جداول

معنی کلمه جداول در لغت نامه دهخدا

جداول. [ ج َ وِ ] ( ع اِ ) ج ِ جدول به معنی خطوط و انهار. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از قطر المحیط ). انهار صغیر. ( مرصع ). رجوع به جدول شود. || رگهای کلان تر از سواقی. رگهای صغیرِ لیفی. ( بحر الجواهر ).
- جداول الامعاء ؛ پرده ای است که عروق و شرائین و اعصاب از وسط دائره آن میگذرد. ( از بحر الجواهر ).
- جداول الحاوی .
- جداول الماساریقا ؛ شعبه های فرعی متفرقی است که بجرم کبدمربوط است. ( از بحر الجواهر ).

معنی کلمه جداول در فرهنگ معین

(جَ وِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جدول .

معنی کلمه جداول در فرهنگ عمید

=جدول

معنی کلمه جداول در فرهنگ فارسی

جمع جدول
( اسم ) جمع جدول

جملاتی از کاربرد کلمه جداول

فوارهٔ کاشی رده بسته به جداول چون ساقی پیروزه سلب در فورانست
فضایش زر نگین شقایق ملون زمینش به سیمین جداول معلم
کتاب نجومی خوارزمی «زیج السند هند» به سانسکریت بوده‌است و توسط ابراهیم فزاری بدستور منصور عباسی به جهان اسلام انتقال میابد. «زیج» جداول نجومی بود و «السند هند» نیز تحریفی از «سدهانته» اسم اصلی کتاب بود.
ز قعر محیط قدم منبسط بین به وادی امکان هزاران جداول
زند فال سعد از خیابان خویش که دارد جداول ز تقویم، بیش
در آن حیاض و جداول، که باشدش همه سنگ بلور و مرمر و یشب و زبرجد کانی
تنها نسخه چاپی کامل، فهرست شده، به روز شده و تکمیل شده با نقشه‌ها و جداول، گزارش‌های سالهای ۱۹۸۵–۲۰۰۵، توسط گروه انتشارات برکشایر در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.
منابع مختلفی نیز کل مدال‌ها یا تعداد کل مدال‌های کسب شده از گذشته تاکنون را معیار قرار می‌دهند. این جداول ممکن است گمراه‌کننده باشند، چراکه کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا از آغاز به‌طور مرتب و پیوسته در رقابت‌های المپیک شرکت کرده‌اند در حالیکه ممکن است برخی کشورهای دیگر یا به‌طور پیوسته شرکت نکرده باشند یا اینکه شمار مدال‌های آن‌ها به عنوان یک کشور بین کدهای کمیته بین‌المللی المپیک پخش شده باشد.
جداول معانی روان کرده، فواکه فواید ببار آورده. خمایل فضایل پیراسته، حدایق حقایق آراسته.
از مهم‌ترین اثرات علم اسلامی تیببن روش علمی توسط ابن هیثم و ابن نفیس بود. اثر مهم دیگر آنها توسعه سیستم عدد نویسی عربی و اختراع مثلثات (سینوس -کسینوس -تانژانت و تهیه جداول آنها)انتقال آن به اروپا بود که راه را برای رنسانس گشود.
آرایه‌های بیتی همچنین در صف‌های اولویت و ساخت جداول درهم سازی و بررسی جریان فشرده‌سازی داده‌ها به کار می‌رود.
خوی پیغمبر در امت ساری است در جداول آب چشمه جاری است
دولتشاه سمرقندی در تذکرةالشعرا خود می‌نویسد: «فضلا و حکما متفق‌اند که به روزگار اسلام بلکه از عهد ذوالقرنین تا این دم پادشاهی به حکمت و علم میرزا الغ‌بیگ بر مستقر سلطنت قرار نیافته.» الغ‌بیگ در سمرقند رصدخانه‌ای عظیم و مجهز به‌نام رصدخانهٔ الغ‌بیگ را برپا کرد و همراه با دانشمندان بزرگ آن زمان مانند غیاث‌الدین جمشید کاشانی مشغول رصد و تحقیقات علمی شد و با همکاری آن‌ها زیجی را که شامل دقیق‌ترین جداول ستاره‌شناختی و مثلثاتی آن عصر بود پدیدآورد که به زیج سلطانی معروف است. مدرسه‌ای نیز برای آموزش علوم و فنون تأسیس کرد و بهترین استادان را در آن‌جا به‌کار تدریس گمارد. یادداشت‌ها و نامه‌هایی که کاشانی برای پدرش در کاشان می‌فرستاد از سطح بالای فهم و دانش الغ بیگ حکایت می‌کند.
گرافیک معمولاً در تجارت و اقتصاد برای ایجاد نمودارها و جداول مالی استفاده می‌شود. اصطلاح گرافیک تجاری در اواخر دهه ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که رایانه‌های شخصی به جای استفاده از قالب جدولی، قادر به رسم نمودارها شدند. از طرفی گرافیک تجاری می‌تواند برای برجسته کردن تغییرات در طول زمان استفاده شود.
گهر بارم باطراف و جوانب سمن کارم بانهار و جداول
در ریاضیات، الغ‌بیگ جداول مثلثاتی دقیقی از مقادیر سینوسی و مماس تا حداقل هشت رقم اعشار نوشت.
برای تعیین مشخصه‌های کمی ریسک (احتمال و اثر) دارایی‌های سخت‌افزاری، باید از جداول ۱و۲ استفاده نمود. در این جداول، هر دو مشخصه احتمال و اثر، با توجه به تعاریف و مثال‌های ارائه شده، در گستره ۱ تا ۱۰ طبقه‌بندی شده‌اند.
منجمان مسلمان اولین کسانی بودند که اقدام به ایجاد جداول زیج نمودند که در آن نام و مکان ستارگان، سیارگان و زمان‌های پیدایش آن‌ها ضبط می‌شد. این جداول همواره توسط منجمان بعدی با رصدهای جدید که انجام می‌دادند، تکمیل تر می‌شدند و ده‌ها زیج از آن‌ها به جای مانده که از دو قرن پس از ظهور اسلام آغاز شده تا زمان حاضر ادامه پیدا می‌کند.
جداول زیجها نگاشته در نظر شکل مجسطی تمام کشیده اندر بصر
پی تشنگان زلال سحابش انامل محیط کفش را جداول