تبلیغ

معنی کلمه تبلیغ در لغت نامه دهخدا

تبلیغ. [ ت َ ] ( ع مص ) رسانیدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( اقرب الموارد ) ( قطر المحیط )( ترجمان علامه جرجانی ) ( غیاث اللغات ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). رسانیدن و واصل کردن. ( فرهنگ نظام ). || دست به عنان اسب کشیدن سوار تا در سرعت بیفزاید. ( از اقرب الموارد ) ( از قطر المحیط ). دست بعنان دراز کردن تا تیز رود. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || رسانیدن پیغام و جز آن. ( ناظم الاطباء ). رسانیدن عقاید دینی یا غیر آنها با وسایل ممکنه : علمای فرنگ در آسیا تبلیغ نصرانیت میکنند. فلان برای وزیر شدن خودش مشغول تبلیغ است. ج ، تبلیغها، تبلیغات. ( فرهنگ نظام ). || نوعی از انواع مبالغه باشد. رجوع به مبالغه شود.
تبلیغ. [ ت َ ] ( اِخ ) آیه تبلیغ؛ آیه 70 سوره پنجم ( مائده ) که آغاز آن : «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و اِن لم تفعل فمابلغت رسالتک » است. و بر طبق اخبار و روایات مفسران درباره نصب علی بن ابی طالب ( ع ) بخلافت نازل شده است.

معنی کلمه تبلیغ در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ۱ - رسانیدن پیام یا خبر. ۲ - موضوعی را به اطلاع عموم رسانیدن . ج . تبلیغات .

معنی کلمه تبلیغ در فرهنگ عمید

۱. آگاه کردن دیگران از فایده های چیزی، کسی، یا عقیده ای: تبلیغ کالا، تبلیغ انتخاباتی، تبلیغ حزبی.
۲. رساندن خبر.

معنی کلمه تبلیغ در فرهنگ فارسی

رسانیدن، رساندن پیغام یاخبر، پیام یامطلب رساندن
( مصدر ) رسانیدن ( پیام باخبرمطلبی بمردم ) ابلاغ . ۲- موضوعی را باانتشار اخبار( بوسایل مختلف مانند رادیوتلویزیون روزنامه و غیره ) در اذهان عمومی جاگیر کردن . جمع : تبلیغات .
آی. تبلیغ آی. ۷٠ سور. پنجم مائده که آغاز آن : ( یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالتک ) است . و بر طبق اخبار و روایات مفسران دربار. نصب علی بن ابی طالب ( ع ) بخلافت نازل شده است .

معنی کلمه تبلیغ در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تبلیغ، رساندن مجموعه اطلاعاتی به مخاطب به منظور اقناع و برانگیختن احساسات او به سود یا بر ضد یک موضوع است. در این مقاله، تبلیغ به معنای تبلیغات دینی و تقریباً معادل دعوت است که معمولاً با اصطلاحاتی چون وعظ و خطابه هم مضمون است.
واژه تبلیغ هر چند در لغت، مفهوم گسترده‏ای دارد ولی مراد از آن در این جا رسانیدن شرع و دین خدا به مردم است که در آیات متعدّد از وظایف اصلی پیامبران شمرده شده است.
مائده/سوره۵، آیه۹۲.
برخی، واژه فارسی «آوازه گری» را ـکه ظاهراً نخستین بار، ملک الشعرای بهار، آن را در برابر propaganda به کار بردـ معادل واژه عربی تبلیغ دانسته اند، ولی این کاربرد با اقبال، روبرو نشده است.
فرهنگ علوم رفتاری، ذیل "Propaganda".
مفهوم اصطلاحی تبلیغ، نخست در حیطه امور دینی به کار می رفت و بعدها به حوزه های دیگر، تعمیم یافت؛ گر چه در حوزه هایی غیر از حوزه دین، غالباً از صورت جمع آن (تبلیغات) استفاده می شود. ارائه تعریفی مورد وفاق از تبلیغ کار دشواری است و آنچه در معرِف این مقاله ذکر شده، برآیند مشترکات انبوهی از تعاریف موجود است.
تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی، ص۶۲ـ۶۹.
...
[ویکی فقه] تبلیغ (قرآن). تبلیغ، رساندن مجموعه اطلاعاتی به مخاطب به منظور اقناع و برانگیختن احساسات او به سود یا بر ضد یک موضوع است.
تبلیغ، رسانیدن و واصل کردن، رسانیدن پیغام و جز آن، و رسانیدن عقاید دینی یا غیر آنها با وسایل ممکن است. در این مدخل از مشتقات «بلغ»، «دعو» و هر آنچه معنای تبلیغ را می فهماند، استفاده شده است.
کاربرد اصطلاح تبلیغ
مفهوم اصطلاحی تبلیغ، نخست در حیطه امور دینی به کار می رفت و بعدها به حوزه های دیگر، تعمیم یافت؛ گر چه در حوزه هایی غیر از حوزه دین، غالباً از صورت جمع آن (تبلیغات) استفاده می شود. ارائه تعریفی مورد وفاق از تبلیغ کار دشواری است و آنچه در معرِف این مقاله ذکر شده، برآیند مشترکات انبوهی از تعاریف موجود است.
واژه تبلیغ در قرآن
واژه تبلیغ در قرآن به کار نرفته، ولی فعل آن به این صورت ها آمده است:۱) «بلّغتَ» ۲) «اُبَلِّغُکم» ۳) «یُبَلِّغونَ» ۴) «بَلِّغ» ۵) «یُبَلِّغْنَ» صورت ثلاثی مجرد ریشه بلغ نیز، ۵۱ بار به صیغه های فعلی یا اسمی و صورت باب افعال آن، ۵ بار به صورت فعلی ذکر شده است؛ در این میان، واژه بَلاغ، غالباً به معنای تبلیغ و ابلاغ و در مقام تأکید بر وظیفه پیامبران، ۱۵ بار تکرار شده است. این واژه ها در قرآن فقط در معنای لغوی به کار رفته اند و مفهوم اصطلاحی متعارف و امروزی آن را ندارند، از این رو پاره ای برداشت ها که ناشی از خلط مفهوم لغوی و اصطلاحی تبلیغ است، درست به نظر نمی رسد.
عناوین مرتبط
...

معنی کلمه تبلیغ در ویکی واژه

propaganda
رسانیدن پیام یا خبر.
موضوعی را به اطلاع عموم رسانیدن.
تبلیغات.

جملاتی از کاربرد کلمه تبلیغ

وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ، ای اطلب منکم علی امری ایّاکم بتقوی اللَّه جزاء و ثوابا. فان جزائی و ثوابی علی ربّ العالمین. لانّه هو الّذی ارسلنی فکان اجری علیه. و قیل انّما قال ذلک لانّ المستحقّ علی تبلیغ الرسالة ثواب دائم و لم یکن ذلک الیهم.
پس از آن‌که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صلاحیت سید محمدکاظم شریعتمداری را برای مرجعیت رد کرد، یوسف صانعی که دادستان کل کشور بود مأمور اخذ اموال در اختیار شریعتمداری و انتقال آن به دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیه شد؛ دو دهه بعد و پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صانعی را فاقد ملاک‌های لازم برای مرجعیت دانست. هر چند بعدها از رفتارش با سید محمدکاظم شریعتمداری ابراز پشیمانی کرد.
«قُلْ» یا محمد! «لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ» ای علی القرآن و تبلیغ الرّسالة «أَجْراً» ای جعلا و رزقا. «إِنْ هُوَ» ای ما هو یعنی محمّد (ص)، و قیل القرآن «إِلَّا ذِکْری‌ لِلْعالَمِینَ» موعظة للخلق اجمعین.
چو تبلیغ ثنا ها کرده باشی عقیب آن دعا ها کرده باشی
فَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ ای اعرضتم عن قولی و ابیتم ان تقبلوا نصحی فَما سَأَلْتُکُمْ علی الدّعوة و تبلیغ الرّسالة مِنْ أَجْرٍ جعل و عوض ای فَما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فاوجب التولّی او فاتنی ذلک الاجر بتولیکم إِنْ أَجْرِیَ ای ما اجری و ثوابی، إِلَّا عَلَی اللَّهِ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ المستمسکین لامر اللَّه.
همچو تبلیغ وحی با کفار که نمودند بر جحود اصرار
«وَ إِنْ ما نُرِیَنَّکَ» یعنی ان اریناک، «بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ » من العذاب. و قیل من اظهار دین الاسلام علی الدّین کلّه، «أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ» قبل ان نریک ذلک فلیس علیک الّا البلاغ کفروا هم به او آمنوا ای لیس علیک الّا البلاغ کیف ما صارت حالهم، «فَإِنَّما عَلَیْکَ الْبَلاغُ» یرید تبلیغ الرّسالة «وَ عَلَیْنَا الْحِسابُ» المجازاة.
او در مصاحبه با هفته نامه لو پوان در پاسخ به این سؤال که «دولت ایران می گوید تحریم ها باعث افزایش مرگ و میر در طول همه گیری کووید-۱۹ در ایران شده است. آیا این امر درست است یا صرفا تبلیغات است؟» گفت:
صبا به هیئت گل شد وزیر تبلیغات بیار باده که کابینه روی کار آمد
احمدالحسن تا کنون پنجاه کتاب نوشته است و یارانش نیز حدود دویست کتاب نوشته‌اند. او می‌کوشد نام خود و نام شهر و روستای خود و سن و خصوصیات جسمی خود را با روایات و احادیث نشان دهد. یاران احمد الحسن در سال ۲۰۰۸ در نواحی بصره و ناصریه با پلیس عراق درگیر شدند که صدها کشته و مجروح بجا گذاشت و خاتمه یافت پس از این احمد الحسن کشته یا ناپدید شد و حامیانش ضمن ادامه دادن تبلیغ برای وی هم‌زمان سعی کردند با نوشتن کتبی در تأیید او مبارزه را به عرصه کلامی بکشانند و ادعاهای وی را زنده نگه دارند.
پیامی خوش نفس چون بوی عنبر بدو تبلیغ کن وانگاه بگذر
مسیحا داشت از احمد بشارت به تبلیغ از حقش آمد اشارت
عدم حضور مسلمانان در سیستم دولتی، دستگاه‌های قانون‌گذاری فدرال و ایالتی، محافل سیاسی، و حتی گروه‌های تبلیغاتی در آمریکا باعث گردیده که تبلیغات منفی علیه این اقلیت جامعه آمریکا به ویژه پس از واقعه یازدهم سپتامبر به‌طور واضحی در سطح جامعه آمریکا مطرح گردد.
این کارزار موفقیت بزرگی بود و اجرای آن در طی سه سال تمدید شد. این تبلیغات در صنعت تبلیغات مورد تحسین قرار گرفت - با پارک ، ریلنس و کارولول جوایز برتر خلاقانه در اروپا و آمریکا را از آن خود کردند ، از جمله "بهترین تجاری سال" در جوایز تبلیغات تلویزیونی انگلیس در ۱۹۹۱و "برجسته ترین پویش اروپایی" در. جوایز سال ۱۹۹۱ اروپا. در حقیقت ، متعاقباً مصاحبه با حیوانات توسط متخصصان رسانه (در فروشگاه های پیشرو بازاریابی و نشان بازار ) به عنوان یکی از برترین تبلیغات تلویزیونی پنجاه سال گذشته رای داده شد.
مفاد آیه که اصلی، غرض رسالت را بود رساندن و تبلیغ این مهم خطیر