بنی عباس

معنی کلمه بنی عباس در لغت نامه دهخدا

بنی عباس. [ ب َ ع َب ْ با ] ( اِخ ) رجوع به آل عباس شود.

معنی کلمه بنی عباس در فرهنگ فارسی

یا آل عباس یا عباسیان سلسله ای ( از خلفای اسلامی هستند از اولاد عباس بن عبد المطلب موسس این سلسله عبد الله سفاح بکمک ایرانیان - که بسرداری ابو مسلم خراسانی در برابر جور و بیداد خلفای بنی امیه قیام کردند - بخلافت ممالک اسلامی رسیدند . از خاندان عبد الله ۳۶ تن بر قسمتی از ممالک اسلامی و آسیای غربی حکومت کردند ( ۶۵۶ -۱۳۲ ه. ق ./ ۱۲۵۸ - ۷۵٠ م . ) اسامی افراد این خاندان از این قراراست : ۱ - ابو العباس سفاح ( ۱۳۲ ه. ق ./ ۷۵٠ م . ) ۲ - منصور ( ۱۳۶ ه. ق ./ ۷۵۴ م . ) ۳ - مهدی ( ۱۵۸ ه. ق ./ ۷۷۵ م . ) ۴ - هادی ( ۱۶۹ ه. ق ./ ۷۸۵ م . ) ۵ - رشید (هارون )( ۱۷٠ ه. ق ./ ۷۸۶ م . ) . ۶ - امین ( ۱۹۳ ه. ق ./ ۸٠۹ م . ) ۷ - مامون ( ۱۹۸ ه. ق ./ ۸۱۳ م . ) ۸ - معتصم ( ۲۱۸ ه. ق ./ ۸۳۳ م . ) ۹ - واثق ( ۲۲۷ ه. ق ./ ۸۴۲ م . ) ۱٠ - متوکل ( ۲۳۲ ه. ق ./ ۸۴۷ م . ) ۱۱ - منتصر ( ۲۴۷ ه. ق ./ ۸۶۱ م . ) ۱۲ - مستعین ( ۲۴۸ ه. ق ./ ۸۶۲ م . ) ۱۳ - معتز ( ۲۵۱ ه. ق ./ ۸۶۵ م . ) ۱۴ - مهتدی ( ۲۵۵ ه. ق ./ ۸۶۹ م . ) ۱۵ - معتمد ( ۲۵۶ ه. ق ./ ۸۷٠ م . ) ۱۶ -معتضد ( ۲۷۹ ه. ق ./ ۸۹۲ م . ) ۱۷ - مکتفی ( ۲۸۹ ه. ق ./ ۹٠۲ م . ) ۱۸ - مقتدر ( ۲۹۵ ه. ق ./ ۹٠۸ م . ) ۱۹ - قاهر ( ۳۲٠ ه. ق ./ ۹۳۲ م . ) ۲٠ - راضی ( ۳۲۲ ه. ق ./ ۹۳۴ م . ) ۲۱ - متقی ( ۳۲۹ ه. ق ./ ۹۴٠ م . ) ۲۲ - مستکفی ( ۳۳۳ ه. ق ./ ۹۴۴ م . ) ۲۳ - مطیع ( ۳۳۴ ه. ق ./ ۹۴۶ م . ) ۲۴ - طائع ( ۳۶۳ ه. ق ./ ۹۷۴ م . ) ۲۵- قادر ( ۳۸۱ ه. ق ./ ۹۹۱ م . ) ۲۶ - قائم ( ۴۲۲ ه. ق ./ ۱٠۳۱ م . ) ۲۷ - مقتدی ( ۴۶۷ ه. ق ./ ۱٠۷۵ م . ) ۲۸ - مستظهر ( ۴۸۷ ه. ق ./ ۱٠۹۴ م . ) ۲۹ - مستر شد ( ۵۱۲ ه. ق ./ ۱۱۱۸ م . ) ۳٠ - راشد ( ۵۲۹ ه. ق ./ ۱۱۳۵ م . ) ۳۱ - مقتفی ( ۵۳٠ ه. ق ./ ۱۱۳۶ م . ) ۳۲ - مستنجد ( ۵۵۵ ه. ق ./ ۱۱۶٠ م . ) ۳۳ - مستضئ ( ۵۶۶ ه. ق ./ ۱۱۷٠ م . ) ۳۴ - ناصر ( ۵۷۵ ه. ق ./ ۱۱۸٠ م . ) ۳۵ - ظاهر ( ۶۲۲ ه. ق ./ ۱۲۲۵ م . ) ۳۶- مستنصر ( ۶۲۳ ه. ق ./ ۱۲۲۶ م . ) ۳۷ - مستعصم ( ۶۵۶ - ۶۴٠ ه. ق ./ ۱۲۵۸ - ۱۲۴۲ م . )

معنی کلمه بنی عباس در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:عباسیان (۱۳۲ـ۶۵۶ق)

معنی کلمه بنی عباس در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خاندانی حکومتگر از نوادگان عباس عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله) و بانی برخی اقدامات در حرمین بودند.
بنی عباس از نسل عباس بن عبدالمطلب بودند که از سال ۱۳۲ تا ۶۵۶ق. به مدت ۵۲۴ سال به عنوان خلیفه بر جهان اسلام حکومت کردند. خلافت آن ها با حکومت ابوالعباس سَفّاح آغاز شد و با قتل مستعصِم به دستور هولاکو خان مغول به پایان رسید. در این مدت ۳۷ خلیفه عباسی بر مسند خلافت نشستند.
پیدایش عباسیان
پیش از ظهور اسلام بین بنی هاشم و بنی امیه بر سر ریاست خانه کعبه اختلاف بود مخصوصاً بعد از ظلم های معاویه و یزید نسبت به علی بن ابیطالب (علیه السّلام) و اولاد او، دامنۀ این اختلافات توسعه بیشتری پیدا کرد تا جائیکه به انقراض حکومت بنی امیه منجر شد، البته سقوط بنی امیه دلایل دیگری نیز داشت، از جمله تعیین جانشینان متعدد که موجب اختلاف و دشمنی در خاندان اموی گردید، اختلاف و تعصبات قبیله ای میان تیره ها و طوایف مختلف عرب شمالی و جنوبی که زمینه مناسبی برای فعالیت عباسیان فراهم کرد، جانبداری متعصبانه امویان از عنصر عربی و تحقیر اقوام دیگر نظیر ایرانیان و نهضت های سیاسی و مذهبی که با امویان مخالفت می کردند موجبات ضعف دولت اموی را فراهم کرد.
← نسب عباسیان
خلافت آن ها با فراز و نشیب بسیار همراه بود. در مجموع، می توان چهار دوره متفاوت را نشان داد:دوره اول (۱۳۲-۲۳۲ق.):دوره اقتدار خلافت و نفوذ ایرانیان؛ دوره دوم (۲۳۲-۳۳۴ق.):دوره ضعف حکومت و تسلط ترکان ؛ دوره سوم (۳۳۴-۴۴۷ق.):سلطه آل بویه و نفوذ و قدرت گیری دیگر بار ایرانیان؛ دوره چهارم (۴۴۷-۶۵۶ق.):سلطه ترکان سلجوقی؛ از ویژگی های دوره اول می توان به این موارد اشاره کرد:نیرومندی خلافت، استقلال کامل آن، تمرکز قدرت در دست خلفا، نفوذ ایرانیان در دستگاه، منازعات عربی و ایرانی، و پیشرفت علمی و نهضت ترجمه. در این دوره، نُه تن از عباسیان به خلافت نشستند که واثق واپسین شان بود.
← ویژگی دوره دوم
...
[ویکی شیعه] بنی عباس ، (حکومت: ۱۳۲ق - ۶۵۶ق / ۷۵۰م - ۱۲۵۸م.) از مهم ترین سلسله های خلافت اسلامی که بیش از پنج قرن بر اکثر مناطق اسلامی حکومت داشت. این سلسله با انقراض امویان کار خود را شروع کرد و توسط مغول ها از بین رفت. نسب این سلسله به عباس عموی پیامبر (ص) می رسد و به همین جهت از قریش و بنی هاشم به حساب می آیند.
خلفای عباسی مشروعیت خویش را به عباس مستند می کردند. بدین رو می کوشیدند تا چهره تاریخی عباس و برخی فرزندان و نوادگان او را با برنامه سیاسی خود هماهنگ کنند به ویژه اینکه از سوابق رقبای خود یعنی طالبیان و علویان در عصر پیامبر بهره ای نداشتند. آنان نخست سعی کردند از جنبهٔ منفی حضور عباس در برخی حوادث صدر اسلام در مخالفت با پیامبر بکاهند؛ سپس برخی فضایل را به او نسبت دهند. عباسیان چنین توجیه کردند که حضور عباس در جنگ بدر در صف مشرکان برنامه ای از سر ضرورت بوده و به همین سبب پس از اسارت او، پیامبر دستور داد تا او را نکشند. یا گفتند که عباس پنهانی با پیامبر تماس داشته و اخبار مشرکان را به او می رسانده است.
اولین حاکم عباسی عبدالله سفاح فرزند محمد بن علی بن عبدالله بن عباس است و پس از وی برادرش عبدالله منصور به حکومت رسید. پس از وفات منصور نیز حکومت عباسیان در نسل وی ادامه یافت. بنابراین همه خلفای عباسی از نسل محمد بن علی بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب می باشند.
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ معارف و معاریف است
بنی عباس یا آل عباس نام بطنی از بنی هاشم از نژاد عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می باشد. آنان دورانی بر مسلمانان حکومت نمودند که این حکومت از سال 132 به دستیاری ابومسلم خراسانی (به این واژه رجوع شود) آغاز و به سال 656 بدست هلاکوخان نبیره چنگیزخان مغول منقرض گشت.
نخستین آن ها ابوالعباس سفاح و آخرین آن ها مستعصم بالله بود. شمار آن ها 37 تن و مقر حکومتشان ابتدا انبار (شهری بین حله و دیوانیه عراق که اکنون به هاشمیه مشهور است) و سپس بغداد و سامرا بوده. نام های آن ها از این قرار است:
روایاتی از حضرات معصومین درباره بنی عباس آمده که به برخی از آن ها اشاره می شود: نقل است که روزی نبی اکرم صلی الله علیه و آله به عمویش عباس فرمود: وای بر ذریه من از ستم ذریه تو؛ عباس گفت: پس اجازه می دهی خود را اخته کنم؟ فرمود: دگر کار گذشته و عبدالله پدر اولاد شده.
در حدیث امام سجاد علیه السلام آمده که آن حضرت اشاره به عبدالله بن عباس نمود و فرمود: در پشت این مرد امانتی می باشد که برای آتش دوزخ آفریده شده، مسلمانان را گروه گروه و فوج فوج از دین خدا بدر برند و زمین را از خون تعدادی از جوجه های رسول خدا صلی الله علیه و آله که پیش از اوان سر از تخم برون کرده باشند، رنگین سازند.
مفضل بن مزید گوید: روزی به حضرت امام صادق علیه السلام عرض کردم: این ها (بنی عباس) در میان خودشان اختلاف دارند؟! حضرت فرمود: تو را به این کارها چکار؟! این ها از همان سوئی که آمده اند نیز از همان سوی نابود گردند.
مرحوم علامه مجلسی در معنی این حدیث گفته: مراد امام این است که همچنان که ابومسلم از خراسان آمد و حکومت این ها را برپا ساخت. هلاکو نیز از همان سوی (ایران) بیاید و آن ها را سرنگون سازد.
[ویکی حج] بنی عباس از مهم ترین سلسله های خلافت اسلامی و سومین سلسله اسلامی پس از خلفای نخستین و خلفای اموی بودند که نزدیک به پنج قرن بر قسمت های مهمی از جهان اسلام، حکومت می کردند. عباسیان با انقراض امویان کار خود را شروع کردند و توسط مغول ها از بین رفت.
آنان از نسل عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر(ص) بودند. به همین دلیل نام حکومت خویش را بنی عباس نهادند و از قریش و بنی هاشم به حساب می آیند.
عباسیان بعد از رسیدن به خلافت، با ابزارهای گوناگون سیاسی ـ نظامی، به حذف مخالفان و رقیبان سیاسی شان پرداختند. علویان به ویژه امامان شیعه مهم ترین مانع اقتدار حاکمیت بنی عباس بودند و آنان نیز از جایگاه برجسته و تأثیرگذاری این دسته از بنی هاشم (حسنی و حسینی) آگاه بودند و از این رو، مهم ترین دغدغه آنان، مبارزه با این افراد بود.

معنی کلمه بنی عباس در ویکی واژه

طایفه عباس منسوب به طایفه عربی بنی‌العباس است.

جملاتی از کاربرد کلمه بنی عباس

در تاریخی چنین خوانده ام: از سخنان امیرمومنان(ع) پیرامن زوال حکومت بنی عباس: حکومت بنی عباس، آسانئی خالی از سختی است.
نخستین موج مهاجرت ایرانیان به آسیای کوچک پس از حمله اعراب و در هنگام درگیری‌های خرم‌دینان و سایر فرقه‌ها با دولت بنی عباس بوده و احتمالاً همین مهاجرت نیز زبان فارسی را طی سده‌های نخستین هجری به منطقه اخلاط نیز سرایت داده‌اند.
آورده اند که یکی از دبیران خلفاء بنی عباس رضی الله عنهم به والی مصر نامه‌ای می نوشت و خاطر جمع کرده بود و در بحر فکرت غرق شده و سخن می پرداخت چون در ثمین و ماء معین.
صفت اندرون کعبه :عرض دیوار یعنی ضخامتش شش شبر است و زمین خانه را فرش از رخام است همه سپید و در خانه سه خلوت کوچک است بر مثال دکان‌ها یکی مقابل در و دو بر جانب شمال، و ستون‌ها که در خانه است و در زیر سقف زده‌اند همه چوبین است چهارسو تراشیده از چوب ساج الا یک ستون مدور است. و از جانب شمال تخته سنگی رخام سرخ است طولانی که فرش زمین است و می‌گویند که رسول علیه الصلوة و السلام بر آن جا نماز کرده است و هر که آن را شناسد جهد کند که نماز بر آن جا کند، و دیوار خانه همه تخت های رخام پوشیده است از الوان. و برجانب غربی شش محراب است از نقره ساخته و به میخ بر دیوار دوخته هر یکی بالای مردی به تکلف بسیار از زرکاری و سواد سیم سوخته و چنان است که این محراب‌ها از زمین بلندتر است، و مقدار چهار ارش دیوار خانه از زمین برتر است و بالاتر از آن همه دیوار از رخام است تا سقف به نقارت و نقاشی کرده و اغلب به زر پوشیده هر چهار دیوار. و در آن خلوت که صفت کرده شد که یکی در رکن عراقی است. و یکی در رکن شامی و یکی در رکن یمانی، در هر بیغوله دو تخته چوبین به مسمار نقره بر دیوارها دوخته‌اند و آن تخته‌ها از کشتی نوح علیه‌السلام است هر تخته پنج گز طول و یک گز عرض دارد، و در آن خلوت که قفای حجرالاسود است دیبای سرخ درکشیده اند. و چون از در خانه در روند بر دست راست زاویه خانه چهارسو کرده‌اند مقدار سه گز در سه گز و در آن جا درجه ای است که آن راه بام خانه است و دری نقره گین به یک طبقه بر آن جا نهاده و آن را باب الرحمة خوانند و قفل نقره گین بر او نهاده باشد، و چون بر بام شدی دری دیگر است افکنده همچون در بامی هر دو روی آن در نقره گرفته. و بام خانه به چوب پوشیده است و همه پوشش را به دیبا در گرفته چنان که چوب هیچ پیدا نیست و بر دیوار پیش خانه از بالای چوب‌ها کتابه ای است زرین بر دیوار آن دوخته و نام سلطان مصر بر آن نوشته که مکه گرفته و از دست خلفای بنی عباس بیرون برده و آن العزیز لدین الله بوده است. و چهار تخته نقره گین بزرگ دیگری است برابر یکدیگر هم بر دیوار خانه دوخته به مسمارهای نقره گین و برهر یک نام سلطانی از سلاطین مصر نوشته که هر یک از ایشان به روزگار خود آن تخت‌ها فرستاده اند. و اندر میان ستون‌ها سه قندیل نقره آویخته است و پشت خانه به رخام یمانی پوشیده است که همچون بلور است، و خانه را چهار روزن است به چهار گوشه و بر هر روزنی از آن تخته ای آبگینه نهاده که خانه بدان روشن است و باران فرو نیاید، و ناودان خانه از جانب شمال است بر میانه. جای و طول ناودان سه گز است و سرتاسر به زر نوشته است. و جامه ای که خانه بدان پوشیده بود سپیده بود و به دو موضع طراز داشت، طرازی را یک گز عرض و میان هر دو طراز ده گز به تقریب و زیر و بالا به همین قیاس چنان که به واسطه دو طراز علوّ خانه به سه قسمت بود هر یک به قیاس ده گز. و بر چهار جانب جامه محراب های رنگین بافته‌اند و نقش کرده به زر رشته و پرداخته بر هر دیواری سه محراب یکی بزرگ در میان و دو کوچک بر دو طرف چنان که بر چهار دیوار دوزاده محراب است. بر آن خانه بر جانب شمال بیرون خانه دیواری ساخته‌اند مقدار یک گز و نیم و هر دو سر دیوار تا نزدیک ارکان خانه برده چنان که این دیوار مقوّس است و چون نصف دایره ای.  