ترور

معنی کلمه ترور در لغت نامه دهخدا

ترور. [ ت ُ ] ( ع مص ) بریده شدن و بریدن چیزی را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). لازم است و متعدی. ( آنندراج ). || دور افتادن از شهر خویش. || بیرون افتادن استخوان. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || ساقط شدن دست. ( منتهی الارب ). || فربه و با گوشت شدن. ( آنندراج ). به همه معانی. رجوع به تر [ ت َ ر ر ] شود.
ترور. [ ت ِ رُ، رْ ] ( فرانسوی ، اِ ) مأخوذ از فرانسه و بمعنی قتل سیاسی بوسیله اسلحه در فارسی متداول شده است. تازیان معاصر اِهراق را بجای ترور بکار برند و این کلمه در فرانسه بمعنی وحشت و خوف آمده و حکومت ترور هم اصول حکومت انقلابی است که پس از سقوط ژیروندنها ( از 31 مه 1793 تا 1794 م. ) در فرانسه مستقر گردید و اعدامهای سیاسی فراوانی را متضمن بود. رجوع به تروریست شود.

معنی کلمه ترور در فرهنگ معین

(تِ رُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - هراس ، هراس افکندن ، ایجاد وحشت کردن . ۲ - کشتن ناگهانی یک فرد بدون آن که فرد مورد نظر فرصتی برای دفاع یا مقابله داشته باشد. ، ~شخصیت با دروغ و جوسازی شخصیت اجتماعی کسی را زیر سوال بردن و وجهة اجتماعی او را مخدوش کردن .

معنی کلمه ترور در فرهنگ عمید

اقدام ازپیش طراحی شده برای کشتن مخالفان و یا ایجاد رعب و وحشت در میان مردم.

معنی کلمه ترور در فرهنگ فارسی

ترس زیاد، بیم، هراس، خوف، وحشت، سیاست، کشتن واز، بین بردن مخالفان وایجادرعب ووحشت میان مردم
ماخوذ از فرانسه و بمعنی قتل سیاسی بوسیل. اسلحه در فارسی متداول است ٠

معنی کلمه ترور در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم سیاسی و روابط بین الملل] ← قتل سیاسی

معنی کلمه ترور در دانشنامه آزاد فارسی

ترور (terror)
اصطلاحی فرانسوی به معنی رعب و وحشت فوق العاده و نیز به وحشت افکندن. نخستین بار در انقلاب فرانسه به دوره ای (۱۷۹۳ـ۱۷۹۴) اطلاق شد که در آن انقلابیون به دستگیری و اعدام مخالفان خود پرداختند و بیش از ۳۰۰هزار نفر را زندانی و ۱۷هزار نفر را با گیوتین اعدام کردند. این دوره را «حکومت ترور یا وحشت» نامیده اند. اصطلاح ترور کم کم در عرف سیاسی به عمل حکومت یا گروه ها و افرادی اطلاق شد که برای حفظ قدرت یا مبارزه با دولت و مرعوب کردن آن دست به آدم کُشی، آدم ربایی و خرابکاری می زدند. در اواخر قرن ۱۹ با قدرت گرفتن آنارشیست های انقلابی، به ویژه در روسیه، ترور فقط به معنای قتل سیاسی به کار رفت و کسانی را که به قتل و کشتن شخصیت های برجسته سیاسی و نظامی می پرداختند «تروریست» نامیدند. اصطلاح ترور و تروریست با همین معنی در دورۀ انقلاب مشروطیت وارد ایران شد و لفظ ترور، ترور کردن و ترور شدن به معنی قتل سیاسی و کشتن غافلگیرانه مصطلح شد و رواج یافت. ترور کردن به این معنی مطابق اصطلاح «فَتْک» در زبان عربی است. فتک به معنی آدم کُشی غافلگیرکننده است و اسم فاعل آن «فاتِک»، کسی که به این عمل مبادرت می کند، دقیقاً معادل تروریست است. پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) آن را تحریم کرده اند. در معروف ترین حدیث متواتر از پیامبر (ص) آمده است: «الایمان قَیَّدَالفتکَ و لایَفتِکُ المؤمن» ایمان فتک را به زنجیر کشیده و مؤمن مرتکب فتک نمی شود. مسلم بن عقیل در واقعه کربلا هنگامی که در خانۀ هانی بن عروه پنهان شده بود، با آن که می توانست به راحتی ابن زیاد را که به عیادت هانی آمده بود به قتل رساند، چنین نکرد و در جواب هانی به همین حدیث نبوی استشهاد کرد. ترور به صورت سازمان یافته در ایران در دورۀ فدائیان اسماعیلی و پیروان حسن صباح شکل گرفت که مخالفان اصلی خود را ترور می کردند و با تهدید و ایجاد رعب و وحشت دیگران را به اطاعت از خود فرا می خواندند. در غرب فرقه اسماعیلی را assassins می نامند که از واژه حشاشین گرفته شده، ظاهراً به این علت که آنان جهت آمادگی برای کارهای خطرناک از مادۀ مخدر حشیش استفاده می کردند. امروزه در زبان انگلیسی «ترورکردن» را assassination می گویند که از همین واژه ساخته شده است. نیز ← تروریسم

معنی کلمه ترور در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تروریسم به عنوان کاربرد زور یا تهدید به زور در داخل یک کشور به منظور ایجاد ترس و وحشت در جامعه، تضعیف و حتی سرنگونی نهادهای موجود و ایجاد تغییرات سیاسی تعریف شده است.
وقوع قتل پی در پی در پاییز ۱۳۷۷ ایران، که به قتل های زنجیره ای معروف شد، مساله ترور اسلامی؟! یا انسانی؟! بودن آن را به یک بحث جنجال برانگیز داخلی تبدیل کرد. عملیات تروریستی تابستان ۱۳۸۰ آمریکا نیز، ترور را در صحنه جهانی، بر سر زبانها انداخت. این عملیات در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۲ مصادف با ۲۰ شهریور ۱۳۸۰ انجام شد. هم در حادثه قتل های زنجیره ای ایران، و هم، در عملیات تروریستی آمریکا، عده ای کوشیدند این دو اقدام را به اسلام و مسلمانان رادیکال؟! و بنیادگرا؟! نسبت دهند. بنابراین، مقاله حاضر می کوشد، به این سؤالات پاسخ دهد: آیا اسلام با ترور موافق است یا خیر؟ آیا مسلمانان اجازه دارند با استناد به سیره معصومین، دست به ترور بزنند؟ و سرانجام ترور چه نسبتی با مجازات اسلامی دارد؟این مقاله در پاسخ به سؤالات فوق، نخست ترور را در فرهنگ علوم سیاسی تعریف و مؤلفه های آن را تعیین می کند. آنگاه به جستجوی معادل کلمه ترور در ادبیات قدیم و جدید عرب می پردازد. سپس به آیات و روایاتی که ترور را رد می کند، اشاره دارد، و تفاوت مجازات اسلامی با ترور را در قرآن، سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) نشان می دهد، و تفاوت این دو را با ذکر نمونه هایی از نفی ترور در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی توضیح می دهد، و سرانجام، مقاله با استخراج منطقی نکاتی از مطالب مطرح شده به پایان می رسد.
تعریف ترور
در فرهنگ و عرف سیاسی، تعاریف مختلفی از ترور و تروریست (terrorist) و تروریسم (terrorism) ارائه شده که در عین تنوع، بسیار به هم شبیه اند. در عوض، معنای ترور در اسلام چندان از پراکندگی برخوردار نیست، و اغلب در یک گستره و فضای محدود به کار رفته است. به همین جهت، قبل از ورود به بحث، تشریح مفهوم ترور در فرهنگ علوم سیاسی که بیشتر متاثر از فرهنگ غرب است و نیز توضیح ترور در فرهنگ اسلامی اجتناب ناپذیر است.
← ترور در فرهنگ علوم سیاسی
بنابراین، شاخصه های ترور بر پایه بیشتر تعاریف و معانی فوق عبارتند از:۱ - هر اقدامی که ایجاد ترس، وحشت، هراس، خوف و رعب در میان مردم یا مخالفان بیانجامد، و این اقدام، خشونت آمیز، زورمدارانه، غیرقانونی و هراس انگیز باشد.۲ - این اقدام با هدف برانداختن حکومت، یا به منظور در دست گرفتن امور، یا به جهت ضعیف کردن حاکمیت و دستگاه رهبری و یا با هدف تاثیر بر رفتار مخالفان صورت می گیرد.۳ - اقدام مذکور توام با قتل پنهانی، ناگهانی و غافلگیرانه است و آن نیز، با خدعه و فریب، مکر و حیله همراه و همگام است.به طور خلاصه می توان گفت: ترور در لغت به معنای ترس، هراس، خوف و وحشت است و در اصطلاح سیاسی به معنای کشتن و از بین بردن مخالفان و ایجاد رعب و وحشت میان مردم می باشد. تروریست به عامل ترور، آدم کشی، و به طور کلی به کسی اطلاق می گردد که برای رسیدن به هدف خود، کسی را غافلگیرانه بکشد و یا ایجاد وحشت و هراس نماید.