راه داشتن

معنی کلمه راه داشتن در لغت نامه دهخدا

راه داشتن. [ ت َ ] ( مص مرکب ) اجازه درآمدن داشتن. اجازه ورود داشتن. اجازه وصل داشتن. مأذون بودن بدر آمدن. بار داشتن :
گو برو و آستین ز خون جگر شوی
هرکه درین آستانه راه ندارد.حافظ ( از بهار عجم ).چو در حضور توایمان و کفر راه ندارد
چه مسجدی ، چه کنشتی ، چه طاعتی ، چه گناهی.فروغی بسطامی.اندیشه ندارد دلم از آتش دوزخ
تا راه در آتشکده خوی تو دارم.ناصرالدینشاه. || ارتباط داشتن. متصل بودن. اتصال داشتن. قابل عبور بودن از یکی بدیگری : همه این جرزها متحرک بود و بهم راه داشت. ( سایه روشن صادق هدایت ص 14 ).
راهی ار با خدا داری ، بس کن از این سمتکاری.( یادداشت مؤلف ). || ربطه غیرشرعی داشتن زنی با مردی یا مردی با زنی. ( یادداشت مؤلف ).
- راه داشتن با کسی ؛ با او رابطه نامشروع داشتن ، چنانکه زنی با مردی ، یا مردی با زنی. ( یادداشت مؤلف ).
- راه داشتن بهم نسبتی با کسی ؛ خویش و پیوند و متصل و وابسته بودن :
نبی آفتاب و صحابان چو ماه
بهم نسبتی یکدگر راست راه.فردوسی.|| راه گرفتن. راه بستن : این اسماعیلیان در اعمال اصفهان دست درازی میکردند و راه میداشتند تاش فراش تاختن آورد. ( فارسنامه ابن البلخی ص 165 ).

معنی کلمه راه داشتن در فرهنگ معین

(تَ ) (مص ل . ) قطع طریق کردن ، راهزنی کردن .

معنی کلمه راه داشتن در فرهنگ فارسی

اجازه در آمدن داشتن . اجاز. ورود داشتن . بار داشتن . یا ارتباط داشتن .

معنی کلمه راه داشتن در ویکی واژه

قطع طریق کردن، راهزنی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه راه داشتن

در برخی کشورها واردات، صادرات، فروش یا به همراه داشتن غیرقانونی مواد مخدر جرمی است که می‌تواند مجازات اعدام به همراه داشته باشد.
دربخش‌هایی از کتاب گزنفون، درشرح نبرد کوروش کوچک با اردشیر دوم، نیز از حضور ارمنی‌ها در سپاه هخامنشی خبر می‌دهد. سپاه مزدور یونانی‌ها پس از پایان جنگ و شکست کوروش کوچک مجبور به بازگشت شدند. اسرایی که یونانی‌ها به همراه داشتند به آن‌ها گفته بودند برای سهولت بازگشت بهتر است از ارمینه عبور کنند زیرا این مملکت وسیع و حاصلخیز است و از آن‌جا به راحتی می‌توانند به هر جا که بخواهند بروند. سرانجام آن‌ها پس از طی مشکلات فراوان به سرحدات ارمینه می‌رسند و در آنجا با سپاه ارمنی‌ها مواجه می‌شوند اما یونانی‌ها که دیگر رمقی برای جنگ نداشتند از مقابل سپاه ارمنی‌ها می‌گریزند.
ستارخان به اهمیت حضور مبارزان داشناکیست قفقازی در کنار خود واقف بود زیرا آن‌ها کوله باری از تجربه و آگاهی همراه داشتند کما اینکه بیشترین انقلابیون قفقازی هم به نیروهای مشروطه طلب ملحق شدند از همین ویژگی برخوردار بودند. کِری و روستوم هر دو با ستارخان همکاری نزدیک داشتند و در مبارزهٔ نظامی تبریز علیه صمد شجاع‌الدوله، حکمران مراغه، عملاً شرکت کردند.
در دربار پادشاهان ایرانی، گروهی از دبیران وظیفه داشتند که گزارش‌های رسیده از اطراف کشور را کوتاه‌نوشته کرده به مقامات بالاتر ارائه دهند. در امر دریانوردی و کشتی‌رانی هم نیاز دریانوردان ایرانی در به همراه داشتن چکیده‌ای از سفرهای پیشین دیگر دریاپویان در مسیرهای دریایی، باعث گسترش این فن در میان دریانوردان بوده‌است.
احساس غرور فیگارو از پیروزی در این ماجرا به طول نینجامیدو مارچلینا، بارتولو و باسیلیو با همراه داشتن شکایت نامه ایی علیه او وارد شدند. کنت هم دستور داد که تا رسیدگی کامل به این موضوع، عروسی به تعویق بیفتد.
پادشاهی نگاه داشتنست دیده و دل به راه داشتنست
کثافتهای حاصل از حمام‌های گرم شامل ادرار و فضولات انسانی را به دلیل همراه داشتن نمک زیاد غیرمناسب می‌داند مگر اینکه با انواع کود دیگر مخلوط شوند.
من چه دانم به راه داشتنت؟ او تواند نگاه داشتنت
اردوگاه تراونیکی نخست برای نگهداری اسیران جنگی شوروی که در جریان عملیات بارباروسا اسیر شده بودند ایجاد شد و خطوط راه‌آهن از همه مناطق قلمرو دولت عمومی به آن راه داشتند. میان سالهای ۱۹۴۱ و ۱۹۴۴، اردوگاه به مرکز آموزشی اس‌اس برای پلیس‌های کمکی همدست، اغلب اوکراینی، گسترش یافت. در سال ۱۹۴۲، هزاران یهودی زندانی در سامانه اردوگاه کار اجباری مایدانک نیز برای کار اجباری به تراونیکی آورده شدند. زندانیان یهودی تراونیکی به بردگی گرفته می‌شدند و در شرایط وحشتناک با غذای کم کار می‌کردند.
از مهمترین مسائلی که باعث شد دست به تألیف این کتاب بزنم آن است که پس از تألیف کتاب مصباح الزائر و جناح المسافر دیدم کتابی شده شامل معرفی بهترین مکانهای زیارتی و بهترین زیارات موجود برای آنها و کسی که این کتاب را همراه داشته باشد نیاز به هیچ کتاب زیارتی دیگری ندارد، من که دوست داشتم چیزی همراه آن کنم که زائر ابا عبد الله علیه‌السلام هم نیاز به همراه داشتن کتاب مقتل دیگری نداشته باشد، این کتاب را ضمیمه مصباح قرار دادم.
در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۱ در پیتسبرگ، پنسیلوانیا جایی که «مزایای گوشه‌گیر بودن» فیلم‌برداری می‌شد میلر در ماشینی بود که توسط پلیس به خاطر رد کردن چراغ قرمز متوقف شد و پلیس ۲۰ گرم ماری‌جوآنا از وی کشف کرد. وی ابتدا به خاطر همراه داشتن مواد مخدر بازداشت شد اما این اتهامات تبرئه شد و فقط به خاطر رفتار نامناسب ۶۰۰ دلار جریمه گردید. میلر بعدها گفت «من نیازی نمی‌بینم که ین موضوع که من ماری‌جوآنا مصرف می‌کنم را پنهان کنم، این یک ماده گیاهی بی‌خطر است که حواس را تقویت می‌کند.»
واژه استصحاب در لغت از «صحب» به معنای «همراه داشتن» گرفته شده‌است.