تازگی

معنی کلمه تازگی در لغت نامه دهخدا

تازگی. [ زَ / زِ ] ( حامص ) نوی ، و با لفظ بستن و دادن مستعمل. ( آنندراج ). مقابل کهنگی ، از تازه :
ربود خواهد این پیرهن ترا اکنون
همان که تازگی و رنگ پیرهنْت ربود.ناصرخسرو. || خرمی. طراوت. تری. غضاضت. ( صراح ). عبطه : زهو؛ گیاه تر و تازه و شکوفه گیاه و تازگی. قنطار؛ تازگی عود و بخور. عبعب ؛ نازکی و تازگی جوانی. طلح ؛ تازگی و نازکی. ( منتهی الارب ) :
بدین خرمی جهان بدین تازگی بهار
بدین روشنی شراب بدین نیکوئی نگار.فرخی.نیارد کنون تازگی بار تو
نه خورشید رخشان نه ابر مطیر.ناصرخسرو.تازه گلی بد رخت ولیک فلک
زو همه برْبود تازگی و گلی.ناصرخسرو.عمر مردم بر چهار بخش است یک بخش روزگار پروردن و بالیدن و فزودن است و آن کمابیش پانزده شانزده سال باشد. دوم روزگار رسیدگی است و تازگی و این تا مدت سی سال باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
تازگی سرو و گل ز بارانست
زندگی سرّ و دل ز یارانست.سنائی.سبزه را تازگی بباران است.ادیب صابر.شنیدم رسن بسته ای سوی دار
برو تازگی رفت چون نوبهار.نظامی.چنان تازگی ده به صوت رباب
که در نغمه اش پرده گردد حباب.ملا طغرا ( از آنندراج ).برو تازگی آنچنان بسته آب
که لغزیده در سایه اش آفتاب.ظهوری ( از آنندراج ). || خرمی : امیر... برسیدن این بشارت تازگی تمام یافت. ( تاریخ بیهقی ). اندر جهان چیزهاء نیکو بسیار است که مردم از دیدارشان شاد گردد و بطبع اندر تازگی آرد ولیکن هیچ چیزبجای روی نیکو نیست. ( نوروزنامه ).
گل رویش بتازگی بشکفت
می خرامید و زیر لب می گفت.سعدی. || روی خوش نشان دادن. گرم پرسیدن. تازه رویی کردن. تعارف کردن. خوش آمدگفتن : نضارة؛ تازگی و تازه رویی و خوبی. ( منتهی الارب ) :
هرگز بدرگهش نرسیدم که حاجبش
صد تازگی نکرد و نگفت اندرون گذر.فرخی.|| ( ق ) اخیراً. بتازگی. جدیداً.

معنی کلمه تازگی در فرهنگ معین

(زِ ) ۱ - (حامص . ) تازه بودن ، نو. ۲ - خرمی ، طراوت . ۳ - (ق . ) جدیداً، اخیراً.

معنی کلمه تازگی در فرهنگ عمید

۱. نو بودن.
۲. [مجاز] طراوت.
۳. [مجاز] خرمی، خوشی، شادمانی.
۴. (قید ) اخیراً.

معنی کلمه تازگی در فرهنگ فارسی

۱- تازه بودن نوی جدت : مقابل کهنگی . ۲- خرمی طراوت تری غضاضت . ۳- جدیدا اخیرا.یا به تازگی. جدیدا . یا تازگی ها. در همین اواخر.

معنی کلمه تازگی در ویکی واژه

تازه بودن، نو.
خرمی، طراوت.
جدیداً، اخیراً.

جملاتی از کاربرد کلمه تازگی

ضد فدرالیسم جنبشی در اواخر قرن ۱۸ بود که مخالف ایجاد یک دولت فدرال قوی تر در ایالات متحده بود و بعداً با تصویب قانون اساسی ۱۷۸۷ مخالفت کرد. قانون اساسی قبلی، موسم به اصول کنفدراسیون و اتحادیه همیشگی، به دولت‌های ایالتی اختیار بیشتری می‌داد. ضد فدرالیستها به رهبری پاتریک هنری از ویرجینیا، و دیگران، نگران بودند که جایگاه رئیس‌جمهور، که آن زمان تازگی داشت، ممکن است به سلطنت تبدیل شود. اگرچه قانون اساسی تصویب شد و مقالات کنفدراسیون به آن الحاق شد، اما اثرگذاری ضد فدرالیستی به تصویب منشور حقوق ایالات متحده کمک کرد.
زندگی یابد او ز جان دادن هر نفس تازگی دران دادن
وی همچنین فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشسرای هنر است. او تاکنون سه بار ازدواج کرده و دارای سه فرزند می‌باشد (رعنا، پوریا و رائیکا). او از آخرین همسرش آناهیتا نعمتی (بازیگر) جدا شده و از او دارای یک فرزند دختر (رائیکا پورعرب) است. همچنین وی به تازگی صاحب نخستین نوه خود دماوند فراهانی‌پور پسر رعنا شده‌است. پورعرب با عروس روی پرده درخشید و فیلم‌های خوب بعدی‌اش یکی بعد از دیگری روی پرده می‌رفت. نخستین کار حرفه‌ای پورعرب در سینما دستیار کارگردانی فیلم دزد و نویسنده در سال ۱۳۶۴ است. اما در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم «عروس» به شکل حرفه‌ای وارد سینما شد و به عنوان چهره اول فیلم‌های دهه ۷۰ نقش‌های زیادی بازی کرد.[نیازمند منبع]
چنان بر تازگی نخلش سوارست که گویی سایه‌اش ابر بهارست
آمنمحات دوم پسر شاه سنوسرت یکم و شهبانو نفرو سوم بود. نام همسر او مشخص نیست ولی به تازگی نام سِنِت پیشنهاد شده که از روی ستونی سنگی پیدا شده. ثابت شده است که خنومت و ایتا - دو زنی که در هرم آرامگاه او به خاک سپرده شده‌اند - خواهران او بوده‌اند.
ای گشته زیان مملکت سود از تو! رو تازگی جهان بیفزود از تو
بنا بر سندی از کتابی خطی ( که در سر در ورودی بارگاه پس از بازسازی اخیر نصب شده)مربوط به نسب سادات در کتابخانه ی آستان قدس رضوی که به تازگی در تحقیقات یافته شده است احتمال می دهند این دو از فرزندان سجاد، امام چهارم شیعیان باشند که در این منطقه ساکن شدند.
در بسیاری از دموکراسی‌های دیگر چنین کمک‌های دولتی (چه به صورت کلی یا تنها برای کارزارهای انتخاباتی) دهه‌ها پیش پایه‌گذاری شده‌اند. تأمین منابع مالی توسط دولت برای احزاب و نامزدها (در زمان انتخابات و دیگر مواقع) موارد متعددی داشته و به شدت رایج است. آلمان، سوئد، اسرائیل، کانادا، اتریش و اسپانیا مواردی از این دست هستند، گرچه کانادا عملاً تأمین منابع مالی برای احزاب توسط دولت را از سال ۲۰۱۰ برداشته‌است. از کشورهای دیگری که به تازگی در این زمینه گام برداشته‌اند می‌توان از فرانسه، ژاپن، مکزیک، هلند و لهستان یاد کرد.
ابراهیم توانست به خاطر نگارش این رمان جوایز معتبری مانند، جایزه ۱۰۰ هزار دلاری «ادبیات نیجریه» و جایزه نویسندگان آفریقایی «مؤسسه گوئت» کشور آلمان را کسب کند. انتشارات کاساوا، ناشر این رمان نیز در مجامع بین‌المللی موفق ظاهر شده و توانسته این کتاب را در کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا، آلمان، انگلستان و به تازگی در آمریکا توزیع کند.
به تازگیت فرستاد خلعتی عالی که عاجز است ازو وهم و فکرت شعرا
شد تازه روی عالم و از تازگی‌که هست گویی که کرده اند به تصویرش ابتدا
زنده چو نفس حکیم نام من از تازگی گشته چو مال کریم حرص من از اندکی
در پایان این دوران، اسپانیا قدرت چالش‌ناپذیر قاره آمریکا و اقیانوس آرام بود، بیشتر سواحل جهان تحت کنترل پرتغال بود و فرانسه به تازگی استعمار منطقه‌ای که بعدها نام «فرانسه نو» را به خود گرفت را شروع کرده بود.
آلرژی زا و در غلظت 700 پی پی ام نیز بدون بو می‌باشد.یعنی در صورت نشت در محیط ، توسط انسان قابل شناسایی نمی‌باشد. به تازگی یکی از عوامل سرطان زا محسوب شده و نیز مخرب لایه ازون می‌باشد.
تازگی کشت ابرِ گریانست تازگی ملک تیغ خندانست
از آفتاب عبهر تو هست تازه تر گر فر و تازگی برد از عبهر آفتاب
در اوایل سدهٔ ۱۸ پتر کبیر ایجاد یک مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی در پایتخت امپراتوری به تازگی ایجاد شدهٔ خود، سن پترزبورگ را مقرر کرد. طرح او زمینه‌چینی‌هایی برای آموزش زبان، علوم فلسفی و علمی، و نیز آکادمی‌های جداگانه‌ای که فارغ‌التحصیلان بتوانند پژوهش‌های علمی بیشتری را در آن دنبال کنند، درنظر گرفته بود. این نهاد در نوع خود در اروپا نخستین گام برای انجام تحقیقات علمی در درون ساختار یک دانشگاه بود. آکادمی سنت پترزبورگ پس از صدور فرمان در ۲۸ ژانویه ۱۷۲۴ تأسیس شد.
اکبر محسنی در سال ۱۳۳۳ خورشیدی، و پس از ساخت این آهنگ، سفارش شعر آن را به کریم فکور داد. چراکه تنها دختر او، موسوم به (الهه) به تازگی در همان سال به دنیا آمد و وی قصد داشت ترانه‌ای که در آن بر کلمه «الهه» تأکید شده باشد را، به دخترش تقدیم نماید.
بخورده چشم خود را خون و جان را تازگی داده بکشته نفس خود را زار و تن را در عزا دیده
گل از چه خلعت خوبی به تازگی پوشید به چشم خلق جمال تواش خلق کرده