سرتیپی

معنی کلمه سرتیپی در فرهنگ فارسی

رتبه و مقام سر تیپ .

جملاتی از کاربرد کلمه سرتیپی

علی سعیدی بار دیگر از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ به عنوان مسئول حفاظت اطلاعات سپاه منصوب شد. سال ۱۳۷۲ سید علی خامنه‌ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران، مرتضی رضایی را همزمان با اعطای درجه سرتیپی به ریاست سازمان حفاظت و اطلاعات سپاه پاسداران منصوب می‌کند.
آرتو طریان افسر ارتش بود و آخرین درجه‌ای که اخذ کرده بود درجه سرتیپی بود. آرتو طریان طبع شعر داشت و اشعاری که به زبان ارمنی می‌سرود با نام «آ. آریزاد» در جراید ارمنی زبان سراسر جهان منتشر می‌گردید. چهار جلد کتاب از آرتو طریان به یادگار مانده است. یکی از دیوان‌های اشعار او در شهر ونیز ایتالیا به چاپ رسیده است.
اتو روگه در سال ۱۹۳۳م، سرهنگ و در سال ۱۹۴۰ به درجه سرتیپی رسید. بعد از پایان جنگ و بازگشت وی به وطنش نروژ در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۱۹۴۵م، وی به درجه ارتشبدی که در آن زمان بالاترین درجه نظامی در نیروهای مسلح نروژ، بود؛ ارتقاء پیدا کرد. همچنین وی پس از پایان جنگ، نخست به ریاست نیروهای دفاعی نروژ برگزیده شد؛ اما پس از مدت کوتاهی به دنبال اختلاف با رهبری سیاسی جدید، در اول ژانویه ۱۹۴۶م، از مقام خود استعفاء داد.
هَند در ۱۷۷۵، به عنوان سرهنگ دوم، در اولین هنگ پنسیلوانیا تحت فرماندهی سرهنگ ویلیام تامپسون در ارتش قاره‌ای، وارد شد. او در ۱۷۷۶ به درجهٔ سرهنگی ارتقا یافت و به فرماندهی قاره اول (که در آن زمان به عنوان اولین پنسیلوانیا نام‌گذاری شده بود) منصوب شد. در مارس ۱۷۷۷ به درجهٔ سرتیپی ارتقا یافت و به عنوان فرمانده فورت پیت خدمت کرد و با وفاداران بریتانیا و متحدان سرخ‌پوست آنها، جنگید. او بعد از حدود دو سال در فورت پیت فراخوانده شد تا به عنوان فرمانده تیپ در لشکر، سرلشکر لافایت خدمت کند.
در ۱۸۹۶م به درجه سرتیپی نایل شد و در سال ۱۸۹۷م به مصر اعزام گردید. او در سال ۱۸۹۹م به لقب منیع السلطنه مفتخر گردید و به عنوان سفیر فوق‌العاده ایران برای اعلام جلوس مظفرالدین شاه به تخت شاهی به دربار بلگراد و دربار صوفیه اعزام شد.
زندان رفتن نصیری، پلکان پیشرفت او شد تا بعدها به سمت رئیس ساواک رسید. وی ابتدا سرهنگ بود. بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و بازگشت شاه سپهبد فضل‌الله زاهدی با توجه به تلاش وی در کودتای ۲۵ مرداد به او درجه سرتیپی داد که این کار موجب ناراحتی شاه شد زیرا دادن درجه را شاه مختص به خود می‌دانست.
در سال ۱۳۳۳ با درجه سرگردی آجودان محمدرضا پهلوی شد و در سمت فرمانده گردان جاویدان انجام خدمت نمود. در سال ۱۳۴۰ پس از طی دوره ستاد با درجه سرهنگ تمامی در ستاد گارد شاهنشاهی مأمور خدمت شد. در سال ۱۳۴۷ با درجه سرتیپی به سمت معاونت گارد شاهنشاهی منصوب شد. در سال ۱۳۵۰ با درجه سرلشکری فرمانده گارد جاویدان و جانشین فرماندهی گارد شاهنشاهی شد در سال ۱۳۵۳ با درجه سپهبدی فرمانده گارد شاهنشاهی شد.
سهرابی در بهمن‌ماه ۱۳۵۹ درجه سرهنگ تمامی را دریافت کرد و در آبان ۱۳۶۰ به فرماندهی لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه منصوب شد و در خلال عملیات مطلع‌الفجر فرماندهی این لشکر را برعهده داشت. وی از اواخر اسفند ۱۳۶۱ فرماندهی قرارگاه عملیاتی فارس و همزمان مرکز آموزش پیاده شیراز را برعهده گرفت. سهرابی در خلال جنگ ایران و عراق، از تاریخ ۳ آبان ۱۳۶۳ تا ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۷ عهده‌دار ریاست ستاد مشترک ارتش بود. پس از وی، سرتیپ علی شهبازی به ریاست ستاد مشترک ارتش منصوب شد. آخرین درجهٔ سهرابی در نیروهای مسلح سرتیپی بود.
در سال ۱۹۹۴ درجه سرتیپی به کشژانوسکی اعطا گشت.
سردار اسعد پس از به قتل رسیدن ناصرالدین شاه توسط میرزا رضا کرمانی، مأمور نظم تهران شد و در زمان مظفرالدین شاه نیز فرمانده سواران بختیاری، با لقب سرتیپی باقی‌ماند. در سال ۱۲۷۵ هزار تومان مقرری، به پاس وفاداریش به دولت، برای او تعیین گردید. مدتی نیز به عنوان ایلخانی بختیاری، از جانب مظفرالدین شاه انتخاب شد. اما در این سمت، با رقابت شدید برادرش نجف‌قلی‌خان صمصام‌السلطنه که از او بزرگتر بود و طبق پیمان‌نامه‌های سران ایل، حق ایلخانیگری از آن او بود، مواجه شد و کناره گرفت.