تلفن
معنی کلمه تلفن در لغت نامه دهخدا

تلفن

معنی کلمه تلفن در لغت نامه دهخدا

تلفن. [ ت ِ ل ِ ف ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) کلمه مرکب فرنگی است از تله به معنی دور و فون به معنی صدا. آلتی است که بدان از نقاط دور مکالمه کنند و این وسیله در سال 1876 م. توسط گراهام بل اختراع شده است. هر دستگاه تلفن از دو قسمت اصلی فرستنده و گیرنده تشکیل یافته و به وسیله مخازن برقی بکار می افتد و با سیم به مراکز و دستگاههای تلفن دیگر مرتبط می شود. اساس کار دستگاه تلفن بدین طریق است :
صدا مستقیماً بوسیله سیم تلفن منتقل نمی شود بلکه امواج صوتی در فرستنده به جریان الکتریسیته تبدیل می شوند و جریان الکتریسیته بوسیله سیمی که دو دستگاه تلفن را به یکدیگرمتصل می کند متصل میگردد. در دستگاه گیرنده جریان الکتریسیته چنان با دقت به امواج صوتی تبدیل می شود که می توان صدای گوینده را بازشناخت و از دیگر صداها تمیز داد. هنگامی که در میکرفن ( فرستنده ) تلفن سخن گفته شود، امواج صوتی که در هوا تشکیل می شود به یک صفحه ٔفلزی نازک برمی خورند و صفحه را به ارتعاش درمی آورد.پشت این صفحه نازک و حساس فلزی جعبه کوچکی تعبیه شده است که از دانه های بسیار ریز زغال پر شده است و چون صفحه فلزی بر اثر برخورد با امواج صوتی مرتعش می شود بطرف جعبه محتوی دانه های زغال فشار می آورد و زغال را در جعبه فشرده تر می سازد و بالنتیجه فاصله دانه ها از یکدیگر کمتر می گردد و جریان الکتریسیته آسانتر از آنها می گذرد و چون صفحه فلزی بجای خود برمی گردد و دانه های زغال از هم دور می شوند جریان کمتری ازخود می گذرانند و بدینسان جریان الکتریسیته بطوری تنظیم می شود که تغییر شدت آن درست با شدت امواج صوتی که به صفحه فلزی یاد شده برخورد می کند مطابقت می نماید. گیرنده تلفن ( گوشی ) برعکس فرستنده جریان الکتریسیته دریافت شده را به امواج صوتی تبدیل کرده بگوش طرف مقابل می رساند و طرز عمل چنین است : یک آهن ربای دائمی نعلی شکل در گیرنده تلفن قرار دارد و روی هریک ازقطبهایش یک قرقره الکتریکی نصب شده است. یک صفحه نازک از فلز مغناطیسی شده مقابل آهن ربا و خیلی نزدیک به مغناطیس الکتریکی قرار دارد. جریانی که از سیمهایی که به دستگاه فرستنده متصل است می آید از مغناطیس الکتریکی گیرنده عبور می کند و صفحه فلزی را درست مثل صفحه فلزی دستگاه فرستنده به ارتعاش درمی آورد. ارتعاشهای صفحه فلزی گیرنده باعث ارتعاش ذرات هوایی که نزدیک گوش شنونده است می شود. امواج صوتی که بگوش شنونده می رسند نظیر همان امواجی است که صدای گوینده درفرستنده ایجاد کرده است. در تلفنهای جدید فرستنده وگیرنده غالباً از یکدیگر جدا نیستند.

معنی کلمه تلفن در فرهنگ معین

(تِ لِ فُ ) [ انگ . ] (اِ. ) دستگاهی که به وسیلة آن می توان اصوات و مکالمات را به مسافت دور انتقال داد یا دریافت کرد.

معنی کلمه تلفن در فرهنگ عمید

۱. دستگاهی که به وسیلۀ آن از مسافت دور با هم صحبت می کنند.
۲. [عامیانه، مجاز] شماره تلفن.

معنی کلمه تلفن در فرهنگ فارسی

( اسم ) دستگاهی است که بوسیل. آن میتوان اصوات و مکالمات را از مسافت دور انتقال داد و یا دریافت کرد .

