جوب. [ ج َ ] ( ع اِ ) دلو بزرگ. || سینه بند زنان. || سپر. || آتش دان. || ( مص ) مسافت بریدن. || دریدن و بریدن. || گریبان درست کردن برای پیراهن. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). جوب. [ ج ُ وَ ] ( ع اِ ) ج ِ جَوْبة، و این جمع شاذ است. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به جوبة شود.
معنی کلمه جوب در فرهنگ معین
(اِ. ) جوی .
معنی کلمه جوب در فرهنگ عمید
طی کردن مسافت.
معنی کلمه جوب در فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱- گیاهی از خانواد. گندمیان جزو دست. غلات که دارای سنبل. ساده ایست که از هر بند آن سه سنبل. بی دم در دو ردیف قرار گرفته و هر سنبله دارای یک گل است اشقیله شعیر. یا جو دو سر. یولاف . ۲- واحد وزن و مقصود از آن جویست که در بزرگی و کوچکی میانه باشد یک حبه ( وسال. مقداریه . فرهنک ایران زمین ۴ -۱ :۱٠ ص ۴۱۳ ) . جمع جوبه و این جمع شاذ است
معنی کلمه جوب در دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۴۳(بار) بریدن. اقرب الموارد گوید: و قوم ثمود که سنگها را در درّه بریدند. و خانهها ساختند. جواب را از آن جهت جواب گویند که سخن گوینده با آن قطع و تمام میشود (اقرب الموارد) به عقیده راغب علّت این تسمه آنست که جواب، فضا و فاصله را بریده از دهان گوینده به سمع شنونده میرسد. و چون این سخن شامل سئوال و جواب هر دو است لذا در ذیل آن گفته: لکن مختص بّرد کلام است نه کلام اوّلی. ولی اقرب الموارد مقرون بصحّت است. ، یعنی جواب قوم و سخنی که با آن کلام لوط را قطع کرده و پایان داند آن بود که گفتند: آنها را از شهر خود بیرون کنید. سئوال اگر طلب کلام باشد جواب آن کلام است مثل ، بنا بر آنکه مراد از «اجبیوا» جواب قولی است و اگر طلب فعل باشد. جواب فعلی است مثل مراد آن نیست که لبیّک گوئیم بلکه مراد آن است که به فرموده تو عمل کنیم. تمام موارد استعمال قرآن جز کلمه «جواب» که چهار بار آمده همه در جواب عملی به کار رفته است اجابت را که قبول کردن معنی میکنند در واقع، قطع و پایان دادن به سخن و خواست گوینده است خواه به فعل باشد یا بقول مثل خداوند با اعطاء مطلوب سخن سائل را قطع میکند. راغب گفته: گویند استجابت به معنی اجابت است و حقیقت آن مهیّا شدن در اغلب از اجابت منفکّ نیست، اجابت را استجابت گفتهاند. طبرسی ذیل آیه 186 بقره فرمود: اجابت و استجابت به یک معنی است و از مبّرد نقل میکند که در استجابت معنی اذعان هست و در اجابت نیست. صحاح و اقرب الموارد نیز مثل طبرسی گفتهاند بر کسانی که خدای خود را اجابت کردهاند پاداش نیکی است. «فَلْیَستَجیبوُ الی» یعنی مرا اجابت کنند در این سخن که من نزدیکم و بداعی جواب میدهم معنی آیه: چون بندگان من مرا از تو سئوال کنند بگو: من نزدیکم دعوت داعی را جواب میدهم آنگاه که مرابخواند پس از من این مطلب را قبول کنند و بمن در این باره ایمان آوردند شاید کمال یابند.
معنی کلمه جوب در ویکی واژه
جوی.
جملاتی از کاربرد کلمه جوب
و گفت: هر چند بتوانید رضا را کار فرمائید چنان مباشید که رضا شما را کار فرماید که محجوب گردید از لذت روئت و از حقیقت آنچه مطالعه کنید یعنی چون از رضا لذت یافت از شهود حق باز ماند.
