دفاتر

معنی کلمه دفاتر در لغت نامه دهخدا

دفاتر. [ دَ ت ِ ] ( ع اِ ) ج ِ دفتر. ( اقرب الموارد ) ( دهار ). دفترها. کتابچه ها. نامه ها. روزنامه ها. طومارها. ( ناظم الاطباء ). رجوع به دفتر شود :
سپیدرویم چون روز تا به مدحت تو
سیاه کردم چون شب دفاتر و الواح.مسعودسعد.هر یک از یوزباشیان در دور حرم محترم عمارتی و دستگاهی و تیول و مواجب معینی خود و توابین ایشان ، بنحوی که از سررشته دفاتر معلوم میگردد، داشتند. ( تذکرة الملوک چ دبیرسیاقی ص 19 ). ارقام وزارتها و استیفاها و... را بعد از ثبت دفاتر،به مهر ثبت مهر همایون... در گوشه عنوان مهر مینموده. ( تذکرة الملوک ص 25 ). نسخه بازدید محال... مناط اعتبار نبوده ، در دفاتر عمل نمیشود. ( تذکرة الملوک ص 45 و 46 ).
- دفاتر استعدادات ؛ اصطلاحاً لوح قدر است. ( از فرهنگ علوم عقلی از رسائل ملاصدرا ص 282 ).
- دفاتر توجیه دیوان اعلی ؛ رجوع به دفتر توجیهات ، ذیل ترکیبات دفتر شود : تصدیق رسوم مقرره خود را از سررشته دفاتر توجیه دیوان اعلی مشخص و معین ، و بقلم ارباب حوالات دیوانی داده ،... رسوم مستمری خود را اخذ می نموده اند. ( تذکرة الملوک ص 26 ).
- دفاتر ثبت ؛ ( اصطلاح حقوق ) دفاتری است که هر اداره یا دائره ٔثبت باید به دستور ماده 7 قانون ثبت داشته باشد و آنها عبارتند از: دفتر املاک ، دفتر نماینده املاک ، دفتر املاک توقیف شده ، دفتر ثبت موقوفات ، دفتر گواهی امضاء، دفتر سپرده ها، دفتر توزیع اظهارنامه ها، دفتر املاک مجهول المالک ، دفتر ثبت شرکتها، دفتر اسناد رسمی ، دفتر آمار و دفتر ثبت قنوات. ( از فرهنگ حقوقی ). و رجوع به دفتر و ترکیبات آن شود.
- دفاتر خلود ؛ رجوع به دفتر مخلود در ترکیبات دفتر شود : کتاب دفترخانه دیوان اعلی و خاصه شریفه به تعلیقه وزیر اعظم مستند و بهمان شرح در دفاتر خلود ثبت و به نقصان عمل می نمایند. ( تذکرة الملوک ص 6 ). ارقام مناسب و ملازمت و همه ساله و تیولی که از دفاتر خلود صادر شود... به اطلاع و طغراء قلم مداد واقعه نویس ارقام مذکور می گذرد. ( تذکرة الملوک ص 15 ).

معنی کلمه دفاتر در فرهنگ معین

(دَ تِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ دفتر.

معنی کلمه دفاتر در فرهنگ عمید

= دفتر

معنی کلمه دفاتر در فرهنگ فارسی

جمع دفتر
( اسم ) ۱ - عده اوراقی که بهم پیوسته و در جلدی جای داده شده و در آن مطالب مختلف نظم نثر یا محاسبات را نویسند جزوه . ۲ - کتاب . ۳ - طومار . ۴ - روزنامه . ۵ - جایی که دبیران و منشیان در آنجا بکار دفتر نویسی میپردازند . کابینه : دفتر وزارتی دفتر پست . جمع دفاتر . یا دفتر اخلاق کتاب اخلاق یا دفتر ارسال مراسلات دفتر رسید . یا دفتر استیفا دیوان استیفائ . یا دفتر بازرگانی دفتری که تاجر معاملات خود را در آنجا ثبت میکند و از روی آن سود وی تعیین میگردد . یا دفتر ثبت املاک ادارهای که در آن موقع املاک و حقوق مربوط و اسامی صاحبان آنها ثبت گردد . یا دفتر رسید نامه هایی که از ادارهها برای اشخاص متفرق فرستاده میشود در دفتری ثبت شده هنگام تحویل آنها امضایی از گیرنده پاکت گرفته میشود این دفتر را دفتر رسید گویند دفتر ارسال مراسلات یا دفتر روزنامه دفتری که در آن انواع معاملات و دخل و خرج و مطالبات و دیون بازرگان در هر روز ثبت شود . یا دفتر مخصوص دارالانشائ اختصاصی شاه یا نخست وزیر و یا وزیر . یا دفتر نماینده دفتری که خلاصه مراسلات رسیده و فرستاده یک اداره یک موسسه یا بازرگان در آن نوشته شود اندیکاتور .

جملاتی از کاربرد کلمه دفاتر

حدیث عقل نیابند در دفاتر ما رموز عشق در اشعار ما مشاهده کن
این خبرگزاری یکی از فعالترین خبرگزاری‌های داخلی پاکستان استو بیش از ۴۰۰ سردبیر، خبرنگار و عکاس برای این خبرگزاری در دفاتر مختلف آن فعالیت می‌کنند. این خبرگزاری ۹ شعبه اصلی و هفت ایستگاه خبری داخلی دارد و دفتر مرکزی آن در اسلام‌آباد است. شعبه‌های اصلی آن در خارج از پاکستان در واشینگتن، پکن، دهلی نو، لندن و سازمان ملل مستقر هستند.
آبی کلمبیا یک رنگ آبی روشن است که به افتخار دانشگاه کلمبیا نام‌گذاری شده‌است. خود این رنگ از رنگ رسمی انجمن فیلکسیان، قدیمی‌ترین سازمان دانشجویی دانشگاه گرفته شده‌است. اگرچه آبی کلمبیا اغلب با پانتون ۲۹۲ شناخته می‌شود، انجمن فیلوکسی برای نخستین بار در سال ۱۸۵۲، قبل از استانداردسازی رنگ‌ها، از آن استفاده کرد. پانتون ۲۹۰، سایه کمی روشن‌تر از آبی، نیز توسط برخی از دفاتر دانشگاه کلمبیا مشخص شده‌است، و رنگ رسمی فعلی فهرست‌شده توسط دفتر ارتباطات دیداری دانشگاه کلمبیا است.
حتی احکام گردبادها و تولد موجودات شگفت آور چون انسانی با دو سر و غیر آن ها در آن آمده است. نمیدانم شاید پاره ای از آن ها را در دفاتر کشکول آورده باشم.
الم تر دیوان الرّسائل عطّلت‌ بفقدانه اقلامه و دفاتره‌
این مدرسه در سال ۱۹۹۳ توسط ملکه الیزابت دوم گشایش یافت. ساختمان شامل آزمایشگاه‌ها سالن کنفرانس کلاس‌ها و دفاتر اداری برای ۱۰۰۰ نفر دانش آموز و اساتید بوده و اساساً کمتر از ساختمان‌های آزمایشگاهی عادی و معمولی هزینه داشته‌است.
در شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از معلمان در شهرهای شیراز، بوشهر، مریوان، بافق، تبریز، قم، یزد، سنندج، بابل، رفسنجان، کرمانشاه، کرج، ارومیه، تهران، جلفا، لنگرود، همدان، اصفهان و دیگر شهرها و شهرستان‌ها منتشر شده‌است که آنان را در دفاتر مدارس و در حال اعتصاب نشان می‌دهد.
این شوراها قیمومیت خود را از طریق کمیته‌های اجرائی و دفاتر محلی بخشی اعمال می‌نمایند. ساختار استادانه این شوراها، کمیته‌های اجرائی و موسسات عمومی بخشی در سطوح بعدی آن (وره دا) نیز اعمال شده‌است.
به گزارش «ایبنا» در ۱۵ آذرماه سال ۱۳۹۴ و به فاصلهٔ کوتاهی از انتشار کتاب مراسم رونمایی آن در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم که همزمان با «همایش جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان» صورت گرفت جمعی از آذربایجان پژوهان حضور داشتند. کاوهٔ بیات دربارهٔ این اثر گفت: «کتاب اطلس تاریخی نقشه‌های جغرافیایی آذربایجان به کوشش امیرهوشنگ انوری . . . اثر فوق‌العاده ارزشمندی است. کتابی که ضرورت داشت ده‌ها سال پیش تألیف و تدوین می‌شد. انتشار این کتاب مدت‌ها پیش در دفاتری که ظاهراً در این حوزه مسئولیت دارند، مطرح شده بود، اما متأسفانه هیچ‌کدام به تألیف و انتشار آن همت نکردند تا این‌که مؤسسه ندای تاریخ این کتاب سنگین و وزین را منتشر کرد.»
سپیدرویم چون روز تا به مدحت تو سیاه کردم چون شب دفاتر و الواح
و این حکایت نیز مانند حکایت اول، سزاوار است که باعث هوشیاری شهریاران گردد، زیرا که ایشان مبالغی خطیر خرج می کنند تا ولایتی را تسخیر کنند، و در آنجا چند روزی خطبه به نامشان خوانده شود، و روی سکه به نقش اسمشان مزین گردد و نمی دانم کدام خطبه از این بلند آوازه تر که حال، قرون بی شماری است که در جمع منابر عالم بر اسم سامی این دو سلطان خوانده می شود و چه سکه از این نقش پاینده تر که حال، بسی روزگاران است که در دفاتر و کتب به نام نامیشان نقش می شود.
در سال 1981 آنها دفاتر شرکت ها را به بولدر ، کلرادو منتقل کردند ، ولی تولید و فروش در کالیفرنیا باقی ماند. در سال 1985 دفاتر به اروین ، کالیفرنیا منتقل شدند. سرانجام در سال 1990 به ریچاردسون ، تگزاس نقل مکان کردند. آنها قبلاً در سال 1978 به عنوان راهی برای فرار از نرخ بالای مالیات و کارگری کالیفرنیا ، یک مرکز تولید و مهندسی را در آنجا افتتاح کرده بودند.[نیازمند منبع]
مهل طرازم عنوان بدانکس از غم خود که در دفاتر خلقش طراز و عنوان نیست
پس پادشاه را از شاعر نیک چاره نیست که بقاء اسم او را ترتیب کند و ذکر او را در دواوین و دفاتر مثبت گرداند زیرا که چون پادشاه به امری که ناگزیر است مأمور شود از لشکر و گنج و خزینهٔ او آثار نماند و نام او به سبب شعر شاعران جاوید بماند.
دردی که بر دفاتر تقدیر مثبتست گوئی ز بهر این دل غمخور نوشته اند
خواندیم در دفاتر و کردیم امتحان کاز بعد هر غمی بود آسایشی نهان
در خواطر از ثنای تو نقوش بر دفاتر از عطای تو رقوم
به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، وام، دولت امارات متحده عربی در نامه ای به بن کی مون، دبیرکل سازمان ملل نوشته‌است: «اقدام غیر مشروع ایران [در بازگشایی دفاتر دریایی در جزیره ابو موسی] نقض یادداشت تفاهم امضا شده و تلاشی به منظور تغییر وضعیت قانونی این جزیره است.»
در اوایل دهه ۱۹۹۰، مردم در مناطق روستایی در «گروه‌های ۵ خانواده ای» سازمان یافته بودند. این تیم‌ها عملکردهای آموزشی و نظارتی دارند. این تیم‌ها به عهده یک معلم مدرسه یا روشنفکر دیگر هستند که هر یک مسئولیت چندین تیم را بر عهده دارند. کارگران دفاتر و کارخانه‌ها هر روز در هر دو موضوع سیاسی و فنی «جلسات مطالعه» دو ساعته دارند.
در صورتی که مرد و زن خودشان، عاقد و خوانندهٔ خطبهٔ عقد نکاح باشند عقل نیز شرط است. دیوانه به‌واسطهٔ ولیّ خود می‌تواند ازدواج کند. روحانی بودن یا حتی مرد بودن در عاقد، شرط نیست و هر یک از زنان نیز شرعاً می‌توانند عاقد شوند. با این همه برابر نظامنامهٔ دفاتر ازدواج و طلاق مصوب ۱۴۰۱ (و سایر آیین‌نامه‌های منسوخ پیشین) در ایران زنان قانوناً نمی‌توانند به سمت رسمی سردفتر ازدواج و طلاق برگزیده شوند.