تردی.[ ت َ رَدْ دی ] ( ع مص ) از جای درافتادن و یا در چاهی افتادن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). درافتادن درچاه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( المنجد ). از جایی درافتادن. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). از جای بلند افتادن. ( آنندراج ). به گودی درافتادن. ( از اقرب الموارد ). || هلاک شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( دهار ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( آنندراج ). مردن. ( از لسان العرب ). || و در آیه شریفه ذیل مفسران این معانی را آورده اند،قوله تعالی : و مایغنی عنه ماله اذا تردی.( قرآن 92 / 11 )؛ گفت مال او از او غنا نکند چون افتاده باشد، مجاهد گفت چون بمیرد، قتاده و ابوصالح گفتند چون بدوزخ فروشود. ( تفسیر ابوالفتوح ). || ردا برافکندن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). آراستن جاریه خود را به حمایل و چادر برافکندن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ردا بر دوش افکندن. ( آنندراج ). ردا پوشیدن جاریه. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). تردی. [ ت َ ] ( اِخ ) تیره ای از طایفه عالی و جمالی هفت لنگ. ( جغرافیای سیاسی کیهان ص 75 ).
معنی کلمه تردی در فرهنگ فارسی
تیر. از طایفه عالی جمالی هفت لنگ
معنی کلمه تردی در دانشنامه عمومی
در علم مواد، به ماده ای شکست آن بدون ورود به منطقه پلاستیک اتفاق می افتد. مواد ترد، حتی در موادی با استحکام بالا، انرژی کمی پیش از شکستن جذب می کنند. سرامیک ها، شیشه ها و برخی از پلیمرها، مانند پلی استایرن، ترد محسوب می شوند. بسیاری از فولادها، بسته به ترکیب و فرایند ساخت، نیز در دماهای پایین ترد می شکنند. مواد ترد، با تغییر شکل کم، مقاومت پایین در برابر ضربه و ارتعاشات، استحکام فشاری بالا و استحکام کششی کم شناخته می شوند. تردی خاصیتی مستقل مانند چگالی یا دمای جوش نیست که بتوان مقدار آن را اندازه گرفت، در واقع توافقی برای نحوه اندازه گیری آن وجود ندارد. تفاوت مواد ترد و چکش خوار از ریزساختار آنها ناشی می شود؛ در مواد چکش خوار پیوندها، اکثراً به صورت پیوند فلزی است که اجازه لغزش صفحات و در نتیجه آن تغییر شکل جسم را می دهد، در مقابل، اکثر مواد ترد دارای پیوند یونی بوده و صفحات امکان لغزش و تغییر شکلی وجود ندارد. از تفاوت های مواد چکش خوار و ترد می توان به موارد زیر اشاره کرد. • مواد ترد، بدون هیچ گونه نشانه ای و ناگهانی می شکنند ولی مواد چکش خوار در برابر تنش کششی، ابتدا گلویی ( Necking ) زده و سپس می شکنند. • به هنگام کشش، مواد ترد انرژی بسیار کمی جذب می کنند ولی مواد چکش خوار انرژی زیادی را، معادل با سطح زیر نمودارِ تنش - کرنش، به هنگام شکستن جذب می کنند. • مواد ترد، مقاومت کمتری نسبت به مواد چکش خوار، دربرابر خستگی دارند و در برابر بارهایی که موجب شکست از طریق خستگی می شوند، زودتر دچار شکست می شوند. • مواد ترد در برابر فرایندهای شکل دهی دچار شکست می شوند؛ به عنوان مثال نمی توان آنها را به شکل مفتول درآورد. در حالیکه مواد چکش خوار برای انواع فرایندهای شکل دهی، مانند کشش، خمش، نورد یا آهنگری، مناسب هستند. در دمای پایین، برخی از فلزات که می توانند در دمای اتاق چکش خوار باشند، ترد می شوند. این تبدیل، کاملاً وابسته ترکیبات فلزات است. فولاد، پراستفاده ترین فلزی است که این رفتار را از خود نشان می دهد. برای برخی از فلزات دمای گذار، تقریباً برابر با ۰ درجه سلسیوس است؛ در نتیجه در زمستان ممکن است بعضی از سازه های فولادی به راحتی تخریب شوند. این پدیده در طول تاریخ موجب فجایع بزرگی شده است. معروف ترین آنها غرق شدن کشتی تایتانیک بوده است؛ دلیل اصلی این اتفاق شکست ترد بدنه فولادی این کشتی بوده است، چرا که دمای آب در آن نقطه کمتر دمای گذار فولاد بوده است.
