جلاد
معنی کلمه جلاد در لغت نامه دهخدا

جلاد

معنی کلمه جلاد در لغت نامه دهخدا

جلاد. [ ج ِ ] ( ع اِ ) ج ِ جَلد. ( منتهی الارب ). || ج ِ جَلَد. ( ناظم الاطباء ). || ج ِ جِلدَة. ( منتهی الارب ). || خرمابن سخت و بزرگ. || شتر ماده بسیار شیرده. || شتر ماده بی شیر و بی بچه. ( از اقرب الموارد ). رجوع به جَلدَة شود. || ( مص ) با کسی شمشیر زدن.
جلاد. [ ج َل ْ لا ] ( ع ص ) تازیانه زن. ( منتهی الارب ). سیاف. ( ناظم الاطباء ). دره زن. ( از آنندراج ). آنکه حدود را بر پا کند. دژخیم. میرغضب :
بدل ربودن جلاد و شاطری ای مه
ببوسه دادن جان پدر بس اژکهنی.شاکر بخاری.اگر چه هر دو خونریزند لیکن
هم از جلاد تا قصاب فرق است.خاقانی.بفرمود جلاد را بی دریغ
که بردار سرهای ایشان به تیغ.سعدی.|| پوست کننده. پوست کشنده. ( آنندراج ).
جلاد. [ ج َل ْ لا ] ( اِخ ) احمدبن موسی بن علی مکنی به ابوالعباس ( 700 - 792 هَ. ق. ) از فقیهان یمن است و تالیفاتی دارد. ( العقود اللؤلؤیة ج 2 ص 218 ) ( الاعلام زرکلی ).
جلاد. [ ج َل ْ لا ] ( اِخ ) فیلیپ بیک. [ 1857 - 1914 م. ] از دانشمندان است. او راست :
1 - التعلقیات القضائیة علی قوانین المحاکم المصریه. این کتاب در مطبعه معارف چاپ شده است.
2 - قاموس الادارة و القضاء. این کتاب بدو زبان عربی و فرانسه نوشته شده و کتابی است مشتمل بر بسیاری از احکام و قوانین مصری و لوایح ومنشورات و معاهده ها و فرمانهای ملوک و سلاطین بترتیب حروف تهجی و در مطبعه معارف اسکندریه بچاپ رسیده است و بار دوم همین کتاب زیر عنوان : القاموس العام للادارة و القضاء در شش جزء و در اسکندریه چاپ شده است.( از معجم المطبوعات ).

معنی کلمه جلاد در فرهنگ معین

(جَ لّ ) [ ع . ] (ص . ) مأمور تازیانه زدن یا کشتن محکومان ، دژخیم .

معنی کلمه جلاد در فرهنگ عمید

۱. مٲمور تازیانه زدن، شکنجه کردن، یا کشتن محکومان، دژخیم، میرغضب.
۲. [مجاز] بسیار سنگدل.
۱. مبارزه.
۲. (صفت ) [جمعِِ جَلد] =جلد۱

معنی کلمه جلاد در فرهنگ فارسی

دژخیم، میرغضب، مامورتازیانه زدن
( اسم ) جمع جلید
فیلیپ بیک از دانشمندان است او راست : ۱ - التعلیقات القضائیه علی قوانین المحاکم المصریه این کتاب در مطبعه معارف چاپ شده است . ۲ - قاموس الاداره و القضائ این کتاب بدو زبان عربی و فرانسه نوشته شده و کتابی است مشتمل بر بسیاری از احکام و قوانین مصری و لوایح و منشورات و معاهده ها و فرمانها ملوک و سلاطین بترتیب حروف تهجی و در مطبعه معارف اسکندریه بچاپ رسیده است و بار دوم همین کتاب زیر عنوان : القاموس العام للاداره و القضائ در شش جزئ و در اسکندریه چاپ شده است .

معنی کلمه جلاد در دانشنامه عمومی

جلاد (شخصیت کمیک). جلاد ( به انگلیسی: Executioner ) یک شخصیت خیالی قهرمان است که در کتب کامیک مارول کامیکس وجود دارد؛ و برای اولین بار، در شمارهٔ ۱۰۳ سفر به رمز و راز ( Journey into Mystery ) در آوریل ۱۹۶۴ معرفی شد.
جلاد (فیلم ۲۰۱۵). جلاد یا مأمور اعدام ( به انگلیسی: Hangman ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۵ و به کارگردانی آدام میسون است. در این فیلم بازیگرانی همچون جرمی سیستو، کیت اشفیلد، رایان سیمپکینز، تای سیمپکینز و ایمی اسمارت ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه جلاد در ویکی واژه

مأمور تازیانه زدن یا کشتن محکومان، دژخیم.

جملاتی از کاربرد کلمه جلاد

ز بار منت عالم نشستن به زیر خنجر جلاد خوشتر
تومان پس از پایان جنگ توسط بریتانیایی‌ها دستگیر شد. تومان و ۱۳ نفر دیگر به جرم جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محاکمه شدند. دادگاه وی و ۱۰ نفر دیگر را به اعدام با طناب دار محکوم کرد و در ۸ اکتبر ۱۹۴۶ توسط آلبرت پیرپوینت جلاد بریتانیایی در زندان هاملن به دار آویخته شدند.
زان که در زیر دشنهٌ جلاد بودش افتاده پاره‌ای ز جگر
از علی بن جهم آورده‌اند که گوید: محمد بن بعیث را به نزد متوکل آوردند و بگفت: تا گردنش را بزنند. وی را بر نطعی انداختند. جلادان بیامدند و مهیای وی شدند. متوکل با خشونت به او گفت: «ای محمد چه چیز به این کار وادارات کرد؟»
بگذار به زیر تیغ جلاد آویزهٔ قتلگاه باشد
علاقهٔ سمندریان به دورنمات از زمانی شروع شد که در هامبورگ تحصیل می‌کرد و تنها به آثار نمایشی این نویسنده نیز محدود نمی‌شد. سمندریان گفته‌است: «اولین ترجمهٔ من از آثار دورنمات «قاضی و جلاد» بود که در دوران دانشجویی در آلمان آن را به فارسی برگرداندم و حدود سال ۱۳۷۰ در ایران به چاپ رسید.» قابل ذکر است که اثر یادشده در قالب یک رمان پلیسی است. سمندریان کمابیش تمام نمایش‌نامه‌های مهم دورنمات را به فارسی برگردانده‌است که بیشتر این نمایش‌نامه‌ها را نخست خود او برای تئاتر یا تلویزیون کارگردانی کرد. برخی از آن‌ها را نیز برای تمرین و اجرا در اختیار شاگردان خود گذاشت تا، اگر به حد قابل‌قبولی می‌رسیدند، برای اجرای عمومی به روی صحنه ببرند.
عاجز تدبیر تست جنبش گردون ورچه بکار آورد فنون جلاده
کس بدین حجت چو معذورت نداشت وز کف جلاد این دورت نداشت
اوحدی از درد دوری تو بنالید با تو چو سودش نکرد صبر و جلادت
خاک رهش جلاده چشم خرد بود آن را به نقد جان به خرد هر که به خرد است
این می کشد مرا که مبادا ز لاغری خونم خمار خنجر جلاد نشکند
قد چو خم شد، گردن تسلیم میباید کشید بر تو باشد قد خم، شمشیر جلاد اجل
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به بسیار شیک‌پوش، در گرداگرد شهر، چه زندگی شگفت‌انگیزی، کشتی هوایی، آقای دیدز به شهر می‌رود، شب و روز، ده فرمان، جلادان هم می‌میرند، آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود، مأموریت به مسکو، مومیایی، کنتاکی، احمق آمریکایی خوش‌تیپ، ملاقات با جان دو، جستجو، گولدی، ممنوع، برادوی بیل، دو دختر و ملوان و گلادیاتور اشاره کرد.
دل از کسی نرباید بتم به جور و جلادت که دل خود از پی او می رود به صدق و ارادت
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به مرثیه‌ای برای یک بیگانه، گاوبازی، جانگو، تن‌تن و پرتقال‌های آبی، دلیلی برای زندگی، دلیلی برای مرگ، جلاد، داغ ننگ، سرباز حرفه‌ای، مردی با چهره عجیب به‌دنبال توست تا تو را بکشد، دو رقیب و نامزدشده اشاره کرد.
عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با عنوان «ایران: آخرین جلاد کودکان» اعلام کرد که از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون ۲۴ کودک در ایران اعدام شده‌اند که ۱۱ نفر از آنان در هنگام اعدام زیر ۱۸ سال بوده‌اند.
شاه صفی به جلادان دستور داد سرهای بریده شده را به نزد امام‌قلی خان ببرند و پس از اینکه سرهای بریده را به وی نشان دادند، سر او را نیز بریده و به حضور شاه صفی بیاورند. هنگامی که جلادان به منزل امام‌قلی خان رسیدند، وی مشغول نماز بود. وی پس از دیدن سرهای فرزندان از جلادان خواست تا به وی اجازه بدهند نمازش را به پایان برساند و سپس وی را به قتل برسانند. پس از اتمام نماز گفت: اکنون فرمان شاه مطاع است، اجرا بدارید. جلادان سر وی را نیز بریدند و هر چهار سر را به نزد صفی بردند. شاه نیز سرها را به نزد مادرش در حرمخانه فرستاد.