بی‌عدالت

معنی کلمه بی‌عدالت در لغت نامه دهخدا

بی عدالت. [ ع َ / ع ِ ل َ ] ( ص مرکب ) ( از: بی + عدالت ) ستمگر. بیدادگر. که عدالت ندارد. و رجوع به عدالت شود.

معنی کلمه بی‌عدالت در فرهنگ فارسی

ستمگر . بیدادگر . که عدالت ندارد

جملاتی از کاربرد کلمه بی‌عدالت

«اشیاء چنان‌که مقرر است به همان چیزی که از آن برخاسته‌اند، بازمی‌گردند؛ زیرا که بی‌عدالتیِ یکدیگر را در زمانِ مقتضی، جبران و مرمت می‌کنند.»
جنبش دانش‌آموزی ۱۴۰۱ ایران بخشی از جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران است که در جریان خیزش ۱۴۰۱ شروع شد و پس از آن اوج گرفت که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان فراخوانی برای اعتصاب در مدارس اعلام کرد و با انتشار بیانیه‌ای از معلمان و دانش‌آموزان در سراسر کشور خواست تا در «همبستگی با معترضان جان به‌لب آمده» در کلاس‌ها حضور پیدا نکنند و به این وسیله اعتراض خود را به «بی‌عدالتی‌های حاکمیت» نشان دهند.
فوئنتس در کتاب آب سوخته به تشریح بی‌عدالتی‌های اجتماعی و فقر و فلاکت مردم مکزیک و ساکنان شهر مکزیکوسیتی می‌پردازد، به عوامل و ریشه‌های اجتماعی انقلاب مکزیک اشاره می‌کند. انحصار توزیع قدرت و ثروت را به تیغ نقد می‌کشد و به دنبال توضیح دلیل بروز معضلات اجتماعی و اقتصادی در جامعه شهرنشین مکزیک است. جامعه‌ای که صحنه کشمکش سنت و مدرنیته است و در این میانه زندگی شخصیت‌های این رمان هم رقم می‌خورد.
هاینزه در مفهوم بی‌عدالتی، آنچه را که او سب «کلاسیک» نظریه عدالت می‌نامد، از افلاطون تا رالز مورد بررسی قرار می‌دهد. هاینزه ادعا می‌کند که نظریه‌پردازان دانش نظری حقوق از فرضیه آشکار که می‌گوند «عدالت» و «بی‌عدالتی» متضادهای منطقی هستند، از مفهوم «بی‌عدالتیم فاصله می‌گیرند. برای هاینزه، «بی‌عدالتی» در زبان غربی باستانی و مدرن، اتفاق ریشه‌شناسی محض است. «عدالت» و «بی‌عدالت» در چارچوب‌های متعارف و از قبل تعریف شده، متضاد ظاهر می‌شوند که در آن نورم‌های مشخص به‌صورت غیرانتقادی فرض می‌شوند. فراتر از این فرضیه‌ها، رابطه میان این دو اصطلاح بسیار پیچیده‌تر می‌شود.
فرضیه‌های گوناگونی دربارهٔ علل اصلی اعتراضات سال ۱۹۶۸ مطرح شده‌اند. بعضی معتقدند که این جنبش‌ها ناشی از تغییرات اجتماعی در بیست سال بعد از جنگ جهانی دوم بودند. بسیاری از اعتراضات پاسخ مستقیمی به بی‌عدالتی‌های دیده‌شده از جمله مخالفت با دخالت ایالات متحده در ویتنام بودند.
اعتراضات ۱۴۰۱ دانش آموزان ایران پس از آن اوج گرفت که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان فراخوانی برای اعتصاب در مدارس اعلام کرد و با انتشار بیانیه‌ای از معلمان و دانش‌آموزان در سراسر کشور خواست تا در «همبستگی با معترضان جان به‌لب آمده» در کلاس‌ها حضور پیدا نکنند و به این وسیله اعتراض خود را به «بی‌عدالتی‌های حاکمیت» نشان دهند
اما حیرت‌آور است که از این سوی جنابعالی و آقای علی مطهری، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در عوض دفاع از دختر محجبه ایرانی که رکورددار شنای آزاد بانوان کشورهای اسلامی است، ترجیح دادید تا مقابل دوربین رسانه‌ها بایستید و دربارهٔ شکیرا و خانم تماشاگر والیبال که پیراهن آستین کوتاه به تن داشت، با یکدیگر بحث و مجادله و شوخی کنید. با آن که حتی روزنامه دولت نیز با تأیید این رکورد تأکید کرده که لباس من کاملاً اسلامی بوده و تنها گرفتار سلیقه شخصی (…) شده‌ام، اما شما هیچ واکنشی نسبت به این بی‌عدالتی نداشتید و آن را نادیده گرفتید و در این مدت رسانه ملی یک کلمه هم دربارهٔ این موضوع صحبتی به میان نیاورده است.
داستان یک انتقاد کاملاً آشکار از جامعه سرمایه‌داری ماست که در رقابت است. فقرا در بازی مرگ و زندگی به معنای واقعی کلمه برای زنده ماندن رقابت می‌کنند. و همهٔ این‌ها برای سرگرمی ثروتمندان است. در زمانه‌ای که بیشتر مردم نگران بی‌عدالتی اجتماعی هستند و افراد بیشتری سرخورده شده‌اند، این نوع بازتاب در مورد بی‌عدالتی اجتماعی در سرمایه‌داری به وضوح به فروش می‌رسد.
دلیل اصلی این اعتصاب بی‌عدالتی در حق نویسندگان و حقوق بسیار پایین آن‌ها بود. بسیاری از هنرمندان مشهور مانند جان استوارت، آنجلینا جولی، کاترین هیگل، نیل پاتریک هریس و الن پامپئو از این اعتصاب حمایت کردند.
وی پس از انتشار مطلبی در روزنامه قانون دوباره بازداشت شد و از اول دی ۱۳۹۵ به خاطر اعتراض به «بی‌عدالتی‌های دادگاه ویژه روحانیت، فشار برای پذیرش شروط غیرشرعی و غیرقانونی آن‌ها برای آزادی و محرومیت از پزشک و درمان بیماری‌هایش» اعتصاب کرد که منجر به وخامت حال وی شده‌است.