تومور

تومور

معنی کلمه تومور در لغت نامه دهخدا

تؤمور. [ ت ُءْ ] ( ع اِ ) نشان که از سنگ و جز آن در بیابانها سازند. ( از تاج العروس ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || کسی : ما بالدار تؤمور؛ ای احدٌ. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ج ، تآمیر. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به تآمیر شود.

معنی کلمه تومور در فرهنگ عمید

توده ای از بافت غیرعادی در بدن که کار مفیدی انجام نمی دهد و نوع بدخیم آن به بافت های مجاور حمله می کند و انتشار می یابد، غده.

معنی کلمه تومور در فرهنگ فارسی

نشان که از سنگ و جز آن در بیابان ها سازند ٠

معنی کلمه تومور در دانشنامه عمومی

تومور (مجارستان). تومور ( به مجاری: Tomor ) یک شهرداری در مجارستان است که در ناحیه ادلنی واقع شده است. تومور ۱۲٫۸۹ کیلومتر مربع مساحت و ۲۶۷ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه تومور در دانشنامه آزاد فارسی

تومور (tumour)
تولید بیش از اندازۀ یاخته ها در ناحیۀ ویژه ای از بدن. موجب ورم یا برآمدگی می شود. تومورها را به دو دستۀ خوش خیم۱ و بدخیم۲ (← سرطان) تقسیم بندی می کنند. تومورهای خوش خیم کندتر رشد می کنند، به بافت های مجاور حمله نمی کنند، به سایر اجزای بدن منتشر نمی شوند، و معمولاً پس از برداشتن دیگر عود نمی کنند. با این همه، تومورهای خوش خیم در نواحی مثل مغز خطرناک اند. آشناترین تومورهای خوش خیم زگیل های پوست۳ اند. گاه تفکیک تومورهای خوش خیم و بدخیم بسیار دشوار است.
benign
malignant wart

جملاتی از کاربرد کلمه تومور

چگونه این عوامل بر آران‌ای پیام‌رسان مربوط به آلبومین و تولید آن اثر می‌گذارند هنوز شناخته نیست اما فاکتور تومورنکروزیس و اینترلوکین۱ تولید آلبومین را مختل می‌کنند.
در سال ۲۰۰۵، ۲٫۹ نفر از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۰ تا ۱۹ سال مبتلا به سرطان مغز یا سیستم عصبی مرکزی بودند و ۰٫۷ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر به علت آن مردند. این سرطان‌ها اغلب در کودکان بین ۱ تا ۴ سال مشاهده می‌شود، اما بیشترین مرگ و میر در میان ۵–۹ سالگی رخ داده‌است. زیرگروه‌های اصلی تومورهای مغزی و سیستم عصبی مرکزی در کودکان عبارتند از: آستروسیتوما، گلیومای ساقه مغز، کرانیوفارنژیوما، گانگلیوگلیومای نوزاد دسموپلاستیک، اپندیموما، گلیومای درجه یک، مدولوبلاستوما و تومور رابدوئید تراتوئید تیپاتوئید.
پیشگیری از سرطان : شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اسپرمیدین ممکن است با تداخل در چرخه سلولی تومور و مهار رشد تومور دارای خواص ضد سرطانی باشد.
سارینن در سال ۱۹۶۱ در اثر تومور مغزی درگذشت. مدال طلای مؤسسهٔ معماران آمریکا پس از مرگ به او اهداشد.
ابوالفضل پورعرب به دلیل تومور خوش‌خیم ۳۰ دی ماه ۱۳۸۹ در بیمارستان بهمن تهران بستری شد و تحت درمان قرار گرفت. او پس مدت‌ها خانه‌نشینی در مراسم تجمع هنرمندان برای محکومیت اهانت به پیامبر اسلام در برابر دوربین رسانه‌ها قرار گرفت.
به‌طور کلی در تعدادی از بیماران هدف از درمان، تخریب کامل تومور و بعضی بیماران کوچک کردن تومور یا کاهش علائم بیماری (مانند درد) است. نیمی از بیماران سرطانی پرتودرمانی می‌شوند. پرتودرمانی ممکن است به صورت منفرد یا همراه با دیگر روش‌های درمان (شیمی درمانی یا جراحی) مورد استفاده قرار گیرد. حتی در بعضی موارد ممکن است بیش از یک روش پرتودرمانی به کار گرفته شود.
در ایام اقامت در آفریقا، به سلطان حبشه منلیک دوم اسلحه می‌فروشد (که منجر به شکست می‌شود) سپس به برده‌فروشی نیز اهتمام ورزید.در فوریه ۱۸۹۱ به دلیل تومور (احتمال زیاد استئوسارکوما) در پای راست‌اش، نخستین عوارض را احساس می‌کند که سرانجام منجر به قطع پای او می‌شود. در ۱۰ نوامبر ۱۸۹۱ (سی و هفت سالگی) در معیت خواهرش ایزابل در شارلویل-مزیر جان می‌سپارد.
رگ‌زایی برای زندگی، رشد و بهبودی نقش اساسی را بازی می‌کند، مثلاً در ترمیم زخمها شرکت می‌کند. با این حال مبنای تغییر شکل تومورها از حالت خفته به بدخیم به واسطه همین فرایند است.
امروزه پی برده شده‌است که هرچند تعدادی از سرطان‌ها از سلول‌های بنیادی در بافت‌ها ناشی می‌شوند، در این تومورها اختلال تمایز بیشتر از از دست دادن تمایز سلول‌های تخصصی شده مسئول تومورهای تمایز نیافته هستند.
رادیوتراپی خارجی: پرتودرمانی یا رادیوتراپی خارجی معمولاً در بیماران سرپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر این بیماران نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیست رادیوتراپی خارجی برای درمان انواع سرطان شامل سرطان مثانه، مغز، پستان، رکتوم، پانکراس، معده، گردن رحم، حنجره، ریه، پروستات و رحم استفاده می‌شود علاوه بر این رادیوتراپی خارجی ممکن است برای کاهش دردهای متاستاتیک یا مشکلات دیگر ناشی از گسترش تومورها مورد استفاده قرار گیرد.