بی بل

معنی کلمه بی بل در ویکی واژه

بیبل
کتاب مقدس، کتاب مقدس عهد عتیق.
پس بدان، یاد بگیر، حواست را جمع کن. ائوخِه بهَ بیلدا! بخوان یاد بگیر دیگه!

جملاتی از کاربرد کلمه بی بل

از نگاه زمین‌شناسی، در گذشته جازموریان حاشیه جنوبی بلوک صحرائی لوت تصور می‌شد ولی بررسی‌های ژئوفیزیک هوائی نشانگر آن است که در این ناحیه پی سنگ از نوع پوسته اقیانوسی است و لذا به نظر می‌رسد که فرونشست جازموریان به واقع گودال پیش کمانی منشورهای فزاینده مکران است. چنین فرونشست‌هایی در بسیاری از زون‌های فرورانش دنیا وجود دارد که گاه دارای ذخایر هیدروکربور در خور توجه‌اند.
بی بلا نازنین شمرد او را چون بلا دید در سپرد او را
عاشق شده تن فرا بلا ده کاین عشق بتان بی بلا نباشد
در پرده چه دید آفتابی بل کز رخش آفتاب تابی
نصرالله پورجوادی دربارهٔ شیخ احمد غزالی می‌نویسد: «در مدّت چهل سال شیخی و مرشدی، خواجه احمد شاگردان و مریدان بسیاری را تربیت کرد که سه تن از ایشان خود به مقام ارشاد رسیدند و هر یک مؤسس طریقه‌های مستقل گشتند. این سه نفر ضیاءالدّین ابونجیب سهروردی، ابوالفضل بغدادی و احمد کاتبی بلخی هستند که طریقه‌های سهروردیه و اَبهریه و کُبرویه از اوّلی و مریدانش، طریقة نعمت‌اللهّیه از دوّمی و مولویه از سوّمی منشعب شد.»
جوزف استالین (نویسنده، انقلابی بلشویک، از بنیانگذاران و رهبران اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی) پیش از پیوستن به صفوف انقلابیون کمونیست روس و در دوران نوجوانی مجموعه اَشعاری با مضامین اُمیدبخش به زبان گُرجی سروده بود.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی بلک یازدهم بازی کرده‌است.
قسم به حلقهٔ آن زلف تابدار، [سعید] که خال گوشهٔ آن چشم بی بلایی نیست
و هر دیده که صفات عقبی در وی قرار گرفت، از جلال قرب ما و عزّ وصال ما بیخبر بود، نه دنیا و نه عقبی بلکه وصال مولی. آه کجاست همّتی که از دنیا کجاست مرادی مه از عقبی اشتیاقی بدیدار مولی کجاست صاحب دولتی تا از جاه بشریّت خود برآئیم و دست در فتراک آن صاحب دولت زنیم بو که روزی بمراد رسیم.
جاستینو قادر به متقاعد کردن بقیه مستاجرین است، به همین دلیل همه در کاری تیمی شرکت می‌کنند و به ساختن برج‌های چوبی بلند کمک می‌کند، که می‌تواند همه چیز را به یک بلوک دیگر خانه منتقل کند.
تا سال ۲۰۱۷، بلندترین ساختمان قابل سکونت ساخته شده از چوب، خوابگاه دانشجویی براک کامانز ۵۳ متری (۱۷۴ فوت) در محوطه دانشگاه بریتیش کلمبیا در نزدیکی ونکوور، کانادا بود. در سال ۲۰۱۹ برج میوسا در بروموندال نروژ تکمیل شد و با ۸۵٫۴ متر (۲۸۰ فوت) عنوان بلندترین ساختمان چوبی را به خود اختصاص داد. چندین طرح پیشنهادی برای ساختمان‌های چوبی بلندتر ارائه شده‌است، از جمله یک برج ۳۵۰ متری (۱۱۵۰ فوت) در توکیو.
الکساندر الکساندرویچ بوگدانف (به روسی: Алекса́ндр Алекса́ндрович Богда́нов) (زاده ۲۲ آگوست ۱۸۷۳ – درگذشته ۷ آوریل ۱۹۲۸) پزشک، فیلسوف، نویسنده علمی–تخیلی و انقلابی بلشویک روسی بلاروس تبار بود.
چمن بی بلبل و بی گل حرامست صبوح آن به چشم ما چو شامست
از فریب نگهی صید تغافل شده ام دل پروانه و بیتابی بلبل دارم
به هر بلا که کنی مبتلا ملاطفتست که چاشنی ندهد عشق بی بلا هرگز
عاشقان را غذا بلا باشد عاشقی بی بلا کجا باشد
بی بلا گردان ندارد حسن آسایش که شمع پرده فانوس را بال و پر پروانه ساخت
او در اواخر زندگی خود جایزه سوئدی ادبی بلمن را در سال ۱۹۲۰ بنیان گذارد.
جهرم در منطقهٔ نیمه‌خشک گرم قرار گرفته و آب و هوای آن گرم و در نواحی کوهستانی معتدل است. درجه حرارت هوا متناسب با پهنای جغرافیایی و موقعیت نقاط متغیر است. به طوری که در قسمت‌های شمال باختری شهرستان هوا ملایم و در اطراف جهرم بسیار گرم است. میانگین میزان بارندگی در جهرم حدود ۲۸۵ میلی‌متر در سال می‌باشد. طبق اطلاعات مربوط به ایستگاه کلیماتولوژی شهر جهرم در یک دوره ۳۸ ساله می‌توان گفت که درجه حرارت متوسط سالیانهٔ این شهر ۲۰٫۶ درجه سانتیگراد؛ سردترین ماه سال، دی‌ماه با میانگین درجه حرارت ۹٫۵ درجه سانتیگراد و گرم‌ترین ماه سال، تیرماه با میانگین ۳۱٫۶ درجه سانتیگراد می‌باشد. میانگین رطوبت نسبی بلندمدت جهرم، ۴۵٫۴٪ است. جهرم به‌طور میانگین سالانه ۲۰ روز یخبندان دارد.
الکساندرا میخای‌لوونا کولونتای (به روسی: Алекса́ндра Миха́йловна Коллонта́й) (به اوکراینی: Олександра Михайлівна Коллонтай) (زاده ۱۸۷۲ – درگذشته ۱۹۵۲) انقلابی بلشویک، مبارز حقوق زنان و سیاست‌مدار شوروی و عضو کابینه دولتی بود که به اولین سفیر زن و اولین وزیر زن در جهان بدل گشت.