مزاولت

معنی کلمه مزاولت در لغت نامه دهخدا

مزاولت. [ م ُ وَ ل َ ] ( از ع ، مص ) اشتغال ورزیدن در کاری و مروسیدن و رنج کشیدن در آن و اراده کاری کردن. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مزاولة. کوشش در چیزی و رسیدن به کار. ( ناظم الاطباء ). خو کردن به کاری. عادت کردن به چیزی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) : شرف مردی را بدان توان شناخت که از ملابست اعمال دون و مزاولت امور حقیره اجتناب نماید. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا منسوب به جالینوس ).
مزاولة. [ م ُ وَ ل َ ] ( ع مص ) اشتغال ورزیدن در کاری مروسیدن و رنج کشیدن در آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). با چیزی واکوشیدن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( آنندراج ). زِوال. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) || با کسی واکوشیدن. ( دهار ). || اراده کاری کردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).و رجوع به مزاولت و مزاوله شود. یقال : زاوله مزاولةو زوالا؛ أی عالجه و حاوله و طالبه. ( ناظم الاطباء ). || چیزی را با چیزی قرین کردن. ( غیاث ).

معنی کلمه مزاولت در فرهنگ معین

(مُ وِ لَ ) [ ع . مزاولة ] (مص ل . ) به کاری اشتغال ورزیدن .

معنی کلمه مزاولت در فرهنگ عمید

۱. اشتغال به کاری داشتن.
۲. ممارست در کاری.

معنی کلمه مزاولت در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) بکاری اشتغال ورزیدن . ۲ - ممارست کردن در کاری ورزیدن . ۳ - اراد. کاری کردن . ۴ - ( اسم ) اشتغال بکاری . ۵ - ممارست .
اشتغال ورزیدن در کاری

معنی کلمه مزاولت در ویکی واژه

مزاولة
به کاری اشتغال ورزیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه مزاولت

چون مطلوب در این کتاب جزویست از اجزای حکمت، تقدیم شرح معنی حکمت و تقسیم آن به اقسامش از لوازم باشد، تا مفهوم از آنچه بحث مقصور برانست معلوم گردد. پس گوئیم حکمت در عرف اهل معرفت عبارت بود از دانستن چیزها چنانکه باشد، و قیام نمودن به کارها چنانکه باید، به قدر استطاعت، تا نفس انسانی به کمالی که متوجه آنست برسد، و چون چنین بود حکمت منقسم شود به دو قسم: یکی علم و دیگر عمل. علم، تصور حقایق موجودات بود و تصدیق به احکام و لواحق آن چنانکه فی نفس الامر باشد به قدر قوت انسانی، و عمل، ممارست حرکات و مزاولت صناعات از جهت اخراج آنچه در حیز قوت باشد به حد فعل، به شرط آنکه مؤدی بود از نقصان به کمال بر حسب طاقت بشری. و هر که این دو معنی در او حاصل شود حکیمی کامل و انسانی فاضل بود و مرتبه او بلندترین مراتب نوع انسانی باشد، چنانکه فرموده است عز من قائل: یوتی الحکمه من یشاء و من یؤت الحکمه فقد أوتی خیرا کثیرا.