شاکی

شاکی

معنی کلمه شاکی در لغت نامه دهخدا

شاکی. ( ع ص ) شکایت و گله کننده. ( از دهار ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). مرد گله مند. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). دادخواه. متظلم. عارض. فریادخواه. رافع قصه. دست بردارنده بدادخواهی :
من ز جان جان شکایت میکنم
من نیم شاکی حکایت میکنم.مولوی.|| مرد صاحب شوکت و حدّت در سلاح. ( ازغیاث اللغات ) ( از آنندراج ). و رجوع به شاکی السلاح شود. || ( اِ ) شیر بیشه. ( ناظم الاطباء از اشتنگاس ). || ( ص ) اندک بیمار. ( اقرب الموارد )( منتهی الارب ). || ( اِ ) اندک بیماری. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه شاکی در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِفا. ) شکایت کننده ، گله کننده .

معنی کلمه شاکی در فرهنگ عمید

۱. شکایت کننده، گله کننده.
۲. [مجاز] عصبانی.

معنی کلمه شاکی در فرهنگ فارسی

شکایت کننده، گله کننده
( اسم ) شکایت کننده گله کننده .

معنی کلمه شاکی در دانشنامه عمومی

شاکی (غزنی). شاکی منطقه ای مسکونی در افغانستان است که در جغتو ولایت غزنی و در جنوب غربی شهر غزنی موقعیت دارد.
ساکنین شاکی را مردمان هزاره تشکیل می دهند. مردم این منطقه به گویش های هزارگی و دری زبان فارسی صحبت می کنند. مردم شاکی، مردمانی مهمان نواز و بیشتر پایبند به آداب و سنت های قدیمی خود می باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه شاکی

ملک هر دو جهان به خاشاکی در نیاید به چشم همت ما
عوامل وی در مدت محاکمه نیز به تهدید شاکیان و خانواده ایشان می‌پرداختند. وی که پیش از انقلاب از اوباش محله جمشید (یکی از محلات سابق شهر تهران که مرکز قمار و مراکز فحشا) بوده‌است، بلافاصله پس از انقلاب به سمت ریاست گروه ضربت کمیته منطقه دوازده تهران و پست‌های دیگری رسید.
در این راستا، شاکیان در سال ۲۰۰۴ در تلاش برای تصاحب آثار و مجموعه‌های ایرانی در موزه‌ها از شماری از موزه‌های آمریکا شکایت کردند، که مؤسسه شرق‌شناسی و بایگانی باروی تخت جمشید هم از جمله این گروه بودند.
«قانون دفاع از ازدواج» در سال ۱۹۹۶ در کنگره تصویب شد و به امضای بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت رسید. شاکی ادیث ویندزور معتقد بود این قانون در حوزه مالیات بر ارث تبعیض‌آمیز است.
احکام این جرم یا برائت است یا اعدام حد وسطی ندارد. اگر اعدام نبود و به‌طور مثال ۲۰ سال حبس بود قاضی نمی‌ترسید مجازات تعیین کنداما این مجازاتها کار را مشکل کرده‌است. از یک طرف مجبوریم حکم اعدام دهیم و از سویی اگر حکمی ندهیم روان از دست رفته یک زن قربانی را در نظر نگرفته‌ایم. این در حالی است که اثبات جرایم حدی با کوچک‌ترین شبهه‌ای سخت می‌شود. مشکل دیگر ما این است که مجرمین در پلیس آگاهی اقرار می‌کنند اما در دادگاه‌ها اقرار نمی‌کنند و حتی شاکیان را نیز تهدید می‌کنند.
تا شنیدم از فلک آل پیمبر شاکی اند ناکسم گر جان من از زندگانی شاکرست
در آبان ۱۳۹۸ یکی از دادیاران سابق قوهٔ قضاییه در زمان اعدام‌های سال ۶۷ در کشور سوئد بازداشت شد. در اسناد و مدارک موجود از حمید نوری (با نام مستعار حمید عباسی) به عنوان یکی از اعضای هیئت اعدام در گوهردشت کرج یاد شده‌است. ایرج مصداقی و کاوه موسوی (حقوقدان) پیگیر بازداشت نوری در خارج از ایران بوده‌اند. موسوی اعلام کرد که نوری به جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، شکنجه و مشارکت در جرم مستمر (با استناد به بازنگرداندن جنازه‌های قربانیان) متهم است. در ۲۲ آبان ۹۸ دادگاهی در سوئد حکم به بازداشت ۱ ماههٔ حمید نوری داد تا شاکیان پرونده بتوانند در این زمان مدارک کامل برای محکوم کردن او ارائه کنند.
عقل معذورست در سرگشتگی زیر فلک چون برآید مشت خاشاکی ازین گرداب‌ها؟
تا نفس باقیست اجزای نفس می‌پروریم مشت خاشاکیم مصروف غذای سوختن
آروس آرشاکی تادئوسیان (ارمنی: Արուս Արշակի Թադևոսյան؛ زادهٔ ۳۱ دسامبر ۱۹۰۷ - درگذشته ۱۴ ژوئیهٔ ۱۹۸۳) مترجم اهل ارمنستان بود.
مشت خاشاکی است بر جا مانده از سیلاب عمر در دل من خار خاری کز تمنا مانده است
آزمایشگاه‌های سیستم یونیکس به عنوان شاکی در سال ۱۹۹۲ یک شکایت حقوقی را علیه بی‌اس‌دی‌آی و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی را در مورد مالکیت فکری و حقوق مربوط به یونیکس اقامه کرد. یواس‌ال از دادگاه درخواست کرد تا دستور توقف توزیع سیستم عامل بی‌اس‌دی و نت-۲ را که توسط بی‌اس‌دی‌آی و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی انجام می‌شد را تا پایان مراحل دادگاه صادر کند. ای شکایت در سال ۱۹۹۳ پس از آنکه قاضی شک خود را در مورد صحت مالکیت فکری یونیکس توسط یواس‌ال اعلام نمود بسته شد.
عشق عالمسوز دل را پاک کرد ازآرزو چون برآید مشت خاشاکی به استیلای شمع؟
عمر رفت و خار خارش در دل بیتاب ماند مشت خاشاکی درین ویرانه از سیلاب ماند
بازووی ده رویشیم یرخرخال نه که م پوشاکی جه لونگ شاده سمال نه که م
در سجده واجب قرآن نمی‌شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند.
آزادی رسانه و مطبوعات همانند یک ضمانت‌نامه از جانب دولت‌ها به رسانه‌های عمومی، در مقابل مواجهه با روندهای محدودکنندهٔ ابراز نظر در جوامع، می‌باشد که حقوق قانونی رسانه‌ها و همچنین مراجع رفع اختلاف بین رسانه‌ها و شاکیان را مشخص می‌کند. این حقوق در بسیاری از کشورها به صورت قانونی و در چهارچوب قوانین اساسی آن کشور تعبیه شده است تا از آزادی مطبوعات حمایت به عمل بیاید.
در آتش می گرفتم خرمن حسرت نصیبان را گر از سامان هستی، در بساطم بود خاشاکی
ساز هستی یک قلم آماده برق فناست مشت‌خاشاکی‌،‌که نتوان‌سوختن‌، در بیشه‌نیست
در تولید بیکینی می‌توان از مواد پوشاکی متنوعی استفاده کرد و این مواد عنصری مهم در طرح بیکینی هستند.