تیوپ

معنی کلمه تیوپ در فرهنگ معین

[ انگ . ] (اِ. ) = تیوب : تویی لاستیک چرخ اتومبیل . ،~لس نوعی تایر بدون تیوپ که خودِ آن از هوا پر می شود.

معنی کلمه تیوپ در ویکی واژه

تیوب: تویی لاستیک چرخ اتومبیل. ؛~لس ( tube less ) به معنای لغوی بدون توپ و در اصطلاح به نوعی تایر بدون تیوپ که خودِ آن از هوا پر می‌شوداطلاق می گردد .

جملاتی از کاربرد کلمه تیوپ

انتخابات مجلس مؤسسان ۵۴۷ نفری اتیوپی در ماه ژوئن سال ۱۹۹۴ برگزار شد. این مجلس قانون اساسی جمهوری فدرال دمکراتیک اتیوپی را در دسامبر ۱۹۹۴ اختیار نمود. اولین انتخابات پارلمان مردمی و مجالس قانون‌گذاری محلی اتیوپی در ماه‌های می و ژوئن سال ۱۹۹۵ برگزار گردیدند. اکثر جناح‌های مخالف این انتخابات را تحریم نمودند. نتیجه این انتخابات پیروزی شایان جبهه انقلابی دمکراتیک خلق اتیوپی (ائی پی آر دی اف) بود. ناظران بین‌المللی و غیردولتی نتیجه‌گیری نمودند که احزاب مخالف امکان حضور در انتخابات را داشتند ولی خودشان از این امر امتناع نمودند.
در۱۷۷۷، کانر به نیویورک می‌رود تا اِوِلین دِگرندپره، یکی از حشاشین لوئیزیانا از نیواورلئان را ملاقات نماید. اولین به کانر کمک می‌کند تا رد یک تمپلار و وفادار به سلطنت را به نام افسر دیویدسون از هنگ اتیوپیایی را دنبال کند. آن‌ها با یکدیگر به یک قلعه در نیویورک می‌روند و در حالی که اولین سعی می‌کند به داخل آن نفوذ کند، کانر حواس سربازان دیویدسون را پرت می‌کند. پس از مواجهه با دیویدسون، اولین بار دیگر کانر را می‌بیند تا اطلاعاتی که از دیویدسون به دست آورده را با او درمیان بگذارد و شکی که نسبت به راه و روش حشاشین پیدا کرده را با او درمیان بگذارد.
آدوا (به زبان تیگرینیا: ዓድዋ) یک منطقهٔ مسکونی در اتیوپی است که در مهاکلگنا واقع شده‌است. آدوا ۴۰٬۵۰۰ نفر جمعیت دارد و ۱٬۹۰۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است. شهرت این شهر بیشتر به دلیل نبرد آدوا است که در سال ۱۸۹۶ با ایتالیایی‌ها روی داد. آنها در این جنگ پیروز شدند و نخستین ملت آفریقایی بودند که در برابر استعمار اروپاییان ایستاده بودند و موفق شده بودند.
اتیوپی از شمال با اریتره، از غرب با سودان و سودان جنوبی، از شرق، جنوب خاوری و جنوب با سومالی و از شمال شرق با جیبوتی و از جنوب با کنیا همسایه است. اتیوپی از قدیمی‌ترین کشورهای مستقل آفریقا و یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان است. این کشور پس از ارمنستان دومین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد. در سال ۳۴۱ میلادی، دین مسیحیت در این کشور، دین رسمی اعلام شد.
پادشاهی اکسوم که نیروی دریایی و بازرگانی نیرومندی داشته‌است، از سدهٔ ۴۰۰ پیش از میلاد تا سدهٔ ۱۰ پس از میلاد در این ناحیه فرمانروایی می‌کرده‌است. این پادشاهی گهگاه در نوشته‌های سده‌های میانه(قرون وسطی) به عنوان پادشاهی اتیوپی یاد می‌شده‌است.
بر اساس جدیدترین سرشماری ملی سال ۱۹۹۴، مسیحیان ۶۴٪، مسلمانان ۳۰٪، پیروان مناسک سنتی ۵٪ و سایر مذاهب ۱٪ جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. مسیحیت ارتودکس حضوری غالب در نواحی مرکزی و شمالی اتیوپی دارد. این در حالیست که هم ارتودکس و هم پروتستان در مناطق جنوب و غرب اتیوپی حاکمیت دارند.
نیل آبی (امهاری:ዓባይ; عربی: النيل الأزرق) یک رود است که از دریاچه تانا در اتیوپی سرچشمه می‌گیرد. این رود در خارطوم، سودان به نیل سفید می‌پیوندد و نیل اصلی را تشکیل می‌دهد. محل‌های بالایی این رود مقدس تصور می‌شود و اعتقاد است که این همان رود گیهون است که در سفر پیدایش به عنوان رودی تصویر شده‌است که از بهشت می‌آید.
در سال ۲۰۱۰ تقریباً ۱۴ میلیون شتر زنده در سراسر جهان، وجود داشته‌اند که ۹۰ درصد از آن‌ها، شتر یک‌کوهانه بودند. شترها به‌عنوان حیواناتی اهلی بیشتر در شاخ آفریقا، ساحل صحرا، مغرب عربی، خاورمیانه و جنوب آسیا زندگی می‌کنند. منطقهٔ شاخ آفریقا به‌تنهایی دارای بیشترین تراکم شتر در جهان است که برای عشایر در سومالی و اتیوپی شیر، غذا و در نقش وسیله‌ای برای جابه‌جایی و حمل و نقل، عمل می‌کند.
چندین گونه درختچهٔ قهوه وجود دارد که دانه‌ها یا همان میوهٔ قهوه از آن‌ها استخراج می‌شود. دو گونهٔ اصلی تجاری بیشتر کشت می‌شوند که یکی معروف به قهوهٔ عربیکا[و ۷] است که مورد توجه‌ترین گونه و بومی ارتفاعات جنوب غربی اتیوپی و فلات بوما در جنوب شرقی سودان و احتمالاً کوه مارسابیت در شمال کنیا است. گونه دیگر، گونهٔ قهوه کانفورا[و ۸] است که بومی نواحی غربی و مرکزی زیر صحرای آفریقا از گینه تا اوگاندا و سودان جنوبی است و به‌نام روبوستا شناخته می‌شود. چندین گونهٔ دیگر از جمله لیبریکا،[و ۹] موریتیانا،[و ۱۰] راکیموسا[و ۱۱] و استنوفیلا[و ۱۲] هم وجود دارند که کمتر مطرح هستند.
تاریخ‌نویسان، وجود گوشت شتر در ضیافت‌ها در ایران باستان را ثبت کرده‌اند که معمولاً به‌طور کامل بریان می‌شده. گوشت شتر به‌طور عمده در مناطق خاصی از جمله اریتره، سومالی، جیبوتی، عربستان سعودی، مصر، سوریه، لیبی، سودان، اتیوپی، قزاقستان و سایر مناطق خشک، به‌طور گسترده، مصرف می‌شود. خون شتر نیز در میان دامداران در شمال کنیا به‌همراه شیر آن، نوشیده می‌شود و به‌عنوان منبع کلیدی آهن، ویتامین دی، املاح و مواد معدنی عمل می‌کند. ادرار شتر نیز توسط برخی از جوامع بدوی، نوشیده می‌شود.