درمیان

درمیان

معنی کلمه درمیان در لغت نامه دهخدا

درمیان. [ دَ ] ( اِخ ) نام یکی از بخشهای پنجگانه تابع شهرستان بیرجند است. حدود بخش : از طرف شمال و باختر به بخش قاین ، از جنوب به بخش حومه از، خاور و جنوب شرقی به بخش خوسف. این بخش را بطور کلی میتوان بخش کوهستانی نامید که یک رشته ارتفاعات مانند کمربندی از شمال باختری بیرجند شروع گردیده پس از دور زدن از شمال بطرف شمال خاوری خاتمه پیدا میکند. فقط یک سوم مساحت این بخش را جلگه های صاف و هموار که عرض آن از 12 هزار گز تجاوز نمیکند تشکیل میدهد. ارتفاعات واقع در این بخش موازی با راه عمومی زاهدان و خط مرزی افغانستان میباشد. کمتر دیده شده که امراض واگیر بین اهالی این بخش بروز نماید. در بعضی نقاط مانند سربیشه در مواقع زمستان و بهار بقدری هوا سرد میشود که عبور و مرور بین دهات مدتی متوقف میگردد. آب در تمام نقاط این بخش شیرین و گوارا است و بیشتر بر اثر باران و ذوب برفهای زمستانی تولید میشود. در اغلب ارتفاعات این بخش آبهای معدنی یافت میشود مانند آب ترش ، گژیمرغ ، آب گرم ابراهیم آباد، آب معدنی گلگرگ و سیاه دره و غیره. بخش درمیان از سه دهستان بنام مؤمن آباد، شاخنات ، طبس مسینا که شامل 291 آبادی است تشکیل شده و مجموع نفوس آن 64442 تن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
درمیان.[ دَ ] ( اِخ ) قصبه مرکزی بخش درمیان شهرستان بیرجند است. طول جغرافیائی آن 52 درجه و 57 دقیقه و عرض جغرافیائی 32 درجه و 43 دقیقه است. این قصبه در 100 هزارگزی جنوب شهر بیرجند واقع و هوای آن معتدل و آب آن از قنات است. در حدود 15 باب دکاکین مختلف دارد و ادارات دولتی ، بخشداری ، ژاندارمری ، نمایندگی آمار، ثبت ازدواج و طلاق ، دارائی ، پست و تلگراف و دبستان در این ده واقع است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
درمیان. [ دَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان برخوار بخش حومه شهرستان اصفهان واقع در 28 هزارگزی شمال خاوری اصفهان و 4 هزارگزی راه فرعی حبیب آباد به اصفهان ، با 191 تن سکنه. آب آن از قنات و راه آن فرعی است. قلعه ای قدیمی دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).، در میان. [ دَ ] ( ق مرکب ، حرف اضافه مرکب ) ( از: در + میان ) مابین و وسط. ( آنندراج ). میان. ( ناظم الاطباء ). خلال. ( منتهی الارب ). و رجوع به میان شود :
از مجره و زمی و آسمان
تو بکنار وغم تو در میان.نظامی.طره و بادصبا بر سر رویت دارند

معنی کلمه درمیان در فرهنگ فارسی

وسطی میان میانجی
۱ - یکی از بخشهای پنجگانه تابع شهرستان بیرجند.بخشی است کوهستانی دارای آب و هوای معتدل مجموع جمعیت این بخش ۶۴۴۴۲ تن است. ۲ - مرکز بخش مذکور در ۱٠٠ کیلومتری شهر بیرجند.محصول عمده : غلات شلغم چغندر و لبنیات بحد وفور شغل : کشاورزی و گله داری قالیچه کرباس و شال بافی است .
نام یکی از بخشهای پنجگانه تابع شهرستان بیرجند است حدود بخش : از طرف شمال و باختر به بخش قاین از جنوب به بخش حومه از خاور و جنوب شرقی به بخش خوسف این بخش را بطور کلی میتوان بخش کوهستانی نامید که یک رشته ارتفاعات مانند کمر بندی از شمال باختری بیرجند شروع گردیده پس از دور زدن از شمال بطرف خاوری خاتمه پیدا میکند فقط یک سوم مساحت این بخش را جلگه های صاف و هموار که عرض آناز ۱۲ هزار گز تجاوز نمیکند تشکیل میدهد

معنی کلمه درمیان در دانشنامه عمومی

روستای درمیان، روستایی در دهستان درمیان بخش مرکزی شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱٬۶۵۷ نفر ( در ۴۴۲ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه درمیان در ویکی واژه

tra

جملاتی از کاربرد کلمه درمیان

چنان که چشم غزالان محیط مجنون شد چنان گرفته مرا درمیان قبیله داغ
با توجه با اینکه شدت بادهای ۱۲۰ روزه در مناطق محتلف خراسان جنوبی نیز یکسان نیست  و از طرفی نیاز به نیروی باد برای تولید آرد از غلات تابع نیازهای جامعه هدف و یا تولید غلات در محل است، اکنون از نظر تعداد شهرستان درمیان بیشترین تعداد آسباد را در سطح شهرستان‌های ایران دارد و پس از آن نهبندان در رده دوم قرار دارد.
گفتار درمیان صواب و خطا بود از خامشان خطا نشنیده است هیچ کس
نازم به حسن و عشق که از جام اتحاد مستند و درمیانه حیا کم نمی شود
این مجموعه شامل چهار قسمت اصلی شامل آنچارتد: اقبال دریک، آنچارتد ۲: درمیان دزدان، آنچارتد ۳: فریب دریک بر روی کنسول پلی‌استیشن ۳ و شماره چهارم آن با نام آنچارتد ۴: عاقبت یک دزد در ۱۰ مه ۲۰۱۶، همراه با نسخه فرعی آنچارتد: میراث گمشده برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر شد و همچنین دو نسخه فرعی دیگر به نام‌های آنچارتد: ژرفای طلایی و آنچارتد: نبرد برای ثروت بر روی کنسول بازی دستی پلی‌استیشن ویتا منتشر شده‌است.
اسکندر روستایی در دهستان درمیان بخش مرکزی شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۱۷۰ نفر (در ۴۸ خانوار) بوده است.
کام جانم درمیان آب و آتش حاضر است هر که با همت برآید بینوا هرگز نشد
آبگرم روستایی در دهستان گزیک بخش گزیک شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۴۳۴ نفر (در ۱۱۶ خانوار) بوده‌است.
در سرین ودرمیانش لغزدم پای نظر زآنکه او را راه درکوه وکمر افتاده است
ترا که غم نگرفته است درمیان صائب ز مهربانی یاران غمگسار چه حظ؟
اسدیه روستایی در دهستان میاندشت بخش مرکزی شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۲۶ نفر (در ۸ خانوار) بوده‌است.
اسفیچ روستایی در دهستان فخررود بخش قهستان شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۳۱۹ نفر (در ۱۰۰ خانوار) بوده است.
تو او گشتی و او تو شد بی شکی نبینی دویی درمیان جز یکی
آرامگاه سلطان ابراهیم رضا مربوط به دوره تیموریان تا دوره قاجار است و در شهرستان درمیان، روستای نصرالدین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آسبادهای طبس مسینایا آسیاب بادی طبس مسینا مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان درمیان، شهر طبس مسینا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۶۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
درمیان حق وباطل چه کند آنکه جاهل به حد مرفق شد
مژه ها را ز دل که خون گشته ست درمیان ماجرایی افتاده ست
اره فورگ روستایی در دهستان درمیان بخش مرکزی شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۱۶۱ نفر (در ۳۹ خانوار) بوده است.
درمیان عاشقان شیداتر از مجنون شدی گر بدیدی همچو من ناگاه لیلی روی تو
روستای اسفزار در فاصله ۴۸ کیلومتری شرقی شهر بیرجند در مسیر جاده چاج به شهرستان درمیان قرار دارد. اهالی این روستاها از نظر مذهب، معیشت، شیوه زندگی و اوضاع اجتماعی با یکدیگر وجه اشتراک زیادی دارند.