معنی کلمه تلفن در دانشنامه عمومی

تِلِفُن ( به فرانسوی: téléphone ) یا ( به انگلیسی: telephone ) از یونانیtele دور و phone آوا، از دستگاه های مخابراتی است که برای انتقال صدا بکار می رود. نخستین تلفن را الکساندر گراهام بل اختراع کرد. تلفن، فرستادن و دریافت پیام را بدون آن که نیاز به جدولی مانند الفبای مورس باشد ممکن ساخت. با استفاده از تلفن، مردمی که فرسنگ ها از یکدیگر دورند می توانند با هم صحبت کنند. امروزه از خطوط تلفن سایر سیگنال ها مانند فرکانس های اینترنت نیز انتقال داده می شود. هر چند که امروزه بیشتر استفاده از تلفن همراه صورت می پذیرد که از نظر مکانیسم عمل با نوع اولیه آن تفاوتهای زیادی دارد.
۱۵ سال پیش از گراهام بل، یوهان فیلیپ رایس نخستین مدل تلفن را اختراع کرد اما موفق به ثبت آن نشد.
نخستین پیغامی که توسط تلفن رایس در سال ۱۸۶۱ مخابره شد، عبارت بود از این جمله آلمانی؛ «Das Pferd frisst keinen Gurkensalat» به معنی «اسب ، سالاد خیار نمی خورد».
بعد از ظهر روز دوم ژوئن سال ۱۸۷۵ میلادی مصادف با ۱۱ خرداد ۱۲۵۴ شمسی، الکساندر گراهام بل با همکاری دوستش واتسن موفق به اختراع تلفن شد، و در ژانویه ۱۸۷۶ میلادی دستگاه تلفن بل به کار افتاد. دهم مارس ۱۸۷۶ میلادی در هنگام انجام آزمایش هایی برای انتقال صوت، آب اسید باتری روی شلوار بل ریخته شد و او فوراً و بی اراده خطاب به دستیارش چنین بانگ برآورد: «آقای واتسون، خواهش می کنم فوراً بیایید اینجا، من به کمک شما احتیاج دارم. » واتسون که در انتهای مدار، در طبقهٔ دیگری کار می کرد، صدا را از دستگاه شنید و در حالیکه از شدت خوشحالی از خود بی خود شده بود از پله ها با عجله پایین آمد و این نخستین مکالمه ای بود که بوسیلهٔ تلفن انجام گرفت.
تلفن، پس از اختراع کامل توسط گراهام بل به سرعت گسترش یافت و سیم های آن از شهری به شهر دیگر کشیده شد. چهارده سال بعد از اختراع تلفن یعنی در سال ۱۸۹۰ میلادی آلمون براون استروجر سیستم تلفن خودکار را بنا نهاد. در سال ۱۸۹۱ ارتباط تلفنی بین شهرهای لیون و تهران برقرار گردید. دو قاره اروپا و آمریکا تحت محاصره شبکه ای درآمدند که روز به روز گسترش می یافت. روزی که بل درگذشت ( سال ۱۹۲۲ ) ، به احترام او ارتباط تلفنی بر روی شبکه وسیعی که دارای هفده میلیون تلفن بود به مدت یک دقیقه قطع شد. تلگراف و تلفن ارتباط سریع و فوری از راه دور را میان نقاطی که می توانند سیم کشی بشوند، ممکن ساخت. اما از سال ۱۸۹۶ دانشمندان توانستند میان دو نقطه که حتی سیم کشی نشده بود ارتباط سریع و فوری برقرار سازند ( تلگراف بی سیم )
تلفن (فیلم ۱۹۷۷). تلفن ( به انگلیسی: Telefon ) یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر فیلم جاسوسی محصول سال ۱۹۷۷ میلادی به کارگردانی دان سیگل و بازیگران اصلی این فیلم چارلز برانسون ، لی رمیک و دونالد پلزنس می باشند. فیلمنامه فیلم از پیتر هایمز و استرلینگ سیلیفنت است، که براساس رمان سال ۱۹۷۵ توسط والتر وگر ساخته شده است.
معنی کلمه تلفن در فرهنگ معین
معنی کلمه تلفن در فرهنگ عمید
معنی کلمه تلفن در فرهنگ فارسی

