بنیان

بنیان

معنی کلمه بنیان در لغت نامه دهخدا

بنیان. [ ب ُ ] ( ع اِ ) ( از «ب ن ی » ) بنیاد. بن لاد. ( فرهنگ فارسی معین ). بنیاد و بنلاد. ( ناظم الاطباء ) :
و آن سخن خود نه چیز و حرفش چیز
چیزها را حروف او بنیان.ناصرخسرو.گرچه نیکو و بلند است و قوی خانه
پست یاپیش که بر برف بود بنیان.ناصرخسرو.قوی چار بنیان ارکانْش چندان
که دور فلک هفت بنیان نماید.خاقانی.این کعبه را که سد سکندر حریم اوست
خضر خلیل مرتبه بنیان تازه کرد.خاقانی.|| دیوار گردبرآورده. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). دیواربست. ( فرهنگ فارسی معین ). || بنا. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ). || بنیاد خانه. ( غیاث ) ( آنندراج ).
بنیان. [ ب َ ] ( ع اِ ) ( از «ب ن ن » ) کار. ( منتهی الارب ). کار و کسب. ( ناظم الاطباء ). || گویایی بد. ( منتهی الارب ). سخن بد. ( ناظم الاطباء ).
بنیان. [ ب ُ ]( اِخ ) نام حوض نعمان است. و آن برکه ای بوده آب آن در نهایت شوری و تلخی و به برکت قدوم سرور کاینات آب آن شیرین شد. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ).
بنیان. [ ب َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان آویزبخش اهرم است که در شهرستان بوشهر واقع شده است و 452 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 7 ).

معنی کلمه بنیان در فرهنگ معین

(بُ ) [ ع . ] ( اِ. ) ۱ - شالوده . ۲ - بنیاد. ۳ - بنا.

معنی کلمه بنیان در فرهنگ عمید

۱. بنیاد.
۲. شالوده، پی.
۳. بنا.

معنی کلمه بنیان در فرهنگ فارسی

بنیاد، شالوده، پی، بنائ
( اسم ) ۱ - بنیاد بنلاد . ۲ - دیوار بست . ۳ - بنا.

معنی کلمه بنیان در فرهنگ اسم ها

اسم: بنیان (پسر) (فارسی) (تلفظ: bonyān) (فارسی: بنيان) (انگلیسی: bonyan)
معنی: اساس، بنیاد، پایه، آنچه باعث ماندن و پایداریِ چیزی است

معنی کلمه بنیان در دانشنامه عمومی

بنیان (تنگستان). بنیان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان تنگستان استان بوشهر ایران.
این روستا در دهستان اهرم قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۳۸نفر ( ۶۱خانوار ) بوده است.

معنی کلمه بنیان در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی بُنیَان: اساس- بنیان - بنا
معنی أُسِّسَ: بنیان گذاشته شده
معنی أَسَّسَ: بنیان گذاشت
معنی رُکْنٍ: هر چیزی است که ساختمان ، بعد از بنیان بر آن تکیه دارد مانند ستون و پایه.(رکون اعتمادی است که توأم با میل باشد ،به معنای میل کردن به سوی چیزی و تسکین دادن خاطر به وسیله آن است ، و کلمه رکن به معنای ناحیه قویتر و اصلی تر هر چیز است )
معنی بُرُوجٍ: برجها -بناهای استوار وریشه دار-صورتهای فلکی (کلمه بروج جمع بُرج و برج به معنای آن بنائی است که در چهار گوشه ی قلعهها بنا میکنند و بنیان آن را محکم میکنند تا بتوانند در آن برجها دشمن را دفع کنند و اصل معنای این کلمه ظهور است چون برج هم از راه دور ظا...
معنی مُّشَیَّدَةٍ: مرتفع و استوارشده (بروج مشیدة یعنی برجهای سخت بنیان . مشیدة از تشیید به معنی رفع و بلندی است که اصل آن از " شید " که به معنی گچ است ،میباشد چون به وسیله گچ بناها مرتفع و زینت داده میشوند. بروج مشیدة معنایش بناهای محکم و بلندی است که در چهار کنج ...
ریشه کلمه:
بنی (۲۰ بار)
«بُنْیان» مصدری است به معنای «اسم مفعول»; یعنی بنا وساختمان بعضی «بُنْیان» را در سوره «صافات» به «منجنیق» تفسیر کرده اند که وسیله پرتاب اشیاء سنگین از فاصله های دور بود، ولی غالب مفسران همان تفسیر اول را برگزیده اند که «بنیان» ساختمان و چهار دیواری بزرگ است.

