حسان

معنی کلمه حسان در لغت نامه دهخدا

حسان. [ حَس ْ سا ] ( ع ص ) بسیار نیکو. بسیار خوب. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) ( شرفنامه ). نیکوروی. ( مهذب الاسماء ).
حسان. [ ح ِ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ حِسین و حَسَن و حَسناء و حَسَنَة. خوبان. نیکوان. ( منتهی الارب ).
حسان. [ حُس ْ سا ] ( ع ص ) نعت مذکر از حسن. مانند حُسان و حَسَن و حاسِن و حَسین ج ، حسانون.
حسان. [ ح ُ ] ( ع ص ) نعت مذکر از حسن.
حسان. [ حَس ْ سا ] ( اِخ ) ( قریه ٔ... ) قریه ای نزدیک هرات. ( حبیب السیر ج 2 ص 397 س 19 ).
حسان.[ حَس ْ سا ] ( اِخ ) قریه ای است میان واسط و دیر عاقول و آن را قرنا ام حسان نیز گویند. ( معجم البلدان ).
حسان. [ حَس ْ سا ] ( اِخ ) دهی است نزدیک مکه و آنرا ارض حسان نیز نامند.
حسان. [ حَس ْ سا ] ( اِخ ) ابن ابراهیم مکنی به ابی هشام ، قاضی کرمان. محدث است.
حسان. [ حَس ْ سا ] ( اِخ ) ابن ابی حسان العبدی. صحابیست. ( قاموس الاعلام ترکی ).
حسان. [ حَس ْ سا ] ( اِخ ) ابن ابی ساسان. مکنی به ابی عبداﷲ محدث است.
حسان. [ حَس ْ سا ] ( اِخ ) ابن ابی سنان العسکری. صحابیست و حدیث شریف «طالب العلم بین الجهال کالحی بین الاموات » را او روایت کرده است. ( قاموس ترکی ). صاحب صفوةالصفوة آرد، ابویحیی زراد گفت شنیدم حسان بسیار به این بیت تمثل می جست :
لاصحة المرء فی الدنیا تؤخره
ولا یقدم یوماً موته الوجع.
ابن شوذب گفت : حسان بن ابی سنان مردی از بازرگانان بصره بود و شریکی در بصره داشت و خود وی در اهواز بود. و از اهواز بسوی شریک خویش می آمد. در سر هر سال مینشستند و حساب میکشیدندو سود را بخش میکردند. پس حسان قوت خویش از آن سود برمیداشت و بقیه را تصدق میکرد و شریک وی زمین میگرفت و خانه میساخت. حسان نوبتی به بصره آمد و آنچه میخواست بخش کرد، پس وی را گفتند خانواده های مستمندی هستند که حاجت آنها ظاهر نمیشود. گفت چرا ما را آگاه نساختید؟ آنگاه سیصد درهم وام بگرفت و بدانها بفرستاد. موسی بن هلال گفت : مردی همنشین ما بود از زن حسان حدیث کرد که حسان شب می آید و در بستر من داخل میشود، آنگاه همچنانکه زن کودک خویش بفریبد، مرا فریب میدهد،و آنگاه که دانست بخواب رفتم ، برخیزد و بیرون شود وبه نماز بپردازد، زن گفت وی را گفتم ای ابوعبداﷲ چند خود را رنجه میداری با نفس خویش مدارا کن. گفت : خاموش که بیم آن دارم به خوابی روم که از آن برنخیزم. عبداﷲبن عیسی گفت : پدرم خبرداد که حسان به مسجد مالک بن دینار می آمد و چون مالک سخن میگفت وی چندان میگریست که روی او تر میگشت و صدایش شنیده نمیشد. عبدالجباربن نضر سلمی گفت : حسان به غرفه ای بگذشت و گفت این چه وقت ساخته شده ؟ آنگاه نفس خویش را گفت از چیزی که به کار تو نیاید پرسیدی ، ترا به روزه یک سال شکنجه دهم پس آن سال روزه بگرفت. عمارةبن زاذان گفت حسان دکان خویش میگشود و دواة میگذاشت و حساب خویش پراکنده میساخت و پرده میانداخت آنگاه نماز میگذاشت و هرگاه گمان میبرد آدمی می آید به حساب میپرداخت تا بنمایدکه او به حساب مشغول است. ابوداود گفت : سلام بن مطیع حدیث کرد که حسان گفت اگر گدایان نبودند، بازرگانی نمیکردم. یحیی بن بسطام الاصفرالتمیمی که همسایه حسان بود گفت : حسان روزها روزه میداشت و به گرده ای افطار میکرد و سحر گرده دیگر میخورد پس سخت لاغر و بیمار شدو چون مرد و او را برای غسل برهنه کردند، مانند نخ سیاهی بود و یاران گرد او میگریستند. حریث گفت : یحیی بن مسلم بکا، و ابراهیم بن محمد قبسیسی گفتند چون به حسان و رنجی که بدو رسیده بود بنگریستیم ما را ناگوار آمد و گریه مردم سخت شد و آواز آنان برخاست ، آنگاه آرام شدند در این هنگام بشنیدیم گوینده ای از یک سوی خانه میسرود:

معنی کلمه حسان در فرهنگ معین

(حِ ) [ ع . ] جِ حسن و حسناد، نیکوان ، خوبرویان .