معنی کلمه تلفن در دانشنامه آزاد فارسی

تلفن (telephone)
دستگاهی برای برقراری ارتباط صوتی از طریق سیم. در ۱۸۷۶، اَلگزاندر گراهام بل اسکاتلندی آن را اختراع کرد. این دستگاه متشکل از یک گوشی برای دریافت سیگنال های الکتریکی و یک دهنی برای ارسال این سیگنال هاست. فرستنده (دهنی) متشکل از یک میکروفون زغالی است و هرگاه کسی در مقابل آن صحبت کند، دیافراگم آن به ارتعاش در می آید. ارتعاشات این دیافراگم به دانه های زغال منتقل می شود و آن ها را کم یا زیاد فشرده می کند. براثر این فشردگی مقاومت دانه های زغال در برابر جریان الکتریکی تغییر می کند و در نتیجه، سیگنال های الکتریکی متغیری ایجاد می شود که در طول خط تلفن حرکت می کنند تا به گوشی تلفن مخاطب برسند. گوشی تلفن آهنربایی الکتریکی دارد که به دیافراگمی متصل است. با تغییر سیگنال های الکتریکی ورودی نیروی آهنربای الکتریکی نیز تغییر می کند و سبب ایجاد حرکتی متغیر در آرمیچر آهنربای الکتریکی می شود. این حرکت سبب می شود دیافراگم با الگویی مطابق با الگوی امواج صوتی اولیۀ ورودی به دهنی تلفن ارتعاش کند. دستگاه تلفن استاندارد از یک گوشی تشکیل می شود که فرستنده (دهنی) و گیرنده (گوشی) را در خود جای داده و روی پایه ای با مکانیسم شماره گیری قرار می گیرد. در تلفن های بی سیم، مکانیسم شماره گیری، دهنی، و گوشی در یک مجموعه گنجانده شده اند و با سیم به پایه متصل نیستند، بلکه از طریق امواج رادیویی با آن ارتباط دارند. استفاده از این نوع تلفن تا فاصلۀ ۱۰۰ متر از پایۀ تلفن امکان پذیر است. در دهۀ ۱۹۹۰، شبکه های دیجیتالی با عرضۀ تلفن همراه امکانات بیشتری برای مکالمه در حین حرکت فراهم کردند و استفاده از رایانه شخصی برای تلفن زدن از طریق تلفن اینترنتی نیز امکان پذیر شد.

معنی کلمه تلفن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تلفن (ابهام زدایی). تلفن ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • تلفن (فقه)، تلفن نوعی دستگاه گیرنده و فرستنده صدا از راه دور و از عناوین مستحدثه• تلفن در ایران، پیشینه و تاریخچه تلفن در ایران
...
[ویکی فقه] تلفن (فقه). تلفن نوعی دستگاه گیرنده و فرستنده صدا از راه دور هست، تلفن از عناوین جدید است که در بخش مسائل مستحدثه و نیز در پاسخ به استفتائات به پاره ای احکام آن اشاره شده است.
در انشاء و اِخبارهای دارای آثار شرعی ـ مانند اقرار، شهادت، اجرای صیغه عقد، اجازه ولیّ در عقد باکره و اجازه مالک در عقد فضولی ـ تفاوتی بین انشاء و اِخبار حضوری یا غیر حضوری از طریق تلفن نیست.
حکم شنیدن شهادت شاهد از طریق تلفن
شرط صحّت طلاق، اجرای آن نزد دو شاهد عادل است. در اینکه علاوه بر شنیدن آن دو، حضور آنان در مجلس طلاق شرط است یا نه، اختلاف می باشد. بنابر قول به عدم اشتراط، شنیدن آن دو از طریق تلفن به طور هم زمان، کفایت می کند.
حکم ثبوت خیار مجلس در معامله تلفنی
در ثبوت خیار مجلس در معامله تلفنی اختلاف است. برخی آن را ثابت و سقوط خیار را به پایان یافتن مکالمه تلفنی دانسته اند؛ ولی برخی دیگر به دلیل عدم اجتماع دو طرف معامله در یک مکان، قائل به عدم ثبوت آن شده اند. منشأ اختلاف در این مسئله، اختلاف در مراد از مجلس در عنوان «خیار مجلس» است.
حکم شنیدن آیات سجده از طریق تلفن
...

معنی کلمه تلفن در ویکی واژه

دستگاهی که به وسیله آن می‌توان اصوات و مکالمات را به مسافت دور انتقال داد یا دریافت کرد.
چیزی که برای برگذاری ارتباط به کار می‌رود.

جملاتی از کاربرد کلمه تلفن

۱۳۱۶- انتقال مجدد به تهران و انتصاب به سمت مدیریت کل تلفنخانه شمیران به مدت ۲ سال
حدوداً یک‌سال با اسمیت صحبت نکرده بودم. [هفته گذشته] جنیفر به من تلفن کرد و از من پرسید که اگر بتوانم به لس آنجلس آمده و برای به اتمام رساندن آلبوم کمک کنم. من گفتم البته، حتماً و سپس بعد از مدت‌ها با الیوت صحبت کردم. اصلاً فکرش را هم نمی‌کردم که به من برای به اتمام رساندن آلبومش تلفن کرد و یک‌هفته بعد خبر خودکشی او را شنیدم. امروز صبح با جنیفر صحبت کردم که در حین صحبت گریه می‌کرد، می‌گفت اصلاً نمی‌فهمم، او خیلی سالم بود.
عشق و دوام عافیت مختلفند سعدیا هر که سفر نمی‌کند دل ندهد به لشکری
«سرکنسول پاکستان به من تلفن زد و گفت آقای سرکنسول شما اصلاً نگران نباشید از تهران با اسلام‌آباد هماهنگ شده و امنیت شما با ماست.»
گاه گرامافنی کرده پی حبس صوت گه تلفن ساخته بهر بیان و خطاب
سامانه سرگرمی داخل پرواز هواپیمایی قطر اوریکس وان نام دارد. تمامی هواپیماهای این شرکت بجز بعضی مدل‌های ای‌۳۱۹ و ای‌۳۲۰ به صفحه‌های نمایش و مجموعه فیلم، موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی، بازی، نقشه‌های جهانی، اطلاعاتی دربارهٔ کشور و شهر مقصد و یک تلفن شخصی مجهز شده‌اند. هواپیماهای هواپیمایی قطر مجهز به سالن سمینار، کافی شاپ و نایت کلاب هستند.
اما قربانی که بشرع واجب آید چون دم تمتع و قران و جزاء صید و آنچه با فساد حج واجب شود و آنچه بنذر بر خود واجب کند علما در آن مختلفند قومی گفتند نه روا باشد که خود از آن خورد، و این مذهب شافعی است و جماعتی فقها، ابن عمر گفت آنچه واجب شود بجزاء و صید و نذر از آن نخورد و باقی همه خورد و این مذهب احمدست و اسحاق، امّا مذهب اصحاب رأی آنست که دم تمتع و قران خورد و آنچه بیرون از آنست از واجبات نخورد. قوله: «وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِیرَ» یعنی الزمن الفقیر الّذی لا شی‌ء له، البائس الّذی فی بؤس و شدّة من العیش، و الفقیر الّذی کانه اصیب فقاره.
و عبد اللَّه مسعود یکی را دید سورتی میخواند بر خلاف آن که عبد اللَّه میخواند، گفت او را پیش رسول خدا بردم گفتم: یا رسول اللَّه اختلفنا فی قراءتنا فتغیّر وجه رسول اللَّه (ص) رسول خدا متغیّر گشت و اثر خشم بر روی مبارک وی پیدا شد گفت: «انما هلک من کان قبلکم بالاختلاف فلیقرأ کلّ رجل منکم ما اقرئ».
اقسام فقر، اگر چه مختلفند و لیکن صفت فقر، فی نفسه نسبت به غنا افضل است و اخبار در ستایش آن بسیار است
اشاعه بر دیدگاه سنتی به ارتباطات که در آن، یک فرستنده و گیرنده داریم تکیه دارد. به بیان ساده دیدگاه ارتباطات سنتی، مانند ارتباط از طریق خط تلفن، ارتباطات این است که ارسال کننده اطلاعات را ارسال می‌کند، و گیرنده اطلاعات را گردآوری کرده پردازش کرده و دوباره پس می‌فرستند.
