جذاب

معنی کلمه جذاب در لغت نامه دهخدا

جذاب. [ ج َ ] ( ع اِ ) مرگ. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). علم است مرگ را. ( از قطر المحیط ). منیة. زیرا نفوس را جذب میکند. ( از اقرب الموارد ).
جذاب. [ ج ِ ] ( ع اِ ) پیه خرمابن یا پیه سخت از آن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). شحم خرما یا سخت از آن. ( از اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). جَذَب. ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). و فی الحدیث : «کان [ اَی محمد ]یحب الجذب.» ( از اقرب الموارد ). واحد آن جَذابَه. ( منتهی الارب ). || ( مص ) کشیدن. ( یادداشت مؤلف ). کشیدن چیزی از یکدیگر. ( آنندراج ). || با کسی منازعت کردن درکشیدن. ( از قطر المحیط ). نزاع کردن. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). و منه «و کانت بینهم مجاذبات ثم اتفقوا». ( اقرب الموارد ). || برگردانیدن چیزی از جای. ( از قطر المحیط ) ( منتهی الارب ). || ( ص ، اِ ) شترماده کم شیر. ( آنندراج ). || ج ِ جاذبه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء )
جذاب. [ ج َذْ ذا ] ( ع ص ، اِ )جذب کننده. بسیار جذب کننده. بجانب خود کشنده. ( ناظم الاطباء ). قیاساً صیغه مبالغه از جذب به معنی کشیدن است. سخت کشنده. کشنده. ( یادداشت مؤلف ). گیرا. جلب کننده. آنچه یاآنکه سخت توجه مردم را بخود جلب کند.

معنی کلمه جذاب در فرهنگ معین

(جَ ذّ ) [ ع . ] (ص . ) جذب کننده ، رباینده .

معنی کلمه جذاب در فرهنگ عمید

گیرا، دوست داشتنی، دلربا.

معنی کلمه جذاب در فرهنگ فارسی

بسیارجذب کننده، بسوی خودکشنده، گیرا
( صفت ) ۱- بسیار جذب کننده بطرف خود کشنده بسیار محکم جذب کننده . ۲- دلکش دلربا: ( ( صورتی جذاب دارد. ) )
پیه خرما بن یا پیه سخت از آن شحم خرما یا سخت از آن . یا شتر ماده کم شیر

معنی کلمه جذاب در ویکی واژه

seducente
attraente
جذب کننده، رباینده.

جملاتی از کاربرد کلمه جذاب

لطف تو سابق می شود جذاب عاشق می شود بر قهر سابق می شود چون روشنایی بر ظلم
چشم جذاب بتان زین کویها مغز جویان از گلستان بویها
تشنگی را مبدأ از آب است و بس تشنگان را آب جذابست و بس
عشق جذابست چون در دل نشست هم در دل را ز غیر دوست بست
شاهی رتبهٔ نودم فهرست صد زن جذاب سال ۲۰۰۵ در مجله ماکزیم کسب کرده و در سال ۲۰۰۶، به رتبه شصت و ششم صعود کرد. وی در سال ۲۰۱۲، مقام سی و ششم را در این لیست از آن خود کرده است. او از هلهله‌چیان تیم دالاس کاوبویز بوده است.
گاه ایوان کلک او جذاب یک گیتی ادیب وقت میدان تیغ اونهاب یک کیهان سوار
منعم خبر از جذبه جذاب چه پرسی جذاب بود سیم و زر و عقل تو مجذوب
به نوعی می‌توان شرق بهشت را یک فیلم اجتماعی نیز نامید زیرا این فیلم تا حدی بیانگر اوضاع اجتماعی جامعهٔ آمریکا در هنگامهٔ جنگ جهانی دوم و اعزام نیروهای آمریکایی به نبرد است. سادگی آدم‌ها در این فیلم، تعیین‌کننده بود و به جذاب بودنش کمک می‌کرد.
نور حقی و به حق جذاب جان خلق در ظلمات وهم‌اند و گمان
زلاند یک خانواده هنرمند را ریاست می‌کرد. همسرش سارا زلاند سال‌ها در رادیو آواز خواند که از صدای جذابی برخوردار بود. سهیلا زلاند و شهلا زلاند از چهره‌های ممتاز آوازخوانی به‌شمار می‌آیند و پسرانش فرید زلاند و وحید زلاند آواز خوان و آهنگسازان موفق‌اند. استاد زلاند دو پسر و یک دختر دیگر نیز دارد.[۱]
علاوه بر پول برای ساخت جاده، استفاده از خودرو نیز در بسیاری از نقاط از طریق قوانین منطقه‌بندی جدید تشویق شد که هر کسب‌وکار جدیدی را ملزم به ساخت مقدار مشخصی پارکینگ بر اساس اندازه و نوع تأسیسات می‌کرد. اثر این تغییرات ایجاد بسیاری از فضاهای پارکینگ رایگان و مکان‌های تجاری دورتر از جاده بود. در مجموع، این تغییرات منجر به ایجاد سکونتگاه‌های کمتر متراکم شد و سبک زندگی بدون ماشین را به‌طور فزاینده‌ای غیرجذاب کرد.
هیچ چیز از اوایل زندگی نیدهام شناخته شده نیست، اما زمانی که او میانسال بود در لندن به عنوان نگهبان یک فاحشه خانه در پارک پلیس، سنت جیمز مشهور شد. خانه او به عنوان منحصر به فردترین خانه در لندن، برتر از خانه‌های کاونت گاردن، حتی از خانه دیگر بدنام آن زمان، مادر وایزبورن، در نظر گرفته می‌شد. گفته می‌شود که او هنوز در میانسالی جذاب است. هوگارت او را به‌عنوان یک پیرمرد خوش‌تیپ توصیف کرد … لباس ابریشم خوبی دارد، اما «لکه‌های روی صورتش» را ذکر می‌کند و در تصویر او چهره‌اش به صورت پوک دیده می‌شود.
ز نیش پشه و پر مگس دود آن زهر بخون آدمیان زانکه عرق شد جذاب
مرحبا زین نیستی و زین عدم که بود جذاب هستی دمبدم
گر شدی محسوس جذاب و مهار پس نماندی این جهان دارالغرار