دیوارهای

معنی کلمه دیوارهای در فرهنگستان زبان و ادب

{septal} [زیست شناسی] مربوط به دیواره

معنی کلمه دیوارهای در ویکی واژه

مربوط به دیواره.

جملاتی از کاربرد کلمه دیوارهای

بس مالکان باغ که دوران روزگار کرده‌ست خاکشان گل دیوارهای باغ
نزدیک آمدست که یاران بنا کنند دیوارهای میکده را از کتاب‌ها
در سال ۴۹۶ پ.م شورشیان به همراهی آتنی‌ها شهر سارد (پایتخت سابق لیدیه) را آتش زدند اما تسخیر بر ارگ ممکن نشد و هنگام رسیدن نیروهای کمکی شورشگران از سارد عقب‌نشینی کردند. پس از این واقعه ارتش هخامنشی به فرماندهی ارته‌بان (اردوان) با همراهی فنیقی‌ها و یونانیان متحدشان به قبرس حمله کرده و همهٔ شهرهای آن را در مدت پنج ماه فتح کردند و آخرین شهر سولوی بود که بیشترین ایستادگی را از خود نشان داد و با تخریب دیوارهای بارویش فتح شد.
و حسن بصری رحمة اللّه علیه روایت کند که به عبادان سیاهی بود که اندر خرابه‌ها بودی. روزی من از بازار چیزی بخریدم و بدو بردم. مرا گفت: «این چه چیز است؟» گفتم: «طعامی است که آورده‌ام، بدان که مگر تو بدان محتاجی.» گفت: به دست اشارتی کرد و در من خندید من سنگ و کلوخ دیوارهای آن خرابه را جمله زر دیدم. از کردهٔ خود تشویر خوردم و آن‌چه برده بودم بگذاشتم، و خود بگریختم از هیبت او.
سقفش شکستگی و، زمینش فتادگی از چار موج حادثه دیوارهای او
نگاه وارت اگر ذوق عافیت باشد وطن میانهٔ دیوارهای مژگان گیر
نقش دیوارهای را دایم نصرت و فتح بر یمین و یسار
مساحت این ارگ نزدیک به ۱۸۱۲۵۴ متر مربع است که با دیوارهایی به بلندی ۶ تا ۷ متر و طول ۱۸۱۵ متر احاطه شده‌است. ارگ از دو بخش جدا از هم تشکیل شده‌است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. حدود ۶۷ برج در سطح شهر باستانی بم پراکنده شده‌است.
استانبول نزدیک گسل آناتولی شمالی واقع شده‌است. این گسل از شبه جزیره آناتولی تا دریای مرمره ادامه دارد. دو صفحه از طبقات زمین‌شناسی، آفریقا و اروپا-آسیا به یکدیگر فشار می‌آورند این خط مرزی مسئول چند لرزش و لغزش مهلک در تاریخ معاصر بوده‌است. در سال ۱۵۰۹ زمین لرزه‌ای مهیب موجب ایجاد سونامی شد و دیوارهای ساحلی شهر را تخریب و بیش از ۱۰۰ مسجد را ویران نمود و موجب کشته شدن ۱۰۰۰۰ نفر شد. در سال ۱۷۶۶ مسجد ایوب کاملاً تخریب گشت. در سال ۱۸۹۴ لرزش بسیاری از قسمت‌های بازار بزرگ استانبول را نابود کرد. یک لرزش در ماه اوت سال ۱۹۹۹ در کوجاالی در ۱۰۰ کیلومتری شرق استانبول موجب مرگ، ۱۸۰۰۰ نفر شد.
عقلها در مغزتان بنیادهای پرخلل جهل ها در پیشتان دیوارهای استوار
آرتور پوپ دیوارهای کنگره‌دار را نماد کوهستان‌ها و ستون‌های پرشمار را نماد جنگل مقدس تفسیر کرده است.
زان در و دیوارهای کوی دوست عاشقان را بوی جان آید همی
قدمت این بنای ثبت ملی به عصر صفویه رسیده و دارای گنبدی دوپوش و فیروزه رنگ به ارتفاع ۲۰ متر است. مساحت صحن امامزاده و زیارتگاه ۷۰۰ متر مربع است. در داخل حرم ضریحی فلزی روی سنگ مزار این امامزاده بزرگوار قرار گرفته است. دیوارهای حرم تا سقف نقاشی شده که قدمت آن به دوران صفویه رسیده و در دوران قاجاریه مرمت و بازسازی و تکمیل گردیده است.
ز اغنیا به تواضع مباش غرهٔ امن چو اعتماد ز دیوارهای خم برخیز
هاک فعالیت در زمینهٔ کارگردانی را با دیوارهای چلسی (۲۰۰۱) آغاز کرد. او در سال ۲۰۱۸ برای بازی در درام نخستین اصلاح‌شده و کارگردانی درام بلیز مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. او در سال ۲۰۲۱ برای بازی در مینی‌سریال تاریخی پرنده ارباب خوب نامزد دریافت جایزهٔ گلدن گلوب شد، و در سال ۲۰۲۲ در مجموعهٔ تلویزیونی شوالیه ماه از دنیای سینمایی مارول ایفای نقش کرد.
اگر خواهی که از حقیقت مرگ اثری بدانی که معنی وی چیست، بدان که آدمی را دو روح است یکی از جنس روح حیوانات و ما آن را «روح حیوانی» نام کنیم و یکی از جنس روح ملایکه و ما آن را «روح انسانی» نام کنیم و این روح حیوانی را منبع دل است، آن گوشت که در جانب چپ نهاده است و وی چون بخاری لطیف است از اخلاط باطن حیوان و وی را مزاجی معتدل آمده است و وی از دل به واسطه عروق ضوارب که آن را نبض و حرکت باشد، به دماغ و جمله اندامها می رسد و این روح حمال قوه حس و حرکت است و چون به دماغ رسد، حرارت وی کم شود و معتدل گردد و چشم از وی قوت بصر پذیرد و گوش از وی قوه شنیدن پذیرد و همچنین همه حواس و مثل وی چون چراغی است که در خانه ای گرد بر می آید، هر کجا می رسد، دیوارهای خانه از وی روشن می شود، پس چنان که روشنائی چراغ در دیوار پیدا می آید، به قدرت ایزد تعالی همچنین قوت بینائی و شنوائی و جمله حواس از این روح در اعضای ظاهر پدید می آید اگر در بعضی عروق، سده ای و بندی افتد، آن عضو که پس از آن بندگان باشد، معطل شود و مفلوج گردد و در وی قوت حس و حرکت نباشد و طبیب جهد آن کند که سده بگشاید.