توسع

معنی کلمه توسع در لغت نامه دهخدا

توسع. [ ت َ وَس ْ س ُ ] ( ع مص ) فراخی کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). خلاف تضیق در امر و مکان. ( از اقرب الموارد ). فراخی نمودن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || فراخ نشستن در مجلس. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || تفسح و افزونی دادن در نفقه. ( از اقرب الموارد ). || فراخ بودن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). || به مجاز تکلم کردن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || فراخی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه توسع در فرهنگ معین

(تَ وَ سُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) فراخ گشتن ، وسعت یافتن .

معنی کلمه توسع در فرهنگ عمید

۱. فراخ شدن، گشاده شدن.
۲. [قدیمی] فراخ نشستن.
۳. فراخی.

معنی کلمه توسع در فرهنگ فارسی

فراخ شدن، گشاده شدن، فراخ نشستن، فراخی
( مصدر ) ۱ - گشاده شدن فراخ شدن . ۲ - فراخ نشستن . ۳ - ( اسم ) فراخی . ۴ - فراخ دستی . جمع : توسعات .

معنی کلمه توسع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] توسع، بیان مطلب به صورت تفصیلی توسط گوینده است.
«توسع» از جمله اسلوب های بدیعی قرآن است. در این اسلوب، گوینده سخن خود را با تفصیل و به صورت گسترده بیان می کند؛
← مثال اول
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۱۶۴.
فرهنگ نامه علوم قرآنی، برگرفته از مقاله «توسع».
...

معنی کلمه توسع در ویکی واژه

فراخ گشتن، وسعت یافتن.

جملاتی از کاربرد کلمه توسع

وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً، الخلفة مصدر بمعنی الاختلاف، ای مختلفین الی الخلق، یجی‌ء هذا حینا و هذا حینا، و قیل خلفة ای مختلفین فی اللون احدهما ابیض و الآخر اسود. و قال ابن عباس و الحسن و قتادة: یعنی خلفا و عوضا یقوم احدهما مقام صاحبه، فمن فاته عمله فی احدهما قضاه فی الآخر فیکون فیه توسعة علی العباد فی نوافل العبادات و الطاعات.
منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، با هدف ایجاد و توسعه زمینه‌های لازم برای فعالیت‌های کارامد صنعتی، جذب فناوری‌های نوین و افزایش زمینه‌های اشتغال از طریق جلب و هدایت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دهه فجر سال ۱۳۷۶، تأسیس و رسماً کار خود را آغاز کرد. مساحت این منطقه بالغ بر ۱۱۰۰هکتار است که در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق شهر بم واقع شده‌است.
دولت کابل به ریاست حامد کرزی، در سال ۲۰۰۳ میلادی، به منظور توسعه نفوذ خود به سراسری کشور، زون‌ها یا حوزه‌های حکومتی را لغو کرد و به این ترتیب، امارت عمومی حوزه جنوب غرب نیز، منحل شد.
قطره ز بحر فضل تو یافت عجب تبدلی پاکدلی و صفوتی توسعه و احاطتی
جهد نمایید در اجرای آن توسعه بخشید به فتوای آن
ایاک والامر الذی ان توسعت
سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد زیستی و گسترش بازار محصولات زیست فناوری گامی مهم در رونق کسب و کار و توسعهٔ جامعه بوده که به نوبهٔ خود می‌تواند راهبردی ملی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی باشد.
١٦) عضو شورای برنامه‌ریزی آب برنامه ششم توسعه کشور
چون بصوب صواب رسیده شد و منازل را پرسیده آمد، سائل زبان بر قدم انتظار بپاید و سیاح قدم در بادیه کار آید، در اثنای آن حیرت ندای عالم غیرت در آید که بیند و زنجیرش بسته درآرید و عنان مرکبش آهسته دارید که محیط دنیا و بسیط گیتی توسع گزاردن گام عاشقان ندارد و آن گام بی محابا درین بساط تنگ پهنا نگنجد که عالم عشق، عالم مشاهدت است و هزار قدم مجاهده در گرد یکقدم مشاهده نرسد.
«وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ» العقوبة الاولی فی الآیة علی المجاز و الثّانیة علی الحقیقة خرجت توسعة للقرینة کقوله عزّ و جل: «فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ کَما تَسْخَرُونَ». و فی الخبر: من سبّ عمّارا سبّه اللَّه، «وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُها» و معنی الآیة: و ان جازیتم بالعقوبة فجازوا بمثل ما عوقبتم به این در قتل حمزه فرو آمد که روز احد کشته شد و کافران بر وی مثله کردند گوش و بینی وی ببریدند و شکم وی بشکافتند، هند بنت عتبه بیامد و تشفّی خویش را که حمزه برادر وی را کشته بود جگر وی بیرون کرد و بخائید، خواست که فرو برد نتوانست و بیفکند، رسول خدای را (ص) خبر کردند که هند چنین کرد! رسول (ص) گفت: «اما انها لو اکلته لم تدخل النار ابدا، حمزة اکرم علی اللَّه من ان یدخل شیئا من جسده النار»
این سئوال نه باندازه حد و قد تست و این استمداد نه بر اندازه سیل و مد تو، درگاه سماع، ترفعی دارد و عالم استماع توسعی، هر بالای کوتاه بدان در و درگاه نرسد انهم عن السمع لمعزولون.
هشتم بخل است «ولا یحسبن الذین یبخلون بما اتیهم الله من فضله هو خیرا بل هو شر لهم» الایه. و بخل منع حقوق مال است از ز کوه و صدقه و مدداخوان وصله رحم و اجابت سایل و اکرام ضعیف و اکرام جار و توسع نفقه بر عیال و خدم و حول تعهد علما و صلحا و تفقد غربا و ضعفا و امثال این.
صحن آفاق با توسع او یک تگش را کمینه میدانست
چونک این ارض فنا بی‌ریع نیست چون بود ارض الله آن مستوسعیست
اما علی‌رغم رشد و توسعه اهواز در قرون اولیه اسلامی، در نیمه دوم قرن چهارم هجری این شهر رو به ویرانی گذاشت و مردم آن پراکنده شدند. و کار به جایی رسید که در اوایل قرن ششم این شهر به‌طور کلی ویران شد. عبدالکریم بن محمد سمعانی که در نیمه دوم قرن ششم می‌زیسته شهر اهواز را این چنین توصیف کرده: «اهواز یکی از شهرهای مشهور بود که دانشمندان و روحانیون و تجار و ثروتمندان بسیاری از مردم آن شهر به همراه غیر اهوازی‌ها در آن زندگی می‌کردند. بخش عمده این شهر ویران شد و فقط ویرانه‌هایی از آن باقی‌مانده که مردم اندکی را خود جای داده‌است.»
احمد دوست‌حسینی رئیس پیشین صندوق توسعه ملی ایران بوده‌است.