تا تو باشی ز نفس خود محجوب با تو وعقل تو چه زشت و چه خوب
لاجرم محجوب گشتند از غرض که دقیقه فوت شد در معترض
آسیابجوب (سنقر)، روستایی از توابع بخش کلیائی شهرستان سنقر در استان کرمانشاه ایران است.
محمد محمدی ریشهری در درس خارج فقه خود روایات زیادی را معرفی میکند که دال بر حلال شدن خمس بر شیعیان است که با وجوب پرداخت آن تنافی دارند، از نظر وی، این روایات چالشیترین بحث میان شیعیان و اهل سنت شده است.
اگرچه شهرتِ صبا بیشتر با صدای ساز ویلنش گره خوردهاست، اما برخی هنرمندان از جمله مرتضی نیداوود و محمدرضا لطفی، نوازندگی سهتارش را برتر از ویلننوازی او دانستهاند. صبا همزمان از سال ۱۲۹۱ نواختن کمانچه را نزد حسینخان اسماعیلزاده فراگرفت و همدرسِ هنرمندانی نظیر حسین یاحقی و رضا محجوبی شد.
و سخن برخی دیگر نه شنیده شود نه بفهم آید. اما این معنی درباره ی محجوبان است وگرنه دیگران کلام هر چیز بشنوند.
نیست هرگز نمیشود محجوب نیست را نیست هیچ خوف حجاب
برخی فقیهان اسلامی قائل به وجوب قتل مرتد هستند.
از غبار دشت خور محجوب گردد روز جنگ و آفتاب رأی تو هرگز نماند در حجاب
رغیرتم پوشیده از چشم بدان، خوب مرا داده جا در پرده دل طفل محجوب مرا
بود جان و دلش از ذوق محجوب نه طالب باشد او هرگز نه مطلوب
هیچ سخن صریحی درمورد «لزوم پوشش سر و گردن» در آیات سورهٔ نور وجود ندارد؛ بلکه مجاز بودن عدم پوشش قسمتهایی از بدن که در عرف زمان نزول وحی، پوشاندن آن رایج نبوده نیز مورد تأیید قرار گرفتهاست. تحقیقات تاریخی نیز عدم رواج پوشش سر و گردن (در همهٔ حالات و همهٔ مکانهای عمومی) را تأیید میکند. نمیتوان با قاطعیت از آیهٔ سورهٔ احزاب بهعنوان دلیل بر «وجوب پوشش سر و گردن زن» بهره برد.
از باشگاههایی که در آن بازی کردهاست میتوان به باشگاه فوتبال جوبیلو ایواتا، باشگاه فوتبال ناگویا گرامپوس و باشگاه فوتبال کاشیوا ریسول اشاره کرد.
هریک بخودی شدند محجوب برخاست ز عشق شور و غوغا
آسیابجوب فرمانفرما، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر در استان کرمانشاه ایران است.
از باشگاههایی که در آن بازی کردهاست میتوان به باشگاه فوتبال جوبیلو ایواتا و باشگاه فوتبال کاوازاکی فرونتال اشاره کرد.
براساس آنچه در دانشنامه فرهنگ فقه فارسی آمدهاست، آن را آیه اخلاص گویند. فاضل مقداد فقیه شیعی، در کتاب کنزالعرفان فی فقه القرآن این آیه را از آیات الاحکام قرآن میداند. این آیه از دیدگاه فقهای شیعه امامیه، از ادله وجوب اخلاص در انجام عبادات اسلامی محسوب میشود. به این معنا که اگر نیت انسان در عمل عبادیش خالص و برای رضای خداوند نباشد؛ موجب فساد عملش خواهد شد.
خود بین نبرد راه به خمخانهٔ وحدت محجوب ندارد خبر از نشئهٔ کامل