تحمل دارویی

تحمل دارویی

معنی کلمه تحمل دارویی در دانشنامه عمومی

تطبیق پذیری یا تحمل دارویی یا تلرانس دارویی نسبت به دارو یا مواد مخدر، مفهومی در داروشناسی است که به کاهش واکنش مصرف کننده دارو یا مواد مخدر پس از تکرار مصرف گفته می شود. تطبیق پذیری نشان دهنده مصرف مکرر دارو یا مواد است، اما لزوماً به معنی وابستگی یا اعتیاد نیست.

جملاتی از کاربرد کلمه تحمل دارویی

معیارهای تشخیصی جهانی پذیرفته‌شده‌ای برای اعتیاد به پورنوگرافی یا مشاهده مشکل‌ساز پورنوگرافی وجود ندارد. اعتیاد به پورنوگرافی اغلب به صورت عملیاتی با توجه به میزان مشاهده پورنوگرافی و عواقب منفی تعریف می‌شود. تنها معیارهای تشخیصی برای یک اعتیاد رفتاری در نسخه کنونی «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی» برای قماربازی پاتولوژیک وجود دارد و این معیارها شبیه به معیارهای سوءمصرف و وابستگی به مواد هستند، مانند: تمرکز بر رفتار، کاهش توانایی در کنترل رفتار، تحمل دارویی، محرومیت از دارو، و عواقب نامطلوب روانی اجتماعی. معیارهای تشخیصی برای سایر اعتیادات رفتاری نیز پیشنهاد شده‌اند و این معیارها معمولاً بر اساس تشخیص‌های مستقر برای سوءمصرف و وابستگی به دارو است.
کوکائین از طریق افزایش میزان سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین، در بلندمدت عملکرد گیرنده‌های عصبی مغز را مختل کرده و موجب اعتیاد و تحمل دارویی می‌شود. بنابر گزارش‌ها بیش از ۵۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۳ بر اثر مصرف کوکائین جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۱۴ هزار و ۵۶۰ مورد مرگ و میر رسیده‌است. براساس آخرین تخمین‌ها حدود ۲۱ میلیون مصرف‌کننده کوکائین در جهان وجود دارد و ایالات متحده آمریکا با ۵۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده در سال ۲۰۱۱، بیشترین میزان معتادان کوکائین را دارد. کوکائین پس از ماری‌جوآنا دومین داروی غیرقانونی پرمصرف در جهان است و میزان تجارت سالیانهٔ آن بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.
مصرف مداوم مرفین باعث افزایش نیاز بدن و وابستگی فیزیکی به این ماده و به‌وجود آمدن تحمل دارویی و اعتیاد می‌شود. تریاک از دیرباز به‌دلیل خصوصیات ضد درد آن، مورد توجه پزشکان و جراحان بوده‌است.
مصرف طولانی‌مدت و مداوم تریاک باعث افزایش نیاز بدن و وابستگی فیزیکی به این ماده و به‌وجود آمدن تحمل دارویی و اعتیاد می‌شود. معتادان به تریاک در ایران، روزانه به‌طور میانگین ۸ گرم تریاک مصرف می‌کنند. برخی از داروهای شبه‌افیونی قانونی تجویز شده مانند کدئین، هیدرومورفون، اکسی‌کدون نیز مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند. بر اساس یک تحقیق که در سال ۱۹۹۹ انجام شده ایران بیش از هر کشور دیگری با گرفتاری‌های ناشی از مصرف تریاک غیرقانونی روبروست. بر اساس این تحقیق ۲٫۸ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ایران دچار این مشکل هستند.