با آغاز سال ۲۰۰۶، افغان بیسیم یکی از پنج شرکتی بود که که با حمله طالبان به آنها خسارتمند گردید، طالبان خواستار محدودیت مخابرات تلفنی در کشور بودند. گزارشات حمله الی ۲۰۰۹ متوقف شد. در جون ۲۰۰۸، افغان بیسیم اعلان نمود که بیش ۲ میلیون مشترک از سراسر ۳۴ ولایت، افغانستان دارد. شرکت به حدود ۵ میلیون کاربر تا سال ۲۰۰۹ رسید. در ۲۰۱۱ افغان بیسیم بخشی از وزارت مخابرات افغانستان باقی مانده بود. و وزارت مخابرات هم ۱۰–۲۰ فیصد حق امتیاز خود را تا هنوز حفظ کرده‌است.
ایتلفنی نبل و لم ادر من رمی ایقتلنی سیف و لم ار ضاربی
سازمان حفاظت محیط زیست ایران توسط سامانه ارتباط مردمی ۱۵۴۰ آماده دریافت شکایات و گزارش‌های زیست‌محیطی و جانورآزاری مردم از طریق تلفن ثابت و همراه به‌صورت شبانه‌روزی و بدون نیاز حضور در ادارات حفاظت محیط زیست در سراسر کشور می‌باشد.
نه تلگراف به گردم برسد نه تلفن که خدا سرعت سیر دگری داده مرا
در آوریل ۲۰۱۷ ده‌ها نفر از جامعهٔ بهائی یمن تماس‌های تلفنی تهدیدآمیزی از سوی دادستان کل دادگاه جرائم خاص دریافت کردند که از آن‌ها می‌خواست برای بازجویی در دادگاه حاضر شوند یا آن‌ها را تهدید به دستگیری در خانه‌هایشان می‌کرد. این افراد تهدید شده بودند که چنانچه از عقیدهٔ خود برنگردند دستگیر خواهند شد. به دنبال این ماجرا حکم دستگیری ۲۵ بهائی صادر شد. در ژانویهٔ ۲۰۱۷ دو بهائی که قصد ترک کشور را داشتند در فرودگاه عدن دستگیر شدند و به محل نامعلومی منتقل شدند. در اوت ۲۰۱۶، با یورش نیروهای دفتر امنیت ملی به یک برنامهٔ مخصوص جوانان، ۶۵ بهائی شامل زنان و کودکان دستگیر شدند.
وجود دارد که مانع گوش دادن به یک مکالمه تلفنی می‌شود، که آن‌ها پنداشتند پارازیت است.
«لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ» روندگان در راه حق مختلفند و منافع هر یکی بر اندازه روش اوست و بقدر همت او، ارباب اموال را منافع مال و معاش است، ارباب اعمال را، منافع حلاوت طاعات است، ارباب احوال را منافع صفاء انفاس است، بو شعیب سقا بقصد حج از شهر نیشابور بیرون آمد احرام گرفته، چون قدم در بادیه نهاد بهر میل که رسید دو رکعت نماز کرد تا بمقصد رسید. آن گه گفت: رب العزّه می‌گوید: «لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ» و هذا منافعی فی حجّی، گفت حاجیان و زائران که از اقطار عالم روی بدین کعبه شریف نهاده‌اند بدان می‌آیند تا بمنافع خویش رسند، چنان که اللَّه تعالی می‌گوید، و منافع من درین حج آن رکعتهای نماز است که مقام رازست.
کم اتلفنی بلن حبیبی لما اتلفنی بلن اتانی
پیش ‌شماره تلفن اسپرینگ‌ فیلد ۶۳۶ (مربوط به ایالت‌های میزوری، سنت چارلز کاونتی و سنت لوییس کاونتی غربی) و ۹۳۹ (مربوط به پورتوریکو) است.
و از آنچه مذکور شد معلوم شد که مردمان در کیفیت تصدیق و ایمان مختلفند: