دوقلو
معنی کلمه دوقلو در لغت نامه دهخدا

دوقلو

معنی کلمه دوقلو در لغت نامه دهخدا

دوقلو. [ دُ ] ( ترکی ، ص مرکب ) ( مرکب از دوق = [ دوغ ، دغ ] از مصدر دقماق [ دغماق ] به معنی زادن و لو علامت نسبت در ترکی ). دوقلی. دوغلو. توأم. توأمان. همزاد. دوپهلو. ( یادداشت مؤلف ). و در تداول کلمه را به غلط مرکب از دو ( عدد فارسی ) و لو پندارند و به ضم قاف تلفظ کنند به قیاس آن سه قلو و چهارقلو وپنج قلو به کار برند برای چهار یا پنج بچه که به یک شکم زاده شوند. دُغُلی. ( لغت محلی شوشتر ). رجوع به دوغلو و مترادفات دیگر شود.

معنی کلمه دوقلو در فرهنگ معین

(دُ ) [ تر. ] (ص مر. ) = دوغلو: دو کودک که همزمان از یک شکم زاییده شوند.

معنی کلمه دوقلو در فرهنگ عمید

دو بچه که در یک موقع از یک شکم زاییده شوند، جنابه، دوبلغانه، توٲمان.

معنی کلمه دوقلو در فرهنگ فارسی

( صفت ) دو کودک که در یک زمان از یک شکم زاییده شوند توامان جنابه .

معنی کلمه دوقلو در دانشنامه عمومی

دوقلو یا همزاد به دو فرزندی می گویند که از یک دوره بارداری به دنیا می آیند. دوقلوها را می توان به دو گروه تقسیم بندی نمود. منوزایگوتیک ( همسان ) که به دوقلوهایی گفته می شود که از یک تخمک لقاح یافته که بعد از تقسیم به دو جنین تبدیل شده است، باشند و دیزایگوتیک ( غیر همسان ) که به معنای دوقلوهایی است از دو تخمک جدا که توسط دو اسپرم جداگانه لقاح یافته اند متولد شوند.
دوقلوهای همسان یا دوقلوهای تک تخمکی ( به انگلیسی: Monozygotic ( "identical" ) twins ) به دوقلوهایی گفته می شود که از یک تخمک واحد به وجود آمده باشند لذا ماده ژنتیکی و خصوصیات ارثی آن ها مثل هم است. دوقلو یا همزاد به دو فرزندی می گویند که از یک دوره بارداری به دنیا می آیند.
دوقلوها می توانند تک تخمکی یا همسان باشند یا دوتخمکی و غیر همسان. قطعاً در هنگام حاملگی دوقلوهای تک تخمکی جنسیت مشابه دارند ولی ممکن است جفت یا کیسه آمنیوتیک واحد یا جدا داشته باشند.
دوقلو یک واژه ترکی به معنای همزاد یا دوپهلوست. اما در زبان عامیانه، از حروف ابتدایی این واژه یعنی ( دو ) ، به اشتباه عدد ۲ برداشت شده است و به دنبال این برداشت اشتباه و با توجه به تعداد نوزدان متولد شده، واژگانی مانند سه قلو و چهارقلو نیز ساخته شده که همگی از اساس اشتباه هستند.
در فارسی سره به آن هَمال می گویند که از ریشه هَمول ( Hamul ) پهلوی و در اصل به معنای همتا و مانند است مانند بیت زیر از داستان ضحاک در شاهنامه که در وصف کیانوش و برمایه دوبرادر فریدون آمده است:
دوست به از برادر
ازو هر دو آزاده، مهتر به سال
دوقلو (رمان). دوقلو ( به انگلیسی: The Twin ) رمانی نوشته گربراند باکر نویسندهٔ هلندی است. کتابخانه های آمستردام، لاهه، اوترخت و آیندهوون همگی «دوقلو» را برای جایزه ایمپک دوبلین نامزد کردند. درنهایت دوقلو که ترجمه انگلیسی رمان «طبقه بالا ساکت است» در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۰ برنده جایزه ایمپک دوبلین شد. باکر تبدیل به اولین نویسنده هلندی شد که نفیس ترین جایزه ادبی جهان را به میزان یکصد هزار یورو دریافت کرد. «طبقه بالا ساکت است» که نام هلندی رمان است، در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و ترجمه انگلیسی آن با عنوان «دوقلو» در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این رمان توسط دیوید کولمر از هلندی به انگلیسی برگردانده شده است.
در سال ۲۰۰۲، باکر که برای تعطیلات در جزیره کُرس، و درحالیکه میان کوه ها پیاده روی می کرد؛ برای اولین بار به فکر نوشتن «دوقلو» افتاد. او در مورد پسری فکر کرد که ممکن است «کاری وحشتناک با پدرش انجام دهد» اما زمانی که این ایده بیشتر از این پیشرفت نکرد، ناامید شد؛ تا اینکه یک روز تصادفاً شروع به نوشتن کرد.
این رمان وضعیت اسفبار «هلمر» را دنبال می کند که با پدرش در یک مزرعه هلندی زندگی می کند. برادر دوقلوی او، «هنک»، سی سال قبل و مادرش چند سال بعد به طور تصادفی فوت کرده اند. رابطه بین پدر و پسر تیره است، زیرا هلمر همیشه فکر می کرد که پدرش برادر دوقلویش را به او ترجیح می دهد و می خواهد که او مزرعه را در اختیار بگیرد. هلمر هرگز ازدواج نکرد و در تمام آن سال ها مشغول کار در مزرعه بود و نیاز داشت که گاوهای شیری را دو بار در روز و برای چندین دهه، هر روز بدوشد. پدر او اکنون در حال مرگ است و هلمر با دوست دختر سابق برادر دوقلویش روبرو می شود؛ و از او می خواهد به او کمک کند تا از پسر نوجوانش که او نیز هنک نام دارد مراقبت کند. ورود غیرمنتظره شخص سومی به خانه همه چیز را تغییر می دهد و هلمر را وادار می کند تا به این فکر کند که پس از فوت پدرش می خواهد با بقیه زندگی خود چه کند.
دوقلو (شیمی آلی). در شیمی، عبارت دوقلو یا ژمینال ( به انگلیسی: Geminal ) به رابطه بین دو اتم یا گروه عاملی متصل به یک اتم اشاره دارد. این کلمه از لاتین gemini به معنی «دوقلوها» آمده است. به عنوان مثال، یک دی ال دوقلو، دی الی ( مولکولی که دارای دو گروه عاملی الکلی باشد ) است که در آن هر دو گروه هیدروکسیل به یک اتم کربن متصل هستند، مانند متان دی ال. همچنین پیشوند کوتاه شده gem ممکن است برای نشان دادن این رابطه بر روی یک نام شیمیایی اعمال شود، همانند ژم - دی برومید برای نشان دادن «دی بروید دوقلو».
این مفهوم در بسیاری از شاخه های شیمی از جمله سنتز و طیف سنجی مهم است، زیرا گروه های عاملی متصل به یک اتم اغلب رفتار متفاوتی از زمان جدا بودن از خود نشان می دهند. به عنوان مثال دی ال های ژمینال با از دست دادن آب به راحتی به کتون یا آلدهید تبدیل می شوند.
اصطلاح مجاور یا ویسینال به رابطه بین دو گروه عاملی که به اتمهای مجاور متصل هستند گفته می شود. آرایش نسبی دو گروه عاملی را می توان توسط عبارات α و β توصیف کرد.
مثال زیر تبدیل سیکلوهگزیل متیل کتون به یک ژم - دی کلرید از طریق واکنش با فسفر پنتاکلرید را نشان می دهد. سپس می توان از این ژم - دی کلرید برای سنتز یک آلکین استفاده کرد.
معنی کلمه دوقلو در فرهنگ معین
معنی کلمه دوقلو در فرهنگ عمید
معنی کلمه دوقلو در فرهنگ فارسی
معنی کلمه دوقلو در دانشنامه عمومی
معنی کلمه دوقلو در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه دوقلو در دانشنامه اسلامی

معنی کلمه دوقلو در دانشنامه آزاد فارسی

دوقلو (twin)
دو فرد حاصل از یک حاملگی. ممکن است از بارورشدن یک یا دو تخمک پدید آمده باشند. دوقلوهای یک تخمی از بارورشدن یک تخمک پدید می آیند. چنین تخمکی در مراحل اولیه تکامل، پس از لقاح، به دو قسمت مساوی و جدا از هم تقسیم می شود. هریک از این دو قسمت یک جنین پدید می آورد. اگر این دو قسمت کاملاً از هم جدا نشوند، دوقلوها از نوع به هم چسبیده یا سیامی خواهند بود. دوقلوهای یک تخمی یک جفت دارند و به رغم این که هنگام تولّد غالباً یکی از آن ها بسیار بزرگ تر از دیگری است، همیشه از یک جنس اند و شباهت زیادی به یکدیگر دارند. دوقلوهای حاصل از باروری دو تخمک دوقلوهای دوتخمی نامیده می شوند. در این حالت، تخمک ها از یک یا هردو تخمدان رها و در یک زمان بارور می شوند. هر یک از این دوقلوها دارای جفت مستقل اند و شباهت آن ها بیش از شباهت دو فرد حاصل از دو زایمان نیست. این دوقلوها ممکن است از یک جنس باشند یا نباشند. معمولاً در هر ۸۰ حاملگی، یک مورد دوقلوزایی دیده می شود. در زنان مسن، زنانی که چندین بار حامله شده اند یا زنانی که سابقۀ خانوادگی دوقلوزایی دارند، احتمال تولّد دوقلوهای دوتخمی بیشتر است. این نوع دوقلوزایی در افریقا و آسیا شایع تر است. در زنانی که برای درمان نازایی با داروهای هورمونی تحت درمان اند نیز فراوانی دوقلوزایی بیشتر است. این عوامل در تولد دوقلوهای یک تخمی اثر ندارند. احتمال مرگ دوقلوها قبل از تولد، هنگام زایمان، و بلافاصله پس از زایمان بیش از یک قلوهاست.

معنی کلمه دوقلو در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دوقلو: دوبچه ی تولد یافته از یک زایمان را می گویند. به دوفرزندی که با فاصله ی کوتاهی از یکدیگر (کمتر از شش ماه) از یک مادر به دنیا می آیند دوقلو اطلاق می شود. در صورتی که فاصله بیش از شش ماه باشد، دومی محصول آبستنی جدید و محکوم به احکام ی مستقل خواهد بود.
از عنوان دوقلودر باب های طهارت، طلاق، لعان و ارث سخن گفته اند.
احکام دوقلو
۱. ↑ مسالک الافهام،ج ۹، ص ۲۶۰
...

معنی کلمه دوقلو در ویکی واژه

gemello
دوغلو: دو کودک که همزمان از یک شکم زاییده شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه دوقلو

