توزین

معنی کلمه توزین در لغت نامه دهخدا

توزین. [ ت َ ] ( ع مص ) دل نهادن بر....وزن نفسه علی ؛ کذا توزیناً، وطنها. ( از اقرب الموارد ). || سنجیدن و وزن کردن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). سنجش. ج ، توزینات. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه توزین در فرهنگ معین

(تُ ) [ ع . ] (مص م . ) وزن کردن .

معنی کلمه توزین در فرهنگ عمید

۱. وزن کردن، سنجیدن.
۲. [قدیمی، مجاز] خود را آمادۀ قبول کاری یا پیشامدی کردن، سنگینی کاری را تحمل کردن و دل بر آن نهادن.

معنی کلمه توزین در فرهنگ فارسی

خودرا آماده قبول کاری یاپیش آمدن کردن، وزن کردن
۱ - ( مصدر ) وزن کردن سنجیدن . ۲ - ( اسم ) سنجش . جمع : توزینات .

معنی کلمه توزین در ویکی واژه

وزن کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه توزین

نصیب تو ز جهان خرمی و شادی باد نصیب دشمن توزین جهان عنا و تعب
جهان آرای بی صورت به شکل خویش کردآدم توزینسان سغبهٔ صورت زنسل آدمی حاشا
در سال ۱۹۵۰ اروین چارگف اثبات‌کرد نسبت گوانین و سیتوزین با هم و نسبت آدنین و تیمین با هم برابر است (اصل چارگف). تا پیش از ارائه اصل چارگف دانشمندان بر این باور بودند که سهم هر یک از نوکلئوتیدهای با بازهای آلی آدنین، گوانین، تیمین و سیتوزین در تمامی جانداران یکسان است (نسبت ۱:۱:۱:۱ یعنی هر کدام ۲۵ درصد).
قدر تو ز ابتدا چو همی بر سما رسد دانی که تا محل توزین پس کجا رسد
فانی شود از قهر تو و کین توزین روی از آب همه ساله شود فانی و ویران
من از دست تو با فریاد گشته توزین بنده چنین آزاد گشته
چنان‌که رفت، اسناد و مدارک، مُهرهای دولتی و ترازوهای رسمی برای توزین فلزات نیز در همین ساختمان نگهداری می‌شدند اما بعدها اسناد را به ساختمان دیگری در همسایگی غربی آئراریوم به‌نام تابولاریوم منتقل کردند.
توزین قبل اگر روی ای جان مرو ور انده تو زینست انده مدار
تا بهشت و دوزخت در ره بود جان توزین رازکی آگه بود
در بیشتر موارد آزمایش الک بر روی نمونه خشک انجام می‌شود اما گاهی در نمونه‌هایی ویژه حتماً باید این آزمایش به صورت تَر صورت گیرد مانند نمونه‌ای شامل مواد معلق، یا نمونه‌ای از مواد بسیار ریز به صورت گَرده‌ای (دانه‌های کوچکتر از ۴۵ میکرومتر) که تمایل به‌هم چسبیدن داشته و در صورتی که به صورت خشک الک شوند باعث گرفتگی سوراخ‌های الک می‌شوند و ادامهٔ کار را غیرممکن می‌کنند. با وجود اینکه با استفاده از این روش امکان آنالیز ذرات تا اندازه ۲۰ میکرومتر فراهم می‌شود ولی لزوم فیلتراسیون جریان مایع خروجی و جدا کردن ذرات ریز و در نهایت خشک کردن و توزین آن محدودیت‌هایی را برای استفاده از این روش ایجاد کرده‌است.
آرمان زنگنه (زادۀ ۲۵ خرداد ۱۳۷۲) از بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال و اهل ایران می‌باشد. او با قد ٢٠۶ در پست فوروارد قدرتی بازی می‌کند و سابقۀ حضور در باشگاه‌های توزین الکتریک کاشان، مهرام تهران، همیاری زنجان، پتروشیمی بندر امام، بسکتبال صنعت نفت آبادان و شیمیدر را دارا می‌باشد.
محتوای سیتوزین-گوانین ژنوم‌های اسیدوباکتری‌ها در زیرشاخه‌های آن‌ها مشابه است. (بالای ۶۰ درصد برای گروه ۵ و تقریباً ۱۰ درصد کمتر، برای گروه ۳)
در بیشتر موارد آزمایش الک بر روی نمونهٔ خشک انجام می‌شود. انجام این روش آسان بوده و می‌توان مقدار مواد باقی مانده بر روی هر الک را مستقیماً و از طریق توزین بدست آورد. اما گاهی در نمونه‌هایی ویژه حتماً باید این آزمایش به صورت تَر صورت گیرد، مانند نمونه‌ای شامل مواد معلق یا نمونه‌ای از مواد بسیار ریز به صورت گَرده‌ای (دانه‌های کوچکتر از ۴۵ میکرومتر) که تمایل به بهم چسبیدن دارند و در صورتی که به صورت خشک الک شوند باعث گرفتگی سوراخ‌های الک شده و ادامهٔ کار را غیرممکن می‌کنند.
پیش از ایجاد استانداردهای بین‌المللی برای وزن، پیش از سال ۱۸۰۰ ساخته شده‌اند. از آنجایی که کنترل عمومی وزن کالاها بسیار مهم بود، آنها توسط مقامات محلی (شهرداری‌ها) اداره می‌شدند که از آنها برای اخذ مالیات بر کالاهای حمل و نقل یا فروخته شده در داخل شهر استفاده می‌کردند؛ بنابراین، خانه‌های توزین اغلب نزدیک میدان بازار یا مرکز شهر هستند.
طلب کردم کتابی از توزین پیش طلب از خواجه نبود عیب درویش
به اب تیغ تو میرود به روز کین خود بود عدوی توزین پس چو اتش بر زین
نور عالم همه از مهر آید دلم از مهر توزین پر نورست
پورین‌ها شامل بازهای آدنین و گوانین هستند که در آران‌ای و دی‌ان‌ای وجود دارند. سیتوزین، یوراسیل و تیمین سه باز پیریمیدینی مهم هستند. سیتوزین در آران‌ای و دی‌ان‌ای وجود دارد؛ در حالی که یوراسیل تنها در آران‌ای و تیمین در دی‌ان‌ای یافت می‌شود. در موارد نادر ممکن است تیمین در آران‌ای و یوراسیل در دی‌ان‌ای نیز دیده شود.