حمرا

معنی کلمه حمرا در فرهنگ عمید

سرخ رنگ.

معنی کلمه حمرا در فرهنگ فارسی

( صفت ) مونث احمر . ۱ - سرخ رنگ . توضیح در فارسی توجهی بتانیث آن نکنند گوهر حمرا لال. حمرا . ۲ - سال سخت . ۳ - شدت حرارت گرمای زیاد .

معنی کلمه حمرا در فرهنگ اسم ها

اسم: حمرا (دختر) (عربی) (تلفظ: hamra) (فارسی: حَمرا) (انگلیسی: hamra)
معنی: سرخ رنگ

جملاتی از کاربرد کلمه حمرا

الحمرات (به عربی: الحمرات) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان حمص واقع شده‌است. الحمرات ۱٬۶۲۴ نفر جمعیت دارد.
بسیاری از پادشاهان این سلسله پس از ابن الاحمر به‌طور مستمر در تکمیل و مرمت و توسعه این مجموعه همت گماشتند و کاخ‌های متعددی را در آنجا ساختند که برخی به‌کلی از بین رفته و بخش‌های از برخی دیگر آن‌ها باقی مانده‌است. این ساخت و ساز مستمر تا زمان محمد پنجم ادامه داشت و پس از او کار ساختمانی نسبتاً کمی در الحمرا انجام شد. در قرن پانزدهم، سلسله نصری که در حال افول و آشفتگی بود، تنها چند پروژه ساختمانی نه‌چندان مهم با سبک معماری تکراری و کمتر بدیع را پیش برد.
یکی دون بکربن حمران به نام به ناگه برآورد تیغ ازنیام
برکوه همی لالهٔ حمرا دمد از سنگ زانگونه‌ که از سنگ جهد شعلهٔ آذر
از من گرفت خرقه ودستار را به رهن آورد یک دومینا صهبای احمرا
اکنون به ناز در تتق خلد پیش تو خندیده گل قنینهٔ حمرا گریسته
زان باده حمراست، که بی رنج خمارست زان باده حمراست که آنرا نتوان گفت
پیشینه اصل بنای الحمرا به سده ۱۳ برمی‌گردد، اما در واقع الحمرا مجموعه‌ای از چندین قصر است که هر حاکم، ویژه به خود بنا کرده‌است. ایده اصلی موجود در چند ساختمان این مجموعه، کوشش‌هایی برای به وجود آوردن بهشت بر روی زمین بوده‌است.
ابوهاشم عبدالسلام بن محمد بن عبد الوهاب بن سلام ابن خالد بن حمران الجبائی المعتزلی معروف به ابوهاشم جبایی عالم معتزلی بود. وی در سال ۲۷۵ (قمری)/۸۸۸ (میلادی) به دنیا آمد و تحت آموزش پدرش، ابوعلی جبایی، بزرگ شد. وی در علوم کلام مناظره صاحب سبک بود و پیروان معتزلی او را «الهاشمیة» یا «البهشمیة» می‌نامند. وی در سال ۳۲۱ (قمری)/۹۳۳ (میلادی) درگذشت.
گر نه‌ای عاشق مرو در دامن دشت جنون داغ نبود در دلت از لالهٔ حمرا چه حظ؟!
این مقاله درباره فرمان اخراج یهودیان از انگلستان، داده شده توسط ادوارد اول انگلستان، در سال ۱۲۹۰ است، این فرمان باعث خارج شدن تمامی یهودیان انگلستان شد. برای اطلاعات مربوط به اخراج یهودیان از اسپانیا به فرمان الحمرا رجوع کنید. برای دیدن موارد تاریخی دیگر در مورد اخراج یهودیان از خانه‌هایشان به پناهجویان یهودی مراجعه کنید.
مهر تو ز صلب سنگ رویاند چون باد بهار لالهٔ حمرا
آخرین سلطان ناصری، محمد دوازدهم، زمانی که نیروهای پادشاهان کاتولیک، پادشاه فردیناند دوم آراگون و ملکه ایزابل اول، قلمرو اطراف را تصرف کردند. بدون اینکه خود الحمرا مورد حمله قرار گیرد، امارت گرانادا را در ژانویه ۱۴۹۲ تسلیم کرد.
زود بهر دفع آن سودا به خون گردنش روی بیضای حسام خسروی حمرا شود
برادر جان من: دوای درد شما امروز منحصر باستفراغ فاقع صفر است و ادرار بیضا و حمرا؛ هر که هست از بالا و پست باین رام خواهد شد و باین دام خواهد آمد.
قلعه طاقه و حصن مرباط و غار طوی اعتیر و آبشارهای دربات و چشمه‌های جرزیر و رزات و حمران و صحنوت و شاطی المغسیل از جاذبه‌های مهم گردشگری این استان هستند.
الطرفاوی (به عربی: الطرفاوی) یک روستا در سوریه است که در ناحیه حمرا واقع شده‌است. الطرفاوی ۴۹۳ نفر جمعیت دارد.
ز بس کز آتش عشقت همی پزم سودا به رنگ آب دو چشمم شراب حمرا نیست
یکی از ملحقات مسجد الحمرا به نام حمام امروزه در ضلع شرقی کلیسا حفظ شده و از خیابان اصلی قابل دسترسی است. این حمام مانند سایر حمام‌های اسلامی، بهداشت عمومی را برای ساکنان محلی و نیز ابزاری برای انجام وضو برای اهداف مذهبی فراهم می‌کرد. افراد در حمام‌ها با اعضای همجنس شرکت می‌کردند و پارچه‌ها یا حوله‌هایی را در اطراف اندام‌های خصوصی خود می‌پوشیدند. این حمام‌ها در زمان محمد سوم همراه با مسجد ساخته شده‌است. آنها ممکن است در سال ۱۵۳۴ قبل از اینکه در قرن ۱۷ و ۱۸ در یک خانه مسکونی گنجانده شوند، تا حدی تخریب شده باشند. بقایای حفظ شده به اندازه کافی قابل توجه بود که امکان بازسازی و بازسازی آنها را در سال ۱۹۳۴ فراهم کرد.
البارودیه (به عربی: البارودیة) یک روستا در سوریه است که در ناحیه حمرا واقع شده‌است. البارودیه ۲۱۰ نفر جمعیت دارد.