۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جوانا مایلز، پتی مک کورمک، ویلیام کستل، و ریچارد گیلیلند اشاره کرد.
حشره (فیلم ۲۰۰۲). «حشره» ( انگلیسی: Bug ) فیلمی در ژانر کمدی است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جان کارول لینچ اشاره کرد.
حشره (فیلم ۲۰۰۶). حشره ( انگلیسی: Bug ) فیلمی در ژانر ترسناک، تریلر روانشناسانه، و مهیج به کارگردانی ویلیام فریدکین است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اشلی جاد، مایکل شنون، هری کانیک جونیور و لین کولینز اشاره کرد.
معنی کلمه حشره در فرهنگ عمید
معنی کلمه حشره در فرهنگ فارسی
معنی کلمه حشره در دانشنامه عمومی
معنی کلمه حشره در ویکی واژه

معنی کلمه حشره در ویکی واژه

insetto
حشرة
یک فرد از ردة حشرات.

جملاتی از کاربرد کلمه حشره

ز آن غایله خواهد خاست شوری که جهان آشوب ز آن حادثه آید راست در ماریه محشرها
«الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ» قرأ حمزة یتوفیهم بالیاء فی الحرفین، ذکر الفعل لتقدّمه و لکون تأنیث فاعله غیر حقیقی لانّه تأنیث جمع و للفصل، و قرأ الباقون: تتوفاهم بالتاء فیهما انّثوا الفعل و ان تقدّم لانّه مسند الی جماعة فهی مؤنّثة کما قال تعالی: «وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ». «تَتَوَفَّاهُمُ» ای تقتبض ارواحهم بامر اللَّه. و قال الحسن: تتوفاهم الی النّار الی تحشرهم الیها و المتوفی‌ هو اللَّه سبحانه، لقوله: «اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها» و لیس بینهما تناف لانّ الملائکة یتولون ذلک بامر اللَّه، فجاز اسناده الی اللَّه لانّه بامره و قدرته و جاز اضافته الی الملائکة لکونهم مباشرین لذلک. و قیل اسباب التوفی بالملائکة و اتمام التّوفّی باللّه.
قال قتادة اکبّ علی المعاصی فی الدّنیا فحشره اللَّه علی وجهه یوم القیامة و ذلک قوله تعالی وَ نَحْشُرُهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ عَلی‌ وُجُوهِهِمْ و المؤمن یمشی سویّا معتدلا یبصر الطّریق و هو عَلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ دین قیّم و هو الاسلام، قیل: نزلت فی عمّار بن یاسر و ابی جهل و قوله: مُکِبًّا عَلی‌ وَجْهِهِ فعل غریب لانّ اکثر اللّغة فی التّعدّی و اللّزوم ان یکون افعلته نفعل و هذا علی ضدّه یقال: کببت فلانا علی وجهه فاکبّ.
سعدی نین باغ گلستانی گره ک حشره قده ر آلماسی سلله لنیب خرماسی زنبیللنسین
تخم این حشره کروی یا تخت است و رنگ آن سبز می‌باشد. قطر تخم تقریباً" نیم میلی‌متر است.
«وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی‌» اختلفوا فیه، فقال بعضهم اعمی عن الحجّة و الاعتذار، لانّه لا یکون حجّة یحتج بها، و لا عذر یعتذر به، و انّما قال اعمی لانّه لا یری فی القیمة ما یسره و ینتفع به، و لا عذر یعتذر به، و لذلک یسمّی الکفار عمیا لانّهم لا ینتفعون بابصارهم. و قیل یحشرهم اللَّه القیامة اعمی البصر، فان قیل کیف یقرءون الکتب؟
وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ ای اذکر یوم نحشرهم. قرأ ابن کثیر و ابو جعفر و یعقوب و حفص یحشرهم بالیاء و الباقون بالنون. وَ ما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ. یعنی عزیرا و المسیح و الملایکة. و قیل یعنی الاصنام. «فیقول» قرأ ابن عامر فنقول بالنون، و الآخرون بالیاء. أَ أَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبادِی هؤُلاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِیلَ؟ اخطاؤا الطریق، و هذا الاستفهام توبیخ للعابدین کقوله لعیسی (ع) أ أنت قلت للناس؟.
قسمت چهارم از فصل ۷، یهودی‌ها را کنترل‌کننده تمام رسانه‌ها در دنیا می‌خواند که حشره می‌خورند.
عینه ناظر بنور اللّه حشره ناشر بصور اللّه
قال ابن اسحاق کان اجلاء بنی النضیر عند مرجع النبی من احد و کان فتح قریظة عند مرجعه من الاحزاب. قوله تعالی: لِأَوَّلِ الْحَشْرِ هذه اللام لام العلّة و المعنی: اخرجوا، لیکون حشرهم الی الشام اوّل الحشر و اختلفوا فی اوّل الحشر، قال بعضهم: اوّل الحشر حشر الیهود من المدینة الی خیبر و الحشر الثانی من جزیرة العرب الی الشام فی ایّام عمر بن الخطاب رضی اللَّه عنه و قیل: الحشر الاوّل حشرهم الی الشام من المدینة و الحشر الثانی حشر الخلق جمیعهم یوم القیامة الی الشام. قال ابن عباس من شکّ انّ المحشر بالشام فلیقرأ هذه الآیة و ذلک‌
و یوم نحشرهم جمیعا قرأ حفص: یَحْشُرُهُمْ بالیاء ثمّ یقول بالیاء کذلک یعنی یحشرهم اللَّه جمیعا و هؤلاء المحشورون هم قبائل من العرب کانوا یعبدون الملائکة و هم یزعمون انهم بنات اللَّه لذلک سترهم و هو قوله عزّ و جلّ: وَ جَعَلُوا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً ثمّ یقول اللَّه للملائکة: أَ هؤُلاءِ إِیَّاکُمْ کانُوا یَعْبُدُونَ فی الدّنیا، هذا استفهام تقریر کقوله عزّ و جلّ لعیسی: أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ فتتبّرء منهم الملائکة و یقولون: سُبْحانَکَ تنزیها لک أَنْتَ وَلِیُّنا ربنا مِنْ دُونِهِمْ بَلْ کانُوا یَعْبُدُونَ الْجِنَّ ای یطیعون ابلیس و ذرّیته و اعوانه فی معصیتک أَکْثَرُهُمْ بِهِمْ مُؤْمِنُونَ مصدّقون.
قیامت ها و محشرها بهر یک صراط دیگر و میزان دیگر