تصویربردار

معنی کلمه تصویربردار در فرهنگستان زبان و ادب

{camera operator , cameraman} [سینما و تلویزیون] در تلویزیون، شخصی که در فرایند تولید فیلم وظیفۀ تصویربرداری را بر عهده دارد و معمولاً زیر نظر مدیر تصویربرداری کار می کند

معنی کلمه تصویربردار در ویکی واژه

در تلویزیون، شخصی که در فرایند تولید فیلم وظیفۀ تصویربرداری را بر عهده دارد و معمولاً زیر نظر مدیر تصویربرداری کار می‏کند.

جملاتی از کاربرد کلمه تصویربردار

در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶ و در طی نمایشگاه رسانه و تجارت ای۳ ۲۰۱۶، مایکروسافت از کنسول جدید خود با عنوان اکس‌باکس وان اس رونمایی کرد. این کنسول یک نسخه اصلاح شده از سخت‌افزار اکس‌باکس وان اولیه است که طراحی آن ۴۰٪ کوچکتر شده، توان پردازندهٔ گرافیکی کمی بیشتر شده و به ۱٫۴۰ ترا فلاپ رسیده، از پایه برای قرار گرفتن به صورت عمودی پشتیبانی می‌کند، این نسخه دیگر نیاز به منبع تغذیه خارجی ندارد و دارای منبع تغذیه داخلی خواهد بود، به علاوه پشتیبانی از وضوح ۴کی و تصویربرداری دامنه دینامیک بالا است. این مدل جدید درگاه جداگانه برای اتصال به کینکت ندارد و برای استفاده از کینکت باید از آداپتور یواس‌بی جداگانه‌ای استفاده شود که بدون پرداخت هزینه اضافی برای صاحبان کینکت در دسترس خواهد بود.[نیازمند منبع]
وی در سال ۱۳۹۳ در سوریه و لبنان به تصویربرداری و کارگردانی مستند «به دنبال صلح» پرداخت. مایرید ماگوایر (برنده جایزه صلح نوبل) در مورد این مستند نوشته‌است:
این مجموعه از ابتدا با حاشیه‌هایی (مخالفت گسترده از سوی نهادهای حامی پزشکان) در ساخت همراه بود و مدتی هم ضبط و تصویربرداری آن متوقف شد که به‌دنبال این حاشیه‌ها، پخش آن با تغییراتی در متن فیلم‌نامه از شش فروردین ۹۴ آغاز شد.
وهمچنین کتاب‌های قدیمی زیادی وجود دارند که به علت گذشت زمان کاغذ آن‌ها خشک شده و نمی‌توان آن‌ها را به راحتی ورق زد و خواند از این رو محققان توانستند با کمک امواج تراهرتز و فاصله ۲۰ میکرومتری بین صفحات برای خواندن هر صفحه تصویربرداری کنند.
پیش از این انتظار می‌رفت که تصویربرداری اصلی در ۳ می ۲۰۲۱ در لس آنجلس، کالیفرنیا آغاز شود. این فیلم تا حدودی در انیسکری فیلمبرداری شد و سایر مکان‌های مورد انتظار شامل ویکلو و دوبلین هستند. در ۶ می ۲۰۲۱، آدامز در اینستاگرام تأیید کرد که برای شروع فیلمبرداری وارد ایرلند شده‌است. فیلمبرداری به‌طور رسمی در ۱۷ مه ۲۰۲۱ آغاز شد. در ۸ ژوئیه ۲۰۲۱، جیمز مارسدن و آیدینا منزل وارد دوبلین، ایرلند شدند تا به ترتیب نقش پرنس ادوارد و نانسی ترمین را بازی کنند. فیلمبرداری در ایرلند در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱ به پایان رسید.
هدفِ ماهواره‌های فراهم آوردنِ توانایی تحلیلِ آب‌وهوا و پیش‌بینی آن است. این ماهواره قابلیت تحلیلِِ آب‌وهوای سرزمین روسیه و جهان را داراست. ماهواره‌ها توانایی تصویربرداری تمامی کره‌زمین با استفاده از فرکانس‌هایِ طیف مرئی و فروسرخ را دارست. همچنین نظارت بر تغییرات آب و هوایی و اقیانوس‌ها از دیگر وظایف این سری از ماهواره‌هاست. یک ماهواره الکترو-ال می‌تواند به منظور دریافت و ارسال مجدد سیگنال‌های اضطراریِ کوسپاس-سارست نیز مورد استفاده قرار گیرد. با اضافه شدن ماهواره الکترو-ال شماره ۱ به شبکه‌ٔ ماهواره‌ایی روسیه، انتظار می‌رود تا پیش‌بینی آب‌وهوایی در روسیه دقت بیشتری یابد.
آرامگاه انارکلی در موزیک‌ویدئوی ترانه «سوپرمی عشق» اثر شعیب منصور به صورت لوکشین تصویربرداری انارکلی به تصویر کشیده شد.
ابزار اطمینان کیفیت: ارزیابی کمی از عدم تحرک و تغییر موقعیت بیمار برای تصویربرداری روزانه دارند.
تصویربرداری اصلی در ۵ مه ۲۰۱۴ آغاز شد.
انجمن‌های پزشکی و دستورالعمل‌های حرفه ای توصیه می‌کنند که پزشک قبل از انجام آزمایش‌های تصویربرداری برای تشخیص، ثابت کند که فرد در معرض خطر بالای ابتلا به سکته قلبی است، زیرا چنین آزمایش‌هایی بعید است روند درمان را تغییر دهد و منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود. بیمارانی که نوار قلب طبیعی دارند و به عنوان مثال قادر به ورزش هستند، صلاحیت تصویربرداری معمول را ندارند.