تاب داده

معنی کلمه تاب داده در لغت نامه دهخدا

تاب داده. [ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ) پیچیده.بهم بافته : زلف تابداده. کمند تابداده :
بینداخت آن تاب داده کمند
سران سواران همی کرد بند.فردوسی.بینداخت آن تاب داده کمند
سر شهریار اندرآمد ببند.فردوسی.تو دانی که این تاب داده کمند
سر ژنده پیلان درآرد ببند.فردوسی.گریزان ز من تاب داده کمند
بینداخت ، آمد میانم به بند.فردوسی.بر آن زلف چون تاب داده کمند
به انگشت پیچید و از بن فکند.فردوسی.ز افراسیاب و ز پولادوند
ز کشتی و از تاب داده کمند.فردوسی.برآویخت با دیو پولادوند
بینداخت آن تاب داده کمند.فردوسی.از آن پرده سبز و اسب بلند
وزآن مرد و آن تاب داده کمند.فردوسی.دو شکر چون عقیق آب داده
دو گیسو چون کمند تاب داده.نظامی.خروش زیور زرتاب داده
دماغ مطربان را خواب داده.نظامی.لعلش چو عقیق گوهرآگین
زلفش چو کمند تاب داده.سعدی ( بدایع ).|| سرخ کرده. برشته. بریان شده. لحم مقلو؛ گوشت بریان. حب محمص ؛دانه بریان شده و برشته. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه تاب داده در فرهنگ معین

( ~. ) (ص مف . ) پیچیده ، به هم بافته .

معنی کلمه تاب داده در فرهنگ عمید

۱. پیچیده شده.
۲. بافته شده.
ویژگی چیزی که بر اثر حرارت داغ شده است.

معنی کلمه تاب داده در فرهنگ فارسی

( صفت ) سرخ کرده برشته بریان شده .

معنی کلمه تاب داده در ویکی واژه

پیچیده، به هم بافته.