و میان جای این دیوار ا ز دیوار خانه مقدار پانزده گز دور است و دیوار و زمین این موضع مرخم کرده‌اند به رخام ملوّن و منقش و این موضع را حجر گویند و آن ناودان بام خانه در این حجر ریزد و در زیر ناودان تخته سنگی سبز نهاده است بر شکل محرابی که آب ناودان بر آن افتد و آن سنگ چندان است که مردی بر آن نماز تواند کردن، و مقام ابراهیم علیه السلام بر آن جاست و آن را در سنگی نهاده است و غلاف چهارسو کرده که بالای مردی باشد از چوب به عمل هرچه نیکوتر و طبل های نقره برآورده و آن غلاف را دو جانب به زنجیرها در سنگ های عظیم بسته و دو قفل بر آن زده تا کسی دست بدان نکند و میان مقام و خانه سی ارش است. بئر زمزم از خانه کعبه هم سوی مشرق است و برگوشه حجرالاسود است و میان بئر زمزم و خانه چهل و شش ارش است و بر فراخی چاه سه گز و نیم در سه گز و نیم است و آبش شوری دارد لیکن بتوان خورد، و سر چاه را حظیره کرده‌اند از تخته های رخام سپید بالای آن دو ارش، و چهار سوی خانه زمزم آخُرها کرده‌اند که آب در آن ریزند و مردم وضو سازند و زمین خانه زمزم را مشبک چوبی کرده‌اند تا آب که می‌ریزند فرو می‌رود. و در این خانه سوی مشرق است و برابر خانه زمزم هم از جانب مشرق خانه ای دیگر است مربع و گنبدی بر آن نهاده و آن را سقایة الحاج گویند. اندر آن جا خم هانهاده باشند که حاجیان از آن جا آب خورند. و از این سقایة الحاج سوی مشرق خانه ای دیگر است طولانی و سه گنبد بر سر آن نهاده است و آن را خزانةالزّیت گویند. اندر او شمع و روغن و قنادیل باشد. و گرد بر گرد خانه کعبه ستون‌ها فرو برده‌اند و بر سر هر دو ستون چوب‌ها افکنده و بر آن تکلفات کرده از نقارت و نقش و بر آن حلقه‌ها و قلاب‌ها آویخته تا به شب شمع‌ها و چراغ‌ها بر آن جا نهند و از آن آویزند و آن را مشاعل گویند. میان دیوار خانه کعبه و این مشاعل که ذکر کرده شد صد و پنجاه گز باشد و آن طوافگاه است و جمله خانه‌ها که در ساحت مسجدالحرام است به جز کعبه معظمه شرفها الله تعالی سه خانه است یکی خانه زمزم و دیگر خزانة الزّیت. و اندر پوشش که برگرد مسجد است پهلوی دیوار صندوق هاست از آن هر شهری از بلاد مغرب و مصر و شام و روم و عراقین و خراسان و ماوراءالنهر و غیره. و به چهارفرسنگی از مکه ناحیتی است از جانب شمال که آن را برقه گویند امیر مکه آن جا می‌نشیند با لشکری که او را باشد و آن جا آب روان و درختان است و آن ناحیتی است در مقدار دو فرسنگ طول و همین مقدار عرض. و من در این سال از اول رجب به مکه مجاور بودم و رسم ایشان است که مدام در ماه رجب هر روز در کعبه بگشایند بدان وقت که آفتاب برآید.
بنی دلف به مدت هفتاد و پنج سال (۲۸۵–۲۱۰ هجری قمری) در منطقهٔ جبال یا عراق عجم تحت لوای بنی عباس حکمرانی نمود. در این مدت ۶ تن از افراد این خاندان به فرمانروایی رسیدند.
خواجه عبدالحمید بن احمد مفخر گوهر بنی عباس
دوران امامت وی مصادف با شورش‌های متعدد و سرنگونی بنی امیه و روی کار آمدن بنی عباس بود. از جمله قیام زید ابن علی ابن حسین (ق۱۲۲–۷۴۰م)، قیام ابومسلم خراسانی (۱۳۱ق-۷۴۹م) و قیام محمد ابن عبدالله نفس زکیه (۱۴۵ق-۷۶۳م) که صادق در هیچ‌یک از آنها دخالت نکرد و سیاست بی طرفیِ پدر و پدربزرگش را ادامه داد.
ابن ابی لیلی از کسانی است که از روی اجتهاد خود فتوی می‌داد، و او قبل از ابو حنیفه باب اجتهاد و رای را باز کرد، او منصب قضاء داشت و از طرف بنی امیه و بنی عباس حکم قضاء گرفته بود.
بنی امیه گاه ولایت پاره ای از سرزمین های بزرگ را به اعرابئی همی دادند که وی را نه خردی بود نه دانشی. اوایل حکومت بنی عباس نیز چنین بود.
پس از رواج کارخانجات کاغذ سازی در سرزمینهای خلافت بنی امیه و بنی عباس در دوران فاطمیون مصر در قرون ۱۰ تا ۱۲ میلادی از نوعی چاپ کلیشه ای برای انتشار قرآن استفاده می‌شد که خود برگرفته از روش‌های چاپ روی پارچه بود که قبل‌ها در مصر رواج داشت. این ۳ قرن قبل از گوتنبرگ آلمانی بود و احتمالاً گوتنبرگ ایده خود را از آنان گرفته و آنرا تکمیل تر کرده‌است.
بعد از ایشان خود بنی عباس شد حاکم ودین نبی را پاس شد
افشین تا زمان بنی عباس بوده و تاریخ او بسیار مهم و عبرت آمیز است. او به فرمان معتصم کشته شد و اعتراض و اتهامی که باعث قتل او شده همان لفظ یا صفت خداوندگار است که پیروان او آن را با آن خطاب می‌کردند و با آن نام نامه می‌نوشتند.
الحمد لله رب‌العالمین و صلی علی محمد و آله خاتم النبیین و سید المرسلین و اشرف الانبیا و المرسلین و آله الطاهرین. مخفی و پوشیده نماند بر امتان احمد مختار و شیعیان حیدر کرار که هر کس حسب و نسب امامزاده را بدانند، از قراری که در بحر الانساب امیر طیمور کورگانی، تاب سرا مرقوم است امیر نجم الدین فرزند امیر فخرالدین فرزند امیر عطاءالدین فرزند امیر معزالدین فرزند امیر حسن فرزند امیر محمد فرزندامیر سعید انصاری فرزند در زمان احمد بن اسحاق بنی عباس در اراضی بلاد شاپور پایئن کوه سکده خوزستان و… قهرمان… کوفی شهید شد و اولادهم ندارد.
شد جهان شسته از بنی عباس دامن خاک، پاک از آن ارجاس
صاحب آن تاریخ گوید: وی از آن سلطان، هولاکوخان را مراد داشت که از خراسان آمد. چه آغاز حکومت بنی عباس از خراسان است. زیرا اول بار، به کوشش ابومسلم در خراسان با ایشان بیعت شد.
از کیفیت و هنرمندی «کم‌نظیر» عطار که بگذریم، آنچه که در زندگی او بسیار برجسته بود «تنوع» هنری بود. او هر یک از انواع خطوط فارسی و عربی مثل نسخ، ثلت، نستعلیق، تعلیق و کوفی را به شیوه‌های متعدد می‌نوشت. محمدعلی عطار با کاوش در آثار باستانی، اسناد تاریخی، و گرد آوری مسکوکات دوره‌های قرن اول و دوم اسلام، بخصوص رسم‌الخط دوره خلفای راشدین، به نمونه اصلی خط کوفی دست پیدا کرد. او سپس با تحقیق در دوره‌های بنی عباس، بنی امیه، غزنویان و دوره تیموری، به انواع و اقسام تفاوت‌هایی که در خط کوفی وجود داشت، آشنا شد. عطار هروی، توانایی کتابت بیش از چهل نوع خط را داشت. بعد پژوهشی کارهای عطار هروی به اندازه کیفیت هنری آثار او برجسته است.
استان بنی‌عباس (عربی: ولایة بنی عباس) استانی در الجزایر است که در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد. این استان در صحرای الجزایر قرار دارد.
ابوبکر، عمر، عثمان و علی در نزد اهل سنت به عنوان صالح‌ترین افراد در نسل خود شناخته می‌شوند که شایستگی آنها در خلافت آنها منعکس شده‌است. خلافت‌های بعدی بنی امیه و بنی عباس، اگرچه ایده‌آل نبودند، اما به دلیل رعایت الزامات قانون، حفظ مرزها و اتحاد جامعه، مشروع تلقی می‌شوند.