معنی کلمه حسان در فرهنگ عمید

۱. [جمع حَسَن] = حَسن
۲. [جمع حَسَنَة] = حسنه

معنی کلمه حسان در فرهنگ فارسی

ابن ثابت خزرجی انصاری شاعر معروف رسول ( ص ) ( ف. ۵۴ ه. ق . )
جمع حسن، جمع حسنائ، بسیارخوب ونیکو، بسیارنیکوکار
( صفت اسم ) جمع حسن و حسنائ : نیکوان خوبرویان نیکو رویان .
ابن هلال ابن حارث مزینی در بصره محدث بود

معنی کلمه حسان در فرهنگ اسم ها

اسم: حسان (پسر، دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: hesān) (فارسی: حِسان) (انگلیسی: hesan)
معنی: بسیار نیکو، بسیار خوب، نیکروی، ( اَعلام ) حسان ابن ثابت [قرن اول هجری] شاعر عرب ملقب به «شاعر پیامبر» بعدها از هواداران معاویه شد، ( در اعلام ) حسان بن ثابت شاعر رسول اکرم ( ص )، زیبارویان، نیکوان

معنی کلمه حسان در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی حِسَانٌ: زنان زیبا روی - جمع حسناء
ریشه کلمه:
حسن (۱۹۴ بار)
«حسان» جمع «حسن» (بر وزن چمن) به معنای «خوب و زیبا» است.

معنی کلمه حسان در ویکی واژه

جِ حسن و حسناد؛ نیکوان، خوبرویان.

جملاتی از کاربرد کلمه حسان

افغانبیسیم، همچنان شناخته شده به افغان بیسیم و ای‌دبلیوسی‌سی، نخستین شرکت ارتباطات بیسیم افغانستان تأسیس شده ۱۹۸۸ در کابل، افغانستان، با دفاتر متعدد منطقه‌ای است. افغان بیسیم اینترنت نسل چهارم (ال‌تی‌ای) و دیگر خدمات از جمله پرداخت‌های اینترنتی و موبایل را به ۵ میلیون مشترک در سراسر ۳۴ ولایت افغانستان تأمین می‌کند. این شرکت با ۴۲۵ شبکه در ۱۲۵ کشور مشارکت دارد و در سال ۲۰۰۲، توسط احسان‌الله بیات تأسیس شده‌است. افغان بیسیم نتیجه ریسک مشترک شرکت‌های سیستم‌های جهانی موبایل و وزارت مخابرات افغانستان است.
حیدر شرع کرم بازوی احسان تست کین در روزی گشاد وان در خیبر شکست
احسان اوغلو در یک خانواده ترک در قاهره متولّد شد، او تحصیلات علمی را در دانشگاه عین شمس ادامه داد و در سال ۱۹۶۶ لیسانس خود را گرفت. او در قاهره باقی ماند و او به کارشناسی ارشد در سال ۱۹۷۰ از دانشگاه الازهر رسید. احسان اوغلو خود دکترای خود را از دانشکده علوم در دانشگاه آنکارا در سال ۱۹۷۴ دریافت نمود.
رو مذهب عاشق را برعکس روش‌ها دان کز یار دروغی‌ها از صدق به و احسان
احسان یار شاطر گویش الموتی را گویشی از زبان تاتی می‌داند و اصطلاحاً آن را گویش مادی می‌نامد.
آب‌انبار احسان اثری تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در کاشان، خیابان فاضل نراقی، روبروی مسجد آقابزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دادگاه علاوه بر حکم آزادی احسان نراقی، مجدداً رابطه وی را با دانشگاه برقرار نموده و دستور پرداخت پنج سال حقوق گذشتهٔ وی را نیز که توسط کمیته‌های انقلاب مسدود شده بود، صادر کرد.
دایم از خط شعاعی مد احسانش رساست زین سبب بر اختران گردیده سرور آفتاب
احسان‌ به هرچه می‌ خردم‌ سود مدعاست از قیمتم مپرس به بازارت آمدم
بر سر خوان عطا و لطف و احسان و کرم موسی و عیسی و داود و خلیلش میهمان
همش به خطهٔ فرمان درون و حوش و طیور همش به سایهٔ احسان درون رجال و نسا
زهر باده شود چو جام توی ظلم احسان شود چو داد توی
گلی کز روضه جانت دمیده ست بر او باران احسانت چکیده ست
نام کفش قلزم احسان کنی وصف به بحر گهر افشان کنی
فلا تغفل عن الاحسان فیها فلا تدری السکون متی یکون
-توصیف بازار و اصناف قزوین/ احسان اشراقی
بازیکن کرمانی این تیم در سال 84و85به نام احسان کافی نژاد است که در این دو سال خوش درخشید و لقب شمسایی دوم را به خود اختصاص داد
وی برای اصلاح رژیم پهلوی هیچ وقت راه انقلابی را نمی‌پسندید. احسان نراقی خود در این زمینه چنین می‌گوید: «من هیچ وقت نه در گذشته و نه در حال حاضر، اعتقادی به روش‌های انقلابی نداشته‌ام. البته می‌دانستم که مثلاً انتخابات آزاد نیست و مایل بودم از راه مطالعه و تحقیق جدی کمک کنم تا رژیم یک حالت دموکراتیک پیدا کند. لااقل رهبران و مسئولان کشور از واقعیت‌ها اطلاع داشته باشند».
آلبوم ششم احسان خواجه‌امیری با نام «عاشقانه‌ها» پس از دو سال وقفه در ۷ آبان ۱۳۹۱ هم‌زمان با سالروز تولدش، منتشر شد. می‌گوید هرآنچه از من ارائه می‌شود بخشی از روح و اندیشه و زندگی من است؛ و می‌گوید عشق یعنی زنده بودن و زندگی کردن.
احسان قائم‌مقامی (زادهٔ ۲۰ مرداد ۱۳۶۱) اولین استاد بزرگ شطرنج ایران است که در سال ۲۰۰۱ به این مقام دست یافته‌است. وی در ژوئن ۲۰۲۰، در رده چهارم شطرنج‌بازان ایران قرار دارد.او از نوادگان قائم مقام فراهانی است.