جملاتی از کاربرد کلمه تردی
مشورت قاعدهٔ تردید است نرسد مرد مردد بنواخت
گمان و تردید برایشان چیره است و آنچه یقینی است بر نفسشان چیره نگردد. به گناه دیگری که از گناه ایشان بس کوچک تر است، بر او ترسند و بهر خویشتن بیش از لازمه ی کردار خویش آرزومنداند.
یکی آیینه ایشان را سپردی که خود دانی که زنگش چون ستردی
تاریخ نگارش این نمایشنامه سال ۱۳۰۹ می باشد و بی تردید قصد نویسنده این بوده که آفرینش و نحوه تشکیل ان را از دیدگاه ادیان سامی با استفاده از زبان طنز به باد انتقاد بگیرد؛ که تقریباً هیچ عضوی از آفرینش، از خدا و فرشتگان گرفته تا شیطان را از قلم نیشدار خود در امان نمیگذارد. نمایشنامه با عشق زمینی آدم و حوا پایان میپذیرد.
با این حال در صحت انتسار این آرامگاه به شخص اویس قرنی تردید وجود دارد. دربارهٔ وفات یا شهادت او روایتهای متعدد و متناقضی وجود دارد و مکان کشتهشدن او از کردستان تا سیستان و از قزوین تا آذربایجان ذکر شدهاست. علاوه بر این دستکم دو زیارتگاه دیگر نیز در خاورمیانه به او منسوب است. نخست مقبره سلطان ویس در ارتفاعات شمالی شهر قزوین در روستای الولک که بنایی متعلق به دوران سلجوقی است؛ و دوم آرامگاهی در شهر رقه در سوریه که عمار یاسر نیز در آنجا مدفون است.
قلم تراش و قلم برگرفت و مَن عَن کرد سپس که داشت درآن باب اندکی تردید
سپس ز مدرسه آن گوهری که گم شده بود بدست کردی و گستردی از کرامت دست
نگه کن ازان کین که گستردیا ابا شاه ایران چه بر خوردیا
کولتائو از نخستین نظریه پردازانی است که مفهوم اضطراب در فرایند جستجوی اطلاعات را مطرح کردهاست. بر اساس مدل او کاربر در فرایند اطلاع یابی شش مرحله شامل شروع، گزینش، پیگردی، فرمول بندی، جمعآوری و ارایه را پشت سر گذاشته و در هر یک از این مراحل، با توجه به افکاری که دربارهٔ فرایند دارد و کنشهایی که انجام میدهد، ممکن است احساسات منفی مختلفی مانند شک و تردید، گیجشدگی، عدم قطعیت، سردرگمی، آشفتگی، سرخوردگی، ناامیدی و … را تجربه کند که باعث ایجاد اضطراب در وی میگردد. کولتائو از این احساس اضطراب به عنوان اضطراب اطلاع یابی نام میبرد.
وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطِیحَةُ در تحت هر کلمه ازین کلمات اشارتی است بر ذوق جوانمردان طریقت، و بر مذهب سالکان راه حقیقت: «منخنقه» اشارتست بکسی که خود را در بند آرزوها کند، و سلاسل حرص بر دست و پای خویش نهد، و رسن طمع در گردن خویش افکند، تا کشته حرص و شهوت شود. حرامست بر سالکان و مریدان، راه این چنین کس رفتن، و متابعت چنین کس کردن. و «موقوذة» اشارتست بآنکس که در حبس هوا و أسر شیطان بماند، کوفته هواجس نفس و وساوس شیطان گردد، تا دل وی در آن زخم و حبس بمیرد، مردار طریقت گردد، و صحبت وی حرام شود. و «متردیة» اشارتست بآنکس که در وادی تفرقت افتد، و هلاک شود، و راه حقیقت گم کند. و «نطیحه» اشارتست بآنکس که با مثال و اشکال خویش از بهر دنیا مردار منازعت کند، و سرو زند تا خصم وی چیره شود، و زیر زخم مردارخوار مردار گردد. و «ما أَکَلَ السَّبُعُ» آنست که طلّاب دنیا سر فرا آن کنند، آن مردار است و جوینده آن همچون سگ، مردار بجز سگ نخورد.
در فروردین ۱۳۹۳، خامنهای در یک سخنرانی به مناسبت نوروز، هولوکاست را زیر سؤال برد. وی گفت: «هولوکاست رویدادی است که واقعیت آن نامشخص است و اگر اتفاق افتاده باشد، معلوم نیست چگونه اتفاق افتاده است.» وی همچنین اظهار داشت: «هیچکس در کشورهای اروپایی جرأت نمیکند دربارهٔ هولوکاست صحبت کند» و گفت که «در غرب صحبت در مورد هولوکاست و ایجاد تردید در آن گناه بزرگی است».
نقش من از من ستردی عقل و هوشم جمله بردی باز میگوئی چه خوردی آنچه کردی در سبویم
تا مامن جنسست لا تا اسم موصولست ما تا لفظ تنبیهست ها تا حرف تردیدست ام
امروزه هر پروژهای که به دادههای انبوه زمینی نیاز داشته باشد، بیتردید باید از کمک شهروندان دانشور بهرهمند شود.
«همه داستانها در «زبان» یگانهاند، اما در «آن» داشتن یا نداشتن باهم فرق میکنند. در این داستانها یا «آنی» وجود ندارد یا اگر هست، مثل آفتاب پیش از طلوع است. به همین دلیل است که من گام اول این نویسنده ارمنی را که به راستی جنس زبان فارسی را به خوبی میشناسد تردیدآمیز تلقی میکنم. نه تا بدان حد که ناامید باشم.»
در زمان کنفوسیوس، رواج شاهکشی و پدرکشی که بر سیاستهای فئودالی نشان زده بود؛ بیتردید نخستین انگیزه برای اندیشهٔ کنفوسیوس بود. او فکر میکرد شاهکشی و پدرکشی، آیین آشوب و آشفتگی سیاسی که پایههای جامعه را فرو میپاشد. رخدادی نیست که به ناگاه در شب یا روزی اتفاق افتد، بلکه نتیجه روند درازمدت فساد اجتماعی و سیاسی است. کنفوسیوس معتقد بود علت اصلی ناهنجاریهای اجتماعی و سیاسی به معانی و بیان مربوط است. وقتی شاگردی از او پرسید اگر کنفوسیوس اداره کشوری را عهدهدار شود. نخستین کاری که میکند کدام است. و او پاسخ داد: «آنچه لازم است اصلاح و پالایش نامهاست.»
در دویدند به سوی تو قطار از سر کوه باز گستردی در دامن کهشان به قطار
نظریهٔ لوح مطهر پیش از سال ۱۹۴۵ به خوبی در حقوق بینالملل عرفی جاافتاده بود. اما پس از آن تردیدهایی در مورد دوام این اصل ایجاد شدهاست. چراکه در این دوران برخی از دولتهای تازه استقلال یافته خود را به صورت خود خواسته و بدون توسل و استناد بدین اصل ، جانشین تعهدات دولت قبلی دانستهاند. با این حال به نظر میرسد که این وضعیت در حدی نیست که بتواند به معنای منسوخ شدن قاعده لوح مطهر باشد.
در سال ۱۹۹۷ پس از آلبوم بازگشته از مرگ، به علت خستگی زیاد از تورها اعضاء گروه از یکدیگر جدا شدند، که این امر منجر به انحلال گروه شد. در طول این وقفه، دونالد تاردی در یک تور با گروه اندرو دبیلو.کی حضور یافت (همچنین با پیراهن آبیچوآری به همراه دبیلو.کی در برنامه ساتردی نایت لایو شرکت کرد). آلن وست بر روی دو پروژه دیگر خود سیکس فیت آندر و لوبرو متمرکز شد. در سال ۲۰۰۱ تروور پرز گروه کتستروفیک را تشکیل داد و آلبوم پاک کننده را در همان سال منتشر کرد. در سال ۲۰۰۳ آبیچوآری دوباره تشکیل شد و در سال ۲۰۰۵ آلبوم منجمد در زمان را منتشر کرد. گروه برای اولین بار در ژانویه ۲۰۰۷ دی وی دی کنسرتی با نام زنده منجمد شده را روانهٔ بازار کرد.
معنای ال در زبان اوگاریتی/کنعانی واضح به نظر میرسد زیرا ال خدای بزرگ ایشان بود اما معنای «شدای» محل تردید است. «ال شدای» مثل ال علیون، ال علام و ال بثل به دیگر نامهای خدایی خاورمیانه باستان شبیه است. فرضیههای مختلفی دربارهٔ معنای ال شدای وجود دارد که برخی از آنان چنین است: