شیبی

معنی کلمه شیبی در لغت نامه دهخدا

شیبی. ( حامص ) شیوی. هبوط. صبب. ( یادداشت مؤلف ). || ( ص نسبی ) منسوب به شیب. نشیبی. مقابل فرازی.
- سراشیبی ؛ سرازیری.
شیبی. [ ش َ بی ی ] ( ص نسبی ) منسوب است به شیبةبن عثمان. ( از انساب سمعانی ). رجوع به شیبةبن عثمان شود.
شیبی. [ ش َ بی ی ] ( اِخ ) محمدبن زین العابدین بن محمدبن عبدالمعطی الشیبی ، جد شیبیین پرده داران کعبه در زمان حاضر. وفات او بسال 1253 هَ. ق. بمکه مکرمه است. او راست رساله ای بنظم در مناسک حج برمبنای فقه شافعی. ( از اعلام زرکلی چ 2 ج 6 ص 368 ).

معنی کلمه شیبی در فرهنگ فارسی

منسوب به شیبه بن عثمان .

معنی کلمه شیبی در فرهنگستان زبان و ادب

{WPAN} [مهندسی مخابرات] ← شبکۀ شخصی بی سیم

جملاتی از کاربرد کلمه شیبی

الشیبی یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان مکه واقع شده‌است.
آب کار عدو افتاد ز بالا به نشیب هیچ آبی ز نشیبی سوی بالا نشود
در ره عشق و طلب بی‌خویشتن شو تا نشیبی را ندانی از فرازی
یکی به جستن نفعی همی دود به فراز یکی به سوی نشیبی به جستن از ضرری
تا جهان بودست احوال جهان را لازمست هر فرازی را نشیب و هر نشیبی را فراز
در شمال جزیره کوه‌های کم ارتفاع با سواحل شنی با شیبی به سوی جنوب می‌باشند. این ناحیه در به استپ استان سانتاکروز شباهت دارد. در ارتفاعات مرکز جزیره، قله‌های بلندی مانند کورنو (۱۴۹۰ متر) و رودهای کوچکی چون گرانده، اونا و مونه تا وجود دارد. به سبب دمای پایین در این منطقه توده‌های یخی کوچک بسیاری وجود دارد.
هر نشیبی را بود ذاتی فراز هر فرازی را بود در عین راز
قد کنت خدنا لنا یاهند فاعتبری ما غالک الیوم من شیبی و تقویسی
نحوهٔ اتصال استخوان پیشانی و بینی به یکدیگر با زاویه و شیبی مناسب است. استخوان‌های فک برجسته بوده و فاصله بین آن‌ها (فضای بین فکی) در محل اتصال به گلو از پهنای زیادی برخوردار است. سر به سمت پوزهٔ اسب کاسپین به منخرین‌های ظریف و مشخص ختم می‌شود. گردن اسب نژاد کاسپین کشیده و انعطاف‌پذیر بوده و از اتصال شکیلی در گلوگاه برخوردار است. اسب کاسپین فاقد تاج آهیانه‌ای در جمجمه خود است.[نیازمند منبع]
گاهی به نشیبی شده هم گوشهٔ ماهی گاهی به سر کوهی برتر ز دو پیکر
ز مقام من چه پرسی به طلسم دل اسیرم نه نشیب من نشیبی نه فراز من فرازی
آلاباما با ۱۳۵۷۶۰ کیلومتر مربع مساحت سی‌اُمین ایالت بزرگ ایالات متحده آمریکا است. ۳/۲٪ از مساحت ایالت را آب‌های سطحی فراگرفته‌است که از این نظر ۲۳اُمین ایالت در آمریکا محسوب می‌شود. آلاباما همچنین دومین راه آبی بزرگ درون خشکی را در کشور داراست. حدود سه پنجم از مساحت این ایالت را دشتی هموار تشکیل داده که با شیبی کلی به سمت رودخانه میسیسیپی و خلیج مکزیک ختم می‌شود. شمال آلاباما عمدتاً کوهستانی است. رودخانه تنسی در شمال آلاباما قرار دارد و با برش دره‌ای بزرگ نهرها، رودخانه‌ها، کوه‌ها و دریاچه‌های زیادی را ایجاد کرده‌است.
که آید پس هر نشیبی فرازی که باشد پس هر فراقی وصالی
هوا خوش گردد و بر کوه برف اندر گداز آید علمهای بهاری از نشیبی بر فراز آید
اوکیتا در نیروی زمینی است که به محض سقوط به جزیره می‌میرد و یوریتو ناگای که بهترین دوست یوریتو است می‌تواند بر غم و اندوهش غلبه کند اما سریعاً اوکیتا به عنوان یک شیبیتو هشیار و برای کشتن یوریتو و تاککی تلاش می‌کند. اوکیتا بعدها به یک یامی بیتو تبدیل می‌شود که بارها مشکل‌ساز و برای کشتن تاککی و یوریتو تلاش می‌کند. یوریتو سرانجام یک تری‌نیتروتولوئن در دهانش گذاشته و با گفتن کلمهٔ «خداحافظ» آن را منفجر و او را نابود کند.