تشریع

معنی کلمه تشریع در لغت نامه دهخدا

تشریع. [ ت َ ] ( ع مص ) بیان کردن راه را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || به آبشخور آوردن. ( زوزنی ). به آب آوردن شتران را که احتیاج به کشیدن دلو و ریختن آن در حوض نباشد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || فرورفتن در آب. || شراع قرار دادن سفینه را. ( از اقرب الموارد ). || در عرف فقیهان و حقوق دانان ، قانون نهادن. وضع قانون. قانون گذاری. || در تداول خاص متشرعه ، امر غیرمشروعی را بشرع منسوب داشتن ، چنانکه امر غیرمحرمی را حرام یا عمل غیرواجب را واجب شمردن. بدعت نهادن. امر غیردینی را در دین وارد ساختن.

معنی کلمه تشریع در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) شریعت آوردن ، آیین نهادن .

معنی کلمه تشریع در فرهنگ عمید

۱. بیان کردن و نمودار ساختن راه یا شریعت.
۲. شریعت آوردن، آیین ساختن.

معنی کلمه تشریع در فرهنگ فارسی

بیان کردن ونمودارساختن راه یاشریعت

معنی کلمه تشریع در ویکی واژه

شریعت آوردن، آیین نهادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تشریع

ذات تو علت ایجاد نقوش و صور است مهر تو غایت تشریع فروض و سنن است
این نوشتار دربارهٔ اِجماع در تشریع اسلامی است؛ برای هم‌رأیی دیدگاهی بنگرید: هم‌رأیی تصمیم‌گیری
شورای کلیسای آشور مشرق اعلام کرد که پس از اتخاذ روال جدید تقدیس ابی مالک تیموتئوس در ماه مه ۲۰۱۸ تشریع و منصوب می‌شود. در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹ گوارگیس سوم اسقف اعظم کلیسای آشور مشرق، ابی مالک تیموتئوس را به عنوان قدیس اعلام کرد.
که تشریع نبی در خیر مردم بود محتاج سر سیر چارم
این نبوت به نام تشریعی ست مطلب از وی بجز رسالت نیست
پی تشریع امر لایزالی ز اوصاف جمالی یا جلالی
اِجماع در فقه، به هم‌رأی بودن، داوری، تصمیم یا توافق دانشوران مسلمان گفته می‌شود که پس از قرآن، سنت و قیاس، از خاستگاه‌های چهارگانه اصول فقه (تشریع= قانون‌گذاری اسلامی) اهل سنت است. منظور از اجماع، هم‌رأیی همه مجتهدان مسلمان در دوره‌ای بر حکمی شرعی است. برخی از پژوهشگران حدیث «لا تجمع أمتی علی ضلالة (امت من بر گمراهی هم‌رأی نمی‌شوند) را هستهٔ اجماع می‌دانند و می‌افزایند که دور از انتظار نیست که خود پیامبر کسی است که ایدهٔ اجماع را در صحابه بنیان نهاد. اجماع بر دو گونهٔ کلّی است، بیان صریح دیدگاه و اجماع سکوتی؛ اگر مجتهدی در مسئله‌ای فتوایی بیان داد و دیگر مجتهدان هم‌روزگارش بر فتوایش آگاهی یابند و کسی آن را انکار نکند، اجماع سکوتی روی می‌دهد.
دگر هم آن که تشریعش بود نام بزاید باشدش تبلیغ احکام
کتاب‌ها و نامه‌های بسیاری توسط بهاءالله، عبدالبهاء و شوقی افندی نوشته شده‌است که همگی جزو آثار بهائی دسته‌بندی می‌شوند. در آئین بهائی آثار باب و بهاءالله به عنوان وحی یا کلام الهی، متون و سخنرانی‌های عبدالبهاء و آثار شوقی افندی به عنوان تفسیر و تبیین رسمی و آثار بیت العدل اعظم به عنوان تشریع و توضیحات رسمی در نظر گرفته می‌شود.
از دید شیعیان محمد تمام ویژگی‌ها و وظایف امام را دارد و علاوه‌برآن وظیفه تشریع و تبلیغ دین و ویژگی ارتباط با خدا از طریق وحی را نیز دارد. همچنین فاطمه دختر محمد تمام ویژگی‌های بالا را دارد و فقط مسئولیت‌های زیر را ندارد.[نیازمند منبع]
دو قسم است آن نبوت‌گاه توزیع یکی تعریف و دیگر باز تشریع
بابنای معارف شد پیمبر ولی تشریع حق را نیست در خور
پیشانی برای دفعه سوم وضع شده‌است. به سایر مجازات‌ها مانند مجروح کردن کسی و برای برخی روابط جنسی اشاره شده و تشریع احکام به بیت العدل اعظم محول شده‌است. استشفر معتقد است که بی تردید این احکام کاملاً مخالف تصور ارزش‌های جهان غرب و متخصصین امور جنائی می‌باشد. شفر از کتاب مفاضات عبدالبهاء نقل قول می‌کند که "خیمه وجود بر ستون عدل قائم است نه عفو و بقای بشر بر عدل است نه عفو". بر این اساس مجازات اعدام و حبس ابد احکام مطلقی هستند که مجرم دیگر به جامعه باز نخواهد گشت. در مقابل احکامی مانند تبعید این فرصت را به مجرم می‌دهد که از زنذگی خود را از نو شروع کند.
۶۰ - بحثی پیرامون جواز و عدم جواز تشریع از دیدگاه اسلام، نور علم، آذر ۱۳۷۱ هـ.ش.
مقام اعلی و ساختمان‌های پیرامون قوس کوه کرمل، شامل دارالتبلیغ بین‌المللی، دارالتشریع مقر بیت‌العدل اعظم، و دارالآثار محل نگه‌داری آثار، متون و سایر اشیای به جای مانده از شخصیت‌های اصلی بهائی، به همراه چند ساختمان دیگر موجود در مقامات و باغ‌های بهائی، و همچنین روضه مبارکه مقبره بهاءالله، شارع دیانت بهائی در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۸ به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شد.