فراکسیون

معنی کلمه فراکسیون در فرهنگ معین

(فِ یُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - گروه های همفکری که در داخل یک حزب یا مجمع به وجود می آیند. ۲ - در علم ریاضی خارج قسمت دو کمیت ، کسر، بَرخه . (فره ).

معنی کلمه فراکسیون در فرهنگ عمید

دسته بندی هایی که درون یک حزب یا نهاد سیاسی هم فکر برای دستیابی که هدف های معیّن پدید آید.

معنی کلمه فراکسیون در فرهنگ فارسی

کسر، برخه، شکستگی، پاره، بخش، جزئ یک دسته همعقیده، دستهای ازاعضای یک حزب
( اسم ) دسته ای از اعضای یک حزب یک مجمع مجلس ( شوری سنا ) : فراکسیون های مجلس شروع به کار کردند ٠

معنی کلمه فراکسیون در ویکی واژه

گروه‌های همفکری که در داخل یک حزب یا مجمع به وجود می‌آیند.
در علم ریاضی خارج قسمت دو کمیت، کسر، بَرخه. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه فراکسیون

روز سه شنبه، ۲۵ فوریه، رئیس‌جمهور موقت تورچینوف خواستار تشکیل یک دولت وحدت ملی تا روز پنجشنبه شد. (دو روز قبل، او خواستار تشکیل چنین دولتی تا روز سه شنبه شده بود) همچنین در ۲۵ فوریه، آناتولی کیناخ و ۳۲ نماینده دیگر، که اکثراً از اعضای سابق حزب مناطق بودند، فراکسیون توسعه اقتصادی را ایجاد کردند.
محمدرضا تابش رئیس فراکسیون خط امام مجلس در هفده تیرماه از قول دادستان کل کشور گفت: «در جریان حوادث پس از انتخابات حدود دو هزار و پانصد متهم دستگیر شدند که حدود دو هزار نفر تاکنون آزاد شده‌اند.»
به مجلس آمد یار از فراکسیون عجب آنک به هیچ کار به جز قتل من اراده نکرد
در ۲۴ فوریه، پارلمان ناتالیا کورولفسکا، وزیر سیاست‌های اجتماعی و لئونید نووخاتکو، وزیر فرهنگ، را برکنار کرد؛ همچنین پارلمان ایهور سورکین رئیس بانک ملی اوکراین را برکنار و استپان کوبیو را جایگزین او کرد. پارلمان در این روز، پس از برکناری الکساندر یاکیمنکو از ریاست سرویس امنیتی اوکراین (اس بی یو)، والنتین نالیوایچنکو را به عنوان رئیس اس بی یو منصوب کرد. الکساندر یفرموف رهبر فراکسیون حزب مناطق گفت که حزب مناطق اوکراین در حال تبدیل شدن به اپوزیسیون دولت جدید است. هفتاد و هفت نفر از نمایندگان حزب مناطق طی چند روز گذشته از این فراکسیون خارج شدند.
احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، برای ثبت‌نام در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ثبت نام کرد. او معتقد بود که علی لاریجانی رئیس مجلس دهم با تشکیل فراکسیون مستقلین عملاً توانست دو فراکسیون دیگر را از خاصیت لازم بیندازد.
به گفته روزنامه اعتماد ملی؛ یکی از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان در حاشیه یک جلسه علنی مجلس به صورت غیررسمی اعلام کرد که در گزارش که از سوی محمدباقر قالیباف شهردار تهران به مجلس ارائه شده آمده‌است براساس متراژها و اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در تجمع حامیان میرحسین موسوی در میدان آزادی حداقل سه میلیون معترض حضور داشته‌اند.
در ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ و در انتخابات هیئت رئیسه دائم سال اول مجلس دهم، با وجودی که تعدادی از اعضای لیست امید به فراکسیون ولایت پیوسته بودند، این لیست انتخاباتی با کسب ۷ کرسی از ۱۲ کرسی هیئت رئیسه مجلس دهم به اکثریت کرسیهای هیئت رئیسه در سال اول دست یافت و ریاست و هر دو نایب رییسی به نامزدهای لیست امید رسید:
جبار کوچکی نژاد (رئیس فراکسیون گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی) در پست اینستاگرام خود پیامی به جهت تأیید طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر نمود و به فعالان این حوزه تبریک گفت.
آندریاس برند بادر (۱۹۴۳–۱۹۷۷) یکی از اولین رهبران سازمان چپ‌گرای انقلابی آلمانی ، فراکسیون ارتش سرخ بود، که در دورهٔ اول فعالیتش با نام گروه بادر-ماینهوف شناخته می‌شد.