تعریض

معنی کلمه تعریض در لغت نامه دهخدا

تعریض. [ ت َ ] ( ع مص ) سخن سربسته گفتن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( دهار ).بکنایه سخن گفتن. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). خلاف تصریح. متعد بالباء و باللام. و از این معنی است معاریض در گفتار و آن توریه است بچیزی از چیزی و در مثل است که در معاریض گریزگاهی است از دروغ گفتن. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). دلالتی را در گفتار تضمین کردن که لفظی در آن برای آن دلالت نباشد. چنانکه گوئی زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند؛ بدی تو بر ما گذشت و تو خجل ماندی. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). سخنی نامصرح که شنونده بدان مراد گوینده را داند. ( از تعریفات جرجانی ). و رجوع به کشاف اصطلاحات الفنون شود : با وزیران در این باب سخن گفته آید هم بتعریض. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 685 ). خبر مگر خویش میداد بر تعریض و ایشان نمیدانستند. ( قصص الانبیاء ص 233 ). یکی از علما خورنده بسیارداشت و کفاف اندک. با یکی از بزرگان... بگفت. روی از توقع او در هم کشید و تعریض سؤال از اهل ادب در نظرش قبیح آمد. ( گلستان ). و حسن جایها گفته است چه بتعریض و چه بتصریح که همچنان که در دور شریعت اگر کسی طاعت و عبادت نکند. ( جهانگشای جوینی ). وقت وقت بتعریض و گه گاه بتصریح ، چنان فرانمودی. ( جهانگشای جوینی ). بتعریض... نقش آن معنی را، در دل دیگر پسران کالنقش فی الحجر مینگاشت. ( جهانگشای جوینی ). || گوشه زدن. ( فرهنگ فارسی معین ). سرزنش گونه سخن گفتن : و حاسدان و دشمنان ما که به حیلت و تعریض اندر آن سخن پیوستند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 214 ).
بتعریض گفتی که خاقانیا
چه خوش داشت نظم روان عنصری.خاقانی.چون سایه شده به پیش من مست
تعریض مرا گرفته در دست.نظامی.|| پهن نمودن چیزی را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || فروختن رخت را بعرض و به غیر جنس آن. ( منتهی الارب ). فروختن کالا به کالا. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || خورانیدن راه آورد را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || دادن راه آورد را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || پیوسته خوردن بز یکساله را. || صاحب عارضه و کلام گردیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). خداوند عارضه شدن. ( آنندراج ). || بشولیده نبشتن. ( دهار ). تعمیه نمودن کاتب نبشته را و بیان ناکردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). در هم نوشتن کتاب را چنانکه نیک نتوان خواند. ( آنندراج ). || چیزی را عرض چیزی ساختن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ): فقد عرض النعمة للزوال. ( اقرب الموارد ). || تمام ناپختن گوشت را و نیم جوشانیدن آن را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || نشان پهن بر چهارپای نمودن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). || پیش آوردن کسی را بر کاری. و قول سمرة: من عرض عرضنا له و من مشی علی الکلا قذفناه ؛ یعنی هر که دشنام صریح ندهد پیش آیم او را بضرب خفیف و هرکه دشنام صریح دهد، حد قذف جاری میکنم بر او. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تعریض در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - به کنایه سخن گفتن . ۲ - عریض کردن .

معنی کلمه تعریض در فرهنگ عمید

۱. به کنایه و به اشاره چیزی گفتن، کنایه زدن، سخن سربسته گفتن.
۲. به پهنای چیزی افزودن، عریض کردن.

معنی کلمه تعریض در فرهنگ فارسی

بکنایه واشاره چیزی گفتن، کنایه زدن، سخن سربسته
۱ -( مصدر ) بکنایه سخن گفتن سر بسته گفتن.۲ - گوشه زدن.۳ - عریض کردن پهن کردن بپهنای چیزی افزودن . ۴ - ( اسم ) سربسته گویی.جمع : تعریضات .

معنی کلمه تعریض در دانشنامه آزاد فارسی

تَعریض
(در لغت به معنی گوشه زدن) در اصطلاح بیان، آوردن سخنی که به ظاهر معنای دیگری دارد، اما مقصود گوینده چیزی دیگر است: نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند/نه هرکه آینه سازد سکندری داند/نه هرکه طَرفِ کُلَه کج نهاد و تند نشست/کلاه داری و آیین سَروَری داند.../هزار نکتۀ باریک تر ز مو این جاست/نه هرکه سر بتراشد قلندری داند (حافظ). غالباً تعریض کنایه ای است که در نکوهش، ریشخند یا اندرز به کار می رود و در زبان محاوره نیز کاربرد دارد. مثلاً، به کسی که از تحمل سختی ها می هراسد می گوییم: مرد باید که در کشاکش دهر/سنگ زیرین آسیا باشد (سعدی) تعریض گونه ای از کنایه است.