جملاتی از کاربرد کلمه تاب داده

این سرویس دستاوردها و فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی، علمی، اقتصادی، دانش‌بنیان، همایش‌ها و برنامه‌های دینی مذهبی و مناسبت‌های مختلف واحدهای دانشگاهی منتشر کرد. خبرنگاران این سرویس، انتشار فعالیتها، دستاوردها و کارکردهای مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، فعالیت‌های پژوهشی و دانش بنیان، دستاوردها و تولیدات علمی و اختراعات واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را در قالب گزارش و گفتگو در اولویت کارهای تولیدی خود قرار دادند. فعالیت‌های گروه در سایت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شامل تلگرام، ایتا و سروش و … بازتاب داده شد.
بند سر زلف تاب داده گلزار بنفشه آب داده
این جلد حتی بیشتر از جلدهای قبل مورد توجه منتقدان قرار گرفت. پابلیشرز ویکلی که جلد قبلی، یعنی آرتمیس فاول و ماجرای شمال را کتابی خسته‌کننده می‌دانست، در مورد رمز ابدی گفته‌است: «کتابی پر از گفتگوهای سریع و طنزآمیز و دارای نوشتاری بسیار عالی است.» اینترتینمنت ویکلی همچنین گفته‌است: «نوجوانان و مخاطبان هنوز طرفدارش هستند… هری (هری پاتر) مواظب خودش باشد.» با این حال برای هر کتابی، هر چند انتقادات مثبتی داشته باشد، نقدهای منفی نیز در کنارش می‌آیند. دیزنی فَمیلی رتبه ۳ ستاره از ۵ ستاره به این کتاب داده؛ با این حال اضافه کرده‌است: «برای تابستان نوجوانان خوب است.»
ببایست او را به داری بلند برآویخت با تاب داده کمند
ای کسانی که به شما کتاب داده شده، به آنچه دربارهٔ علی نازل کردیم و تصدیق کنندهٔ همان چیزی است که نزد شماست ایمان بیاورید.
مولتان پیوندهای محکمی با ایران و افغانستان داشت. پیوندهایی که در تأثیر سنگین سبک‌های معماری آسیای میانه و ایرانی که در مقبره یافت می‌شود، مانند استفاده از آجر، کاشی‌های لعاب دار و سقف‌های چوبی، بازتاب داده شده‌است. این معبد نمایانگر اوج معماری تدفین مولتی است که با زیارت خالد ولید در نزدیکی کبیر والا آغاز شد.
بنگر رخ به آتش می تاب داده را حسن صفا به گوهر سیراب داده را
ماهیت دوگانه مشارکت زنان در آموزش و پرورش هنوز در نقش آنها در اقتصاد، جایی که ۲۰–۲۵ درصد از زنان تحصیل کرده قادر به یافتن کار هستند، بازتاب داده نشده‌است.
گهم حلق با تاب داده کمند گهم دست با آب داده حسام
در این روش از تولید پرتو ایکس از تیوب پرتو ایکس استفاده می‌شود، که این تیوب یک لوله تحت خلأ است که در آن به الکترون‌ها تولیدی توسط یک کاتد داغ شتاب داده شده تا به سرعت بالا برسند. الکترون‌های با سرعت بالا پس از برخورد به مانع فلزی که همان آند است، پرتو ایکس را ایجاد می‌نمایند. در کاربردهای بهداشتی مانع هدف در تیوب معمولاً از جنس تنگستن یا جنس آلیاژ مقاوم به ترک رنیوم (۵٪) و تنگستن (۹۵٪) است، ولی در برخی کاربردهای خاص که به پرتو ایکس نرم نیاز است مانند ماموگرافی از مولیبدن استفاده می‌شود. در کریستالوگرافی استفاده از مانع هدف مسی بسیار معمول است، و در برخی مواقع که فلورسنت موجود در آهن باعث اشکال می‌شود از کبالت استفاده می‌شود.
ایران در سال ۱۳۷۲ به عضویت سازمان بین‌المللی شابک درآمد و در سال ۱۳۷۵ نیز در جلسه هیئت دولت تصویب شد که هیچ کتابی بدون شابک منتشر نشود. نمایندگی شابک در ایران توسط وزارت ارشاد به خانه کتاب داده شده‌است و این مؤسسه مسئولیت اعطای شابک به کتاب‌ها را بر عهده دارد. همچنین تاکنون سه کد شابک برای ایران اختصاص داده شده‌است که این سه عدد شامل ۹۶۴ و ۶۰۰ و ۶۲۲ می‌باشند.
کتاب وی شامل مطالب علمی، اجتماعی و ادبی می‌باشد. دانشمندان اروپایی اهمیت زیادی به این کتاب داده‌اند و آن را به فرانسوی و لاتین ترجمه نموده‌اند و حتی جدول‌ها و فهرست‌هایی را نیز برای آن ایجاد کرده‌اند.
باری بدانمی که بگو از چسان بریخت آن زلف تاب دادهٔ عنبرفشان تو
دو ابرو کمان و دو نرگس دژم سر زلف را تاب داده به خم
جنبش زن، زندگی، آزادی، جنبشی اعتراضی انقلابی است که با وقوع این خیزش آغاز شد. این جنبش در تداوم حرکت انقلابی‌اش، زمینه‌های یک انقلاب را پی می‌گیرد. شعار شاخص این جنبش «زن، زندگی، آزادی» است که بیشتر شهرهای ایران را فراگرفت و لایه‌های جمعیتی مختلفی به آن پیوستند. خصلت اساسی این جنبش، دموکراتیک است و در آن، خواست برابری و آزادی با محوریتِ مقابله با حجاب اجباری برجسته است. کردستان با تجربه مبارزاتی پربارش به آن شتاب داده و همه کانون‌های مبارزه و مقاومت در تلاش‌اند به آن نیرو دهند.
ازان پردهٔ سبز و مرد بلند وزان اسپ و آن تاب داده کمند
هم عارض سبزه تاب داده هم جعد بنفشه در شکسته
می گفت صفحه رخ او خوش قلم ترست جولان بوسه بر رخ مهتاب داده ای
تاب داده زلف و خواب‌آلوده چشم خوابم از سر، تابم از تن می‌برند
اما باید به خاطر داشت که او از فرهنگ نمایشی ژاپن، تئاتر نو و کابوکی، سینمای مردمی ملت خود نیز بسیار چیزها آموخته و در سینمای خود بازتاب داده است.