حشا

معنی کلمه حشا در لغت نامه دهخدا

حشا. [ ح َ ] ( ع اِ ) هرچه درون حجاب است در شکم از کبد و طحال و کرش و جز آن یا مابین ضلع خلفی که در آخر پهلوست تا ورک. آنچه در شکم باشد از دل و جگر و سپرز. رودگانی. ( یادداشت مؤلف ). درون شکم. ( منتهی الارب ). اندرون تهی گاه. ( محمودبن عمر ربنجنی ) ( زمخشری ). آلت شکم. تهی گاه. آنچه اندرون شکم بوده از گرده و دل و جگر و سپرز. آنچه در شکم و سینه باشد از دل و جگر و سپرز و گرده. ( یادداشت مؤلف ). ج ، احشاء. ( منتهی الارب ). || ناحیت. ناحیه. ( ربنجنی ). || صاحب غیاث گوید: اکثردل استعمال میشود. || ثومش. رجوع به این کلمه شود.
حشا. [ ح َ ] ( ع مص ) ضربت بر شکم زدن. زخم بر شکم زدن. ( تاج المصادر بیهقی ). || آرمیدن با.
حشا. [ ح َ ] ( اِخ ) نام موضعی به دیار طی. || نام کوهی در الابواء میان مکه و مدینة. || نام وادیئی به حجاز. ( معجم البلدان ).

معنی کلمه حشا در فرهنگ معین

(حَ ) [ ع . ] (اِ. ) درون ، اندرون .

معنی کلمه حشا در فرهنگ فارسی

درون، اندرون، درونه، آنچه داخل شکم باشد
( اسم ) ۱ - درون اندرون . ۲ - آنچه درون شکم باد از جگر سپرز شکنبه و مانند آن و یا آنچه ما بین استخوان پهلو و سرین باشد .
با تازیانه بر شکم و پهلو زدن

معنی کلمه حشا در ویکی واژه

درون، اندرون.

جملاتی از کاربرد کلمه حشا

فیلم اساسینز کرید، داستان مردی به نام کالوم لینچ (مایکل فاسبندر) را روایت می‌کند که می‌فهمد جدش آگیلار در قرن ۱۵ و در اسپانیا عضو حشاشین بوده‌است و با گروهی معروف به تمپلارها می‌جنگیده‌است. به او گفته می‌شود که تمپلارها در جستجوی سیب عدن هستند که حاوی کد ژنتیکی ارادهٔ آزاد در انسان است و توسط آن قادر به کنترل نسل بشر خواهند شد. برای همین کالوم را به کار می‌گیرند تا با استفاده از حافظهٔ ژنتیکی‌اش به حافظهٔ آگیلار دست یابند که آخرین کسی بوده که سیب عدن را در اختیار داشته تا بفهمند سیب عدن کجاست. کالوم اما در اثر این تجربه، مهارت‌ها و فنون جنگی آگیلار را یادمی‌گیرد و در دوراهی ادامهٔ راهش یا همکاری با دشمنانش قرار می‌گیرد.
شرحشان کرده ‌ ایم خود زین پیش می نگنجد در این بیان کم و بیش
موسیقی متن بازی کیش حشاشی که توسط جاسپر کید تهیه شده‌است یک آلبوم موسیقی است و در سال ۲۰۰۷ انتشار یافته‌است که شامل شش آهنگ است و افراد می‌توانند با مراجعه به وب‌گاه رسمی بخشی از آهنگ‌ها را گوش دهند به بعضی از آهنگ‌ها هم می‌توان از طریق وبگاه رسمی جاسپر کید گوش کرد.
باجماع مسلمانان ، دعای هر دو واجب شد که بوی امن و آسایش زرنگ صلحشان آمد
اورادشان ثنای وزیر جهان خدیو تسبیحشان دعای خدیو جهان ستان
« کز خیالی صلحشان و جنگشان و از خیالی نامشان و ننگشان‌»
روحشان در آسمان باشد بخواب یرجم الشیطان منه بالشهاب
محصولات صادراتی این کشور شامل نارگیل و ماهی است که به کشورهای آلمان (۶۰٫۵ درصد)، ایتالیا (۲۰٫۱ درصد) و فیجی (۲۰٫۱ درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل غذا، احشام، سوخت‌های فسیلی، ماشین‌آلات و کالاهای تولید شده‌است که از کشورهای فیجی (۴۶٫۱ درصد)، ژاپن (۱۸٫۹ درصد)، چین (۱۸٫۲ درصد)، استرالیا (۷٫۷ درصد) و نیوزیلند (۴٫۱ درصد) وارد می‌گردد.
وی مملوک خاندان برسقی و نماینده مودود، اتابک موصل، در دربار سلطان سلجوقی، محمد یکم، بود. پس از قتل مودود توسط یکی از حشاشین در مسجد دمشق در ۲ اکتبر ۱۱۱۳، سلطان سلجوقی آق سنقر را به عنوان جانشین وی انتخاب کرد. همچنین سلطان سلجوقی به وی و دیگر امیرانش در شام دستور ادامه جهاد علیه دولت‌های صلیبی و صلیبیون را صادر کرد. آق سنقر حملاتی را به کنت‌نشین ادسا در آوریل و مه ۱۱۱۵ ترتیب داد. پس از رد درخواست وی توسط حاکم ارتقی ماردین، ایلغازی، آق سنقر به قلمروی وی یورش برد اما در جنگ در مقابل ایلغازی شکست خورد. پس از این شکست جایگاه خود را در موصل از دست داد و جویوش بیگ به عنوان اتابک موصل انتخاب شد.
دل ببیند سر بدان چشم صفی آن حشایش که شد از عامه خفی
ز اشارات روحشان ز صباح و صبوحشان عسل و می روان شود به چپ و راست جوی جو
گزنفون شاهد عینی وقایعی بود که شرحشان در آناباسیس رفته‌است.
با این حال، در برخی بیماران آی‌بی‌اس به دلیل افزایش حساسیت احشایی، بسیاری از عادات غذایی می‌تواند پاسخ گوارشی شدیدی به همراه داشته باشد که می‌تواند به درد شکمی همراه با اسهال یا یبوست منجر شود.
صاحب سری عزیزی صد زبان گر بدی آنجا بدادی صلحشان
ماهیان را گر نمی‌بینی پدید گوش تو تسبیحشان آخر شنید
عنصر دیگری که مناطق کشاورزی ایران را در معرض نابودی قرار داد تبدیل زمین کشاورزی به مراتع و چراگاه برای احشام مغول بود. عامل دیگر رکود کشاورزی این بود که برخی از ساکنان اسکان‌های دائم به لحاظ فقدان امنیت و هرج و مرج شهر یا روستا و را رها کرده و به دنبال صحرانشینان به راه افتادند. از آنجا که لازمهٔ کشاورزی اسکان دایم و مراقبت از زمین‌است. این تغییرات جمعیتی تأثیرات مخربی بر کشاورزی ایران برجا گذاشت.
وی در دورهٔ پسر المستعلی (الآمر باحکام‌الله) بدست حشاشین ترور شد و وزارتش به پایان رسید.
روحشان بشکست و اندر آب ریخت ذره ذره آبشان بر می‌گسیخت