معنی کلمه تعریض در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تعریض (ابهام زدایی). تعریض ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • تعریض (علوم قرآنی)، اشاره داشتن کلام به معنایی غیر از معنای حقیقی آن• تعریض (فقه)، سربسته سخن گفتن و گوشه زدن و استعمال شده در باب نکاح و حدود• تعریض (گوشه زنی)، اشاره داشتن کلام به معنایی غیر از معنای حقیقی آن و استفاده شده در علوم مختلف
...
[ویکی فقه] تعریض (علوم قرآنی). اشاره داشتن کلام به معنایی غیر از معنای حقیقی آن را تعریض گویند.
"تعریض" یکی از انواع بدیع قرآن ، در لغت به معنای «به کنایه سخن گفتن» است؛ بر خلاف تصریح . و در اصطلاح ، آن است که گوینده کلامی را بیاورد و در معنای حقیقی خودش به کار ببرد و با آن به مفهوم دیگری اشاره کند که از سیاق و ظرف سخن برآید.
اقسام کنایه
سکاکی کنایه را پنج قسم می داند: تعریض؛ تلویح ؛ رمز ؛ ایما ؛ اشاره. سپس می گوید: "تعریض" کلامی است که برای موصوفی آورده می شود که ذکر نشده است.
تفاوت کنایه و تعریض
برخی گفته اند اولا تفاوت کنایه و تعریض در این است که دلالت کنایه، لفظی است ولی دلالت تعریض، عقلی؛ زیرا عقل مفهوم آن را درمی یابد. ثانیا کنایه بر معنایی دلالت می کند که می تواند حقیقت یا مجاز باشد؛ ولی در تعریض، دلالت لفظ بر یک معنا، نه از سنخ وضع حقیقی است و نه مجازی؛ مانند: (بل فعله کبیرهم هذا)؛ "بلکه آن را این بزرگترشان کرده است" که مقصود آن نیست که شکستن بت ها کار بزرگ ترین بت است؛ بلکه تعریض به این است که کوچک ها لایق این کار نیستند و این، کار بزرگ ترین بت است، تا کافران متنبه شوند و به عقول خود رجوع کنند و دریابند که بزرگ و کوچک بت ها قدرتی ندارند.
[ویکی فقه] تعریض (فقه). تعریض یعنی سربسته سخن گفتن و گوشه زدن که درمقابل تصریح آمده است وعبارت است از تکلّم به کلامی غیر صریح در مقصود، هرچند به آن نزدیک می‏باشد و ظهور در آن دارد؛ لیکن احتمال خلاف آن نیز داده می‏شود، برخلاف تصریح و از این عنوان در باب نکاح و حدود به مناسبت سخن رفته است.
تعریض زن متأهّل و نیز مطلقه به طلاق رجعی در زمان عده، به ازدواج جایز نیست. و نیز برای مرد تعریض به زنی که نُه بار او را طلاق داده جایز نیست. تعریض مطلّقه به طلاق بائن، در عدّه جایز است و به طور کلّی تعریض برای هر مردی که ازدواج او با زنِ در حال عدّه، بعد از سپری شدن آن بلامانع است، جایز می‏باشد. البتّه مردی که زن خود را سه بار طلاق داده تعریض او به عقد ازدواج جایز است هرچند ازدواج مجدّد او با زن
یادشده منوط به وساطت محلل است. در موارد یادشده تصریح به عقد ازدواج حرام است.
تعریض در حدود
تعریض به قذف ـ مانند متّهم کردن کسی به بی‏غیرتی یا حرام‏زادگی ـ چنانچه از نظر عرف، قذف محسوب نگردد، موجب حدّ قذف نمی‏شود؛ هرچند تعریض کننده تعزیر می‏شود
در مورد اقامه شهادت بر زنا، بر حاکم مستحب است با تعریض و گوشه زدن، گواهان را به ترک اقامه شهادت علیه مؤمن تشویق کند.