همچنین برادر دوقلوی وی، امیل هویلوند، نیز بازیکن فوتبال است که سابقه بازی برای باشگاه فوتبال کپنهاگن دانمارک را دارد.
مریخ‌نورد اکتشافی «آپورچونیتی» چند هفته بعد از فرود دوقلوی خود «اسپیریت» در مریخ فرود آمد. اگرچه مأموریت این کاوشگر در آغاز برای ۹۰ روز مریخی و پیمودن حدود ۶۰۰ متر برنامه‌ریزی شده بود اما پس از ۱۱ سال و از زمان فرود در منطقه‌ای موسوم به «فلاته نیم‌روز» با پیمودن ۴۱٫۷ کیلومتر این کاوشگر تا ژوئن ۲۰۱۸. این بیشترین مسافتی است که یک خودرو در خارج زمین پیموده‌است. بدین ترتیب «آپورچونیتی» توانسته‌است رکورد جهانی طی مسیر در خارج از زمین که در سال ۱۹۷۳ توسط ماهنورد «لونوخود ۲» اتحاد شوروی با طی ۳۹ کیلومتر ثبت شده‌است را بشکند.
ماسک با همسر اولش جاستین ماسک در حین تحصیل در دانشگاه کوئینز آشنا شد و در سال ۲۰۰۰ ازدواج کردند. اولین فرزندشان در سال ۲۰۰۲، در ۱۰ هفتگی بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد درگذشت. آن‌ها پس از مرگش تصمیم گرفتند برای ادامه خانواده از لقاح مصنوعی استفاده کنند. آن‌ها در سال ۲۰۰۴ صاحب دوقلو و در سال ۲۰۰۶ صاحب سه‌قلو شدند. این زوج در سال ۲۰۰۸ از هم جدا شدند و حضانت فرزندانشان را به اشتراک گذاشتند. یکی از فرزندان او در سال ۲۰۲۲ به‌طور رسمی نام خود را تغییر داد تا نشان دهنده هویت جنسی او باشد و به این دلیل که دیگر نمی‌خواست با ماسک مرتبط باشد.
دوقلوهای الهی افسانک‌هایی در میان دین مردمان نیا هند و اروپایی بوده‌است.
آب‌انبار دوقلوی خان مربوط به دوره قاجار است و در نائین، محله نوآباد، کنار قلعه نارنج قلعه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۵۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
برادر دوقلوی او واسیلی برزوتسکی نیز بازیکن فوتبال است و سابقهٔ بازی برای زسکا مسکو را دارد.
آدلا دختر رابرت یکم، کنت فلاندرز و گرترود ساکسونی بود. در سال ۱۰۸۰ با کانوت چهارم، پادشاه دانمارک ازدواج کرد. این ازدواج به عنوان بخشی از اتحاد بین فلاندرز و دانمارک علیه ویلیام فاتح ترتیب داده شد. در پی این ازدواج، او صاحب سه فرزند شد: یک پسر به نام شارل خوب (متولد ۱۰۸۴)، و دو دختر دوقلو به نام‌های سیسیلیا و اینگرد (متولد حدود 1085/86). هنگامی که کانوت در سال ۱۰۸۶ ترور و به قتل رسید، او به همراه پسرش به فلاندرز گریخت و دخترانش را در دانمارک رها کرد.
ولادیمیر نابوکوف در مورد او گفته که تکنیک درخشان راکول در خدمت کارهای پیش‌پاافتاده و کم‌ارزش قرار گرفته بود و در کتابش پنین گفته سالوادور دالی برادر دوقلوی راکول بود که در کودکی توسط کولی‌ها ربوده‌شد. منتقدان راکول را به جای هنرمند، تصویرساز می‌نامیدند؛ نامی که برای خود راکول اهمیتی نداشت چراکه خودش هم خود را تصویرگر می‌خواند.
افران بازیگری را در اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع کرد. او به عنوان بازیگر میهمان در چند مجموعه تلویزیونی که شامل فایرفلای، بخش فوریت‌های پزشکی (ای آر) و نگهبان ظاهر شد. در سال ۲۰۰۴، او در نقشی فرعی در فصل اول مجموعه تلویزیونی شبکه تلویزیونی برادران وارنر، به نام سرزمین تابستانی در نقش کامرون بیل ظاهر شد. برای فصل دوم این مجموعه تلویزیونی که در سال ۲۰۰۵ به روی آنتن رفت، نقش شخصیت داستانی او به بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی ارتقا یافت و در کنار سایر بازیگران این مجموعه تلویزیونی درخشید. او همچنین در مجموعه تلویزیونی شبکه لایف‌تایم، به نام امتداد معجزه حضور یافت که نامزد دریافت جایزه هنرمند جوان به خاطر بازی در نقش یکی از دو دوقلو مبتلا به اوتیسم شد.
داستان آشفتگی، روایت دو برادر دوقلو به نام‌های بردیا و باربد، هر دو با بازی بهرام رادان است. روند پیش‌برد داستان اینگونه القا می‌کند که بردیا و باربد از زمان کودکی در تمام زندگی خود، با هم در رقابت بوده‌اند.