بلندتر

بلندتر

معنی کلمه بلندتر در دانشنامه عمومی

بلندتر (آلبوم لی میشل). «بلندتر» ( به انگلیسی: Louder ) آلبومی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا لی میشل است که در ۲۸ فوریه ۲۰۱۴  ( ۲۰۱۴ - 02 - ۲۸ ) منتشر شد.

جملاتی از کاربرد کلمه بلندتر

با یکی از ایشان گفتم: این همان یار است که پار بود، همان چشم و ابرو به جاست و همان لب و دهان برقرار، قامت از آن بلندتر است و تن از آن نیرومندتر. این چه وقاحت و بی شرمی است و بیوفایی و بی آزرمی که دامن صحبت ازو درچیدی و پای ارادت ازو درکشیدی؟
کوزوو کشوری مرتفع است. پست‌ترین نقطهٔ این کشور، وایت درین در کنار مرز با آلبانی با ۲۹۷ متر ارتفاع از سطح آب‌های آزاد و بلندترین نقطه، قلهٔ دراویکا با ۲٬۵۶۵ متر ارتفاع است که در غرب این کشور قرار دارد.
تا چند خاکمال اسیران دهی، بس است خطت شد از غبار دل ما بلندتر
نواحی شمال غربی این استان، بخشی از ارتفاعات ولین (بلندترین نقطه - ۳۲۹ متر بالاتر از سطح دریا) است، در حالی‌که در شمال، این استان بخشی از منطقه تاریخی پولیسیا (بلندترین نقطه - ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر بالاتر از دریا) است. کوه ولیکا بوهایخا (به اوکراینی: Велика Бугаїха)، مرتفع‌ترین نقطهٔ استان در ارتفاع ۴۰۹ متری از سطح دریا است. منتهی الیه جنوب استان دارای سطحی با دره‌های رودخانه‌ای است. دنیستر در پایین‌ترین ارتفاع این استان (۱۲۱ متر بالاتر از سطح دریا) واقع شده‌است.
کوه‌های تاترا با ۲۰ قله بلندتر از ۲۵۰۰ متر مرتفع‌ترین بخش از کوهستان کارپات را تشکیل می‌دهند؛ بیشتر مساحت تاترا در خاک اسلواکی قرار گرفته‌است.
طبق آمارگیری سال ۲۰۰۰ میلادی این استان ۶٬۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت و ۲۵۹٬۷۰۳ نفر جمعیت دارد.مرکز استان شهر کوندیاوا است و بلندترین نقطه کشور ، مونت ویلهلم در این استان قرار گرفته است.
آبشار کگون (به ژاپنی: 華厳滝) آبشاری است که در کشور ژاپن واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۹۷ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رود اشیری است.
وجهی دیگر: قوای جسمانی مایل ادراکات جسمانی و ملابس لذات بدنی باشد، چون میل باصره به ادراک صور نیکو و میل سامعه به استماع آوازهای خوش، و همچنین در قوت شهوی که میل او به حصول لذت شهوت بود، و قوت غضبی که شوق او در وصول به کمال تغلب باشد، و این قوی از ادراک مرادات خویش مدد می یابند و کامل تر می شوند، و نفس از غلبه امثال این معانی و حصول مدرکات جسمانی ضعیفتر و ناقص تر می شود، از بهر آنکه چندانکه از ممارست لذات و ملابست شهوات دورتر بود رایهای صحیح و معقولات صریح او را ظاهر تر باشد، و حرص و شره او بر معرفت حقایق الهی و میل و انبعاث او به طلب امور شریف و باقی که از امور جسمانی بلندتر بود زیادت باشد، و این دلیلی واضح است برآنکه نفس نه جسم است و نه جسمانی؛ چه هر چیز از جنس خویش قوت گیرد، و از ضد ضعف پذیرد، و نفس از استیلای جسمانیات ضعیف می شود و به اجتناب ازان قوت می یابد.
و وبال جمله در گردن پادشاه ظالم فاسق باشد. خواجه علیه‌السلام ازینجا فرمود «ان شر عبادالله یوم القیامه امام جائر حرق». هزارباره گدایی بر چنین پادشاهی فضیلت دارد زیرا که خواجه علیه‌السلام میفرماید: «ما من راع لایحوط رعیته بنصیحته الا اکبه الله بمنخره فی‌‌النار» و همچنین میفرماید: «ما من امیر عشیره الا یوتی به یوم القیامه مغلوله یده الی عنقه اطلقه الحق او ابقه الجور». هر فرازی را مناسب آن نشیبی بود چنانک هیچ مرتبه‌ای بلندتر و شریفتر از مرتبه پادشاهی نیست چون بوجه خویش بود سودش آنک خواجه علیه‌السلام فرمود «مامن احد افضل منزله من امام ان قال صدق وان حکم عدل و ان استرحم رحم» زیانش هم مناسب آن بود. و صلی الله علی محمد و آله.
مرا ز راز دو عالم، سخن بلندتر است حدیث اهل محبت ز عالم دگر است
آلتین‌داغ همچنین نام کوهی با ارتفاع ۵۸۳۰ متر در نزدیکی انتهای شرقی این کوهستان است که بلندترین نقطه گانسو به‌شمار می‌آید.
در پا استخوان ران بلندترین استخوان بدن قراردارد؛ که در بالا به کمک نیم لگن به تنه وصل می‌شود و در پائین با درشت‌نی مفصل زانو را تشکیل می‌دهد. ساق پا دارای دو استخوان درشت‌نی و نازک‌نی است. قوزک خارجی پا سر نازک‌نی و قوزک داخلی پا سر درشت‌نی است.
بودردا گوید رَضِیَ اللّهُ عَنْهُ که پیغامبر گفت صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خبر نکنم شما را ببهترین اعمال شما و پاکترین آن شما را نزدیک خداوند شما و بلندترین آن در درجات شما و بهتر از آنک بدهید زر و سیم بدرویشان.
بلندترین کوه شبه جزیره ایبریا، ملا حسن، به ارتفاع ۳۴۷۹ متر در این استان است.
در حکایت بیارند که مردی فرا شبلی گفت: یا با بکر چرا همه اللَّه گویی و لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ نگویی؟ شبلی گفت: لا یجری لسانی بکلمة الجحود. کلمت جحود گفتن کار بیخبران است، و فرو بستن دست و بی مروّتی را نشان است. نخواهم که زبان خویش بدان بیالایم. آن مرد گفت: ازین بلندتر خواهم؟ شبلی گفت: اخشی ان اوخذ فی وحشة الجحد، ترسم که به وحشت جحد فرو شوم، و بعزّ اثبات نرسم.
رشته کوه‌های آلپ اروبیایی یا آلپ برگامو در شمال استان برگامو قرار دارد و بلندترین نقطهٔ آن کوه کوکا به ارتفاع ۳٬۰۵۲ متر است. دره‌های وال سریانا و برمبانا در این ناحیه قرار دارد. بخش‌های جنوبی استان عمدتاً از زمین‌های مسطح تشکیل شده‌است و رودهای سریو، برمبو و آدا در جنوب غربی آن جریان دارد.
آن شب مرا بر بامی بنشاندند و خود بر بامی بلندتر رفتند، و مرا بر زمینی خشک بنشاندند و نانی سبز گشته پیش من نهادند و به من بوی اَباهایی که ایشان می‌خوردند می‌رسید؛ و با من به طنز سخن می‌گفتند از بامِ بالا. چون از طعام فارغ شدند، خربزه می‌خوردند و پوست بر سر من می‌انداخت بر وجه طیبت. حال خود و استخفاف ایشان به دل فرو می‌خوردم و می‌گفتم: «بار خدایا، اگر نه آنستی که جامهٔ دوستان تو دارند والا من از ایشان نکشمی.» هرچند که آن طعن ایشان بر من زیادت می‌شد دل من اندر آن خوشتر همی‌گشت، تا به کشیدن آن بار، واقعهٔ من حل شد. و اندر وقت بدانستم که مشایخ رحمهم اللّه جُهّال را از برای چه اندر میان خود راه داده‌اند و بار ایشان از برای چه می‌کشند.
کسی که پایۀ او در جفا بلندترست فزون‌ترست به رتبت مقامش از اغیار
پوشش بدن این نژاد بسیار ضخیم بوده و فقط به رنگ سفید دیده می‌شود.پوشش بدن سگ اشپیتز ژاپنی 2 لایه بوده و از دو بخش پوشش بیرونی و زیرین تشکیل شده است.موهای بدن این نژاد در اطراف سر بلندتر هستند.
کر شوم تا بلندتر گوید هر که او دم زند ز اوصافش