[ویکی فقه] تعریض (گوشه زنی). تعریض در لغت عرب از ریشه ی عرض الشیئ به معنای آشکار کردن است.
تعریض، در واقع نوعی کنایه است؛ اما کنایه ای که معنای اولیه مراد گوینده نیست حتی اگر درست هم باشد. به بیانی دیگر تعریض، کنایه یی خصوصی است که بین دو نفر رد و بدل می شود و معمولا برای دیگران چندان آشکار نیست یا اساسا در نظر دیگران تعریض محسوب نمی شود. این نوع کنایه، جمله یا عبارتی است که به شکل هشدار یا نکوهش و مسخره کردن باشد، و ازاین رو مخاطب را آزرده می کند و در عرف می گویند: «فلانی به فلانی گوشه زد».
نمونه های تعریض
نمونه های تعریض، بسیار فراوان است و در حقیقت می توان گفت که حد و حدودی ندارد.
← اول
...

معنی کلمه تعریض در ویکی واژه

به کنایه سخن گفتن.
عریض کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تعریض

و این همه جایی باشد که آنکس عیب خویش نداند. چون بداند، پند باید داد به تعریض و آشکارا نباید کرد. و اگر آن عیب بدان بود که در حق تو تقصیر کرده باشد، اولیتر پوشیدن و نادانسته انگاشتن به شرط آن که دل متغیر نشود در دوستی. اگر متغیر خواهد شد، عتاب کردن در سر اولیتر از قطعیت و قطعیت بهتر از وقعیت و زبان دراز کردن.
وایت نویسنده بود و بسیاری از آثار او در محافل باطنی زمان خود مورد استقبال قرار گرفت، اما عدم آموزش آکادمیک او در محدودیت‌های او به عنوان یک مورخ و در تعریض سایر نویسندگان قابل مشاهده است.
قال الحسین بن ابو الفضل: هذا تعریض للتنبیه و التفهیم لانه لم یکن هناک بغی و لا نعاج، فهو کقولهم: ضرب زید عمروا، و اشتری بکر دارا، و لیس هناک ضرب و لا شری.
درخت چناری حدودا ۱۲۰۰ ساله در ورودی این بقعه قرار داشت که چند سال بعد از انقلاب توسط شهردار وقت به بهانه تعریض خیابان بریده شد.
وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ بخشمی از اللَّه باز گشتند، اینجا یک خشم گفت و جای دیگر دو خشم فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی‌ غَضَبٍ. اهل تأویل غضب خدای را بر انتقام و عقوبت می‌نهند. و تأویل در صفت تعریض است، مذهب اهل حق آنست که خدای را عز و جل غضب است و در آن غضب از ضجر پاک است نه چون غضب مخلوقان که با ضجر است.
ترافیک معابر و خیابان‌ها نیز یکی از چالش‌های مهم شهر اراک است. از جمله عوامل به وجود آورنده ترافیک در شهر اراک افزایش روزافزون شمار خودروها، شرایط نامناسب خیابان‌ها، عدم تعیین تکلیف تملک اراضی و تعریض معابر شهری، ضعف فرهنگ ترافیک، ضعف شبکه ترابری شهری و نبود مدیریت واحد شهری است.
تا اینجا بتعریض گفتند و بتعریض جواب شنیدند، آن گه بآشکارا و تصریح گفتند: هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ. ربّ العالمین بتصریح جواب ایشان داد: «و ما هو من عند اللَّه»، تا معلوم گردد که ایشان هم بتعریض و هم بتصریح بر خدای دروغ میگفتند.
این بنا در حاشیه خیابان امام خمینی (ره) شهر قرار گرفته و در وضعیت موجود شامل سردر ورودی، پلکان ارتباطی از سردر به پاشیر، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن است. به‌علت تعریض خیابان امام خمینی (ره) سردر اصلی بنا تخریب شده و با تغییر مسیر ال شکل پلکان به سمت جنوب بنا، سردر ورودی جدیدی برای بنا احداث شده است. بنای تاریخی آب‌انبار حاج حسن هنوز فعال است و با توجه به قرارگیری در حاشیه خیابان اصلی شهر بسیار مورد توجه و استفاده است.
ترافیک یکی از معضلات شهری در گرگان به حساب می‌آید و یکی از دلایل آن قرارگیری گرگان در مسیر مسافران است. جاده ناهارخوران از پرترددترین خیابان‌های گرگان است و به‌خصوص آخر هفته‌ها دچار ترافیک شدیدی می‌شود. ساختن تقاطع‌های غیرهمسطح، تعریض معابر، احداث راه جایگزین برای بعضی مسیرها، یک‌طرفه کردن خیابان‌ها و… از اقداماتی است که شهرداری برای کاهش ترافیک انجام داده یا قصد انجام آن را دارد. البته پروژه‌هایی مانند تقاطع‌های غیرهمسطح در دخانیات و گلشهر شکست خوردند و تأثیری در کاهش ترافیک نداشتند.
فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ علما را اختلاف است در معنی این هر سه کلمت: قومی گفتند رفث عین جماع است، قومی گفتند حدیث جماع است بتعریض نزدیک زنان، قومی گفتند سخن نافرزام است و کلمات نکوهیده و فسوق انواع معاصیست بجملگی، قومی گفتند لقب دادن است، که رب العزه جای دیگر گفت: وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ، قومی گفتند: فسوق همانست که در سورة الانعام گفت وَ لا تَأْکُلُوا مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ، و هو الذبح للاصنام.
و یقال تکرم فلان عما یشینه اذا تنزه و اکرم نفسه عنها. قال الحسن و الکلبی: اللّغو المعاصی کلّها، یعنی اذا مروا بمجالس اللّهو و الباطل مرّوا کراما و قال مقاتل: اذا سمعوا من الکفّار الشتم و الاذی، اعرضوا و صفحوا. و قال السدی: هی منسوخة بآیة القتال. و قیل اذا ارادوا ذکر النّکاح و ذکر الفروج کنواعنه، فالکرم هاهنا هو الکنایة و التعریض و قوله عز و جلّ: کانا یَأْکُلانِ الطَّعامَ، کنایة عن البول و الخلاء، و قد کنی اللَّه عز و جل فی القران عن الجماع بلفظ الغشیان و التلبس و النکاح و السر و الإتیان و الافضاء و اللمس و المس و الدخول و المباشرة و المقاربة فی قوله: وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ و الطمث فی قوله: لَمْ یَطْمِثْهُنَّ و هذا باب واسع فی العربیّة.
رضاش گفت بتعریض کای عفاک الله عناد پیشه توان کرد در همه احوال
«وَ الْبُدْنَ» آن شتران کشتنی بمنا، «جَعَلْناها لَکُمْ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ» آن شما را از نشانهای دین کردیم، «لَکُمْ فِیها خَیْرٌ» شما را در آن نیکنامی و پاداش است، «فَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْها» نام برید اللَّه تعالی را بر آن که میکشید، «صَوافَّ» و آن شتر ایستاده بر پای، «فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها» آن گه که بزمین افتد پهلوهای آن، «فَکُلُوا مِنْها» میخورید از آن، «وَ أَطْعِمُوا الْقانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ» و خواهنده را دهید هم آنکه بتصریح خواهد و هم آنکه بتعریض، «کَذلِکَ سَخَّرْناها لَکُمْ» چنان نرم کردیم شما را و بساختیم، «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (۳۶) تا مگر آزادی کنید، «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها» نرسد باللّه گوشتهای آن و خونهای آن، وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوی‌ مِنْکُمْ» لکن باو راستی و پاکی دل رسد از شما، «کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ» چنان است شما را نرم کرده و ساخته وزیر دست «لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلی‌ ما هَداکُمْ» تا اللَّه تعالی را ببزرگی یاد کنید بر آنچه شما را راه نمود، «وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنِینَ» (۳۷) و شاد کن نیکوکاران را.
بو ریحان گفت: چون این رسول از کابل بنزدیک ما رسید- که امیر محمود این سال بهندوستان رفت- و این حدیث باز گفت. خوارزمشاه مرا بخواند و خالی کرد و آنچه وزیر احمد حسن گفته بود درین باب با من بگفت. گفتم: این حدیث را فراموش کن، اعرض عن العواء و لا تسمعها فما کلّ خطاب محوج الی جواب‌، و سخن وزیر بغنیمت گیر که گفته است «این بتبرّع‌ میگوید و بر راه نصیحت، و خداوندش ازین خبر ندارد» و این حدیث را پنهان دار و با کس مگوی که سخت بد بود. گفت: این چیست که میگویی؟ چنین سخن وی بی‌فرمان امیر نگفته باشد، و با چون محمود مرد چنین بازی‌ کی رود؟ و اندیشم که اگر بطوع‌ خطبه نکنم، الزام کند تا کرده آید. صواب آنست که بتعجیل رسول فرستیم و با وزیر درین باب سخن گفته آید هم بتعریض‌ تا در خواهند از ما خطبه کردن و منتّی‌ باشد که نباید که کار بقهر افتد . گفتم فرمان امیر راست.
زانچه گفتم دلت گران نکنی وهم تعریض این و آن نکنی