بهادری

معنی کلمه بهادری در لغت نامه دهخدا

بهادری. [ ب َ دُ ] ( حامص ) شجاعت و دلیری. ( ناظم الاطباء ). || جرأت و جسارت. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه بهادری در فرهنگ عمید

۱. دلیری، دلاوری.
۲. پهلوانی.

معنی کلمه بهادری در فرهنگ فارسی

۱ - شجاعت دلیری . ۲ - جرا ت جسارت.

جملاتی از کاربرد کلمه بهادری

بهادری ‌که ز تف شرار شمشیری بود مزاج معاند همعشه در تب و تاب
بنای حرم در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده‌است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی‌کاری‌های زیبایی است.∗ در سال‌های ۴۰–۱۳۳۹ خورشیدی و در پی مرمت و نوسازی ساختمان گنبد، طراحی کاشی‌کاری آن توسط استاد عیسی بهادری صورت گرفته و به اجرا درآمد.
آهوی چرخ رام او شیر فلک به دام او ملک فلک به‌کام او بر ملکش بهادری
باچان نخستین بازیگر هندی است که در موزه لندن جایی برای خود دارد. وی در نظرسنجی سال ۱۹۹۹ ملقب به «بازیگر هزاره» شد. او به «پدر سینمای هند» نیز مشهور است. او تا به حال دوازده بار جایزه فیلم فیر، جایزه اصلی فیلم‌های هندی، را از آن خود کرده است. باچان (از ۱۹۶۹) در طول پنج دهه، در ۲۳۴ فیلم هندی و ۳۱ مجموعه تلویزیونی و ۴ مستند بازی کرده و۱۶ بار تهیه کنندگی نموده است. پدرش یک شاعر معروف هندی بود. همسر او جایابهادری و پسر او آبیشک باچان هست.
دکتر بهادری موفق شد که پزشکان متخصص خوبی را از تهران و جاهای دیگر جذب کار در بیمارستان نماید.
اکبر بهادری (علی اکبر بهادری) (زاده حوالی سال ۱۳۰۰ شمسی اراک (کمیجان) - درگذشته ۱۳۵۸ تهران)، فرزند عیسی‌خان بهادری طراح، نگارگر، نقاش، منیاتوریست و سرپرست هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، پزشک و پایه‌گذار بیمارستان قدس اراک و نماینده مجلس شورای ملی از اراک بود که در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ توسط دادگاه انقلاب اسلامی در تهران اعدام شد. نام دکتر اکبر بهادری یکی از ۴۳۸ نفریست که اعدامشان در گزارش اسفند ۱۳۵۸ سازمان عفو بین‌الملل اعلام شد. دراین گزارش، سازمان عفو بین‌الملل، بر مبنای گزارشهای رسانه‌های ایرانی وخارجی و خبرگزاری رسمی پارس، فهرستی از متهمانی که در دادگاه‌های انقلاب، از زمان تأسیس تا مرداد ۱۳۵۸، محکوم شدند تهیه و منتشر کرد.
بیمارستان قدس اولین بیمارستان خصوصی اراک است. بیمارستان قدس را محمدرضا شاه در سفری در شهریور ۱۳۵۱ به دعوت دکتر علی اکبر بهادری، رسماً افتتاح کرد.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در اواخر سال ۱۴۰۱ گفت: دولت مصوب کرد تا لایحه‌ای برای مجلس شورای اسلامی ارسال شود که مطابق آن تعطیلات پایان هفته برای تمام شهرستان‌های کشور مشابه تهران به دو روز افزایش پیدا کند، ان‌شاءلله خبر خوشی باشد برای همکاران و خانواده‌های عزیز در شهرستان‌های کشور تا بتوانند از پایان هفته استفاده مناسبی برای سفرهای تفریحی و رسیدگی به سایر امور خانوادگی خود داشته باشند.
«روز دوشنبه بیست و دوم فروردین این لشکر از تبریز روانه می‌گردیدند و چون تبریزیان یفرم خان و سردار بهادری را بس ارجمند می‌داشتند و ایشان نیز جایگاه این شهر را نیک می‌شناختند چنین نهادند که هنگام راه افتادن با مردم شهر بدرود گویی کنند و شهریان بنوازش ایشان را راه اندازند. لشگریان با سرداران به میدان مشق درآمدند و شهریان در آنجا انبوه شدند. والی و نمایندگان انجمن و سردستگان نیز همگی درآمدند. نخست نمایشی از سوی لشکر داده شد و سپس سخنانی از این سو رانده گردید و بارون استپانیان پیکره‌ای برداشت؛ و چون این کارها انجام یافت دسته‌های لشکر با آوازهای بلند در میان هلهله‌های شادی راه افتادند. مردم تا بیرون شهر بدرقه کردند و یک روز تاریخی پر ارجی بود.»
«۸۸»، نام دومین آلبوم بنیامین بهادری است.
شیبک‌خان در زمینه مذهب تسنن تعصب وافر داشت و با شیعه صفوی به سختی دشمن بود و به شاه اسماعیل به چشم دشمن می‌نگریست و او را در نامه‌ها تحقیر می‌کرد. شاه اسماعیل در سال ۸۸۹ خ (۹۱۶ ق) با لشکر ۱۷ هزارنفری قزلباشان به خراسان تاخت و شیبک‌خان از بیم او به قلعهٔ مرو پناه برد و محاصره شد. شاه اسماعیل عاقبت او را با حیله از قلعه بیرون کشید و به جنگ وادار ساخت. در نبرد مرو که در نزدیک قریه محمودآباد در سه فرسنگی مرو میان دو حریف درگرفت، پس از کشتاری هولناک ازبکان را شکست داد. شیبک‌ خان به‌وسیله سرداری با شهرت بهادری به نام عزیزاقا بزچلویی (کمیجانی) کشته شد. شیبک خان و ۵۰۰ نفر از همراهانش در چهاردیواری محصور شدند و خان در زیر سم اسبان لشکر خود پایمال گردید.
دو روز جنگ بود و دو سال رجعت است این بد من آنچه دیدم از ایشان بهادری!
در شهریور ۱۳۹۴ شایعه شد که او با بنیامین بهادری ازدواج کرده‌است؛ که چندی بعد توسط وی تکذیب شد. در ابتدا قرار بوده افشاری در سریال دلنوازان در نقش «یلدا» ایفای نقش کند اما به گفته خودش دو روز مانده به فیلمبرداری قراردادش را فسخ می‌کند. بهاره افشاری که از سال بعد از اکران فیلم پایان‌نامه به مدت سه سال در سینما ممنوع‌الکار شده بود، در برنامهٔ دید در شب در این مورد گفت: