حاکمیت مشترک

معنی کلمه حاکمیت مشترک در فرهنگستان زبان و ادب

{condominium} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] ادارۀ یک سرزمین یا واحد سیاسی به دست دو یا چند دولت به طور مشترک

معنی کلمه حاکمیت مشترک در دانشنامه آزاد فارسی

حاکمیّت مشترک (condominium)
حکومت مشترک دو یا چند دولت بر یک سرزمین، مانند نظارتِ مشترک انگلستان و ایالات متحده بر جزایر کانتون۱ و اِندربری۲، در گروه جزایر فینیکس۳ در جنوب اقیانوس آرام، از ۱۹۳۹ به مدت ۵۰ سال. این اصطلاح در امریکای شمالی به نوعی مالکیت مشترک دارایی اطلاق می شود، مثلاً مالکیت مشترک (مشاعات) در مجتمع آپارتمانی.
KantonEnderburyPhoenix

معنی کلمه حاکمیت مشترک در ویکی واژه

ادارۀ یک سرزمین یا واحد سیاسی به‌ دست دو یا چند دولت به‌طور مشترک.

جملاتی از کاربرد کلمه حاکمیت مشترک

جزایر اسپانیا شامل جزایر بالئاری در دریای مدیترانه و جزایر قناری در اقیانوس اطلس می‌باشد. افزون بر این‌ها شماری جزیره غیر مسکونی دیگر در سمت مدیترانه‌ای تنگه جبل‌الطارق نیز متعلق به اسپانیا است از جمله جزایر چافاریناس، آلهوسماس و جزیره کوچک پرخیل. جزیره آلبوران که بین اسپانیا و شمال آفریقا قرار دارد نیز تحت حاکمیت اسپانیا می‌باشد. جزیره کوچک فاسان که در رودخانه بیداسوآ قرار دارد تحت حاکمیت مشترک اسپانیا و فرانسه اداره می‌شود.
وضعیت قانونی این منطقه در سال ۱۷۱۳ (۱۰۹۲) در پیمان‌نامه اوترخت مشخص شد و طبق آن اسپانیا برای همیشه جبل طارق را به پادشاهی بریتانیا واگذار کرد. از دهه ۱۹۴۰ میلادی اسپانیا خواستار بازپس‌گیری این منطقه شده است. بیشتر مردم جبل طارق مخالف پیوستن به اسپانیا یا حاکمیت مشترک دو کشور هستند. سازمان ملل طی قطعنامه‌هایی از دو کشور اسپانیا و بریتانیا خواسته است تا با انجام مذاکره به توافق برسند.