معنی کلمه بنیان در ویکی واژه

شالوده.
بنیاد.
بنا.

جملاتی از کاربرد کلمه بنیان

او در سال ۱۹۸۷ به همراه گروهی از فعالان اسلامگرا، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را در غزه بنیان گذاشت.
چون توان رستم ازین سیلاب بنیان کن که دایم دیده بارد اشک سوئی دل فشاند خون ز یکسو
در سال ۲۰۰۴، سایکس گروه برینگ می د هورایزن را بنیان نهاد، که به سرعت معروف شد. گروه در ۲۰۰۶ نخستین آلبوم خود "برکاتت را بشمار" را منتشر کردند. آلبوم دوم با نام "فصل خودکشی" در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۸ و آلبوم سوم با نام "جهنم وجود دارد، باور کن، من دیدمش. بهشت وجود دارد، بیا این را یک راز نگه داریم." در ۴ اکتبر ۲۰۱۰ منتشر شد. در ۱ آوریل ۲۰۱۳، گروه چهارمین آلبوم استودیویی خود "ابدی" را با همکاری عضو جدید جردن فیش منتشر کردند که سایکس در آن گیتار ریتم نواخته است. در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ پنجمین آلبوم استودیویی "دتس د اسپیریت" نشر یافت، ششمین آلبوم آن‌ها به نام "اَمو" نیز در ۲۵ ژانویهٔ ۲۰۱۹ منتشر شد.
شیخ طوسی ملقب به شیخ طائفه یکی از پیشروان فقه شیعی و بنیانگذار مکتب فقهی نجف است. فقه شیعه در دوران شیخ طوسی دچار تحول عظیمی می‌شود. فقهی که وی پایه‌گذاری می‌کند ارتباط میان فقه اهل حدیث و فقه متکلمان را برقرار می‌کند. مهم‌ترین منابع علوم نقلی در میان شیعیان از آثار شیخ طوسی است. او پس از مهاجرت به نجف، مدرسه علمیه بزرگی در آن جا بنا کرد و پایه‌گذار یکی از مکاتب مهم فقهی شیعه در نجف شد.
از سده دوم اسلامی ناحیه میان همدان، ری و اصفهان، عراق نامیده می‌شد که بعدها برای تمایز با عراق عرب آن را عراق عجم نامیدند. عَراق، معرب اراک است. تاریخ بنیان اراک به دو قرن پیش و به دوران قاجار بازمی‌گردد. در آن زمان شهر به نام قلعه سلطان‌آباد خوانده می‌شد. علت نام‌گذاری این بود که شهر به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد. نام شهر بعدها به سلطان‌آباد، سپس به سلطان‌آباد عراق و در سال ۱۳۱۶ خورشیدی به اراک مبدل گشت.
نه بی‌اجازه او هیچ باد هامون‌گرد نه بی‌اشارهٔ او هیچ سیل بنیان‌ کن
هم درکنار راغها افکند بنیان باغها کز شرم هریک داغها دارد به دل باغ جنان
دین حق را مردمی دان جانش علم و تن عمل عاقلان مر بام حکمت را همین بنیان کنند
سراپا خاکیان مستند یا مخمور پنداری بنای آدم از لای ته خم بود بنیانش
در ره ویران دل، اقلیم دانش ساختن در ره سیل قضا، بنیاد و بنیان داشتن
در ۱۹۰۰ آثار جدیدی از برامس، بروخ، گریگ، کوهلر، موشکوفسکی، رگر، سیندینگ و واگنر در فروشگاه قرار گرفتند. جانشین آبراهام برادرزاده اش هنری هینریخسن بود کسی که مالر، شوئنبرگ، هوگو ولف و اشتراوس را اضافه کرد. هینریخسن فرزندانی با نام‌های ماکس، والتر و هانس داشت که همگی در دههٔ ۱۹۳۰ وارد کار شدند. به دنبال ظهور رژیم نازی در آلمان، ماکس به لندن مهاجرت کرد جایی که «هینریخسن ادیشن» را تأسیس کرد.(نام ادیشن پیترز را در لندن در سال ۱۹۷۵ تغییر داد) و برادرش والتر به نیویورک مهاجرت کرد و «ک. ف. پیترز کورپ» را در سال ۱۹۴۸ بنیان گذاشت.
تستولا در پاریس به‌دنیا آمد، پدرش ژیل تستولا، نقاش پادشاه لوئی سیزدهم و برادر کوچکتر لوئی تستولا بود. وی از اعضای بنیانگذار آکادمی سلطنتی نقاشی و مجسمه‌سازی پاریس بوده‌است.
ارمنستان روشن (ارمنی: Լուսավոր Հայաստան) یک حزب سیاسی لیبرال در ارمنستان است که در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ بنیانگذاری شده‌است. در انتخابات مجلس ارمنستان (۲۰۱۷) و انتخابات شورای شهر ایروان (۲۰۱۷) در انتخابات به عنوان بخشی از اتحاد راه خروج شرکت نموده‌است و کرسی را نیز کسب نموده‌است. رهبر این حزب ادمون ماروکیان است.
متد آموزشی ویلمز برای موسیقی کودکان در ایران چندان شناخته شده نیست، اما کتاب بنیان‌های آموزش موسیقی توسط مهران پورمندان ترجمه شده‌است.
کتاب اقتصاد دومین کتاب در زمینه اقتصاد کینزی در امریکا بود. طرفه آنکه کتاب آموزشی که می‌رفت بنیانهای اقتصاد سرمایه‌داری را با قالب‌بندی تازه‌ای به همگان عرضه کند، در دوره مک‌کارتیسم آماج حمله محافظه‌کاران این کشور قرار گرفت و حتی دانشگاههایی که تصمیم به تدریس آن گرفتند تحت فشار تجاری محافظه‌کاران قرار گرفتند و ساموئلسون متهم به طرفداری از کمونیسم شد. هر چند اتهام هواداری او از کمونیسم تا دهه ۱۹۸۰ میلادی ادامه یافت اما سبک بی‌طرفانه و علمی کتاب توانست او و کتابش را حفظ و موفق گرداند. سبکی که پس از این کتاب، توسط سایر نویسندگان دنبال شد.
شعاری دان جهان دیبا، کزین نقش من او بینا بر آن دیباچه زیبا، کزین نقش من او بنیان
چو اوست حارس ایران عجب که بنیانش شود به جنبش طوفان نوح هم ویران
از آبان ۱۳۲۸ که جبهه ملی ایران به رهبری محمد مصدق بنیان‌گذاری شد و نهضت ملی کردن صنعت نفت در سراسر ایران جنب و جوش خاصی پدیدآورده بود، ادیب برومند از هواداران نهضت ملی ایران گردید و با سرودن اشعار میهنی و سیاسی به هم‌گامی با جبهه ملی و این نهضت ضد استعماری پرداخت و با نفوذ سیاسی انگلیس و تحریکات روسیه شوروی مخالفت کرد. وی پس از کودتای ۲۸ مرداد همچنان با حکومت کودتا به مبارزه برخاست.
نیز خود ویران و بی‌بنیان شد از کبر و نفاق دولت مسعود و آن آراسته کاخ و رواق
مثل دنیاآبست وتو بنیان خدای آب در بنیان بندی تونه ویران گردد؟