تندا

تندا

معنی کلمه تندا در فرهنگستان زبان و ادب

{tempo} [موسیقی] میزان تندی و کندی قطعۀ موسیقی ازنظر تعداد ضرب در واحد زمان

معنی کلمه تندا در دانشنامه عمومی

تندا یا تمپو ( به ایتالیایی: Tempo ) ، معیاری از سرعت اجرای قطعه های موسیقی است. سرعت اهمیت زیادی در اجرای موسیقی دارد و بر احساس ناشی از موسیقی تأثیر می گذارد. تمپوی قطعات موسیقی اروپایی تا پیش از دوره کلاسیک، بسته به نوع قطعه، کمابیش ثابت و معلوم بود. از آن دوره به بعد تعیین تمپوی اثر برای آهنگساز رایج شد و آهنگ سازان در آغاز پارتیتور تمپوی مورد نظر خود را، معمولاً با عبارات ایتالیایی، می نوشتند.
نوازندگان، به ویژه نوآموزان، دستگاهی به نام مترونوم را برای نگه داشتن وزن قطعه بکار می برند.
تعاریف علامات تندای موسیقی ایتالیایی بر اساس لغت نامهٔ موسیقی هاروارد یا لغت نامهٔ برخطّ زبان ایتالیایی
آهسته:
• Larghissimo – خیلی خیلی آرام ( ۱۹ ضرب بر دقیقه و کمتر )
• Grave، گراوه – آرام و رسمی ( ۲۰–۴۰ ضرب بر دقیقه )
• Lento – آرام ( ۴۰–۴۵ ضرب بر دقیقه )
• Largo – در حال تسریع ( ۴۵–۵۰ ضرب بر دقیقه )
• Larghetto – تسریع با سرعت بیشتر ( ۵۰–۵۵ ضرب بر دقیقه )
• Adagio – آرام و باشکوه ( در معنای تحت لفظی، «راحت و آسان» ) ( ۵۵–۶۵ ضرب بر دقیقه )
• Adagietto – سریع تر از آهسته ( ۶۵–۶۹ ضرب بر دقیقه )
• Andante moderato – کمی آهسته تر از andante ( ۶۹–۷۲ ضرب بر دقیقه )
• Andante – هماهنگ با سرعت قدم زدن ( قدم رو ) ( ۷۳–۷۷ ضرب بر دقیقه )
• Andantino – کمی تندتر از andante ( گرچه بعضی مواقع می تواند به معنای کمی آهسته تر از andante گرفته شود ) ( ۷۸–۸۳ ضرب بر دقیقه )
• Marcia moderato – معتدل و میانه، در حالت مارش ( ۸۳–۸۵ ضرب بر دقیقه )
• Moderato – میانه و معتدل ( ۸۶–۹۷ ضرب بر دقیقه )
• Ritardando، ریتارداندو – به تدریج کُند شدن
سریع:
• Accelerando، اچلراندو – به تدریج تُند شدن، سرعت فزایندهٔ تدریجی
• Allegretto – به طور معتدل سریع ( ۹۸–۱۰۹ ضرب بر دقیقه )
• Allegro، آلگرو – سریع، تند و شتابناک ( ۱۰۹–۱۳۲ ضرب بر دقیقه )
• Vivace – سرزنده و سریع ( ۱۳۲–۱۴۰ ضرب بر دقیقه )
• Vivacissimo – بسیار سریع و سرزنده ( ۱۴۰–۱۵۰ ضرب بر دقیقه )
• Allegrissimo – بسیار سریع ( ۱۵۰–۱۶۷ ضرب بر دقیقه )
• Presto – خیلی سریع ( ۱۶۸–۱۷۷ ضرب بر دقیقه )
• Prestissimo – به شدت سریع ( ۱۷۸ ضرب بر دقیقه و بالاتر )
• آداجو ( ایتالیایی ) یا آداژو ( فرانسوی ) به یکی از تمپوهای موسیقی گفته می شود که ضرب آهنگی آهسته و سنگین دارد. ضرب آهنگ یک قطعه آداجیو به طور متوسط هفتاد ضرب در دقیقه است.

معنی کلمه تندا در ویکی واژه

میزان تندی و کندی قطعۀ موسیقی ازنظر تعداد ضرب در واحد زمان.

جملاتی از کاربرد کلمه تندا

با هم گفتنداشکال زیادت ببود ما را سجده او میفرماید و او را خلیفه خود میخواند. ما هرگز ندانستیم که جز او کسی دیگر شایستگی مسجودی دارد و او را سبحانه وتعالی بی‌یار وشریک و بی‌مل و مانند و بی‌زن و فرزند میشناختیم ندانستیم کسی نیابت و خلافت او را بشاید. ما دیگر باره برویم و گرد این کعبه طوافی بکنیم و احوال این خانه نیک بدانیم.
در کارنامه کاری چکناوریان آهنگسازی فیلم بلند، کوتاه، مستند هم دیده می‌شود که عبارتنداز:
به نرمی طبع تندان رام گردد به سختی پخته دیگر خام گردد
گشاده دل و خویشتندار باش نه از کبر و نخوت گرانبار باش
این اراف‌سی که در آوریل سال ۱۹۶۹ ارائه شد شیوه نوشتن مستندات گروه کاری شبکه را بیان نمود. در این اراف‌سی مشخص شده است که مستندات گروه کاری شبکه می‌تواند شامل هر چیزی مانند یک سؤال بدون جواب مشخص یا پیشنهاد یا فکری دربارهٔ شبکه باشد؛ و حداقل طول هر یادداشت را برابر با یک جمله در نظر گرفته است. هدف از این اراف‌سی تعیین ویژگی‌هایی برای یادداشت‌ها بوده است تا آنها را از حالت خشک خارج سازد و این تصور را که هر آنچه در آنها نوشته شده است درست است از ذهن‌ها خارج سازد تا بتوان زیمنه‌ای برای بحث و بهبود عملکرد شبکه‌ها فراهم آورد.
در خصوص افشار قاسملوی ارومیه نیز آنچه از مستندات تاریخی بر می آید آن است که از زمان کلبعلی‌سلطان افشار، حکومت ارومیه در دست خاندانی از تیره ایمانلوی افشار بود تا در زمان سلطنت شاه سلطان حسین به خاندان افشار قاسملو منتقل شد.
چو هر سه در یکی دیدند دلدار کنون هستنداز اعیان خبردار
سخنگوی قوه قضائیه ایران ادعا کرده است این افراد فیلم خرابکاری‌های خود را برای خبرگزاری‌های خارجی فرستاده بوده‌اند و «به دست خودشان بهترین مستندات را ضبط و در جلسات دادگاه اقرار کردند».
شهرداری اشترینان بر اساس مستندات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، از سال ۱۳۳۵ خورشیدی تاسیس شده و در سال ۱۴۰۱، درجه شهرداری این شهر ۵ بوده است.
در حالی که مازندران در پی حملات مغول دچار نابه‌سامانی جدی شده‌بود، اردشیر با پشتیبانی مردم تصمیم به احیای دودمان باوند گرفت. وی از ساری که حالا پایتخت والیان مغول شده‌بود، دور شده و پایتخت خود را شهر آمل قرار داد و در سال ۱۲۳۸ میلادی شاخهٔ کینخوازیه آغاز به کار کرد. اردشیر ارتباط نزدیکی با استنداران دودمان پادوسپانیان داشت و پیوند خویشاوندی میانشان برقرار بود.
این نه عشق است خویشتنداریست به هواهای خود گرفتاریست
هدوپ، مشترکات هدوپ را شامل می‌شود که امکان دسترسی به سامانهٔ پرونده را، که توسط هدوپ پشتیبانی می‌شود، فراهم می‌آورد. بسته مشترکات هدوپ شامل فایل‌های جار (فایل اجرایی تولید شده توسط مترجم جاوا) و نیز اسکریپت‌هایی است که برای راه‌اندازی هدوپ لازم هستند. این بسته همچنین شامل کد منبع، مستندات و بخشی برای همکاری با پروژه‌های جامعهٔ هدوپ است.
این اقدامات معمولاً شامل شنیدن اظهارات و مدافعات، بازبینی برگه‌های دو طرف، رسیدگی به دلایل و مستندات آنان و نیز انجام پژوهش‌های لازم می‌شود. پیش از این دادرسی به دو روش عادی و اختصاری انجام می‌شد. در روش عادی، اساس کار بر تبادل برگه‌ها (لوایح) بود و تنها در صورت نیاز جلسه رسیدگی برگزار می‌شد، ولی در روش اختصاری اساس کار حل و فصل سریع اختلافات در جلسه رسیدگی از طریق بیان دعوی و دفاع از آن بود.
دلیری مکن خویشتندار باش برون از همه کار و در کار باش
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفتگو با جماران بار دیگر اخبار مرتبط با شکنجهٔ اسماعیل بخشی در زندان را تکذیب کرد. او در این گفتگو مدعی شد که دستگاه‌های ذیربط مدارک و مستنداتی دارند که نشان می‌دهد هیچ‌ شکنجه‌ای در کار نبوده‌است. شریعتی پیش‌تر هم مدعی شده بود که بخشی در سلامت کامل به‌سر می‌برد و اخبار وخامت حال او را رسانه‌هایی که او آن‌ها «معاند» خواند، با «جوسازی» منتشر کرده‌اند.
استفاده مجدد از کد ممکن است به معنی ایجاد نسخه جداگانه دارایی‌های قابل استفاده مجدد باشد. در حالی که کد، رایج‌ترین منبع انتخاب شده برای استفاده مجدد است، سایر دارایی‌های ایجاد شده در چرخه توسعه ممکن است فرصت‌هایی را برای استفاده مجدد فراهم کنند: مؤلفه‌های نرم افزار، مجموعه تست، طرح ها، مستندات و غیره.
ترا اینجاست مردان حقیقت بقا را یافتنداندر شریعت
ایا سرفرازی که خورشید پر دل که تندابرش چرخ او راست مرکب
مگو تلخ وترش منشین مشو تندای بت شیرین شدی در پیچ وتاب از چیست همچون طره وحورا
گرحریفان جمله مستنداز شراب می فروشان من ز صهبائی که خود پرورده آن دلدار مستم