تسریع

معنی کلمه تسریع در لغت نامه دهخدا

تسریع. [ ت َ ] ( ع مص ) تسریع بمعنی شتافتن اصلا در کتب لغت دیده نمی شود، بجای آن اسراع بر وزن اکرام است که سرعت مانند قدرت نیز اسم آن میباشد. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز سال دوم ). شتابانیدن. ( دهار ). || مبادرت کردن بسوی چیزی و سرعت کردن. ( از متن اللغة ). || و نیز تسریع زادن گوسفند است بچه خود را زنده پیش از تمام شدن وضع. و چنین حمل را سَرّوع خوانند. این کلمه را از بعض بادیه نشینان شنیدم و در کلام ائمه لغت ندیدم و چنان می بینم که فصیح است. ( از متن اللغة ).

معنی کلمه تسریع در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص ل . ) شتاب آوردن .

معنی کلمه تسریع در فرهنگ عمید

شتاب کردن در کاری، شتافتن.

معنی کلمه تسریع در فرهنگ فارسی

شتاب کردن، شتافتن
۱- ( مصدر ) شتافتن شتاب آوردن سرعت آوردن در کار سرعت گرفتن . ۲- ( اسم ) شتاب سرعت . جمع : تسریعات . توضیح بمعنی شتافتن در کتب عرب نیامده و بجای آن (( اسراع ) ) مستعمل است .

معنی کلمه تسریع در ویکی واژه

شتاب آوردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تسریع

در اوایل دهه ۱۳۵۰ اقتصاد ایران به لطف افزایش بی‌سابقه قیمت نفت سال‌های رکورددار رشد را تجربه کرد. تا سال ۱۳۵۵، تولید ناخالص داخلی ایران بیشترین مقدار در خاورمیانه بزرگ بود. این موضوع هدف شاه برای خرید پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات نظامی، به ارزش میلیاردها دلار از کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را، تسهیل و تسریع کرد.
اثر اکسیژن موجود در هوا بر ابریشم بسیار زیاد است و نور خورشید این اثر را افزایش داده، موجب تسریع در فساد ابریشم می‌شود.
از سال ۱۹۹۸ تا کنون، چین با موفقیت بارها تسریع همه‌جانبه سرعت قطار را به اجرا گذارده و سرعت قطار مستمراً افزایش یافته‌است، علاوه بر این، بیشتر قطارهای مسافربری مسیرهای خود را از شب تا صبح طی می‌کنند و به این طریق تسهیلات بیشتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
گونهٔ تغییریافتهٔ دیگری از مرتب‌سازی درجی در سال ۲۰۰۶ با نام مرتب‌سازی کتابخانه‌ای طراحی شد که در آن تعداد کمی فضای بدون استفاده در سراسر آرایه پخش می‌شود. این کار باعث تسریع شدن درج‌های بعدی می‌شود. طراحان ثابت کرده‌اند که این الگوریتم با احتمال زیادی در زمان
عوامل محیطی ممکن است بر پیری تأثیر بگذارند - برای مثال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش پیری پوست را تسریع می‌کند. بخش‌های مختلف بدن ممکن است با سرعت‌های متفاوت و مشخصی پیر شوند، از جمله مغز، سیستم قلبی عروقی و ماهیچه‌ها. به‌طور مشابه، عملکردها از جمله کنترل حرکت و حافظه ممکن است به‌طور مشخص با افزایش سن کاهش یابد. دو موجود از یک گونه نیز می‌توانند با سرعت‌های متفاوتی پیر شوند و پیری بیولوژیکی و پیری زمانی را مفاهیم متمایز کنند.
آتریوم توسط بزرگ‌ترین اجتماع توسعه دهندگان که پروژه‌هایی روی این شبکه انجام داده‌اند شکل گرفت. اما محبوبیت رمز ارز نئو رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۸، به لطف یک فضای مناسب برای توسعه دهندگان، چندین پروژه در آتریوم سکوی پرتابی برای نئو شد. یکی از ویژگی‌های کلیدی که برنامه نویسان برای نئو ایجاد کرده‌اند امکان اجرای بلاک‌چین در محیط‌های غیربلاک‌چین است. به این معنی که از لحاظ تئوری می‌توان نئو را در زیرساختهای تجاری پیاده‌سازی کرد که این عمل می‌تواند سازگاری بلاک‌چین را در آینده تسریع ببخشد.
بعد از صدور دستور سرکوب فوری، خامنه‌ای در دی ۱۴۰۱ نیز گفت: «کار را به هنگام باید انجام داد. نباید غفلت کنیم…؛ باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم؛ نباید تأخیر داشته باشیم» و همین چراغ سبز وی باعث تسریع بیشتر صدور احکام کیفری، از جمله، اعدام بر ضد معترضان بازداشت‌شده شد.