تروریسم روش کسانی است که آدم کشی و تهدید مردم و ایجاد خوف و وحشت را به هر طریقی که باشد برای رسیدن به هدفهای خود لازم و درست می دانند. در نتیجه، علاوه بر شیوه و روش اقدام، انگیزه افراد یا گروه ها در انجام عمل، ملاک تروریستی بودن یا تروریستی نبودن عمل را مشخص می کند؛ یعنی اگر فرد یا گروهی با هدف سرقت یا کسب منفعت اقتصادی اقدام به آدم کشی نمایند، به این عمل، عمل تروریستی اطلاق نمی گردد؛ چرا که می بایست انگیزه فرد یا گروهی که دست به آدم کشی یا ایجاد رعب و وحشت می زنند، سیاسی باشد. به عنوان مثال، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، برخی از گروه های سیاسی، با قتل، آدم کشی و ایجاد رعب و وحشت، قصد ساقط نمودن انقلاب اسلامی و به دست گرفتن امور را داشتند؛ یعنی برای وصول به اهداف سیاسی، اقدام به قتل و خون ریزی می کردند، از این رو اقدام آنها دقیقا یک اقدام تروریستی بود.علاوه بر افراد یا گروه های سیاسی که ممکن است برای وصول به اهداف سیاسی اقدام به عملیات تروریستی نمایند، گاهی اوقات دولتها در داخل مرزهای جغرافیایی و حتی در ورای مرزهای جغرافیایی خود دست به ترور می زنند و برای دست یابی به اهداف سیاسی، مخالفین خود را با عملیات تروریستی به قتل می رسانند، به این گونه اعمال «تروریسم دولتی» اطلاق می گردد. به عنوان نمونه می توان از عملیات سازمان C. I. A ایالات متحده آمریکا نام برد که بر اساس آنچه توسط اعضای سازمان تحت عنوان خاطرات منتشر شده و یا اطلاعاتی که سازمان راسا به چاپ رسانده، در پنجاه سال اخیر این سازمان دهها عملیات تروریستی را در ورای مرزهای جغرافیایی خود از آمریکای لاتین گرفته تا آفریقا، آسیا، خاورمیانه و خاور دور انجام داده است. مانند کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ایران.البته همان طوری که یورگن هابر مارس گفته است: «تروریسم به رغم بیان و زبان مذهبی آن، پدیده ای مدرن (غیر مذهبی) است.»
...
[ویکی فقه] ترور (قرآن). ترور یا اعدام انقلابی نوعی قتل عمدی شخصی مهم می باشد که با هدف کیفر و یا با اهداف سیاسی انجام می گیرد. فرد کشته شده دارای مقام یا شهرت یا علایق سیاسی است و یا به دلیل اهانت به یک مرام عقیدتی مانند یک مذهب مورد سو قصد قرار می گیرد.
(ت ر) هراس، هراس افکندن، ایجاد وحشت کردن. کشتن ناگهانی یک فرد بدون آن که فرد مورد نظر فرصتی برای دفاع یا مقابله داشته باشد؛
تعریف اصطلاحی ترور
عمل تهدیدآمیز و ناگهانی از پیش برنامه ریزی شده که به قصد کشتن فرد یا افرادی معمولا سرشناس یا برای ایجاد رعب و وحشت در دیگران صورت می گیرد ترور نامیده می شود و ترور شخصیت یعنی با دروغ سازی و تبلیغات منفی شخصیت اجتماعی کسی را مخدوش کردن و وجهه عمومی او را از بین بردن.
ترور شخصیت
شخصیت با دروغ و جوسازی شخصیت اجتماعی کسی را زیر سؤال بردن و وجهه اجتماعی او را مخدوش کردن.
واژه شناسی ترور
...

