دین دار

معنی کلمه دین دار در لغت نامه دهخدا

دیندار. ( نف مرکب ) دارنده دین. صاحب دین و ملة. ( از آنندراج ). متدین. گرویده :
سغد، ناحیتی است... با مردمان نرم دیندار. ( حدود العالم ).
که سالی خراجی نخواهد ز پیش
ز دیندار بیدار و از مرد کیش.فردوسی.چنین بود رسم نیاکان تو
سر افراز و دیندار پاکان تو.فردوسی.سخن از مردم دیندار شنو و آن را
که ندارد دین منگر سوی دینارش.ناصرخسرو.مانده ست چو من درین زمین حیران
هر زاهد و عابدی و دینداری.ناصرخسرو.و این ولایت را بکسی دیندار سپارم و من باز گردم. ( اسکندرنامه نسخه سعید نفیسی ). و این پیروز مردی دیندار پارسا بود. ( فارسنامه ابن البلخی ص 83 ).
شاکر لطف رحمتش دیندار
شاکی قهر غیرتش کفار.سنایی.دین دیندارن بماند مال دنیادار نه
مرد را پس دین به از دنیا و مما یجمعون.سنایی.یا دینداری بود که از عذاب بترسد یا کریمی که از عار اندیشد. ( کلیله و دمنه ).
بیرون ز یک پدر تو نغوشاک زاده ای
من تا به سی پدر همه دیندار و دین ورم.سوزنی.بده انصاف خود که دینداران
جز بر انصاف تکیه گه نکنند.خاقانی.بی قاضی دیندار بسیاربلکه بیشتر خرابی و فساد از ایشان است. ( مجالس سعدی ص 26 ).
دیندار. ( اِخ ) نام قدیمی شهر شاپور. این نام در مآخذ قدیم و جدید به اختلاف «دین دلاء»، «دیندار»، «دنبلا» ضبط شده است بدین شرح : بشاور از اقلیم سیم است طولش از جزایر خالدات «فویه » و عرض از خط استوا «ک » طهمورث دیوبند ساخت و دین دلا خواند. ( نزهةالقلوب ص 151 ). و بناء این شهر [ شاپور ] بروزگاران قدیم طهمورث کرده بوده بوقتی که در پارس جز اصطخر هیچ شهری نبود و نام آن در وقت دین دلا بود. ( فارسنامه ابن البلخی صص 63-142 ). لسترنج گوید: کوره شاپور خره که معرب آن سابور خره است کوچکترین کوره های ایالت فارس بود... و اصل این اسم بشاپور است... و قلعة آن «دنبلا» نامیده میشد. حمداﷲ مستوفی گوید طهمورث دیوبند ساخت و دین دار خواند. اسکندر رومی بوقت فتح فارس آن را بکلی خراب گردانید. ( سرزمینهای خلافت شرقی متن انگلیسی صص 262-263 و ترجمه فارسی سرزمینهای خلافت شرقی ص 283-284 و ترجمه عربی بلدان الخلافة الشرقیة ص 299 ). و نیز در دائره المعارف اسلامی ( ترجمه عربی ) ذیل شاپور بنقل از ابن البلخی «دین دلا»، آمده است و نیز دائرة المعارف اسلامی فرانسه دین دلا ( ذیل شاپور ).

معنی کلمه دین دار در فرهنگ معین

(ص فا. ) ۱ - کسی که دارای دین و آیینی باشد، متدین . ۲ - متدین به دین اسلام . ۳ - متقی ، با تقوی .

معنی کلمه دین دار در فرهنگ عمید

۱. دارای دین و آیین.
۲. کسی که به قوانین و قواعد دین و مذهب عمل کند، متدّین.

معنی کلمه دین دار در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - کسی که دارای دین و آیینی باشد متدین . ۲ - متدین بدین اسلام . ۳ - متقی با تقوی .

معنی کلمه دین دار در فرهنگ اسم ها

اسم: دین دار (پسر) (فارسی، عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: din dār) (فارسی: ديندار) (انگلیسی: din dar)
معنی: کسی که دارای دین و آیینی باشد، متدین، متدین بدین اسلام، متقی، با تقوی، آن که به مبانی دینی اعتقاد دارد و به دستورهای آن عمل می کند

معنی کلمه دین دار در ویکی واژه

کسی که دارای دین و آیینی باشد، متدین.
متدین به دین اسلام.
متقی، با تقوی.

جملاتی از کاربرد کلمه دین دار

کسی که نقش رخ و زلف تست در دل او موحدیست که در سینه کفر و دین دارد
چنان گریزان از نان خود اگر یابند که از حرام گریزند، مردم دین دار
جود دنیا و بخل دین دارد بر دو گیتی شرف بدین دارد
کدام صبر و چه طاقت چه دین و دل وحشی ازو نه صبر و نه طاقت نه دل نه دین دارم
همه صاحب نظران بر سر راهت جمعند خیز و بخرام اگر قصد دل و دین داری
مَلِک را ز دین دار نبود گزیر به خاصان و عامان بشیر و نذیر
محافظت از اعصاب : مطالعات نشان می دهد که اسپرمیدین دارای خواص محافظت کننده عصبی است. ممکن است به حفظ عملکردهای شناختی کمک کند و با کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن مرتبط است.
شرعست و دین دارالشفا اینجا طبیبان انبیا علم و عمل در وی دوا، این عقل و جان بیمارها
پس از استقرار مجاهدین در آلبانی، آمریکا ۲۵ میلیون دلار به دولت آلبانی پرداخت کرد. برای دولت ترامپ، سازمان مجاهدین دارایی ارزشمندی برای بالا بردن تنش و درگیری بین ایران و عربستان است. هرچند پس از قتل جمال خاشقچی موضع عربستان و حامیانش تضعیف شد.
این دین دارای پیشگوی و غیبگوی و سحر و جادوی ویژهٔ خود بود اما از نظر ورزش‌های مربوط به حالت خلسه بدون تردید جای چندانی نداشت. تحریکات غیرعادی و پرواز روان که انسان چندان با رغبت دست از آن‌ها نمی‌کشد، در یک هستی ساده جستجو می‌شد.
نه دین داری، نه آئین داری نه آیین داری ای چرخ
بی‌گمان فردوسی در شاهنامه از آیین زروانی بهره برده‌است. زُروان در شاهنامه جایگاه ویژه‌ای دارد. فردوسی به‌خوبی رویاروییِ زادگانِ زروان، هُرمَزد و اهریمن را نشان می‌دهد و این رویارویی در جای‌جای شاهنامه و به چهره‌های گونه‌گون رخ می‌نماید. داستان زروان و شاهنامه هردو روایتگرِ کوشش‌های ملتی است که برای پاسداری از خویش در برابر دشمنان ایستادگی کرده‌است؛ و فردوسی این اندیشه را در داستان‌های جنگ‌های ایران و توران و پهلوانان و دیوسیرتان نمود داده‌است. در اسطورهٔ زروان، هرمزد موردِ یورشِ همزادِ خویش، اهریمن قرار می‌گیرد و در شاهنامه نیز از کهن‌ترین دشمنِ ایرانیان، دیو یاد شده‌است. در داستان‌های کیومَرث، سیامک، تَهمورِث، هوشنگ و جمشید، دیوان نقشی بنیادین دارند.
از طرفی پنج پر ستاره اشاره به پنج ستون دین دارد ظاهراً از نظر نمادشناسان ترکیب هلال و ستاره نماد بهشت نیز محسوب می‌شود در پرچم لیبی، پس از تشکیل دولت لیبی در ۱۳۳۰ ش/ ۱۹۵۱، هلال ــ که نماد آغاز ماه قمری در میان مسلمانان است ــ به داستان هجرت پیامبر اسلام و تعلیم اصول و اخلاق او اشاره دارد و ستاره نشان امید به خداوند و هدف متعالی است
«مردم دنیا به دو بخش تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که مغز دارند و دین ندارند، و آن‌هایی که دین دارند و مغز ندارند.»
از آنجایی که ئی‌یوآبزرور یک رسانه آنلاین است، به استثنای نسخه‌های فصلنامه آن، فالوورهای رو به رشدی در رسانه‌های اجتماعی شامل توییتر، فیس‌بوک و لینکدین دارد که در سال ۲۰۱۹ به ۳۳۰۰۰۰ فالوور رسید.
سالک اندیشه نه از کفر و نه ازدین دارد وادی عشق به هر گام صد آیین دارد
تو اصل ذاتی و موجود هستی گهی دین داری و گه بت پرستی
ایران معتقد است که حاکمیت آن بر ابوموسی به‌طور دائم و قطعی اعاده شده و بحثی در این مورد وجود ندارد. ایران اعلام کرده که تنها برای رفع «سوءتفاهم» حاضر به مذاکره است. از نظر ایران تفاهم‌نامه با شارجه تنها نشانه حسن نیت ایران نسبت به اقلیت شارجه‌ای ابوموسی است. سیاست ایران در طول دهه‌های اخیر افزایش تدریجی حضور در ابوموسی بوده است؛ به همین دلیل، ایران به ایجاد تأسیسات اداری، نظامی، خدماتی، اقتصادی و آموزشی گسترده جزیره پرداخته است. بیشتر این تأسیسات که در طول دهه ۸۰ شمسی ایجاد شده‌اند، اهداف سیاسی داشته و جنبه نمادین دارند. ایران همچنین به ساخت منازل سازمانی در ابوموسی ادامه داده است.
هر که مهرش یافت او دین دار شد در هدایت همره عطّار شد
تغییرات فیزیولوژیکی فراوانی هنگام پروازهای فضایی دیده شده‌اند؛ که بسیاری از تغییرات می‌توانند روی فعالیت‌های جنسی اثر بگذارند. این تأثیرات نتیجه عواملی مانند تغییرات گرانشی، تابش‌های فضایی، صدا، ارتعاش، انزوا، بهم ریختن چرخه‌های بدن، استرس یا ترکیبی از این عوامل هستند.بررسی چگونگی تأثیر محیط فضا بر مراحل حیاتی تولید مثل و رشد پستانداران و همچنین رویدادهای مربوط به لقاح، جنین زایی، بارداری، تولد، بلوغ پس از زایمان و نیز مراقبت والدین دارای اهمیت بسیار بالایی است.