دائمی

معنی کلمه دائمی در لغت نامه دهخدا

دائمی. [ ءِ می ی ] ( ص نسبی ) منسوب به دائم. پیوسته. مدام.
- عقد دائمی ؛ مقابل عقد منقطع : بعقد دائمی و نکاح همیشگی درآوردم موکله خود را بموکل شما...
- غیردائمی ؛ منقطع. ناپایدار که پیوسته نباشد. مقابل دائمی.
دائمی. [ ءِ می ی ] ( اِخ )مولانا دائمی از استرآباد است و این مطلع از اوست :
آن پری را که زگلبرگ قبا در بر اوست
هر طرف بند قبا نیست که بال و پر اوست.( ترجمه مجالس النفائس ص 86 ).

معنی کلمه دائمی در فرهنگ عمید

پیوسته، همیشگی.

معنی کلمه دائمی در فرهنگ فارسی

مولانا دائمی از استراباد است

معنی کلمه دائمی در ویکی واژه

definitivo
permanente

جملاتی از کاربرد کلمه دائمی

سجده‌ای هر گام، خواهد خاک راهش دائمی کاش از ما سر به جای نقش پا ماند به جا
در ۲۶ اوت ۲۰۲۳، آزمون به صورت قرضی برای فصل ۲۴–۲۰۲۳ به باشگاه رم در سری آ پیوست. رم همچنین با گزینه‌ای برای خرید دائمی او از بایرلورکوزن به توافق رسید. آزمون تبدیل به سومین بازیکن آسیایی رم و اولین بازیکن ایرانی شد که برای این باشگاه بازی می‌کند. او اولین گل خود را برای رم در ۵ نوامبر ۲۰۲۳ مقابل لچه به ثمر رساند.
و مخفی نماند که یک سبب محبت اولاد نیز راجع به این قسم است یعنی: به جهت محبت بقای خود است، زیرا می بینیم که آدمی فرزند خود را دوست دارد و به جهت او متحمل مشقتهای بی حد می شود، اگر چه نفعی و لذتی از آن فرزند به او نرسد و این به جهت آن است که هر کسی فرزند را خلیفه و جانشین خود در وجود می داند و چنین می داند که بقای فرزند، نوع بقایی است از برای خود او پس به جهت محبت مفرطی که به بقای خود دارد و از بقای دائمی خود قطع طمع کرده است آن کسی را که قائم مقام بقای خود است نیز دوست دارد و همچنین یک باعث محبت خویشان و اقربا و قبیله و عشیره نیز محبت کمال خود است، چون خود را به واسطه ایشان عزیز و قوی می یابد، زیرا که عشیره آدمی به منزله بال و پر اوست.
چون معلوم شد که قیاس بیماری و صحت نفس به مرض و سلامتی بدن، محض جهل و خطاست، پس عجب از طایفه ای که شب و روز اوقات خود را صرف محافظت صحت بدن فانی می کنند، و صبح و شام در دفع امراض جسمانیه سعی تام به عمل می آورند، و قول طبیب فاسقی، بلکه کافری را گردن اطاعت نهاده و به شرب دواهای ناگوار، و ارتکاب اعمال ناهنجار قیام می نمایند، و سر از فرمان طبیب الهی در تحصیل حصول ملکات نفسانیه به تکرار اعمال سعادت دائمیه و حیات ابدیه می پیچند، و معالجه نفس را اندک و سهل می شمارند.
در آثار فوگاتسارو تضاد دائمی بین احساس وظیفه و احساسات، ایمان و عقل وجود دارد. در برخی موارد این روح رنج‌دیده شخصیت‌ها را وارد تجربیات عرفانی می‌کند. محبوب‌ترین رمان او، میهن‌پرست یا دنیای کوچک گذشته بود.
به غالب آشتی کردیم دیگر داوری نبود گزاف دائمی از ما شراب گاه گاه از وی
دائمی از سرگیجه و بی‌حسی در ناحیه چشم راست رنج می‌برد. پزشکی در زندان قرچک ورامین در سال ۲۰۱۸ میلادی برای او ام‌آرآی درخواست کرده بود اما برای این آزمایشها و معاینات به بیمارستان منتقل نشد. همچنین، مقامات قضایی ناظر بر زندان، درخواست خانواده وی برای ملاقات و انتقال او به بیمارستان را نپذیرفته‌اند.
تحقیقات علمیِ قانونیِ اندکی به‌طور اختصاصی بر روی موضوع افزایش حجم بدون جراحی صورت گرفته‌است. وجود ادعاهای قابل توجه و افزایش حجم دائمی به‌طور کلی در حد ادعاست و هیچ‌کدام از طریق تحقیق علمی تأیید نشده‌اند و می‌توانند مبتنی بر مصالح و هیجانات منبع ادعا باشند. در حال حاضر، هیچ روشی که از طریق آن بتوان بدون جراحی، به‌طور دائمی ضخامت یا طول آلت طبیعی را افزایش داد وجود ندارد. برخی تحقیقاتِ کلی راجع به ایمنی و اثربخشی (یا عدم اثربخشیِ) مواد داروییِ مختلف یا مقدمات شبه‌دارویی انجام شده‌اند، اما تاکنون هیچ ماده‌ای که موجب پدیدار شدن جریان داروییِ اصلی برای اتخاذ هریک از آن‌ها بشود به‌دست نیامده‌است.
ما آن دائمیم که جمعست در وجود صبح الست ما و دم واپسین ما
پس ای جان برادر مشقت در این مدت اندک را تحمل کن، زیرا که عاقل، زحمت چند روزی را به جهت استراحت دائمی بر خود گوارا می بیند.
فکر دستار زرت، دردسری شد دائمی میتوان ز آن دائمی، با گاهگاهی ساختن
در سال ۲۰۰۴ او به عنوان معاون دائمی ترکیه در سازمان ملل متحد در نیویورک و بعدها به عنوان وزیر مشاور وزارت امور خارجه آمریکای شمالی و جنوبی انتخاب شد. ارین در اوایل کار خود به سفارت ترکیه در خارطوم، سودان، با رتبه دبیر دوم و در دمشق، سوریه، به عنوان مشاور منصوب شد. در سال ۲۰۰۹، او به عنوان سفیر جمهوری فدرال برزیل منصوب شد. سفیر ارسین فارغ‌التحصیل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آنکارا است که تخصص در روابط و سازمان‌های بین‌المللی دارد.
راحت دائمی ذوق طلب را نازم گرد نمناک بود سایه بیابان ترا
بازی (اتومبیل دزدی بزرگ) از یک سری سطوح تشکیل شده‌است که هر کدام در یکی از سه شهر اصلی قرار دارند. در هر سطح هدف نهایی بازیکن رسیدن به تعداد نقاط هدف است که معمولاً با انجام وظایفی برای دزدان محلی شهر حاصل می‌شود. هر سطح مجموعه وظایف منحصر به فرد خود را دارد. انجام موفقیت‌آمیز یک مأموریت به بازیکن امتیازاتی می‌دهد و فرصتی را برای تلاش برای انجام مأموریت‌های سخت‌تر برای جوایز بالاتر فراهم می‌کند، در حالی که عدم موفقیت امتیاز کمی می‌دهد و ممکن است به‌طور دائمی فرصت‌های بیشتری را برای کارهای بیشتر مهار کند.
سودائیان عشق توایم و در آتشیم در سوز دائمیم و نباشد گزند ما
در سال ۲۰۱۶، موزهٔ علوم لندن از طریق یک کمپین کیک‌استارتر برای بازسازی اریک، با استفاده از محتوای آرشیوی از جمله عکس‌های اخبار مصور لندن، دست به جمع‌آوری سرمایه زد. اریک پس از آن به مجموعهٔ دائمی موزه اضافه شد و به‌عنوان بخشی از نمایشگاه ربات‌ها در سال ۲۰۱۷ به نمایش درآمد.
واجب آن کند اندرین کی گویند هرکه اشارة کند ببقاء احوال درست بود آنچه گوید و باشد کی در معنی آئی شِرْبی بود و کسی را اندرو زیادتی بود ولکن خداوند این حال را حالها بود که درآید و بنماید و برود و این حال کی شرب او بود چون آیندگان دائم باشد او را هم چنانک دائمی احوال از پیش برفت این مرد بجای دیگر رسید برتر ازین و لطیف تر ازین دائم اندر اقبال بود.
طی سال‌های اخیر، اولین لردهای مسلمان به مجلس اعیان انگلستان راه یافتند. در حال حاضر، تعداد لردهای مسلمان به ۴ نفر می‌رسد. ۳ نفر از آنان، با توجه به عضویت دائمی در حزب کارگر وارد مجلس اعیان شده‌اند، اما القاب آنان، به صورت ارثی به فرزندانشان منتقل نخواهد شد. اما لرد چهارم یک بریتانیایی است که کرسی را از پدر لردش به ارث برده‌است و به اسلام گرویده‌است.