معنی کلمه ترور در ویکی واژه

هراس، هراس افکندن، ایجاد وحشت کردن.
کشتن ناگهانی یک فرد بدون آن که فرد مورد نظر فرصتی برای دفاع یا مقابله داشته باشد. ؛ ~شخصیت با دروغ و جوسازی شخصیت اجتماعی کسی را زیر سوال بردن و وجهة اجتماعی او را مخدوش کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه ترور

بعد از سرنگونی پورفیریو دیاس این ارتش که در آغاز با مادرو همکاری می‌کرد بر ضد او قیام کرد، چون مادرو نتوانسته بود خواسته‌های قیام جنوب که بیشتر پیرامون مالکیت زمین بود برآورده کنند. جنگ این ارتش تا زمان ونوستیانو کارآنسا ادامه داشت و با ترور ساپاتا در سال ۱۹۱۹ میلادی به دست ارتش کارآنسا، کم‌کم از هم پاشید.
برای دستیابی به این هدف، کار برنامه آگاهی کامل از اطلاعات، ساخت سامانه اطلاعات ضدتروریستی بود که:
آصف علی زرداری (زاده ۲۶ ژوئیه ۱۹۵۵) سیاستمدار پاکستانی و همسر بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر فقید پاکستان است. وی پس از ترور بوتو معاونت رهبری حزب مردم پاکستان را بر عهده گرفت. در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ برای بار اول و در تاریخ ۱٠ مارس ۲٠۲۴ برای دومین بار با رأی اکثریت نمایندگان مجلس سنا رئیس‌جمهور پاکستان شد.[۱]
ای خواجه ترورگر، اگر اهل غیرتی در خاک خود پدید کن این معجزات را
گیاه‌شناس دکتر الک هالند، پس از مرگش در نتیجهٔ یک اتفاق وحشتناک و ناگهانی در باتلاق، تبدیل به نماد این آفریدهٔ سبز گشت. موجود باتلاقی با توانایی کنترل تمامی اشکال زندگی گیاهی، از قدرت خود برای محافظت از انسان‌ها، دنیای گیاهان و به‌طور کلی محیط‌زیست در برابر تهدیدهای مختلف فراطبیعی و تروریستی استفاده می‌کند.
در کام ما حدیث تروریست روز و شب ملح اجاج ساخته عذب فرات را
در پارک مرکزی نیویورک جمعی از مردم دست به خودکشی دسته‌جمعی می‌زنند. در ابتدا این احتمال می‌رود که ویروسی توسط تروریست‌ها در شهر پخش شده‌است. در این بین، یک معلم به نام الیوت مور سعی دارد که از این واقعه فرار کند.
زان پیشتر که در شط رنج افتی ای ترور بزدا ز سینه نقشه این شاهمات را
اریک هولدر وزیر دادگستری ایالات متحده فاش کرد مأموران آمریکایی توانسته‌اند ترور سفیر عربستان در آمریکا را که توسط عوامل حکومت ایران برنامه‌ریزی شده بود خنثی کنند. یک شهروند آمریکایی ۵۶ ساله به نام منصور ارباب‌سیر و غلام شکوری عضو سپاه پاسداران متهمان اصلی این برنامهٔ ترور هستند.
خصم ترور و دشمن دیموکراسی ایم در گوشمان مخوانید این ترهات را
نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل پس از ترور محسن فخری‌زاده مقام وزارت دفاع ایران در پیام ویدیویی گفت: «طی هفتهٔ اخیر کارهایی انجام دادم که نمی‌خواهم شما را از همه آن‌ها مطلع کنم. این برای شماست، شهروندان اسرائیل، برای کشورمان، این هفته دستاوردها بود، و بیشتر هم خواهد شد».
ایران به خاک خود نپذیرد ترور را آتش ز خویش دور کند کربنات را
بعد از اینکه وی از نظر دادگاه دیوانه تشخیص داده نشد به ۲۱ سال زندان انفرادی محکوم گردید. با این حال، اگر بعد از اتمام زمان مذکور همچنان خطرناک تشخیص داده شود، مدت زمان زندان افزایش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۸ فیلم سینمایی ۲۲ ژوئیه بر اساس این اتفاق تروریستی ساخته شد.