کردی
معنی کلمه کردی در لغت نامه دهخدا

کردی

معنی کلمه کردی در لغت نامه دهخدا

کردی. [ ک ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به قوم کرد. ( از یادداشت مؤلف ). || لهجه کرد. ( یادداشت مؤلف ). زبان کردان. ( فرهنگ فارسی معین ). || نیم تنه ای که در قدیم روی قبا می پوشیدند و آن یا آستین نداشت و یا دارای آستینی کوتاه و نیز گاه بلند و تمام آستین بود و در این صورت آن را «کدبی » می گفتند. ( فرهنگ فارسی معین ).
کردی. [ ک ُ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان اوریاد بخش ماه نشان شهرستان زنجان. کوهستانی و سردسیر است و 458 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه کردی در فرهنگ فارسی

زبانی و بعبارت دیگر مجموعه ای از لهجه های ایرانی است که طوایف کرد در کردستان ایران و عراق و ترکیه بدان گفتگو میکنند . بعضی از این لهجه ها را باید مستقل شمرد چه تفاوت آنها با کردی کرمانجی زیاد است . دو لهجه مستقل از این نوع یکی [ زازا ] است که بنواحی کردنشین غربی متعلق است و دیگری [ گورانی ] که در نواحی کردنشین جنوبی رایج است و خود لهجه های مختلف دارد . گورانی لهجه ایست که ادبیات مذهب اهل حق بدان نوشته شده و مانند زازا بشاخه شمالی دسته غربی تعلق دارد . زبان کردی اخص را کرمانجی مینامند که خود لهجه های متعدد دارد مانند : مکری سلیمانیه یی سنندجی کرمانشاهی بایزیدی عبدونی و زندی . زبان کردی با دسته شمالی لهجه های ایرانی غربی بعضی مشابهات دارد و از زبانهای مهم دسته غربی بشمار میرود و دارای اشعار و تصانیف و داستانها و سنن ادبی است . زبان کردی مانند زبان فارسی و بر خلاف زبان بلوچی و پشتو در طول زمان تغییرات مهم صوتی پذیرفته و زبانهای فارسی و عربی و ترکی و ارمنی تاثیر بسیار در آن کرده اند .
( صفت ) منسوب به کرد ۱ - از قوم کرد . ۲ - زبان کردان ۳ - نیمتنه ای که در قدیم روی قبا می پوشیدند و آن یا آستین نداشت و یا دارا ی آستینی کوتاه بود و نیز گاه بلند و تمام آستین بود و درین صورت آنرا [ کدبی ] میگفتند .

معنی کلمه کردی در دانشنامه عمومی

کردی (استان دقهلیه). کردی نام شهر و شهرستانی در استان دقهلیه مصر است.
کردی (ماه نشان). کردی یک روستا در ایران است که در دهستان ماه نشان واقع شده است. کردی ۲۹۸ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه کردی در ویکی واژه

کَردی
کُردی
(گفتگو): انجام دادی، عمل کردی؛ هنگامی صرف می‌شود که مخاطب حاضر و مجسم باشد.
مربوط به کُرد. زبان کردی. قوم کُرد.
کِرْدِی: در زبان کردی و گویش گنابادی یعنی کار، فعالیت، اقدام، عمل، حرکت، جنبش، واکنش؛
کِرْدِی خُ: در کُردی و گویش گنابادی یعنی کار خود، اقدام خود، واکنش خود.

جملاتی از کاربرد کلمه کردی

جز جور نکردیم از این بیش جز مهر مکن به من از این پس
سپاه راندی عزم تو هم عنان خزان رجوع کردی رخش همرکاب بهار
گذشته از چنین مسائل و مشکلاتی که در مردم‌گیاه‌شناسی مانند هر علم دیگری می‌تواند وجود داشته باشد، مردم‌گیاه‌شناسی تأثیرات زیادی در مسائل مربوط به جوامع امروزی دارد و تغییرات عمده‌ای را در خط‌مشی‌های سیاسی و فرهنگی ایجاد می‌کند. مردم‌گیاه‌شناسی با تأکید بر هویت‌های محلی و قومی در مقابل جهانی‌سازی یا جهانی‌شدن قرار می‌گیرد. جهانی‌شدن به معنای یکسان‌سازی و از بین بردن تفاوت‌ها و هویت‌های محلی است. مردم‌گیاه‌شناسی با رویکردی که به اهمیت و جایگاه و لزوم هویت‌های قومی و محلی و حفظ آن‌ها تأکید می‌کند، در واقع در مقابل جهانی‌شدن قرار گرفته و آن را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. علاوه بر این، مردم‌گیاه‌شناسی سیاست و امر سیاسی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
او به عنوان «پیشرو پژوهش‌های کردی در ترکیه مدرن» توصیف شده‌است.
خود را چو آفتاب نکردی به نور عشق باری چو سایه در قدم آفتاب باش
عطارد را قلم مسمار کردی پرند زهره بر تن خار کردی
ندارد ذرهٔ موهوم بی‌خورشید رسوایی تو کردی جلوه و افتاد بر رو تختهٔ رازم
در این استان اقلیت‌های آشوری و کردی نیز به ویژه در شهر بغداد زندگی می‌کنند.
بودن در این گروه به مدت ۱۲ سال نعمت بزرگی بود. ما به مکان‌هایی رفتیم که هرگز فکرش را نمی‌کردیم. ما کارهایی را تجربه کردیم و دیدیم که به نظرمان امکان‌پذیر نبودند. ما صحنه را با کسانی که تحسین می‌کنیم، الگو قرار می‌دهیم، و از همه بهتر با دوستانمان شریک شدیم. و حالا، مثل تمام چیزهای خوب، زمان آن برایش رسده است که به پایان برسد. از بودن در این سرگذشت و تمام پشتیبانی‌هایتان ممنونیم.
در علوم رایانه، الگوریتم شترمرغ رویکردی است که در آن چون احتمال رخ دادن مشکل بسیار کم است از آن چشم‌پوشی می‌شود؛ یعنی این که بگذاریم مشکل رخ دهد بصرفه‌تر است از صرف هزینه برای شناسایی و مقابله با آن.
کردیم فصیحی به فسون شکر که خود را بر دامن آن غمزه غماز نبستیم
وعده کردی مرا بزیر نخو وعده خویش را خلاف مکن
پیش از آنکه دلزار وارد مدرسه شود، پدرش اشعار فارسی را برای او به کردی ترجمه می‌کرد و می‌خواند. او در سن هفت سالگی برای فراگیری خواندن و نوشتن نزد ملا اسعد فرستاده می شود. دلزار در سال ۱۳۰۸ وارد مدرسه ابتدایی می‌شود و در سال ۱۳۱۶، هنگامی که اولین مدرسه راهنمایی در شهر کویه باز می‌شود، در آن مدرسه مشغول به تحصیل می‌شود.
لعنت خلق بخرواران کردی تو بپشت چون بخانه بروی راست کنی بار سفر
کاتلین کویینلان در نقش کریستینا رز اسکوفیلد مادر مایکل؛ که در فصل چهار حضور دارد. قدرت او از ژنرال جانتان کراس بیشتر است و برکناری رئیس‌جمهور رینولدز به خاطر او بوده. تمامی اتهامات لینکلن باروز به خاطر او است. او در این مدت زنده بوده و برای سازمان کار می‌کرده‌است که سرانجام با شلیک گلوله ای توسط سارا تانکردی کشته می‌شود.
بهر آن کردی سبب این کار را تا ندارم خوار من یک خار را
آمر طاهر احمد (متولد ۱۹۷۸) پژوهشگر ادبیات تطبیقی است. تحقیقات او عمدتاً در حوزه ادبیات معاصر فارسی و کردی و شعرشناسی است. یکی از کتاب‌های او برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران شد.
تو هیچ عهد نبستی که نشکنی وین بار چرا به وعدهٔ بیگانگان وفا کردی