راشیان

راشیان

معنی کلمه راشیان در فرهنگستان زبان و ادب

{Fagaceae} [زیست شناسی- علوم گیاهی] تیره ای از راش سانانِ درختی یا درختچه ای با برگ های سادۀ متناوب و کامل و دندانه دار یا لَپ دار و گل های تک جنسی با گُل آذین دُم گربه ای (catkin ) و میوۀ فندقی یک یا دودانه ای که گریبانی پیاله مانند آن را احاطه کرده است

معنی کلمه راشیان در دانشنامه عمومی

راشیان یا فاگاسه ( به انگلیسی: Fagaceae ) ، یا تیره بلوط مشتمل بر ۹۲۷ گونه از درختان و درختچه های همیشه سبز و برگریز است.
این تیره ( خانواده ) خشکی پسند، برگ ها همیشه سبز یا خزان دار؛ در اندازه های متوسط؛ متناوب؛ مارپیچی، دو ردیفه یا چهار ردیفه؛ علفی یا چرمی؛ دمبرگ دار؛ غیرپوششی و ساده اند. پهنکِ برگ، بریده بریده یا یکپارچه؛ پرمانند؛ دارای رگبرگ پرمانند. برگ ها گوشوارک دار؛ گوشوارک ها زوداُفت. حاشیهٔ پهنکِ برگ، یکپارچه یا دندانه دار. و نیز اندام های رویشی به صورت فلس مانند است. [ نیازمند منبع]
از سرده های ( جنس ) مهم این خانواده می توان، بلوط، شاه بلوط و راش را نام برد.

معنی کلمه راشیان در ویکی واژه

تیره‌ای از راش‌سانانِ درختی یا درختچه‌ای با برگ‌های سادۀ متناوب و کامل و دندانه‌دار یا لَپ‌‌دار و گل‌های تک‌جنسی با گُل‌آذین دُم‌گربه‌ای (catkin) و میوۀ فندقی یک یا دودانه‌ای که گریبانی پیاله‌مانند آن را احاطه کرده است.

جملاتی از کاربرد کلمه راشیان

استان تراشیانگتس مساحت ۱٬۷۲۵ کیلومتر مربع (۶۷۰ مایل مربع). را پوشش می‌دهد. این استان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع کم از آب وهای گرم تری نسبت به دیگر استان‌ها بر خوردار می‌باشد.